A KEF belépőszintű Q sorozatának immár kilencedik generációja mutatkozott be tavaly ősszel. Szép csomagot állított össze a neves brit cég, amiből sztereó és házimozi is könnyen létrehozható, de a lényeg a más szériában már bizonyított Meta technológia bevetése, ráadásul a Concerto Meta esetében háromutas rendszerben. Ismerkedjünk most meg ezzel a dobozzal, ami a tapasztalatunk alapján sokakat levesz majd a lábáról.
Meta a belépő sorozatban is!
A Q sorozat előző szériája 2007-ben jelent meg, és a gyártó védjegyének tekintendő Uni-Q hangszóró immár a 12. generációnál tart. Ennek fő lényege, hogy a magassugárzót közvetlenül a középsugárzóba illesztik, így diszperziós és integrációs előnyöket biztosít a hagyományosabb hangszóró elrendezésekhez képest. Ezzel a megoldással ezúttal is éltek, de háromutas kivitelben, és ez a típus nem számot kapott, mint a széria többi tagja, hanem a Concerto nevet, ami fejhajtás a KEF hatvanas évek legvégén készült egyik hangfala előtt.
A KEF Q Concerto Meta tehát a sorozat első és egyetlen háromutas állványos hangdoboza, szatén fehér vagy fekete, és dió burkolattal kapható, párhuzamos és vastag oldallapokkal, remek kidolgozással. Semmi flanc nincs, mint a régi Q sorozat lantformájánál, bár az nekünk nagyon tetszett, inkább az előd modell visszafogottsága köszönt minket, de puritánságról nem beszélhetünk, hiszen a KEF mindig is szerette a finom díszítéseket. Csavarokat vagy illesztéseket nem találunk, egyedül a hátlapon, ahol öblös reflexkimenet vár ránk, a szimpla, aranyozott bemenetek fölött.
Az Uni-Q hangszóró egy 100 mm-es alumínium középsugárzót, egy 19 mm-es szellőztetett alumínium dóm magassugárzót és a KEF Meta technológiáját tartalmazza. Ez egy rendkívül összetett labirintusszerű szerkezet, ami a magassugárzó mögött helyezkedik el, és több csatornából áll, amelyek mindegyike egy adott frekvencia elnyelésére van hangolva. A Q Concerto Meta külön mélysugárzója 165 mm-es hibrid membránt használ, amelynek alapja papír, arra jött rá az alumínium borítás. A használt anyagok és a homorú kialakítás kombinációja jó csillapítást, jobb merevséget és nagyobb mozgásteret ígér, aminek az eredménye definiáltabb és ütősebb basszus.
A KEF kétméretű habszivacs dugót biztosít a reflexnyílásba, ha a hátsó falhoz közel szeretnénk használni a dobozokat, így lehet a mélytartományt csillapítani. A gyártó szerint viszont akkor szólnak a legtermészetesebben, ha stabil állványra helyezzük őket körülbelül 70 cm-re, és jóval messzebb az oldalfalaktól. Mivel állványt is kínál a Concerto Meta-hoz a KEF, továbbá nem egy kompakt monitorról van szó, ezért inkább szükségszerű megoldásként kínálják ezeket a szivacsokat azoknak, akiknek kevesebb tér áll a rendelkezésükre.
Sok újdonság található tehát a Q Concerto Meta-ban, ami a széria legnagyobb, és egyetlen háromutas állványos hangdoboza, így a KEF elég új út kitaposására vette rá magát ezúttal. Nem állnak távol a cégtől az extra megoldások, tehát nagyon nem lepődtünk meg, bár ezért az árért jól működő háromutas konstrukciót nem könnyű feladat létrehozni. Az izgalom mellett tehát volt bennünk némi félsz is a meghallgatást megelőzően, de azt elég gyorsan el is hesegettük, amiben társunk volt a Parasound elő-végfokunk, csöves kimenetű CD-lejátszónk, Naim streamerünk és QED valamint Atlas kábeleink is.
Concerto a nappaliban
A KEF Q Concerto Meta igazán izgalmasan indított, amit valamilyen szinten el is vártunk ettől az elég megtermett állványos hangdoboztól. Nagy slunggal vetette be magát a prezentációba, amiből arra következtettünk, hogy a gyártó egyértelműen el akarja kerülni a trónfosztást a belépő kategóriában, plusz ezzel a különc, vagy inkább egyéninek titulálandó modellel bizonyítani szeretne. Végül is új vizekre eveztek, és ennek miértjét illik határozottan alá is támasztani, ezáltal kilógni a sorból, jó értelemben.
A The Mission - Amelia című felvételével nyitottunk, ami a nyolcvanas-kilencvenes évek egyik kultikus alterock dala volt, nagyon egyéni stílussal. Sok hangszer szerepel benne, amit lendületesen és pontosan vetettek be a zenészek, az ének pedig kicsit gótikus jelleggel pakolta oda magát. Valahogy elfeledkeztünk a kor keverési hibáiról, olyan öntudattal szólalt meg a Q Concerto Meta által, a kavalkádot sikerült szépen kibontania, megmutatva így a remek hangszerelés fifikáit, már egészen halkan is. Persze a zene jellege kívánta a nagyobb hangerőt, amit meg is adtunk neki, viszont így is megőrizte remek kontúrját a hangfal, jól jött tehát a fizikuma, amit ki is használt. A középtartomány dominált elsősorban, valamint a pazar magastartomány, a basszus itt még nem igazán tudott érvényesülni.
A Manic Street Preachers Found that Soul-jánál már az alsótartományból is jelentősen több jutott nekünk, és megelevenedett a brit csapat punkos gyökere a minőségi megoldásokkal együtt, de itt is a sebességen, a letaglózáson volt a hangsúly. Ismét jól jött a nagyobb hangerő, amit a KEF elég könnyedén kezelt, egyáltalán nem erőlködött, amikor elértük a szobahangerőt. Kicsit zanzásított a zene egészén, amit az Ocean Spray során sikerült elfelejteni, de itt már maga a hangszerelés is szellősebb volt. A Concerto Meta a hangulatra is tisztelettel odafigyelt, mert abból is volt bőven már, és az egészet egy remek térben helyezte el. 20 m2 meg sem kottyant a hangfalnak, ráadásul továbbra is képes volt mindezt elérni már közepes kivezérlésnél is.
Tori Amos jött ezután a The Light Princess művével, ahol ő elsősorban a szerzeményekért volt felelős, nem pedig az előadásért. Persze a zongora és az ének itt is kiemelt szerepet kapott, amit a KEF szintén erőteljesen, mindent bevetve mutatott meg. A középtartományt kissé a többiek fölé emelte, a ritmust szépen betartotta, és a hirtelen váltásoktól sem jött zavarba. Megőrizte kiegyensúlyozottságát, határozott karakterét, amiből ebben az esetben némi finomságot lehetett hiányolni. A hajlításokkal nem volt gond, ahogyan a temperamentummal sem, de érezhetően jobban érezte magát, amikor csak egy-két előadóra, nem pedig egy egész zenekarra kellett figyelnie.
A Dire Straitset sem vette félvállról, nagyon jól összerakta a zenekart, akik remek formában szerepeltek. Meg volt itt is az ének kiemelése, de ugyanúgy hallhatók voltak a dobos díszítései is, valamint a gitárok apró futamai is. Egységet kovácsolt belőlük, izmos alapot kapott a zene, a színpad pedig az eddig hallottaknál jóval szélesebb és mélyebb is lett. Dominált az előadás, az összkép ebben az esetben is nagyon határozott volt, a banda igazán életerősen játszott nekünk, összeszokott csapatot hallhattunk általuk. Egy kicsivel több levegőt igényeltek volna még, talán túl közel is álltak egymáshoz, de így még jobban átjött a tempós rockzene lényege, ami kategóriájában elegendő és egyéni színfoltot képviselt ezúttal, mert került bele elég dögösség, és a basszustartomány is meg tudta végre mutatni képességeit.
Jan Garbarek szintén tőle szokatlan energiával és melegséggel nyúlt a szaxofonjához, teljesen levetkőzve kissé kimért stílusát, és maga a dal enyhén rideg mivoltát. A felvételnek egyáltalán nem volt stúdiós jellege, inkább egy élő előadáshoz hasonlított, így a zenészek is valahogy jobban odatették magukat, ugyanakkor felszabadultabbak is voltak. A profizmusukból ugyan nem engedtek, de a Concerto Meta által egyértelműen megnyíltak, nem feszengtek, és levetkőzték azt a terhet, ami a felvételnél a vállukra nehezedhet. A hangfal itt is érezhetően bátran muzsikált, az adott részeken a mélytartomány ismét elénk tárta remek kvalitásait, pontos, határozott és nagyon izmos tónussal. Az biztos, hogy ezt a KEF-et nem kell attól félteni, hogy könnyen kifogyna az erőből!
Schubert szonátáját hallgatva ismét a színpad előtt éreztük magunkat, ahonnan fel tudtunk nézni a zenekarra, aminek tagjai egytől egyig kitettek magukért. A romantikából nem csupán üde színfoltokat kaptunk, hanem szinte olaszos érzelmeket, mert a temperamentum itt is nagy szerepet kapott. Gyors és öblös volt az előadás, nagy adag mélységérzettel, igazán bátor kiállással, érezhető sodrással. Nem vékonyak, hanem nagyon is vastagak voltak a hangszerek, a húrok testesen rezegtek be, és a zongora is gyakran meglepő tömeggel játszott nekünk. Átjött a mű finomsága is, de az egészre rátelepedett egy magasztos réteg, ami az előadást sokkal közvetlenebbé, direktebbé avanzsálta. A KEF Q Concerto Meta tehát ezen a stíluson sem óvatoskodott, hanem megmutatta magát, ráadásul elég ösztönösen és dominánsan.
Összegzés, végszó
A KEF a Q Concerto Meta révén bebizonyította azt, hogy a saját Meta rendszer a belépő kategóriában is remekül tud teljesíteni, továbbá azt is alátámasztották, hogy megfizethető árban is lehet remek háromutas állványos hangfalat készíteni. Mindenképpen nagy tér szükséges a számára, hiszen maga a doboz sem kicsi, ezért legalább három méterre üljünk elé, és a szoba is legyen minimum 20 m2-es, mert ezen kritériumok alatt a hang túl erőteljessé és vehemenssé válhat. Amikor viszont szabad utat, pontosabban elegendő teret biztosítunk neki és magunknak is, a Concerto Meta remekül érzi magát, hiszen roppant erősen, lendületesen és bátran teljesít. Kis finomság és levegősség még elfért volna a hangképében, ellenben kaptunk egy olyan mennyiségű levegőtömeget, amit még átlagosabb méretű álló hangfalak is megirigyelhetnének. Ezt a modellt zenehallgatásra tervezték, amikor nem számít, vagy nem érdekel a szomszédok véleménye, mert szereti a hajtást, de már halkan is nagyon oda tudja tenni magát. Lendületes, temperamentumos és bátor hangfal, ami minden műfajon teljesíteni akar, és tud is.
Műszaki adatok
Felépítés:
háromutas, basszreflex
Hangszórók:
100 mm-es alumínium középsugárzó
19 mm-es szellőztetett alumínium dóm magassugárzó
165 mm-es hibrid mélysugárzó
Frekvencia-tartomány:
40 Hz-20 kHz (-6 dB)
Keresztezési frekvenciák:
430 Hz és 2,9 kHz
Érzékenység:
85 dB
Névleges impedancia:
4 Ohm
Minimum impedancia:
3,2 Ohm
Harmonikus torzítás:
<2% 37 Hz
<1% 91 Hz-20 kHz
Színválaszték:
szatén fekete vagy fehér, dió
Méretek:
210 x 415 x 315 mm
Tömeg:
9,5 kg
Ár (a cikk megjelenésekor):
499 990 Ft/pár
Mérleg
+ A KEF Meta technológiája a belépő kategóriában is jól szerepel
+ Relatíve olcsó háromutas hangfal, ami megtudja mutatni a konstrukció előnyeit
+ Elég termetes doboz, nagy benne az energia, és bátor kiállású
+ Minden tartomány a helyén van, de a legstabilabb a középszekció
+ Elég vehemens, sokat nyújt a pénzéért, és hatalmas lendülettel zenél
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.