Hírek, újdonságok

PRO-JECT MC STEP UP BOX S3

bartimex
2024.02.25 07:21
PRO-JECT MC STEP UP BOX S3

Régi vágyunk egy MC-hangszedőhöz kapcsolható transzformátor. Kiváltképpen aktuális óhajunk mostanság, amikor a méltán népszerű gyártó, a Pro-Ject is elkezdett ezzel a szakterülettel foglalkozni. Mint tudjuk, az MC-hangszedők kimeneti szintje nagyon alacsony, körülbelül 10-szer alacsonyabb az átlagos MM (Moving Magnet) hangszedőkéhez képest. Tehát a jelek hasznosításához nagyobb erősítésre van szükség. Ergo, szükség van egy speciális erősítésre, viszont már ezen a ponton, a jelátvitel kezdetén, jelentkezhet magasabb zajszint és egy bizonyos torzítás, amit nem szabad bevinni a hangrendszer többi elektronikájának bemenetére.

 

A Pro-Ject cég egyedi, első ránézésre is megkülönböztethető, kivitelezési sajátossága ebben az egységben is fellelhető. Az időtlen forma tervezésnek és a merev alumínium ház szerkezetnek köszönhetően a két transzformátor szinte az örökkévalóságnak készült. Pro-Ject MC Step Up Box S3 1:16-os transzformátor áttétellel rendelkezik, ami illesztés sok hangszedő típushoz megfelel. A hangszedő impedancia-értékének beállítása a hátoldalon lévő illesztés-választó gomb segítségével történik. Két különböző beállítás választható: 10-40 Ohm és 40-150 Ohm. A jelátvitel további zavartalanságáról prémium minőségű, aranyozott RCA be- és kimeneti csatlakozók gondoskodnak.

Frekvenciamenet: 10 Hz – 55 000 Hz, +/- 1 dB
Erősítés: 21 dB (1 kHz-en, 10-40 Ohm esetén)
Átalakítási arány: 1:16
Nyereség: 24 dB (1 kHz-en, 40-150 Ohm esetén)
Terhelés: 47 kOhm / 100pF
Méretek: 206 x 65 x 153 mm
Tömeg: 940g

Az MC Step Up Box S3 MC-trafókat tartalmazó egység nem phono-előerősítő. Az erősítési tényezőt itt a transzformátor tekercselési aránya határozza meg. Mivel teljesen passzívan működik, ezért nincs szükség külső áramforrásra, tehát hozzáadott teljesítmény nem állítható elő. A feszültség növekedését az áram megfelelő csökkentésével éri el. Mivel nincs erősítés, az MC Step Up Box S3 figyelemre méltóan alacsony zajjal és nagyon alacsony torzítással működik. A kettős mono tervezési elv és kialakítás, a teljesen passzív, tápegység beavatkozása nélküli jelútvonalon, a legmagasabb csatorna elválasztást teszi lehetővé. Annak érdekében, hogy semmilyen RFI és mágneses zavar ne kerüljön a jelútba a két transzformátor mu metal árnyékolással rendelkezik.

Talán mondani sem kell, hogy a modern, aktív erősítés-technika ugrásszerűen fejlődött. Az MC phono-előerősítők az erősítést képesek anélkül végrehajtani, hogy túlzott zajt vigyenek a jelútba. Ennek ellenére továbbra is megmaradt a kritikus hallgatók egy csoportja, akik esküsznek a step-up transzformátorok hangzás-teljesítményére. Az MC Step Up Box S3 azoknak a lemez-barátoknak jelent megoldást, akik mozgótekercses hangszedővel rendelkeznek, és az így felszerelt lemezjátszókat egy integrált erősítő beépített mozgómágneses előerősítő-fokozatához kívánják csatlakoztatni.

A mozgó-tekercses hangszedő kimenetén jelentkező Mikrovolt nagyságú jelet, hallható zaj nélkül, nehéz felerősíteni. Szerencsére a speciális félvezetős MC-preamp elő-erősítőknél ez lehetséges, de elektroncsövekkel nehezebb megtervezni és megvalósítani. Mivel az MC-preamp elő-erősítőkből kevés modell létezik és sok zenebarát rendelkezik elektroncsöves phono előerősítővel, van megoldás. A hangszedő által biztosított feszültség, a tulajdonképpeni jeltartomány, egy Step-Up transzformátor segítségével csodálatos mértékben növelhető anélkül, hogy a jelútba történő közbeiktatása érzékelhető zajt okoz. A mozgótekercses hangszedőkhöz alkalmazható step-up transzformátorok, az audio-világában, a leginkább ezoterikus és félreértettnek tekintett tárgyak. Ez részben megmagyarázza, miért használják őket olyan ritkán. Pedig egy jó transzformátor használata, egy mozgótekercses hangszedőtől, a lehető legjobb hangzás teljesítményt nyújtja. A látszólagos bonyolultság ellenére a következtetések meglehetősen egyszerűek. Régebben egy mozgótekercses hangszedővel lehetetlen volt jó jel-zaj arányt elérni step-up transzformátor nélkül. A plusz 20 vagy 30 decibel erősítés nem jelentett problémát, de ez alacsony zajszint mellett elektroncsöves vagy tranzisztoros erősítők használatával viszont igen. A modern tranzisztoros erősítők ma már sokkal jobb jel-zaj arányt kínálnak, de az elektroncsöveknek általában még mindig transzformátorokra van szükségük ahhoz, hogy sikeresen működjenek az alacsony kimeneti jelet szolgáltató mozgótekercses hangszedőkkel.

A zaj kérdésén kívül a transzformátorok által szolgáltatott hangminőség olyasvalami, amire a rajongóik esküsznek. Az audio-transzformátorok által előidézett torzítás teljesen más jellegű, mint a tranzisztoros erősítőké. A transzformátorok harmonikus torzítása a legalacsonyabb frekvenciákon a legnagyobb, és a frekvencia emelkedésével gyorsan csökken, míg a tranzisztoros erősítőkben a torzítás általában a frekvencia emelkedésével növekszik. Ennél is fontosabb, hogy az intermodulációs torzítás általában alacsonyabb a transzformátorokban, mint a tranzisztoros erősítőkben. Az eredmény az, hogy bár a transzformátorok nem teljesen mentesek a torzítástól (semmi sem az), a torzítás nagyon jóindulatú a sok tranzisztoros erősítő által okozott torzításhoz képest. Ez megmagyarázza, hogy a mozgó-tekercses hangszedő jó transzformátorral történő használatakor keletkező hang miért olyan fenséges, és miért hozhat létre a hangszerek csodálatos szétválasztásával nyitott és tágas hangteret.

A mozgótekercses (MC) hangszedő valójában egy alacsony impedanciájú feszültséggenerátor. Éppen ezen tulajdonsága miatt lehetséges a transzformátor használata – a feszültség 10-szeres vagy többszörös növelésére – anélkül, hogy az bármilyen impedancia problémát okozna. Amennyiben a feszültség növelésére transzformátort használunk, a hangszedő karakterisztikus impedanciája (AC ellenállás) is megnő. A matematikai összefüggés szerint a feszültség 10-szeres növekedése 100-szoros impedancia növekedést eredményez. A transzformátoron keresztüli impedancia-transzformáció általában megegyezik a feszültség transzformáció négyzetével. Fontos, hogy mindkét paramétert figyelembe vegyük, amikor eldöntjük, hogy milyen MC-trafóra van szükségünk ahhoz, hogy egy adott hangszedő jól együttműködjön az adott phono-előerősítővel.

Például: hozzunk össze egy hangszedőt, amelynek névleges kimenete 0,5 mV, és egy phono-előerősítővel, amelynek 47 kOhm bemeneti impedanciája van! Ha, az MC-hangszedő kimeneti feszültségét a legtöbb MM-hangszedőhöz igazított, „normál” 5 mV-os szintre szeretnénk növelni, (ahol a phono-előerősítő még elfogadható zajt ad), akkor a jelszint 10-szeres növelésére lenne szükség. Csatlakoztatni kell egy trafó primer tekercseit abban a konfigurációban, amely 10-es, vagy dB-ben kifejezve 20 dB-es erősítést eredményez, majd rákötjük az elő-erősítőre, és élvezzük a nótákat.

Mielőtt azonban ráengednénk a tűt a hanglemezre, mérlegelnünk kell az erősítés impedancia-következményeit is. Mivel az általunk választott erősítés 10 Volt, 10² , azaz 100-as impedancia transzformációnk van, tehát a hangszedő a 47 kOhm terhelő ellenállást az elő-erősítő bemeneténél a transzformátoron keresztül 470 Ohm-nak „látja”. (amit úgy kapunk meg, hogy az ellenállás értékét, 47kOhm, osztjuk 100-zal, az impedancia arányával) A legtöbb MC hangszedő gyártó megadja a terhelési impedancia (vagy ellenállás) ajánlott tartományát. Mivel ez az érték általában lényegesen alacsonyabb, mint 47 kOhm, a transzformátor értékes szolgálatot teljesít az impedancia fronton. Egy tipikus MC-hangszedő kissé „könnyű” hangot ad, ha túl nagy a terhelési impedancia, és kissé tompán szól, ha a terhelési impedancia túl alacsony. A legjobb hangzás érdekében fontos, hogy mindkét paramétert tekintetbe vegyük, és az erősítést és a terhelési impedanciát helyesen válasszuk meg. A választott erősítés általában kevésbé befolyásolja a hangminőséget, mint a hangszedő paraméterei. Fontos, hogy komoly figyelmet fordítsunk a hangszedő mechanikai beállítására a karban és a kar beállítását a lemezjátszóban, hogy a fent leírtak szerint jó frekvencia egyensúlyt érjünk el.

A transzformátor földelése megfelelő az olyan telepítések túlnyomó többségéhez, ahol a phono-előerősítő aszimmetrikus bemenetekkel rendelkezik, és a lemezjátszó és az MC-transzformátor közötti kábelezés két vezetékből áll, RCA csatolóval. Azonban a lemezjátszó szimmetrikus (XLR) kábelezése esetén a transzformátor primer és szekunder oldala közötti földelés nem szükséges. Továbbá egy szimmetrikus bemenettel rendelkező phono-előerősítő esetén az MC-transzformátor szekunder csatlakozójának egyik vége sem csatlakozik a földhöz. Szerencsére a legtöbbször használatos, legalacsonyabb kimeneti szinttel rendelkező MC-hangszedők viszonylag alacsony terhelési impedanciát igényelnek, így ez általában nem okoz gondot. Sőt a lemezjátszók külön földelési pontról induló vezetékkel vannak ellátva.
A transzformátorok elleni érv egyszerűen a költségekről szól. A tranzisztorok akár olcsók is lehetnek, míg a transzformátorok mindig sokkal többe kerülnek, akár több ezerszeresen is, a trafó magban használt drága anyagok és a tiszta réztekercsek anyag- és munkaerő költsége miatt.

 

Forrás: Hangzásvilág.hu