Hírek, újdonságok

TRAFOMATIC AUDIO RHAPSODY PSE 300B INTEGRÁLT CSÖVES ERŐSÍTŐ TESZT

bartimex
2023.08.29 11:30
TRAFOMATIC AUDIO RHAPSODY PSE 300B INTEGRÁLT CSÖVES ERŐSÍTŐ TESZT

KLASSZIKUS ERÉNYEK EGY MODERN CSOMAGBAN

Miközben a félvezetős technológia egyik újdonságot hozza a másik után, a csöves erősítőket egyre inkább a régmúlt idők elfeledett technológiájaként bélyegzik meg, a valóság szerencsére ennél jóval árnyaltabbnak bizonyul. A szerencsére kifejezést szándékosan használom, mert véleményem szerint a vákuumcsövek a zenelejátszás számos területén még mindig jobbak, mint tranzisztoros testvéreik. Itt van. Kimondtam.

Az év eleje óta a Trafomatic Audio Rhapsody PSE 300B integrált csöves erősítő az egyik új csillag ezen az egyre ragyogóbb égbolton. Ez a név eléggé sokatmondó egy olyan erősítőre, amely robusztus, sőt extravagáns külseje alatt régi erényeket egyesít az új technológiával. Az év elején a Hilversumban, a Borneolaanon található, találóan Rhapsody névre keresztelt villában a közönség megismerkedhetett ezzel a káprázatos szépséggel, amelyet "Sunset Orange" metálfényű festékkel láttak el.

Trafomatic Rhapsody PSE 300B

Ahogy a való életben, úgy az audio termékek esetében is megtapasztalhatja a szerelmet első látásra. Amikor közelebbről megnéztem a Rhapsody PSE 300B erősítőt, ezt a kínzó érzést tapasztaltam a régi és új dizájnelemek egyedülállóan izgalmas kombinációja miatt. A hilversumi bemutatón a figyelmemet először a rendkívül szép és stílusos Franco Serblin Ktêma hangszórókra irányították, de már a következő pillanatban megragadta a figyelmemet ez a lenyűgöző csöves erősítő.

Miért? Mert azonnal nyilvánvaló volt, hogy valami igazán különlegeset látok. Nézze csak meg a merész és véleményem szerint elragadó színválasztást, nem beszélve arról, hogy ez egy integrált erősítő, amely dupla 300B végfokcsővel működik. Adja hozzá a kiváló minőségű, saját gyártású hálózati és kimenő transzformátorokat, valamint a két különböző típusú 300B-cső közötti váltást egy csodálatosan kinéző és korszerű készülékházban. Miez, ha nem egy valóra vált álom?

Az erősítő előlapján a teljes név a következő: Rhapsody M2-15 Anniversary sztereó PSE 300B csöves erősítő. Mivel az "Anniversary" nyilvánvalóan egy bizonyos évfordulóra utal, kíváncsi vagyok, hogy melyik évfordulóról van szó. Marco de Wilde, aki a Music2 audio nagykereskedő cég egyik vezetője, tisztázta ezt számomra. "A Trafomatic főtervezője és tulajdonosa, Sasa Cokic és én már régóta jó barátok vagyunk, és segítünk egymásnak, ha szükséges. Erre jó példa az idén májusban megrendezett Munich High End Show. Ahogy az egy lelkes zenebaráthoz illik, mindig zsonglőrködöm olyan ötletekkel, amelyek potenciálisan szórakoztatóak és érdekesek lehetnek a zenebarátok számára."

"Mivel én is nagy csőrajongó vagyok, mint te, találkoztam Sasa-val Münchenben, és megkérdeztem tőle, hogy tudna-e nekem egyszer egy igazi high-end integrált 300B erősítőt készíteni dupla teljesítménycsöves konfigurációval. Egy olyan tehetséges tervezőnek, mint ő, gyakran vannak a fejében bizonyos tervezési elképzelések, így a dolgok feltűnően gyorsan összeálltak, és beleegyezett a kérésembe. Azonban nem gondoltam, hogy egy olyan terméknév, mint az M2-15, különösebben inspiráló lenne. Egyáltalán nem illett ahhoz a gyönyörű képhez, amit az erősítővel kapcsolatban elképzeltem. De akkor mi legyen? Hirtelen a Rhapsody név jutott eszembe. Ez egy gyönyörű, hősies név, amely egy epikus költeményt jelöl, és rendszeresen használt leírás bizonyos (klasszikus) zeneművekre. De volt még egy másik jelentés is a fejemben, ami a Rhapsody nevű holland high-end hifi áruháznak kijáró, méltó tiszteletadással kapcsolatos."

Tényleg új?

A Trafomatic márkanév nemzetközi szinten egyre ismertebb a csúcsminőségű csöves erősítők tervezése terén, és ahogy már a neve is jelzi, a márka saját (kimenő) transzformátorai a hírnevének fő okai. Ez az új erősítő a harmadik olyan modell a jelenlegi kínálatukban, amely 300B csövekre épül, de Marco különösen büszke arra, hogy a Rhapsody a Trafomatic legelső parallel single-ended integrált 300B erősítője. Az előző bekezdésben említettem, hogy a csúcstervezőknek mindig vannak kész tervezési ötleteik, de nem mindegyik valósítható meg azonnal, sőt néha egyáltalán nem is életképesek. A Rhapsody esetében a meglévő és az új ötletek aprólékos kombinációjáról volt szó. De volt egy másik fontos ok is, amiért ezt a közkedvelt csőtípust választották. Marco érezhetően egyenesebben ül fel a székében, és még nagyobb lelkesedéssel folytatja a magyarázatot.

"Ezt már tudod tőlem Werner, de azért szeretek 300B erősítőkkel játszani, mert a Music2 termékpalettája főként magas érzékenységű tölcséres hangszórókból áll. Az ilyen típusú hangszóróknak csak néhány wattra van szükségük ahhoz, hogy nagyszerű és élethű hangzást hozzanak létre. Tehát alapvetően a Rhapsody 2 x 20 wattja szinte túl sok ehhez a hangszórótípushoz. De hogy ennek a konstrukciónak az egyedi tulajdonságait minél szélesebb rétegek számára elérhetővé tegyük, úgy döntöttünk, hogy inkább egy univerzális modellt készítünk belőle."

Az örökkévalóságnak készült


Bárki, aki először pillantja meg a Rhapsody erősítőt, meg fog döbbenni a ház gyönyörűen megformált formáján. Egy olyan készülékház, amely kivételesen nem a megszokott éles és szögletes formákkal rendelkezik, amelyek szinte minden más csöves erősítőt jellemeznek. Tehát kerek formáit bizonyára alumíniumtömbből marhatták ki? Nem, mert a többi Trafomatic modellhez hasonlóan a Rhapsody szekrénye is Panzerholzból készült. Panzerholzból? Az alkalmas nehéz erősítőkhöz? Igen, mert ennek a rendkívül nehéz, szupersűrített impregnált rétegelt lemeznek a nagyon finom szerkezete lehetővé teszi, hogy 5 tengelyes CNC-gép segítségével bármilyen kívánt formára faragják.

Egy másik nem lebecsülendő előnye, hogy a nehéz és tömör fa külső héj nagyon hatékonyan csillapítja a rezonanciákat. Mégis, nem csak a fáról van szó. A biztonsági követelmények miatt belülről fémlemezeket kellett beépíteni, hogy a szükséges elektromos árnyékolást biztosítsák. A csöves erősítők a kiegészítő (kimeneti) transzformátorok miatt szinte mindig nagyobbak és nehezebbek, mint a félvezetős társaik, de a Rhapsody nem tűnik túlzottan nagynak.

Szélessége 47 centiméterrel csak néhány centiméterrel haladja meg a 43 centiméteres "íratlan szabályt", a 40 centiméteres mélység pedig teljesen megszokott. A 27 centiméteres magassága azonban elég jelentős, de szükséges a csövek és a nagyméretű transzformátorok elhelyezéséhez. Végül, a 32 kilogrammos súly egy erős bútordarabot vagy állványt igényel, ahol van hely a szellőzéshez, mivel a csövek elég sok hőt termelnek.

Szimmetrikus felépítés


Ez alatt nem feltétlenül a tényleges áramköri felépítést értem, hanem inkább a szépen kiegyensúlyozott vizuális megjelenést. Én amúgy is jobban szeretem a tükörszimmetrikus készülékeket, és ez a Trafomatic minden tekintetben hibátlanul megfelel ennek. Míg a bal oldalon egy kerek be-/kikapcsoló gomb található, addig a többi megjelenés robusztus, meleg, idéző és "tiszta" egyszerre.


A robusztusságot a két, egymástól nagy távolságra lévő, nagyméretű fekete forgókapcsoló hozza. Az egyik a hangerő, a másik a forrás kiválasztására szolgál. Két szép és méretes analóg VU-mérő egészíti ki az előlapot. A szép fekete klasszikus felső panelen négy 300B végfokcsövet és két 6SN7 meghajtócsövet talál, valamint egy forgókapcsolót, amellyel gyorsan és egyszerűen beállíthatja a VU-mérők érzékenységét.

‘Mesh' vagy ’Solid'

Van azonban még egy különleges opció, amely ebben az erősítőben található, és amellyel csak kevés versenytárs rendelkezik. Arról a kapcsolóról beszélek, amely lehetővé teszi a 'Mesh' és a 'Solid' közötti váltást. Mint azt a rajongók és különösen az idősebb audiofilok valószínűleg tudják, ennek a csőtípusnak a története még 1938-ban(!) kezdődött a híres Western Electric 300B-vel. Az igazi hálós rácsos cső ritka, és az ok, amiért még mindig olyan sok modell van a kínálatban, az az, hogy a legtöbb újonnan gyártott 300B tápcső nem igazi hálós rácsos kialakítású. Ez azért van, mert az igazi Mesh Grid anódok rendkívül munkaigényesek, és olyan huzalokból állnak, amelyek egy meghatározott módon vannak szőve, ami egy igazi 300B-nek a nyitott, részletes és gazdag vagy telített hangzás jellegzetes tulajdonságait adja.

A ' Mesh' beállításban ez a kapcsoló 22 wattra csökkenti az anód disszipációját. Ez az ideális beállítás ehhez a csőtípushoz. A 'Solid' beállítás 28 wattra növeli a disszipációt, ami a 'normál' 300B csövek számára megfelelő. Különösen érdekes, amikor egy Mesh csövet hasonlít össze egy Solid modellel. A különbség ezek között az, hogy az előbbi nem csak arra hajlamos, hogy gyönyörűen feszesen és jól definiáltan szóljon, hanem a szövött hálós huzalok csodálatosan organikus, eufónikus és nyugodt hangzást is eredményeznek. Egy olyan hangzást, amely egy igazán jó(!) erősítővel semmiképpen sem hat fátyolosnak. Közvetlen összehasonlításban a tömörlemezes csövek laposabban és kevésbé kifinomultan szólnak, és hiányzik belőlük az érzés és az organikus integráció. A Rhapsody szépsége, hogy a végfokcsövek párhuzamosan kapcsolásával nagyon jól használható 2 x 20 wattos teljesítményt produkál. Ez mai mércével mérve nem tűnik soknak, de egy 300B integrált erősítő esetében ez óriási. A legjobb az egészben, hogy ez nagymértékben kibővíti a lehetséges alkalmazások számát, és az egyedülálló 300B varázslatot normál hangfalakkal is élvezhetjük, amelyeknek kicsit magasabb az érzékenysége.

Maximális hangminőség

Bár felhasználóként nem kell semmilyen beállítást elvégeznie, a Trafomatic - több más márkától eltérően - mégis minden modelljében fenntartja a teljesítménycsövek fix előfeszítés beállítását. Ennek oka igen egyszerű, és azzal függ össze, hogy az automatikus előfeszítési megoldások nemcsak akkor korrigálnak, ha nincs zenei jel, hanem akkor is, ha van. Ez hallható minőségromlást okoz, ami például a dinamikus kontraszt csökkenésében nyilvánulhat meg. Ami szintén feltűnő ebben az egész erősítő koncepcióban, hogy minden olyan kellemesen magától értendő és egyszerű.

Tehát nincs beépített DAC-modul vagy phono fokozat, csak csúcsminőségű csatlakozó aljzatok három analóg (RCA) bemenethez és egy szimmetrikushoz (XLR). A hangszórócsatlakozók a WBT nagyszerű hangzású nextgenTM-jei, amelyek 4 Ohm-os és 8 Ohm-os kivezetést kínálnak. Az igényes csomagot egy egyszerű (csak hangerő fel és le), de ízlésesen megtervezett és jól megépített távirányító teszi teljessé, amely illeszkedik az erősítő anyagaihoz és színvilágához.

A Rhapsody meghallgatása


Ahogy az egy olyan high-end specialistától, mint a hilversumi Rhapsody, elvárható, egy gyönyörű hangszórópárt állítottak fel a bemutatóhoz. Eleinte azonban kicsit aggódtam. A legtöbb csúcshangszórót a piacon nem könnyű meghajtani, és főleg nem egy 2x20 wattos 300B csöves erősítővel. Szerencsére Harry és Michael tudják, mit csinálnak, és egy pár nagyon szép Franco Serblin Ktêma hangsugárzót választottak.

Ami engem illet, ez egy újabb termék, amely az olasz kecsességet és az anyaghasználatot a legjobb formában képviseli. De ami ebben az esetben a lényeg volt, az a 92 dB-es érzékenységük és a minimálisan ajánlott 20 wattos erősítő teljesítményük. Ennek tökéletesen illeszkednie kell. Nos... igen és nem, mert ezeknek az olaszoknak meglehetősen alacsony, 4 Ohm impedanciájuk is van, amely 3,2 Ohmra süllyed közvetlenül a teljesítményigényes 70 Hz-en!

Szerencsére azonban a Rhapsody bolt csapata jó munkát végzett, mindent előre kiszámolt, és már az első megszólalásnál váratlanul természetes hangzás jött ki. Ez nem csak szép volt, hanem lélegzetelállítóan természetes és mindenekelőtt minden mesterséges hi-fi szinezéstől megfosztott. Még a nagyon trükkös legalacsonyabb frekvenciák is mélyre mentek, ugyanakkor figyelemre méltóan jól kontrolláltak voltak. A 2 x 20 wattos erősítő döbbenetes mennyiségű lendületet, erőt és élvezetet hozott a terembe, ami nagyon gyorsan széles mosolyt varázsolt a hallgatók arcára.

Visszafogott eufória

Egyvalaki mégis kevésbé eufórikusnak tűnt a demó alatt, és ezúttal nem az egyik hallgató volt az, hanem maga Harry van Dalen! Hirtelen, a semmiből szólalt meg: "Gondolom, nem vettétek észre, de számomra ez a demó legtöbbször olyan, mintha rodeón lovagolnék".

Egy rodeó lovaglás? "Igen, mert amit ti talán nem vettetek észre, az az, hogy állandóan a hangerőt állítottam. Amikor a zene halk volt, fel tudtam tekerni a hangerőt, de amikor tudtam, hogy egy hangos dinamikai csúcs következik, gyorsan lehalkítottam. Ennek fő oka az, hogy a terem most tele van látogatókkal, és ez egy kicsit tompítja a szobát. A szoba méreteivel és a hangszórókkal kombinálva, amelyek egy kicsit kevésbé könnyen hajthatónak bizonyultak, mint amire számítottam, több energiát igényelt, mint amikor egyedül hallgattam. Nem hiszem, hogy ezt bárki is észrevette volna, mert ez az erősítő kiváló minőségű."

Személyes tapasztalatok


Az érdekes és tanulságos bemutató után - amely sokkal pozitívabban alakult, mint amilyennek látszik - óvatosan bepakoltam a lehűtött PSE 300B-t az autóm hátsó ülésére. Hmm, vajon ez a csatornánkénti 20 watt mégiscsak túlságosan korlátozott lesz a "normál" beállításaimon belül, vagy mégsem lesz olyan rossz? Éppen amikor leparkoltam a kocsimat az otthoni felhajtón, kaptam egy videót a forgalmazótól, Marco de Wilde-tól. Nem, nem voltak benne kimondhatatlan jelenetek, hanem a saját Rhapsody PSE 300B-jéről szólt.

A videó előrehaladtával kiderült, hogy az erősítő dinamikusan és könnyedén muzsikált az otthonában. Hogyan volt ez lehetséges? Nos, nagy hatásfokú tölcséres hangsugárzókkal, amelyeket könnyű meghajtani. Marco mosollyal az arcán és egy dB-mérővel a kezében megmutatta, hogy könnyedén elérte a 106 dB torzításmentes csúcsértékeket, és igen, ugyanazzal a 2 x 20 wattos kimeneti teljesítménnyel.

Megallgatás otthon


Ahogy reméltem, már az első pillanattól kezdve nyilvánvaló volt, hogy ez az single-ended csöves erősítő sokkal jobban érezte magát az otthoni körülmények között a viszonylag könnyen meghajtható Master Contemporary C hangfalaimmal, mint a jóval nagyobb teljesítményigényű Ktêma hangszórókkal. Igen, pontosan ez volt az, amit az ember egy ilyen csöves szépséggel szeretne megtapasztalni. Szenvedély, lendület, természetesség, hangszínek és az a bizonyos varázslat, amit nehéz leírni. Más szóval, a hangok közötti koherencia teljesen természetességgel valósult meg.

Szintén azonnal észrevehető volt a Trafomatic saját és azonnal felismerhető jellegzetes hangzása. Ez pedig a kiegyenlített, túlzásoktól mentes, sima, egyenletes, sötét vagy túl világos - vagy akár vékony hangzású - karakter nélküli reprodukciót jelenti. Ami azonban még ennél is szembetűnőbb volt, az a single-ended erősítés összetéveszthetetlen "mágikus" kézjegye.

Alapvetően a push-pull konstrukciók kissé feszesebbek a mélyhangokban, semlegesebbek és "tiszta" karakterűek, nagyobb kimeneti teljesítmény mellett. Ezzel szemben a single-ended triódás erősítők gyakran még simább, dallamosabb és színesebb karaktert mutatnak, és az alapáramkörök eredendő tisztasága miatt még inkább rendelkeznek a tipikus csöves varázslattal.

Egyedülálló szimbiózis

A Rhapsody PSE 300B erősítőt az tette olyan különlegessé és egyedivé, hogy hangzása látszólag mindkét világ legjobb tulajdonságait egyesítette magában. Nem, soha nem lesz képes teljes mértékben elérni a push-pull konstrukciók teljesítményét és ütőerejét, de több mint jó közelítést adott ehhez. Közelítsünk csak a basszusra, amely feszesebbnek, erőteljesebbnek és jobban definiáltnak tűnt, mint amire bármely más single-ended kialakításból emlékszem. Több volt az éleslátás, a tömörség és az önazonosság, mint más általam ismert 300B-knél.

A legérdekesebb azonban az volt, hogy ennek az erősítőnek sikerült megőriznie az igazi 300B erényeit. A csöves erősítésre jellemző telített hangszínek, csodálatos transzparenciával párosulva azonnal hallhatóak voltak, akárcsak az a tulajdonság, hogy a technológia soha nem állt a zene útjába.

Ami a sztereó képet illeti, az erősítő a középutat vette be. Nem túlzott el semmit, és elsősorban az általam játszott zene jellemzőit adta át. A zenének nagyon vonzó "lélegző" jellege van, gyönyörűen természetes 3D-s szinpadképpel kombinálva. Röviden: egy lenyűgözően szép, minden igényt kielégítő csöves erősítő, amely figyelemre méltóan jól működik hagyományos hangszórókkal, de hatodik fokozatba kapcsol, ha könnyen meghajtandó hangszórókkal, például tölcséresekkel párosítjuk.


Következtetés


Ez a konstrukció - a látszólag "antik" áramkörök ellenére - abszolút modern termék, de sajnos a Trafomatic Audio Rhapsody PSE 300B csak 15 példányra van limitálva. És ez egy kicsit kár, mert ez egy ritka konstrukció, amely a 300B erősítés erényeit erőteljesebb és főleg univerzálisabban alkalmazható módon adja át. Az egyetlen dolog, ami még mindig akadályozhatja a vásárlást, az a borsos, több mint 18 000 eurós árcédula. Ez önmagában még nem kell, hogy nagy dolog legyen a tehetősebb zenekedvelők számára, de sokkal nehezebbé válik, ha kiderül, hogy ennyi pénzért csak 2 x 20 watt kimenő teljesítményt kapunk. De végső soron az, ahogyan az erősítő ezt a korlátozott teljesítményt kezeli, az az, ami a leginkább lenyűgöz.

Az a tény pedig, hogy nagyon könnyen lehet váltani a mesh és a solid csövek között, még ellenállhatatlanabbá teszi a készüléket a rajongók számára. Ha tehát szeretnéd, hogy elcsábítson egy gyönyörű 300B erősítő, amely valóban képes igazságot tenni ennek a legendás teljesítménycsőnek minden erényével, de egy erősebb csomagban, akkor itt a lehetőség. De ne habozz, mert ennél az erősítőnél a "kifogyott" valóban azt jelenti, hogy nincs raktáron.

Forrás: Hifi.nl