A Fezz Audio kínálatából az EVO Lybra 300B erősítő volt az első, amit hallottam és pár hónapig nyüstöltem is otthoni környezetben. Az akkori Norma IPA-70 erősítőm után elég nagy volt a változás és ez ébresztette fel bennem a csöves iránti szeretetet. Ebben a cikkben a Fezz Audio EVO Lybra 300B erősítő teszt tapasztalatairól tudhatsz meg többet.
Ezt a cikket a GedeonAudio.hu portál engedélyével, tartalmi változtatások nélkül közöljük.
Milyen technikai megoldásokat kínál a Lybra 300B?
AFezz Audio EVO Lybra 300Ba gyártó egyik legkomolyabb integrált csöves erősítője, ami négy darab 300B végfokcsövet, valamint két 6SN7 és egy 12AX7 előfokcsövet használ. A konstrukció PSE (Parallel Single Ended) Class A felépítésű, 2 × 15 watt teljesítménnyel, ami papíron nem tűnik soknak, de a valóságban elképesztően dinamikus és testes hangot ad. Az automatikus bias beállítás gondoskodik róla, hogy a csövek mindig optimálisan működjenek, így nem kell műszerekkel babrálni, az erősítő magától elvégzi a beállítást, ez a csövek élettartamára is kedvezően hat és a hangminőség is stabil marad.
Három RCA bemenetet kapunk és opcionálisan rendelhető olyan extrákkal, mint házimozi bypass (HT bemenet), subwoofer kimenet, Bluetooth 5.0 modul vagy prémium csőkészlet. A mellékelt távvezérlővel kényelmesen kezelhető a hangerőszabályzó, a 23,5 kilós masszív készülék pedig rezgéscsillapító lábakon áll. ALybra 300Bhét különböző színben érhető el, és teljes egészében kézzel készül Lengyelországban, így nemcsak hangban, hanem megjelenésben is abszolút high-end szintet képvisel.
Milyen a 300B cső hangzás?
A korábbiFezz EVO Olympia erősítő beszámolóután aFezz Audio EVO Lybra 300B erősítőteszt logikus, hiszen „hasonló” árfekvésben kaphatóak. A célközönség valamennyire más, ugyanis azOlympiaKT88 végfok csövekkel dolgozik, míg aLybra 300Ba nevéből is kivehető 300B csövekkel. Mindkettő csőtípusnak vannak saját jellegzetességeik és ahogy tapasztalom, ha valaki az egyiknek a rajongója, akkor gyakran ez „örökre” meg is határozza, hogy milyen erősítőt választ az illető. Aki egyszer 300B rajongó, az az is marad és ezt az említett otthoni első próbánál értettem meg.
Legrövidebben úgy lehetne jellemezni, hogy a középtartomány nagyon intenzív mennyiségben részletez, mélyen és erősen texturált, de olyan mértékben, hogy Leonard Cohen hangszálainak vibrálása is visszaköszön a testességben, tonalitásban. Abszolút meleg a hangszín, tehát kevésbé fényes és hegyes, mint akár a KT88. Ennek ellenére a részletezésből nem vesztünk, nem keni a hangot, ami egy egészen egyedi hatást kelt. Telt, intim, közvetlen és terjedelmes hangra lehet számítani. Dús és határozottan kontrollált basszus és ‘melegebb’ magas tartomány jellemzi. Eléggé leegyszerűsítettem, mert nyilván minden 300B erősítő másképpen fog szólni, de KT88, EL34 után hallgatva ilyesmi hatásra lehet számítani. A Fezz kínálatán belül is kapható több 300B erősítő, mint például aFezzMira Ceti 300B,ami teljesítményben szerényebb, mint az emlegetettLybra 300B, de ezek közti különbségről majd egy külön tesztben beszélek.
Milyen hangfalakkal érdemes párosítani a Lybra 300B-t?
APylon Diamond 30 MKIIhangfalon kezdtem az összevetést. Először azOlympiaszólt,NODE ICONstreamerrel, majd átkötöttem aLybra 300B erősítőt. Tonalitás és részletezés szempontjából meglepett, pedig már hallottam mindegyik erősítőt több hangsugárzóval. Viszont aDiamond szériávalpárosítva szinte nem is „csökkent” a tisztaság és artikuláltság, ami miatt melegnek merném hívni aLybra-t. A térélmény aránya, rajzolata és részletek egymáshoz mért egyensúlya eltérő. A középtartomány testesebb, tónusosabb és intimebb, mint az Olympia esetében. Ez persze erősen szőrszálhasogatás, mert a 8 db KT88-as végfok eredményét képtelenség letagadni, de az is érdekes, hogy aLybra 300Bmilyen energiára képes, jóval kisebb teljesítmény mellett.
Nem csak a magasakon keresztül emel a részletek jelenlétén, hanem a színtiszta középtartomány textúráját szereti a lehető legjobban elénk pakolni. Bármely énekhangnál és hangszernél kivehető a hatás, de a tipikus levegővétel, szájnyitás hangja, sziszegés, beszédhiba, húrrezgések, énekes székének recsegése és ehhez hasonlók teszik a hallgatást nagyon gazdaggá. Nem erőszakos és tolakodó, amit fontos kiemelni, ugyanis ez inkább a tranzisztoros erősítőkre jellemző (már ha olyan a karakter). Csöves konstrukciók jóval nyugodtabb hangképet adnak, kevésbé zavaró és digitális magasakkal, ami itt is gyorsan kiderül, ahogy összevetjük bármelyiket egyNorma,HegelvagyCambridge erősítővel.
A folytatáshoz több és más hangzású hangfalra volt szükségem, szóval bekötöttem aPylon Jade 10 hangfalat. Diamond után a tér és magasak jelenléte hasonló, viszont a közép szekció körvonalassága a Jade-nál erősebbnek tűnik. Pörgősebb, gyorsabb, kevésbé meleg és az élethű érzést feljebb tekerte egy jó adaggal. AJade családkifejezetten jól áll aLybra 300B-nek, mert ugyan rengeteget dob a finomságok rajzolatán, mégis bőségesen a könnyen fogyasztható tartományon belül marad. Nem lesz túlzóan közvetlen vagy éles, annak ellenére, hogy egyértelműen precíziós hangja van a Lybra + Jade párosnak. A 88 dB-es érzékenységgel is szépen elbír, sőt, 50%-os potméter állástól már a 70 m2-be is kifejezetten erős, de házibulit azért ne ezzel intézzük ekkora szobában. 20-30 m2-be ez bőséges erő, de nyugodtan lehet nagyobb dögöket is rákötni aFezz Lybra 300B-re és szignifikánsan nagyobb hatást kapunk (méret és érzékenység miatt).
APylon Jade szériaés aFezz EVO Olympiamég közvetlenebb hatású, hallani az extra teljesítmény tartalékát is, viszont egészen extrém irányba megy el a transzparencia és tisztaság érzet. Annyira lepucolt, színtiszta áttetsző ablaküveg hatást kapunk, ami még a tranzisztoros erősítőknél is ritka (pár millió forint alatt). Itt kell döntést hozni, hogy melyik irány a szórakoztatóbb és kellemesebb a hallgatónak. Az Olympia és Jade páros extrém hatást ad és kifejezetten „szigorú” a jellel szemben. Olyan aprólékosan szétszedi a zenét, hogy azonnal rámutat minden szépségre és hibára, ami a zenében rejlik. Egy kenős, nyomottabb szettel mindezek fel se tűnnek, míg itt távcsővel nézzük 3 méterről a hangokat. Legrövidebben úgy tudnám jellemezni, hogy akinek érzékeny a füle a magasakra, annak egyPylon Jade hangfalhozaFezzLybra 300BvagyFezz Silver Luna Prestigenyugodtabb élményt ad, de nulla kompromisszum érzettel a drágább modellekhez képest. Akinek kell a több ‘élesség’ és több fény, annak jobban fog tetszeni aFezz TitaniaésFezz Olympia. Mindez változik valamennyire, ha melegebb hangvételű hangfalról van szó.
Milyen a basszus és a dinamika élmény a Lybra 300B-vel?
AFezz EVO Lybra 300B erősítőbasszusa elég intenzív és stabil, jó dús energiával, öblösséggel és kifejezetten kellemes kontrollal. Nem keményen feszes, hanem szaftosan feszes, már ha ez jellemezhet egy basszust bármennyire. Kedvenc zenéim stabil, jó alapot kapnak, legyen szó akár dubtechno-ról vagy nyugodt ambient zenékről, filmzenékről. Tetszik, hogy nem túloz és nem telepszik rá a hangképre a mély, és bármely hangfal is szólt, a kontroll és mennyiség aránya jól felismerhető volt. Álló dobozokkal párosítva a veszedelmes szintig is elmehetünk, szóval csak rajtunk áll, hogy milyen lesz a végeredmény.
Kinek ajánlott a Fezz EVO Lybra 300B erősítő?
Összességében aFezz EVO Lybra 300B erősítőtesztelés során kiderült, hogy az erősítő a 300B hangzás versenylova, olyannyira, hogy a dual mono KT88 alternatíva mellett is izzadás nélkül helytáll. Intenzíven realisztikus középtartomány jellemzi, mintha az énekes közvetlenül a fülünkbe suttogna. Az intim és érzelmi töltete kimagasló, erős részletező képességgel és kellemes testességgel az egész hangképen keresztül. Azt gondolom, hogy a 300B felhasználók többsége a hangszerek és emberi hang hatását szeretik hallgatni minél valósághűbb, tapinthatóbb módon, amiben aLybrakiemelkedő még a gyártó kínálatán belül is. Építési minősége kiváló, nagyon masszív, stílusos és a 9 választható szín még egyedibbé teszi a már eleve izgalmas esztétikát, ami egyébként Red Dot Design nyertes. Nem olcsó termék, de a hangja is az abszolút felső kategóriát képviseli és bármely más gyártó 2+ milliós terméke mellé merném tenni egy versenyre. Egy szó mint száz, zseniális élmény és ebben a kategóriában bűn kihagyni a meghallgatását!
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.