A Roon rendszer

A Roon Labs fejlesztő csapatának története 2006-ban a Sooloos céggel kezdődött, mely már akkor multiroom zeneszervert készített érintőképernyős egységgel, mely megelőzte saját korát és hamar iparági standard lett high end körökben. Sikerükre felfigyelt a Meridian és 2008 végén felvásárolták az egész céget. 2015-ben kiváltak a Meridianból és létrejött a Roon Labs, mely megalkotta a Roon szoftvert, ami bezsebelte az iparág elismerését. Saját céleszközök gyártása helyett ezután inkább partnereket kezdtek keresni, hogy minél több emberhez eljuthasson az a felhasználói élmény, amit a Roon képes nyújtani. 2015 végén kiadták fejlesztői környezetüket (SDK) a gyártópartnereknek, így azok implementálhatták a Roon kódjait termékeikbe (hálózatos zenelejátszókba), hogy a 2016-os CES-en már "Roon Ready" logókkal hirdethessék magukról, hogy az újdonságaik már képesek a Roon-nal is együttműködni. De mi is ez a szoftver?

 

 

Digitális zenehallgatás

 

Aki már belekóstolt - divatos kifejezéssel élve - a "streamelésbe", annak ismerősek lehetnek az alapok: kell egy központi adattár tele zenei állományokkal, melyet elérhetővé kell tenni hálózaton keresztül a lejátszó eszközök számára. A központi adattár szerepét betöltheti egy hálózati merevlemez (NAS), vagy egy komolyabb házi szerver, vagy akár egy internetes zeneszolgáltató (pl. Tidal, Google Music, iTunes, Spotify, Deezer, stb.).

 

 

A lejátszó eszközöknek képesnek kell lenniük helyi hálózatról, vagy az internetről a zenék elérésére és lejátszására. Ahhoz, hogy ki tudjuk választani a számunkra megfelelő anyagot mobil applikációk, PC-s kliens programok állnak rendelkezésünkre, amik változatos formában és módon tálalják elénk a kínálatot. A rengeteg résztvevő cég és megannyi többé-kevésbé hasonló alkalmazás bőséges kínálata összezavarhatja és elijesztheti a zenekedvelő embereket ettől az egésztől és inkább úgy döntenek, hogy maradnak a fizikai adathordozóknál (CD, hanglemez, magnószalag), mert ezeknél legalább megvan a birtoklás érzése. Kézbe lehet venni, meg lehet tapogatni, szagolni, el lehet olvasni a mellékelt füzetecskékben a produkciókról szóló információkat, megismerhetjük a részleteket, előadókat, dalszövegeket, stb. A Roon a XXI. század lehetőségeivel szeretné, ha a digitális zenehallgatáshoz is hasonló élmény társulhatna, azaz külön keresgélés nélkül rendelkezésünkre álljanak a megfelelő információk, ahogy az korábban is volt, sőt a modern informatika segítségével ezt egy magasabb szintre emelhessük. Hogyan is lehetséges ez?

 

 

Szerver-kliens kicsit másképp

 

A Roon Labs szoftverfejlesztési filozófiája a klasszikus szerver-kliens felépítésből indult ki, ahol a központi gép (szerver/kiszolgáló - a "Core") végzi a nehéz munkát. A hálózatunkon, vagy az interneten található adattárainkban megkeresi a zenéket és sikeres azonosítás után felkutatja az internetet a meta-adatok, borítóképek után, amikből ezután egy adatbázist épít, melyet egyedi felületen böngészhetünk zenehallgatás közben. A böngészés nagyon intuitív, olyan, mint egy digitális könyv, ami tele van linkekkel, hogy gördülékenyen szörfölhessünk saját gyűjteményünk magazinjában. A "klasszikus" szerver-kliens felállás esetén (ilyen pl. a jól ismert DLNA/UPnP módszer) a szerver irányítja a zene lejátszását a kliensen (leggyakrabban http "csomagolásban"), amit egy kontroll egységgel irányíthatunk (tablet, telefon, laptop, stb.) A Roon annyit csavart a történésben, hogy a szerveren futó alkalmazásuk átadja a lejátszás irányítását a kliensnek. Ezt úgy érték el, hogy írtak egy saját protokollt (RAAT = Roon Advanced Audio Transport) az adatfolyam átküldéséhez, melyet a Roon Ready eszközök képesek dekódolni. A Roon Bridge szoftver segítségével szinte bármely számítógép is felruházható ezzel a képességgel. A Roon szoftverét bárki telepítheti magának otthon is évi 119 dollár fejében, vagy 499 dollárért örökre.

 

Forrás:  AV-Online.hu