Hírek, újdonságok

Anthem STR integrált erősítő teszt - Még nagyobb acélököl vastag bársonykesztyűben

bartimex
2023.12.08 19:15
Anthem STR integrált erősítő teszt - Még nagyobb acélököl vastag bársonykesztyűben

Az Anthem legújabb és egyben egyetlen integrált erősítője mindenben jócskán megemeli a tétet és a műfaj egyik valódi mérföldkövének mondható. Impozáns külső és műszaki paraméterek, valamint óriási teljesítmény jellemzi, és mindez sok különleges szolgáltatással és rendkívül sokoldalú használhatósággal párosul.

Az Anthem STR bemutatásának leggyakoribb visszatérő eleme a „még több” kifejezés, mivel a készülék valóban mindenből még többet ad, ezáltal nemcsak házon belüli elődjeit, hanem kategóriájának vetélytársait is felülmúlja. A magas készülékház tetőlapjának perforációin betekintve tökéletesen látható, hogy az erősítő belvilágát egy óriási, jócskán túlméretezett toroid transzformátor uralja körülötte némi „morzsalékkal”, vagyis hozzá képest pirinyónak tűnő alkatrészekkel. A gyártó felfogásában a tápellátás különleges fontossággal bír, így ez a látvány sem véletlen, és, persze nem is reális cél nélküli, hiszen a korrekt működéshez és a jókora teljesítmény előállításához bizony rendes erőműre van szükség. A készülék különlegességei persze ebben még korántsem merülnek ki, hiszen a gyártója által szerényen csak „integrált álomnak” nevezett STR lényegében csak a nevében integrált erősítő, hiszen annak klasszikus funkciója mellett beépített DA konvertert, vezérlő processzort, basszus menedzsment funkciót a mono illetve sztereó szub-woofer kimenetekhez, és végül, de korántsem utolsósorban beépített ARC (Anthem Room Correction) szoba akusztikai beállító egységet is tartalmaz, amelyek révén a képességei jócskán túlmutatnak egy hétköznapi integrált erősítőtől elvártakon.

str integrated amplifier copy

A Kanadában, kézzel készült minőségi komponensekből felépített STR belvilágát a lehető legrövidebb jel-utakkal és az analóg illetve digitális áramkörök tökéletes elválasztásával alkották meg a kivételesen alacsony zajszint és torzítások elérése érdekében. A „több teljesítmény, több kontrol, több csatlakozás, több technológia” jegyében megszületett modell 8 Ohmon 2×200 W teljesítményét, ami 2 Ohmos terhelésen eléri a csatornánkénti 550 Wattot is, csatornánként 8 bipoláris tranzisztor állítja elő kivételesen alacsony torzítás mellett és az intelligens ALM (Advanced Load Monitoring) áramkör folyamatos felügyelete mellett, ami állandóan „szemmel tartja” a hőmérsékletet, az áramot és a feszültséget az áramkörök optimális működése érdekében. A beépítésre kerülő alkatelemek mindegyike szigorú ellenőrzésen esik át, a már említett brutális toroid trafó pedig egy kifinomult audiofil szintű egység, ami többek között hatékonyan minimalizálja az „elkóborló” vagyis inkább csak elkóborolni szándékozó mágneses sugárzásokat is, így biztosítva tiszta, torzítatlan és zajtalan tápot a kényes analóg és digitális áramkörök számára.

anthem.JPG.2555894b0a56c0ce7e35a3457feb6af5

A készülék digitális szekciója a koax, optikai és AES/EBU bemenetekkel használható 24 bit/192 kHz-es konverterekből, valamint az aszinkorn USB B bejárathoz rendelt 32 bit /384 kHz-es PCM és 2,8/5,6 MHz-es DSD konverterekből áll, mely utóbbiak a komputereken tárolt zenéket fogadják. A koax és optikai bemenetekből ráadásként kettőt is kapunk, így az erősítőhöz egyszerre akár hat digitális forrást is lehet csatlakoztatni. Analóg line forrásokhoz három aszimmetrikus RCA és egy szimmetrikus XLR bejárat áll rendelkezésre, emellett az STR-t phono MM és MC csatlakozásokkal is ellátták. Előfok kimenetekből front, line és kettő szub-woofer áll rendelkezésre, aminek köszönhetően a készülék tényleg sokoldalúan konfigurálható.

str integrated rear

Az STR méretes frontlapjának a teljes bal felét egy monumentális kijelző uralja, közel akkora fehér digitekkel, mint amik a különböző hivatalok sorszám kijelzőin láthatók. A készülék nagyon fontos felszereltsége és tudománya a komplett mérőeszköz parkkal működő Anthem Room Correction szobaakusztikai beállító rendszer. A kifinomult és okos egység megméri a hangsugárzók átvitelét az adott helyiségben, majd fejlett algoritmusaival korrigálja azok negatív jellemzőit és optimalizálja a különböző paramétereit. A használata nagyon egyszerű és mindössze néhány lépésből áll. A „könnyű” változathoz csak egy iOS eszköz kell és a díjtalanul letölthető ARC mobil app, a „közbülső” verziónál már belép a mellékelt mikrofon is, míg a legjobb eredményt biztosító professzionális módozat Windows-os PC-vel, az ARC PC szoftverével és a mellékelt állványos mikrofonnal használható.

Bársonykesztyűs acélökölként néhány éve jellemezte valamelyik online magazin az STR-nél minden szempontból jóval „karcsúbb” I225-ös típust, és ezzel a szenzációs hasonlattal tökéletesen sikerült megragadnia a kiváló készülék lényegi elemeit, nevezetesen a hihetetlen erővel és energiával párosuló finomságot és kellemességet. Ami pedig az új STR-t illeti, az a bizonyos acélököl az ő esetében még nagyobb és erőteljesebb, a finomságok pedig ugyanúgy megvannak, mint a kisebb előd esetében. Persze mondhatják egyesek, hogy az egész tudomány kulcsa mindössze a jókora teljesítmény és valószínűleg mindegyik kellően izmos erősítő tudna így szólni, ez azonban korántsem igaz. Pusztán a nagy teljesítmény önmagában csak hangos és jó esetben dinamikus hangzást biztost, ahhoz a hihetetlen könnyedséghez, magától értetődő természetességhez, fesztelenséghez és persze kellemes hangzáshoz, amivel az STR rendelkezik még nagyon sok fontos paraméternek össze kell jönnie, kezdve a magas damping faktor értéktől, a tápellátásig, a tisztaságig és a nagyon jó tranziens átvitelig. Egyébként meg, ha nem így lenne, akkor a kiváló erősítő receptje eléggé egyszerűen hangzana, mindössze sok kakaóra lenne hozzá szükség, amit bárki meg tudna valósítani.
Jazzel kezdve a meghallgatást a részletezett és valósághű nyüzsgést követően egyből a klub sűrűjében találom magam. Az élő muzsika lelkes dallamai valami hihetetlen könnyedséggel és természetességgel áramlanak a hangszórókból, a kellemessége mellett is nagyon precíz, egységes, tökéletesen megkomponált és összetett hangzásban őszintén szólva elég nehéz lenne bármiféle kivetnivalót találni. Erőlködésnek vagy bizonyítási vágynak a leghalványabb nyomát sem érezni, a hangok magától értetődő könnyedséggel érkeznek még akkor is, amikor az elemében lévő dobos kezei szinte vitustáncot járnak a bőrökön. A sima és lágy magas sáv kiváló, a cinek élethűen pengnek, a basszus finoman gyomorba vág, a nagybőgő hangsúlyos játéka pontosan követhető. Az összhangzás és a szólisták játéka egyaránt példaértékű, a klarinét finoman árnyalt hangja valóságos hatást keltő módon temérdek levegővel érkezik. A hosszú lecsengésekkel, telt és bensőséges hangon megszólaló vibrafon szokás szerint most is szinte megkoronázza a produkciót, de ezúttal a többiek is méltó társainak bizonyulnak a koherens és egységes produkcióban, amelyet a közönség élethű nyüzsgése tesz végképp buli hangulatúvá. A Lady Be Good ábrándozós, andalító hangulatát az erősítő jelentősen visszavéve a tempóból szintén nagyon jól ábrázolja, a Take Five-on a dobos tobzódásakor pedig jól a húrok közé csap, miközben az energiák dinamikusan és könnyedén áramlanak belőle
Klasszikusokon érett, megfontolt és komoly hatású, megszólalásának egységessége és arányossága ismét csak kivételes színvonalú. A jazzhez hasonlóan végtelen könnyedséggel áramló hangok egyszerre tiszták, kellemesek, precízek és hangulatosak, részletező készség terén pedig az STR abba a fajtába tartozik, aki anélkül produkál nagy felbontást, hogy túlságosan precíznek tűnne, és a sok információ se nem fárasztó, se nem csorbítja a mindennél fontosabb muzikalitást. A hangvétel alapvetően semleges, színezetlen és természetes, az élvezetessége pedig főképp annak köszönhető, hogy a készülék nem akarja a zenét a maga képére formálni, hanem a maga valójában engedi kibontakozni. A megszólalás a könnyedség ellenére megfogott és kontrollált, azonban egy cseppet sem szigorú, egy kis játékosság pedig mindig belefér, ha a téma éppen úgy kívánja. Temérdek erejével egyetlen pillanatra sem hivalkodik, a súlypontok azonban erőlködés nélkül is valódi súlypontok és a nagyzenekarok tömegét és komplexitását is nagyon hatásosan érzékelteti. Ugyanilyen józanság jellemzi a színpadok felépítésekor is, nem akar túlzásokba bocsátkozni és szédítő paramétereket ábrázolni, inkább az arányosságra törekszik, és lám, a zenekarok pontosan megjelennek, mindenki ott van és mindenkinek megvan a pontos helye. Andrea Bocellivel a középsáv egy kicsit hangsúlyosabb, ám ez jót is tesz neki, az ének és a muzsika egyaránt lendületes és magával ragadó, az STR nem csak belevon, hanem szinte beleránt a zenei történésbe, felhangosítva óriásit szól, miközben a tisztasága és a kellemessége változatlan marad. A koncert megszólalása abszolút élő hangulatú és jellegű, a zenekar megjelenítése közvetlen és analitikus, de nem túl közeli, mégsem maradunk le a történések egyetlen pillanatáról sem. A különféle kivezérlési csúcsok meg sem kottyannak neki, szinte már nemtörődöm módon „dobálja” az energiákat, mintha egy óriás játszana műanyag Lego kockákkal. Mindezek után már cseppet sem lepődöm meg rajta, hogy a könnyedebb és fajsúlyosabb pop és rockzenéket egyaránt végtelen könnyedséggel ábrázolja, még akkor is, amikor olyan szigorúbb felvételek kerülnek elő, amelyek hitelessége érdekében valóságos őserőket kell megmozgatnia és életre keltenie. Nyers vagy durva persze így sem lesz, és azt a bizonyos bársonykesztyűt most sem húzza le, így eredendő természetessége és finomságai még a leg vadabb zenei részleteknél is tetten érhetők.

Ajánlás

Az STR több napon át elnyúló meghallgatása során szerzett élmények komplexitása, valamint a könnyedség, kifinomultság és az erő sokszor méltatott kivételes kombinációja olyan integrált erősítőt eredményezett, amivel szemben azt gondolom, elég nehéz feladat lehet megfelelő ellenfelet szembeállítani. A leginkább egy barátságos óriásnak tekinthető sokoldalú készülék zenei műfajtól és hangerő elvárásoktól függetlenül kiváló produkciót nyújt, természetesen sztereóban mozizni is tökéletes, és nem utolsósorban vélhetően nincs a földön olyan problémás hangsugárzó, amelyet ne tudna gond nélkül meghajtani.


Anthem STR
Teljesítmény: 2×200 W / 8 Ohm
2×400 W / 4 Ohm
2×550 W / 2 Ohm
Frekvencia átvitel: 20 Hz- 20 kHz (+/- 0,1 dB, végfok)
THD: 0,0007% (végfok)
Jel/zaj arány: 114 dB
Damping faktor: 330
Méretek: 432×172×445 mm
Tömeg: 18 kg

 

Forrás: Hifipiac.hu