Hírek, újdonságok

Fezz Audio EVO Olympia dual mono csöves erősítő teszt

bartimex
2025.08.13 09:48
Fezz Audio EVO Olympia dual mono csöves erősítő teszt

Fezz EVO Olympia erősítőről már többször is volt szó és hónapok óta megy vele az ismerkedés, meg a demózás az új bemutatóteremben. Az egyik első új termék volt, amit itt csomagoltam ki először és adott lehetőséget a komolyabb hangsugárzóimat végre úgy hallani, ahogy arra csak nagyon ritkán volt lehetőségem. Megkockáztatom, sőt, teljesen biztos, hogy ilyen komoly erősítőm még soha nem volt, aminek már van egy dual mono végfok változata is, de azt hagyjuk egy következő alkalomra.


Ezt a cikket a GedeonAudio.hu portál engedélyével, tartalmi változtatások nélkül közöljük. 

Fezz Audio EVO Olympia erősítő teszt Gedeon Audio

A Fezz Audio EVO Olympia a lengyel gyártó prémium kategóriás, dual mono felépítésű integrált csöves erősítője, amelyben a korábbi PSVane helyett már megbízhatóbb, JJ KT88 végfokcsövek dolgoznak, kiegészítve 2-2 darab JJ 12AX7 és JJ 12AU7 előfokcsővel. A névleges kimeneti teljesítmény 2 × 100 watt, amit külön toroid transzformátorok táplálnak a csatornák számára. Az automatikus bias beállítás folyamatosan optimalizálja a csövek működését, a frissített elektronikus csővédelem pedig a megbízhatóságot növeli. A „standby” üzemmód és a 2 perces előmelegítési ciklus gondoskodik az optimális működési feltételekről és a csövek hosszabb élettartamáról.

Fezz Audio EVO Olympia erősítő teszt Gedeon Audio

A hátlapon bővítőkártya-foglalat található, amely Bluetooth, phono vagy DAC modul befogadására képes, így a készülék később is testre szabható. Három RCA vonalbemenettel és egy direkt bemenettel rendelkezik, a kimenetek között pedig subwoofer csatlakozás is található. A mellékelt infravörös távvezérlő a be- és kikapcsolást, a bemenetválasztást és a hangerőszabályzást egyaránt vezérli, amit már a többi EVO csöves erősítő is megkapott, mint frissítés. A hátlapom 4 és 8 ohm-os hangfalcsatlakozó is található (bekötési útmutató a használatiban, 4-8 ohm között bármely sugárzó ráköthető)

Pylon Jasper 25 MKII hangfal Pylon Jade 30 hangfal Gedeon Audio

Tesztkörnyezet – Fezz EVO Olympia erősítő, Pylon Jasper 25 MKII hangfal, Dynaudio Contour 30i hangfal, Pylon Jade széria, Pylon Zirkon 20 hangfal, VIABLUE kábelezés, Fezz Sculpture Reference tápelosztó

Fezz Audio EVO Olympia erősítő teszt Gedeon Audio

A Fezz EVO Olympia erősítőt messze a legtöbbet a Pylon Jasper 25 MKII hangfalon hallgattam, aminek nyomós oka van. Azt gondolom, hogy a Jasper hangolása és stílusa az egyik legrugalmasabb a gyártó kínálatában, rengeteg különféle erősítővel és zenével megbirkózik, ráadásul olyan könnyedén és lazán, hogy már csak ez önmagában hatalmas érték. Ha pedig tesztelésről van szó, akkor szinte tökéletes eszköz. Az Olympia több sajátosságát is szépen kicsomagolta, viszont vannak olyan jegyei, amit a Pylon Jade 30-as hangfalon ismertem meg. Erőteljes, dinamikus, izmos, rendkívül teres és szeparált, gyors és erősen texturált hangot ad az olimpikon. Ezen alapstílusjegyek hangfal függvényében másképpen jelennek meg – Jasper selymes és öblös karakterében sokkal nagyobb nyugalmas, lágyságot és teret generál, míg a Jade 30-on jóval közvetlenebb, extrém részletezéssel és presence élménnyel, szupergyors feldolgozással találkoztam.

Fezz Audio EVO Olympia erősítő teszt Gedeon Audio

A hangfalváltogatások során körvonalazódik, hogy a Fezz EVO Oylmpia mind erőben és stílusban egy kiemelkedően rugalmas erősítő. Mindegy mire kötöm, mintha hajcsár módjára hajtaná a sugárzókat és nincs bocsánat, nincs hibalehetőség. Csöves erősítő mivoltja és a teljesítmény igen szórakoztató, ugyanis 20-30% között már a 70 m2-es termünket is betölti, de a komplett épületet meg tudnám zavarni vele, ha csak 50%-ig tekerem a potmétert. Az erejét nem is részletezném tovább, mert egészen extrém tartalékok vannak benne, amit nem sokan fognak teljesen kihasználni. Laikusokat ez ne tévesszen meg, az erőtartalék nem arra való, hogy csutkán hallgassuk, hanem hogy minél vegyesebb helyzetekben is teljes, dinamikus és valósághű hangzást adjon.

Fezz Audio EVO Olympia erősítő teszt Gedeon Audio

Basszusa erőteljes, izmos, öblös, de a kontroll az, ami mellett nem huny szemet az Olympia. Határozottan fogja az összes lecsengést, így a lendület, dinamikai változások mind nagyon erős teret kapnak a zenében. Az erősítőn nem fog múlni a basszus mértéke sem, szóval kizárólag a hangfalon és akusztikán múlik majd, hogy melyik a jobb párosítás. Pylon Jasper 25 MKII hangfalon az egyik legdurvább, amit büszkén mutogatok is, ha van rá lehetőségem. Dobhangok azonnali libabőrt okoznak, de már az is, ahogy ezen sorokat írom és rágondolok. Az a szintű, bőr alá bújó energiaáramlat, amit ez a páros művel egyszerűen lenyűgöző! Érdekes, hogy hiába sokkal durvább a basszusa, mint bármely más szettnek ebben a térben, mégis tökéletes az arány számomra. Sosem sok, de sosem kevés, pont jól adagolja a tonnás basszusremegéseket és olyan vasmarokkal tartja a rendszer a hangképet, hogy ez már szinte művészet.

Fezz Audio EVO Olympia erősítő teszt Gedeon Audio

Hangszerek és emberi beszéd a Fezz erősítőkre jellemző szaturált, közvetlen, erősen részletező és érzelmekkel teli módon szól. Itt is hangfal függő, hogy mennyire közvetlen, éles vagy akár nyugodt a stílus. Jasper esetén melegebb, elképesztő teres és nagy sziluetteket kapunk, míg a Jade 30-cal közvetlenül a fülünkbe suttognak a hangok. Nagyon érdekes, hogy a KT88 végfokcsövek ellenére mennyire természetes és egyenes érzést kelt, miközben egy apró tekerésnyire szunnyad a csúcsragadozó! Egészen másképp jelenik meg a KT88 egy ilyen konstrukciónál, mint például a kisebbik Fezz EVO Titania-nal, ami egyébként az egyik személyes kedvencem. Az ennél fényesebb hatást ad, ami a csövekkel hangolható bármely irányba. Viszont az Olympia egyértelműen egy nagy lépést tesz a neutralitás irányába, persze keverve az említett elképesztő energiával.

Fezz Audio EVO Olympia erősítő teszt Gedeon Audio

Térélménye hatalmas. Nem csak a távolságot rajzolja határozottan, de a hangok közötti tér is fontos szerepet kap. Rengeteg atmoszférikus neszt és hangot hoz ki a zenékből, legyen szó egy egyszerű cintányér seprűzésről a messzeségben vagy a zenész székének nyekergéséről. Szép, nyugodt stílusban elsimítja a háttérben, megakad a füled rajta és hallod ahogy 10 másodpercig tart még a lecsengés. Ez a nagy és levegős tér előnye, hogy jóval több ‘időd’ van felfedezni a zenét, mert nem egy szűk gömbbe van bezárva a teljes zenekar. Új és új apróságokon akad meg a fülem, de még az alapvető dinamikai változás is egészen más értelmet nyert egy csomó zenénél. Itt fedeztem fel, hogy milyen meglepően jól szól néhány olyan zene, ami mellett korábban teljesen elmentem.

Fezz Audio EVO Olympia erősítő teszt Gedeon Audio

A Fezz EVO Olympia erősítő magasa határozott, pontos és aprólékos. KT88 fény felismerhető, de csak egyes párosításoknál, mint például az említett Pylon Jade 30 esetén. Olyan precíziós módon vágja körbe a hangokat és pörgeti az információt, hogy néha nem tudtam, hogy most meghatódom éppen, vagy meglepődök. Voltak alkalmak, amikor szinte extázist éltem át, mint amikor egy sportautóban beüt az adrenalin. Ez persze a Jade konstrukcióján is erősen múlik, mert ahogy lépkedünk tovább Dynaudio Contour szériára, Pylon Diamond vagy Zirkon hangzásra, úgy ez a hatás és arány egyértelműen változik. Ezen felállásokban homogénebb, selymesebb stílust hozott, az említett kontrasztos dinamikával, részletezéssel és intenzív presence élménnyel. Csöves mivoltját nehéz tagadni, mert egyedi szaturációval és izgalmas hangulattal dolgozott mindegyik szettben.

Összességében a Fezz EVO Olympia integrált csöves erősítő messze az egyik legkomolyabb elektronika, amivel eddig dolgom volt az elmúlt évtized alatt. Járt nálam több teljesen elszállt árazású példány, amik ugyan nagyon jók voltak, de összevethetetlen az Olympia ár-érték arányával. Nem kedvelem az olyan jelzőket, hogy „óriásölő” és „kategóriahazudtoló”, de a ha valamire ez valóban igaz, akkor a Fezz EVO termékekre. Eleve nem értem, hogy kerülhet „csak” ennyibe az Olympia, ha a teljesen szeparált dual mono végfok verziója szinte kétszeresébe kerül, plusz a Lybra 300B-vel közel azonos árban kapható. Teljesítménye, hangminősége, építési minősége hibátlan és beleköthetetlen, főleg hogy sok high-end gyártó „ugyanezért” a hangért valóban akár a többszörösét szokta elkérni (nem én mondom, nagyon tapasztalt kereskedők, akik már Fezz EVO-t is forgalmaznak). Hiába „csak” integrált, gond nélkül helytáll a teljes Fezz EVO szeparált, 10-12 milliós rendszer után hallgatva is. Lehetetlen átadni, hogy milyen élőben, szóval erősen javaslom a meghallgatását és ezt kötelező Kiemelkedő termék elismeréssel jutalmaznom!

Fezz Audio EVO Olympia erősítő teszt kiemelkedő termék Gedeon Audio