Hírek, újdonságok

T+A DAC200 bemutató - Stereonet

bartimex
2024.05.30 05:29
T+A DAC200 bemutató - Stereonet

A T+A DAC 200 DAC és előerősítő egy igencsak szemrevaló csúcskategóriás berendezés. Nincs könnyű dolga, mert a piaci versenyben ilyen magasságokban hatalmas versengés folyik. A német márkanév kevésbé ismert Európán kívül, de tudni kell róluk, hogy a hangfalaktól kezdve a fejhallgatókon át sokféle elektronika szerepel a palettájukon. Az én szememben a jellegzetes ipari formatervezés nyelvük ízléses, és kifejezetten vonzó. Minden kategóriában esztétikus, merész és kompromisszum mentes megjelenésre és minőségre törekednek.

Közelről nézve:

A DAC200 a T+A Series 200 termékcsaládjába tartozik, amely a HA200 fejhallgató erősítőt, az M200 mono blokk végfokot, az A200 sztereó végerősítőt, és az MP200 multi funkciós forrást kínálja. A készülékek használhatók önmagukban is, de aki úgy dönt, hogy rendszert épít belőlük, az a gyártó szabadalmaztatott kapcsolat vonalán keresztül egyetlen logikusan vezérelhető egységgé kovácsolhatja.

A DAC 200 elegáns komponenst, szögletes, kompakt és feltűnő darab, annak ellenére, hogy a mérete 100x320x340 mm (magasságxszélességxmélység). Ezüst, vagy fekete eloxált színben rendelhető, és a súlya kb. 6 kiló. Az előlapját két VU műszer díszíti, ami több funkció kijelzésére alkalmazható. A kék skála kivezérlés mérés, a piros skála a hőmérséklet kijelzés, a zöld skála pedig a frekvencia offset aktuális értékét mutatja attól függően, hogy milyen kijelzés módot választ. A bemenet választó gombok az LCD kijelző alatt helyezkednek el, ahonnan minden lényeges információ és beállítás jól leolvasható. Tartozék távvezérlő jár hozzá.

A bemenetek:

Bemenetek széles skálája található a hátlapon. Több SPDIP csatlakozó mellett BNC és AES/EBU digitális bemenete is van. Az SPDIF bemenetek 192 kHz-ig mindent, illetve PCM kódolt DSD64 formátumot is támogatják. A BNC és az AES/EBU a szokásos 24 bit 192 kHz-ig használható. Az USB bemenet a PCM formátumot 768 kHz-ig, illetve a DSD formátumot DSD1024-is támogatja. Kell ennél több? A vizsgálati minta egy opcionális HDMI modullal fejlesztett darab, két HDMI bemenetet, és egy HDMI ARC kimenetet kínál. Ez a lehetőség akkor választható, ha házimozi környezetbe helyezi, vagy ha a TV hangját ezen a DAC-on keresztül szeretné hallgatni.

Egy analóg forrást is képes fogadni, ami lemezjátszó előerősítő, vagy más analóg kimenettel rendelkező forrás használatát teszi lehetővé, így a rendszerbe illesztése nagyon rugalmas. Jó ötlet volt a gyártó részéről, hogy fejhallgató erősítőt is épített bele. Való igaz, hogy nem kínál a fejhallgató kimeneten annyi féle beállítás módot, mint a HA200 testvére, de azért ennek is A-osztályú szimmetrikus erősítője van 4,4 mm-es Pentaconn csatlakozással. A SYS IN RJ45 aljzat a T+A rendszer vezérlésre alkalmazható, a másik furcsaság pedig az USB port, amin keresztül eszközöket lehet tölteni.

Egy pár RCA és egy pár szimmetrikus XLR kimenete van. A frekvencia átvitele rendkívül egyenletes, 108 dB feletti csatorna áthallás csillapítással, és 114 dB jel/zaj viszonnyal. A hangerő szabályzás módja a T+A tervezési hagyomány folytatása, amit 1995 óta használnak az eszközeikben. Relé vezérlésű ellenállás hálózat, ami csökkenti a torzítást, egyenletes együttfutást garantál, és nem utolsó sorban teljesen mentes a digitális hangerő szabályzók bit hibájától. A forgató gomb érintése kellemes, bár a szabályzás kicsit kihallatszik a dobozból, ahogy a beépített relék kattognak.

A bemutató megírása előtt lehetőségem volt interjút készíteni Joerg Kuepper vezető termék fejlesztővel, és Sigfried „Siggi” Amft alapítóval. A T+A egyébként 1978-ban alapított márkanév, és először hangfal kínálatukkal szereztek hírnevet. Az eltelt évek alatt Németország egyik vezető High-End márkájává váltak. Nagyon sok mindenről beszélgettünk, de ebben a bemutatóban csak a DAC200 mögött meghúzódó tervezési elvekre és jellegzetességre koncentrálok.

A T+A szerint a DAC teljesítményének kulcs eleme a formátumok különálló kezelés módja. A PCM és a DSD formátumok teljesen független módon kerülnek feldolgozásra. Így mindkettőből ki lehet hozni a maximumot. A DSD dekóder rész valódi 1 bites dekódert használ, míg a PCM formátumokat négy Burr-Brown átalakító chip kezeli. Kuepper így magyarázta el: „Két darab 1795-ös chipet használtunk csatornánként, hogy csökkentsük a zajt és a torzítást. Ugyanezt a típust használjuk a zászlóshajó HV szériában is.” Ez a felépítés mód gyakorlatilag két darab egymástól független dekódert tartalmaz egy dobozban.

A hangzás magas szintre emelésének érdekében a mérnökök ultra gyors galvanikus leválasztókat építettek be, amit ők Digital Analogue Separation System-nek neveznek. Szerepük az, hogy teljesen elválasszák egymástól az analóg és digitális egységeket, amit tovább fokoztak azzal, hogy külön tápegységekről működnek ezek a részek. Még a vezérlő és órajeleket is szétválasztották, így tényleg kizárták azt, hogy az órajel zajjal szennyeződjön, valamint azt is, hogy zavarjel kerüljön az analóg jel útvonalába.

A DAC-200 többféle választható interpolációs szűrő beállítást kínál. A FIR 1 klasszikus, rendkívül lineáris frekvencia menettel. A FIR 2 a csúcs kezelést javítja. A BEZ 1 egy Bezier interpolátor IIR szűrővel. Siggi véleménye szerint ez nagyon közel van az analóg hanghoz. A Bezier polinomoknak tényleg megvan az előnye, hogy természetes, analógos, dinamikus a hangzás. A BEZ 2 beállítás egy másik Bezier interpolátor amely pontos időzítést és még jobb dinamikát eredményez. Ezeken túl a felskálázás kikapcsolható, és a NOS 1 vagy NOS 2 kiválasztásával sávkorlátozást lehet a PCM formátumokon aktiválni 60 kHz-en.

A Dejitter Masterclock technológia a T+A egyedi fejlesztése. Célja a bejövő jelek jitter hibáinak minimalizálása. Több lépcsős folyamat, amiben mikroprocesszorok végzik az összehasonlítást a master órajellel. Ha a rendszer eltérést érzékel, korrigál, ami drámai mértékben csökkentheti a jitter torzítást. Állítólag femto pontosságú az órajel beállítás a készülékben.

Megjelenésében kissé feltűnő első ránézésre, de rendszeres használat alatt minden értelmet nyer. A csatlakozó kínálat széles skálája gondos megfontolást tükröz, a Herfordban végzett mérnöki tervező munka magas szintje. A részletekre való odafigyelés magasra emeli a DAC200 statusát és jelen van a kidolgozás minőségében is.

A rendszeremben nagy felbontású Qobuz zenéket hallgattam Roon-on keresztül, amit USB csatlakozással vettem ki a Mac Studio asztali számítógépemből. A hallgató szobámban a T+A DAC 200 analóg átalakítóként és előerősítőként funkcionált egy pár Barefoot Micromain 27 aktív közeli stúdió monitorhoz.

A meghallgatás:

A DAC200 kiemelkedően teljesít, precíz és pontos hangja azonnal szembetűnik. Ügyesen keresi vissza a részleteket, de nem emel ki semmit durván, inkább tökéletes egyensúlyt teremt, amely a zenét tisztán szólaltatja meg a maga valójában. Képes közvetíteni a stúdió felvételeken megtalálható környezeti hangokat, és olyan jó tér érzetet valamint atmoszférát nyújt, hogy könnyű belemerülni a muzsikába.

A sztereó képalkotás precíz, biztosítja, hogy a hangszerek pontos helyet foglaljanak el a széles térben. Ez a fajta tisztaság még a leg összetettebb muzsikákat is érthetővé, lebilincselővé teszi. Az énekhang minden stílusa gyönyörű, és természetes, ami a DAC sokoldalúságát mutatja. A középtartomány gyönyörű betekintést ad a részletekbe, különösen a jó minőségű felvételeken. A felskálázó Bezier interpolátor jeleskedik az élő előadásokon. Kisimítja a digitális túllövéseket, de nem veszíti el közben a finom részleteket.

A The Polyphonic Spree Section 49 (Hop Off The Fence) hallgatása során egy gyengéd szerzemény, amelyben Tim De Laughter érzelmes hangja dominál. Nem csak a vokál, de a gazdag hangszerelés is réteges. Derűs hívogató atmoszférát teremt, ami bepillantást enged a szerző gondolataiba. Nosztalgikus hangvétele ellenére a szám tartalmaz modern elemeket, köztük egy erőteljes lábdob mintát, amely a stúdió monitorjaim határait feszegette. Ez a fajta buja hangzás engem a Linn Organik DAC és a referencia szintű MSB Premier DAC-ra emlékeztetett, ám ezek mindketten sokkal, de sokkal drágábbak ennél. Az a képessége, hogy az organikus és szintetikus részeket zökkenőmentesen képes egésszé formálni olyan hangzás élményt biztosít, ami gazdag, háromdimenziós képet ábrázol.

A zenei árnyalatok feltárása odáig vezetett, hogy agresszív, és csiszolatlan felvételeket is elindítottam. A The Hotline TNT Cartwheel kedvenc tavalyi kiadványom. A Beauty Filter például erősen túlvezérelt gitárok rétegeiből áll. Itt a T+A abban tűnik ki, hogy élénken vázolja a színpadot, amelyen minden hangszer pontosan körülhatárolt helyet foglal el. Az egyedi felépítésének köszönhetően elkerüli néhány ESS Sabre DAC jellegzetes hangját. Egyszer sem találtam fárasztónak ezt a felvételt a DAC200 előadásában. Gyengébb minőségű konverterek ezt a zenét összemossák, és zavarodottak benne a gitárok meg a szintetizátor hangjai. A T+A viszont elkerüli a zűrzavart.

Szokatlan volt számomra, hogy azon kaptam magam, hogy rég elfeledett albumról többször is meghallgatok egy számot. A Supergrass Road To Rouen albumáról különösen az St. Petersburg című szerzemény ragadott meg. A mikrofonozás jól sikerült, a zenekar gazdag élő előadás ábrázolás módja a dinamikus lendületesség jó példája. A hangzás magával ragadó, ellenállhatatlan vonzással bírt számomra.

Minden értékeléskor külön figyelmet érdemel egy DAC azon képessége, hogy mennyire tudja tisztán, díszítetlen formájában reprodukálni és fókuszba helyezni az énekhangot. A zenei kísérettől megfosztott énekhang valódi mércét kínál az analógra alakítás megítéléséhez. Nem mindennapi választás lehet a tesztelésre, de mégis nagy kihívás a Current 93 Rosy Star Tears From Heaven.

David Tibet jellegzetes hangja a bal csatornában jelenik meg enyhe zengetővel, és ehhez csatlakozik John Balance különleges ének karaktere. Annak ellenére, hogy a felvétel nem kimagasló minőségű, nagyon jól demonstrálja a DA200 kiváló képességeit. Ha kicsit hangosabban hallgattam, Tibet megjelent a szobámban, és nekem dalolt. A hangjában benne volt a környezet és az érzelem. Michael Cashmore akusztikus gitáron végzett munkája is nagyon tetszett. Az album rendhagyó hangzásvilága ellenére azon kaptam magam, hogy megújult érdeklődéssel ismét felfedezem ezt a régóta elhanyagolt muzsikát.

Az Arab Strap Bliss elektronikus alapja a DAC-200 gyors tranziens reakciójának kiváló példája. A nagybőgő gyors, pontos beépülése a számba bőven elegendő élményt nyújt, hogy mosolyt csaljon az arcomra. Az általam korábban tesztelt SPL Diamond DAC-hoz hasonlóan a T+A is rendkívül pontos basszust ábrázol, ami semmit nem veszít az eredeti kerekségéből. Az összhang ugyanúgy jelen van Aidan Moffat precíziós keverésű felvételében, amelyen analógos hangzású a szintetizátor, és az elektronikus dob is.

A T+A DAC200 figyelemre méltóan sokoldalú a zenei stílusokon az angol bandáktól az összetett elektronikus szerzeményekig mindent jól kezel. A tervezés és a kivitelezés módja kivételes hozzáértésről tesz bizonyságot. Minden részlet a hallgatási élmény fokozását szolgálta.

Ítélet:

A DAC200 egy kiemelkedő minőségű készülék, ami a zenék széles skáláját kezeli tisztán, és nagyon pontosan. A hangja és a megjelenése is tükrözi a részletekre való oda figyelést, élmény vele a zenehallgatás. Rengeteg bemenetet kínál, és ott a Bezier interpolátor, ami életre kelti a felvételeket. Jó példa arra, hogy a modern mérnöki munka mire lehet képes a csúcsminőségű hangzás terén. Hangja olyan élmény, amit nehéz felülmúlni.

A kikiáltási árát figyelembe véve el kell gondolkodni az általa kínált értéken, de ha végignézi a benne lakozó tudást és szakértelmet, hamar eloszlanak a kétségek. A DAC200 a T+A hangminőség iránti elkötelezettségének bizonyítéka. Lehet, hogy Európán kívül nem annyira ismert, de előkelő helyen kell szerepelnie minden vásárló meghallgatási listáján. A készülék több éves fejlesztés csúcspontja, amit páratlan hallgatási élményre terveztek.

Írta: Craig Joyce

  1. Március 6.

Forrás és képek: Stereonet és T+A

 

Forrás: Audiophile-szalon.hu