A Sonus faber Suprema zászlóshajó hangfalhoz fejlesztett új technológiának köszönhetően a Sonetto V G2 is kívánatosabb lett.
A Sonus faber folyamatos fejlődés és terjeszkedés jeleit mutatja, és több tulajdonos változáson is átesett, mióta 2016-ban elsőként a Fine Sounds Group megvásárolta. Azóta más tulajdonosai is voltak, de közben az olasz cég kínálata folyamatosan szélesedett. 2019-ben bemutatták a Palladio beépíthető hangfalakat, majd 2022-ben megjelent az Omnia, 2023-ban a Duetto aktív rendszerük a vezeték nélküli kategóriában. 2024-ben hatalmasat robbantottak a Suprema 2.2 rendszerükkel, ami a 695.000 Fontos árával a kínálat csúcsán helyezkedik el aktuálisan.
A fent felsoroltak mellett a Sonetto második generációja a hagyományos Sonus faber kínálatot erősíti. A hat évvel ez előtt piacra dobott sorozat továbbfejlesztett verziója. Hét modellt kínál, és a hierarchia második fokát foglalja el a Lumina fölött. A nagy testvérek csepegtetett technológiáit felhasználva a G2 széria jelentős előrelépést jelent a kategóriában.
Általános bemutatás:
A bemutatóban szereplő V G2 álló, három-utas hangfal a széria közepéről. Nagyobb testvére a Sonetto VIII G2, kisebb testvére pedig a Sonetto III G2 az állók közül. A polc, center és háttér típusok felhasználásával multicsatornás rendszert lehet belőlük építeni.
A megújulás a kabinet formára is kiterjedt. Újra értelmezték a lant formát hátul szélesítve, és elől lekerekítve. Így arányosabb, karcsúbb a megjelenése tervezője szerint. Az is hozzáteszik, hogy a belső merevítések jobb kontrollt biztosítanak a belső rezonanciák felett. Természetesen itt is minimálisra van csökkentve a párhozamos felületek száma.
Az MDF szekrényben külön parafa betétben foglal helyet a közép és magas sugárzó. A parafa fenntartható forrásból származik, és pontosan méretezett. A wenge és walnut verziók valódi fa furnér borítást kaptak.

A csatlakozása támogatja a kettős erősítés és a kettős kábelezést. 4,4 mm-es banán, villa, és csupasz kábel csatlakozás választható.
A kicsatoló nyílás:
A Sonetto V G2 megtartotta a lefelé mutató reflex portot, de a beton talp függetleníti a hordozó felülettől. (nem tudja túlcsillapítani az, ha puha szőnyegre helyezi – Fordító megjegyzése) Választható tüske, vagy gumi lábazat a padló figyelembe vételével.
Két darab 165 mm-es papír pép membrános mély sugárzója 280 Hz alatt dolgozik, és ezt a driver típust az alapoktól tervezték speciálisan a G2 sorozathoz. A kosár organikus, merev aszimmetrikus kialakítású. A fém demodulációs gyűrű csökkenti a torzítást nagyobb membrán kitérés esetén.
Hasonló kosárba van beépítve a Camelia közép, amelynek technológiája elsőként a Suprema rendszerükbe került beépítésre. Színezés nélküli papír pép, amelynek jellegzetes virág formája igazi látványelem. A Phase Plug javítja a tengelyen kívüli hullámterjedést a közép tartományon.
A Camelia újdonság ebben a szériában, de megtalálható felette a jól ismert selyem Damped Apex Dome (DAD) magas a jellegzetes Arrow Point terelővel. Ennek a csipogónak különböző verziói találhatók meg úgy az Amati G5 Homage szériás, mint a Lumina V Amator belépő kategóriás hangfalakban. Nem ugyan az, de hasonló, mert a gyártó a dóm anyagának vastagságával, és a felépítésével szükség szerint módosítja. A Sonetto V G2-ben a Hybrid IFF/Paracross Topology keresztváltó található.
Egyébként a hangfal a látványos közép ellenére inkább méltóságteljes megjelenésű. Rengeteg apró részlet van rajta a driverek körül lévő bőr borítástól kezdve a fedélen lévő logon át, az előlapon lévő fém keretig. Minden hibátlan gondossággal kidolgozva. A bekötési pontokat levehető burkolat fedi.
Artisan of Sound:
A Sonus faber a hang mesterének vallja magát, ami a jellegzetes gyönyörű megjelenésű hangfalaival együtt azt a benyomást keltheti, hogy csak a kifinomultságra, és a szépségre összpontosítanak. A Sonetto V G2 eloszlatja ezt a tévhitet egy olyan teljesítménnyel, ami minden zenei műfajhoz alkalmazhatóvá teszi. Ugyanolyan otthonosan mozog a hard rock, mint a soft jazz világában. Műfajtól függetlenül élvezheti a lendületet, de akkor virágzik igazán, ha normál hallgatási hangerőn használja, és nem háttér zene szolgáltatására.

A beállítás:
A lenti kicsatoló port miatt csábító lehet a hátsó fal közelébe helyezni. Azt javaslom, hogy legyen ezzel óvatos, mert a gyártó 1 méteres szabad helyet javasol mögé, hogy szabadon tudjon lélegezni. Lizz Wright Shadow (Virgin 00810069450872) lemezéről a Sweet Feeling című számában például puffog a lábdob és rátelepszik a zenére, ha nem elég a távolság.
A hang:
Wright egyébként rá jellemző módon érzelmekkel teli módon énekel telt mélyhangokkal és vibratoval. Az énekhangra könnyű volt koncentrálni, mivel az orgona és az akusztikus gitár hátrébb van a mixben, de azért megfelelő jelenléttel. Adam Levy vendég művész szólója természetesen hangsúlyosabbra van állítva, ahogy az illik is. A hangfal jó textúrával szólaltatta meg a vintage stílusú gitár hangját.
Dr. Dre The Next Episode (2001 Intersope Records 490 4862) basszus üteme és mély hangjai egyszerre feszesek és simák. Fleetwood Mac The Chain című számának ritmus szekciója – élőben vették fel az MTV Unplugged koncerten – (The Dance Reprise Records 9362-46702-2) kiváló jelenlét érzettel, és mélységgel szólal meg. Igen, a Camelia közép nem csak vizuális elem, hanem a hangfal egyik titkos fegyvere.
Dr. Dre felvételében széles térben szólalnak meg a háttérhangok és a dallam minták, a Fleetwood Mac felvétel pedig inkább a hangulat tolmácsolásáról szól. Zenekar a színpadon, amely előtt lelkes rajongók csoportosulnak. Stevie Nicks ének hangja a Landslide című számban a folyamatos gitár kísérettel együtt lágy, vagy erőteljes, ahogy azt az előadás megkívánja
A Hell I Rise című albumon Kerry King a Slayer korábbi gitárosa játszik (Reigning Phoenix Music 48 kHz 24 bit). Nem távolodik el a gyökerektől, mind a 13 szám a trash metal műfajban szólal meg. Ebben az a kihívás, hogy a zsúfolt közép tartomány, és a néha rettenetesen gyors dob részletei tisztán szólaljanak meg. A Sonetto kiválóan vette az akadályt, a mélyközép tartományt vad, vaskos hanggal tolmácsolta. Aztán 160-ra gyorsult a Where I Reign tombolásán.
Az utóbbi szám basszus aláfestésében időnként felcsendülő hangok jobban kiemelkedtek, de nem olyan mértékben, ami zavart okozott volna. Bizonyos mértékben még hozzá is járult a zene féktelenségéhez.
Otthonosan mozog a muzikálisabb hanganyagokon, mint például Lalo Schrifrin Bullitt eredeti főcím dala (Aleph Records 44,1 kHz 16 bit). Széles, mély sztereó képet rajzol, amit instrumentális textúrákkal tölt fel. Van itt vonós, szaxofon, funk gitár, imádta is a Sonus faber – velem együtt.
Schrifrint később felkérték, hogy rögzítse, és keverje újra a muzsikát (Warner Bros 9362480852). Ő egy popra hajló más hangulatú muzsikával tett eleget a felkérésnek. A Sonetto V G2 felváltva szólaltatta meg a két muzsikát, és megmutatta a hangszer választás, a dallam, a dinamika, és a sztereó keverés közötti különbségeket.
Ez szintén erőssége, mivel nem csak a magas tartományban, de a közepeken is jó, valamint a zenei építő elemek tekintetében is feltáró természetű. Jason Isbell Cover Me Up (Southeastern Southeastern Records) című számában feltárult az ének hangulata mellett a széles dinamika tartomány és az, hogy az előadó mely akkordokat akart hangsúlyozni. A háttérben a slide gitár szirupos, visszhangos, pont a megfelelő mértékben torzított. Ez egy jó cucc, megéri az árát.

Ítélet:
A Sonus faber új Sonetto hangfala magasabbra teszi a mércét az előző generációhoz képest. A Sonetto V G2 pedig a szemet gyönyörködtető Camelia közepével talán az egyik legfeltűnőbb álló verzió. A teljesítménye lenyűgöző, a magasa zenei, a hangzás világa feszes, ami ütős basszussal párosul, sok vonzerővel. Ha van lehetősége, érdemes meghallgatnia!

Az átvitel grafikon értelmezése:
A Sonus faber Sonetto V G2 tengely irányú összegzett mérés során az átvitelben tetőesést mutat 1,5 kHz környékén. Ez a Camelia átvitelének felső része környékén van. Egyébként az átvitel nagyjából síknak nevezhető a Damped Apex Dome magas sugárzó kb. 18 kHz környékén lévő kitöréséig. Ez a jelenség az átlagolt átviteli hibát +/- 5 dB környékére emeli a 200 Hz – 20 kHz tartományt figyelembe véve.
A Sonus faber 40 kHz felső határfrekvenciát ad meg, amit valóban el is ér, sőt, 49 kHz-ig megy el (itt van a -6 dB különbség a 10 kHz-hez képest)
A tengelyen kívüli mérések (szürke szín a kezdőképen) egyértelmű csökkenést mutatnak, de forgassa be a hangfalat a kívánt mértékben, és a jelenség elmarad.
A közép/magas porvédő felhelyezett állapotában 6-7 kHz környékén csökkenés mérhető. Kritikus zenehallgatás során javasolt a porvédő eltávolítása.
Az érzékenység:
A középtartomány enyhe emelkedése 90,1 dB-re javította a valós érzékenységet. Ez jobb, mint a gyártó által megadott 89 dB. Ha csak az 500 Hz – 8 kHz tartományt veszem figyelembe, az érzékenység 88,6 dB.
A lenti basszus kicsatolás segít palástolni a 140 Hz, 500 Hz és 900 Hz környékén mérhető (nem feltétlenül hallható! – Fordító megjegyzése) negyedhullámú fázis hibákat.
A kicsatoló port 36 Hz-re van hangolva, ami a mély tartományt alaposan kiterjeszti (fenti grafikon zöld színű területe)
A jó érzékenység adat és az ütős basszus ára a 2,78 ohm 96 Hz impedancia minimum és a +49/-66 fok fázisszög ingadozás 20 Hz – 100 Hz közötti tartományon.
Szakértők számára: 1,1 ohm 82 Hz EPDR.
Hozzá nem értő basszus imádók számára: Próbára fogja tenni az erősítőjét!
Vízesés diagram:

A kabinet jól merevített, de itt is látható az 1,5 kHz környékén mérhető enyhe tetőesés az átvitelben.
További mérési adatok:
Érzékenység (SPL/1m/2,83V 1 kHz/Mean/IEC): 90.1dB / 88.6dB / 87.1dB
Impedancia modulus: minimum, maximum: 2,78 ohm 96 Hz / 32 ohm 27 kHz
Impedancia fázis: minimum, maximum: -66,1 fok 69 Hz, +49,3 fok 23 Hz
THD 100Hz/1kHz/10 kHz (90 dB SPL 1m): 0,6%/0,3%/0,3%