Hírek, újdonságok

HARBETH SUPERHL5PLUS XD HANGSUGÁRZÓ TESZT

bartimex
2023.05.06 09:35
HARBETH SUPERHL5PLUS XD HANGSUGÁRZÓ TESZT

A 2018-ban megjelent 40th Anniversary Edition sorozat sikere vitathatatlan volt. A kedvező piaci tapasztalatok kiértékelése után az angol cég kidolgozta az XD (eXtended Definition) termék vonalat, amely az ígéretek szerint minden korábbinál nagyobb teljesítményt, jobb integrációt és zeneiséget kínál.

A Harbeth vállalat történetében a legendás első modell, az 1977-ben megjelent, Harbeth HL-Monitor Mk1 volt, a SuperHL5plus XD ennek legfrissebb változata. Az alapmodell szerkezete és hangzása azóta óta több tervezési generáción keresztül alakult, a hagyományokhoz híven, mindig a BBC úttörő kutatásainak szellemében. Az „XD” az „extra definition” verzió magában foglalja a „felbontás javításának” jelentését. Az XD modellel az eddig összesen 45 lépésből álló gyártási folyamat 16 fázisra csökkent.

Teljesítmény: 100 / 150 Watt
Frekvencia átvitel: 40Hz – 20 000 Hz (± 3dB)
Impedancia: 6 Ohm
Érzékenység: 86 dB / 1W / 1m
Keresztváltási frekvencia: 3,5 kHz, 12 kHz (18dB / okt.)
Méretek: 635 x 322 x 300 mm
Tömeg: 15,8 kg

A csomagolásból kivéve, a dedikált állványra felhelyezve elénk tárulnak a hagyományos stílusú, gyönyörű kidolgozású, kézzel összeszerelt hangdobozok.

A hangdoboz szerkezete, falai viszonylag vékony MDF-ből, kézműves munkával készítettek és a legfinomabb természetes furnérokkal vannak laminálva. A hangsugárzó határoló falai szilárdságuk és merevség szerint vannak méretezve, hogy a rezgéseket hasznos módon legyenek képesek kezelni. A konstrukció kihasználja az anyag jellemzőit. A cégnél úgy gondolják, hogy a túl merev kabinetek energiát tárolnak és ez hallható száraz és rideg hangzást ad. Az új modell megtartotta a klasszikus „kubatúra-arányt”. Szintén egyedi, és a BBC tervezésre jellemző, hogy a hangszekrény oldalainak belső fala bitumen lapokkal rezgéscsillapított, egy elvileg teljesen rigid alapanyaggal hangolva a szekrény rezonanciáit. Ezzel kialakult a „Super Tuned Structure™” kabinet szerkezet.

Fenti megoldás mellett a kabinet első és hátsó paneljei csavarkötéssel rögzítettek, elősegítve a stabilitást és a rezonanciák kézben tartását. A valódi fa furnér erezetének textúráját selyemfényű lakkozással hangsúlyozzák.

A „kíváncsi ujjakat” a katasztrófa okozásban akusztikailag áteresztő szövet akadályozza. A szövet fémkeretre rögzített, és a frontlap éleit követő vájatba lehet beszorítani. A lazaszövésű grill hatékonyan diffundálja a hanghullámokat. A SuperHL5plus XD hangsugárzó szép, nemcsak azért mert nagy figyelmet fordítottak a részletek kidolgozására hanem, mert egyfajta klasszikus hangulatot áraszt.

A Harbeth SuperHL5plus XD hangsugárzó konstrukciója háromutas, három-hangszórós, bass-reflex rendszer. A gyártási sorban ez a termék az egyetlen, amely 3-utas konfigurációval rendelkezik. A legfelső frekvenciatartományt a 20 mm átmérőjű membránt tartalmazó dóm rendszerű Super Tweeter sugározza, két pici védő rúddal figyelmeztet, hogy ne piszkáljuk.

Egy 25 mm-es ferrofluid hűtésű magas/közép hangszóró, bár a cég ezt is magassugárzónak nevezi, felel az eléggé széles frekvencia átfogású magas/közép tartomány megvalósításáért. A membrán egy „Open Weave” grillel van védve. A hagyományos ferrofluid hűtéssel alacsony hangerő szinten is tiszta, nagy impulzusoknál energikus nagyfrekvenciás reprodukciót valósít meg.

Mindkét hangszórót a Harbeth Audio Ltd. tervei szerint, a mérnökök egyetértésével, típus-specifikusan egyedi megrendelésre a SEAS vállalat gyártja. A kisebbet titán-membránnal, a nagyobbikat alumínium membránnal szállítják. Az SHL5 plus úgy lett méretezve, hogy lakószobai környezetben, normál hallgatási szinten 70dB – 90dB hangnyomásra legyen képes.

A hangsugárzó gyártás fő kritériumai az alacsony tömegű membrán anyag kikísérletezése, a „kézben tartott” hangdoboz-rezonancia, a csekély mértékű hangszínezet és a megismételhető gyárthatóság. A kutatások bebizonyították, hogy egy hangszóró membrán anyagának valóban egyedi hangtónusa van. Alan Shaw a Harbeth Audio Ltd. tervezője már 1986-ban talált egy minden tekintetben figyelemre méltó alapanyagot a polipropilént. Egy jellemző technikai paraméter nyilvánvaló volt, ugyanis az anyagnak kis tömegűeknek kellett lenni, mivel az audiofilek nem szerették az alacsony érzékenységű hangsugárzókat. Akkoriban több petrolkémiai mérnök foglalkozott a polimerek módosításával. A Harbeth cégnél körülbelül ötvenféle megoldást elemeztek ki. Egy fém-polimer hibrid lett a kiválasztott, a membrán kivitelezéséhez meg kellett tervezni és legyártani a megfelelő magas hőmérsékleten, veszélyes nyomás alatt dolgozó szerszámokat. Ma a precíziós gyártási folyamatot számítógép vezérli.

Az egyértelmű mélyhangok tolmácsolója egy 200 mm-es Harbeth RADIAL2™ basszus/közép hangszóró, amelyre nagy feladat hárult, meg kell szólaltatni a középhangok alsó oktávját is. A membrán anyaga polimer granulátum, amit folyékony formában injektálnak egy forró formába. Ennek a hangszórónak az inverz gumiperem is jellegzetessége. A mély/közép hangszóró esetében a legfontosabb a (Thiele/Small átmérő-arány) a hasznos felület kiszámítása, amelyet a tervezők a szekrény térfogatának valamint a reflex-port paramétereinek meghatározására használnak.

Az előre sugárzó basszus-reflex nyílás helyét számítógépes szimuláció után többszöri meghallgatással döntötték el. A kürtő belső falán poliuretán habszivacs betét fékezi az esetlegesen keletkező szélzajt.

A cél elérésében a keresztváltónak is nagy szerepe van. A számítógépes tervezésen alapuló, kézzel gondosan összeválogatott alkatrészekből felépített keresztváltó egzotikus film kondenzátorokat, nagyméretű légmagos tekercseket nemigen, de csakis jó minőségű alkatrészeket tartalmaz. A tervezéshez a legújabb akusztikai szimulációs szoftvert használják, az eredményt utána alaposan megvizsgálták a meghallgatáson. A nyomtatott áramköri kártya körülbelül 25%-kal nagyobb, mint korábban, vastagabb réz pályával rendelkezik, jellemző a belső vezetékezéshez a tiszta, oxigénmentes kábelek használata. A gyári specifikációban a keresztezési frekvenciák 3,5 kHz és 12 kHz (18 dB / okt.) vannak megadva – bízhatunk benne – ennél a részegységnél is hangsúlyos a vállalat hagyományokhoz való hűsége. Az ellenállásokat, tekercseket és kondenzátorokat rendre meghatározott, alapértelmezett, egyedi verziók váltották fel.

A hangfalkábelt két 4 mm-es csupasz vezetéket, villát és banándugót fogadni képes, Harbeth márkájú csatlakozóhoz vezethetjük. Közvetlenül a hang-szekrényhez szerelten benyúlik a nyomtatott áramköri laphoz. Nincs kettős kábelezés – ez is példázza a keresztváltó „agyafúrt” konstrukcióját, bár ez ebben a formában nincs a köztudatban.

A SuperHL5plus XD meghallgatásához és teszteléséhez elengedhetetlenül szükséges az állvány! A TonTräger.audio Reference sorozatának kifejezetten a Harbeth HL5 modellekhez készített állványa egy könnyűszerkezetes fa-állvány. A magas minőségű alapanyagként felhasznált tömörfa kizárólag FSC tanúsítással rendelkező erdőkből származik. A TonTräger.audio szándékosan kerüli a fém vagy műanyag elemek használatát. Az állvány kézműves hagyományokon alapuló technológiával, klasszikus fakötéseket használva készül. A faanyag felületeit több lépésben oldószermentes, természetes olajokkal vonják be. Az állvány kiválóan kezeli a hangdoboz rezonanciáit és megakadályozza a káros rezgések visszahatását, ezzel is fenntartva a hangzás kialakított egységét. 

A német TonTräger cég tulajdonosa, tervezője és „kétkezi munkása” Eva-Maria Weichmann elkötelezett híve a természetes anyagok felhasználásának, igen jó hallással is rendelkezik. Alan Shaw a Harbeth cég tulajdonosa Őt kereste meg, hogy együtt valamilyen egyedi felépítésű és stílusú állványt készítsenek a hangsugárzókhoz. Közös munkájuknak annyira kiváló eredménye lett, hogy a Harbeth hangsugárzók TonTräger állvány nélkül másképpen szólnak.

Álljon itt még egy érdekes információ! Alan Shaw a Harbeth konstruktőre saját családtagjainak felvett hangjával teszteli hangdobozait. Érdekes, és talán a legjobb elképzelés, hogy a legismertebb hangokkal tesztelve a fejlesztés biztosan jó irányt vesz. Nos, bármennyire is egyetértünk az irány vonallal, mi mégis zenével próbálkoztunk.

MEGHALLGATÁS

Örülünk amikor egy hagyományos szemléletű hangsugárzó kerül a teszt asztalra. Megpróbáljuk elővenni az évtizedek alatt modernizálódott meghallgatási tapasztalataink régi emlékeit/alapjait felidézni – a szakma íratlan szabályai szerint, elfogultság nélkül vizsgálódni és érték-ítélni.

Az első hangoknál megtapogattuk a hangsugárzó oldalfalait, megbizonyosodva, hogy a kabinet bizony rezeg. És itt is van az egyik kulcs a Harbeth hangzáshoz(!) – nevezetesen a megfelelő rezonancia eltalálása. (ennek fontosságát, a muzsika átadásának szempontjából, már hallottuk egy méltán világhírű olasz gyártótól is:))

A Harbeth SuperHL5plus XD hangsugárzó vérbeli nagyzenekari megjelenítő. Nagy, erőteljes, átlátható és friss a lesugárzott hangok skálája. Az egyes hangszercsoportok kiválóan megfigyelhetők, a meghallgató szobában létrejön a zenei játékosság, a hang-tömegek tánca. A nagyzenekari hangszerelésben résztvevő üstdobok hangzása elnyeri egyik fontos célját, a hangulati, drámai kiemelést. Minden zenész egyedi módon hangzik, ahogy a felvételen. Létrejön a közvetlenség és az intimitás, átérezhető a zene teljessége.

A hangzás jellegzetességeihez hozzátartozik a két magas-hangszóró együttes hatása, ami nyílt, világos hangképet mutat. Szerencsére a hangzás nincs eltúlzottan felfelé hangolva, ez kedvez az összes vonóshangszer hangzásának reprodukálásában. Nagyon valósághű mesterhegedűket mutat. A réz- és fafúvósokat szerepük fontosságával tolmácsolja, még a kínai fa furulyát sem viszi túlzásba. (Mindezeket azért kell leszögezni, mert ha csak annyit állapítanánk meg, hogy nem visít, az olvasó az információval nem sokra menne.)

A Harbeth hangsugárzó esetében nyílt titok a Radial elnevezésű hangszóró-alapanyag szerepe. Ez eredendően nagyon alacsony torzítású, könnyű és pontos, teljesen természetes középtartományt eredményez. Sok van a két magas-hangszóró vállán, velük kiegészülve a közép/mély tartományi RADIAL2™ kitesz magáért. Érdekes a váltás a két szekció között, nem a mai modern lépcsőt alkalmazza. Van egy képessége, miszerint a hangszerelésből fakadóan rugalmasan játszik, sok finom részlettel kifejezi a lényeget, a zene mondanivalóját, megközelíti a muzsika valódi képét.

Azt hiszem, itt mélyhangú bravúrokról is szó van. Túl vagyunk a mély-hang felismerhetőségén, itt minden mély-hangrendű hangszer akkor és addig szól, ameddig a felvétel tartalmazza, a hangszerek olyan mély-hangokat adnak elő, amelyeket könnyű megszeretni. Egy basszusgitár esetében jó kohézióval rendelkezik. A három mély hangú oktáv felső sávjában zökkenőmentes és precíz az átvitel. Ahelyett, hogy a hangerő növelésével szólaltatja meg a mély hangokat, inkább a nagyobb felbontású basszus hatással operál. Mérsékelt hangerővel a modern elektronikus zene sem kevésbé élvezetes.

Mivel zongorából és zongora-felvételekből is sok egymástól különböző van, érdemes többet végighallgatni gyűjteményünkből. A mély-hangok a helyükön vannak, de van néhány zongora felvétel, ahol az alsó oktávok megjelenítése egy kissé rányomja hangulatát az összképre. Van egyfajta egység, amelyben a mély-hangok rezonanciája egyetlen hangnak tekinthető, amely a magas és a középső tartományhoz kapcsolódik – ez nagyon pozitív. Szinte szemmel látható a meghatározott szélességű, a felvételtől függően mély hang-színpad. A SuperHL5plus XD segítségével a technika, az érzelmek és a művészet találkoznak.

A SuperHL5plus XD közép-monitor-hangsugárzó. Ettől függetlenül vagy talán éppen ezért remekül alkalmazható a kisebb-nagyobb zeneszobákban. Teljesen nyilvánvaló, hogy megfelelő erősítő, és annak teljesítményszintje szükséges a kiváló eredmény eléréséhez – és akkor minden készen áll.
Végezetül, újra megerősödött az a meggyőződés, hogy nem a műszaki paramétereket hallgatjuk, hanem a zenét.

KONKLÚZIÓ

…”Az alapító, HD Harwood a BBC hangszórók fejlesztésének vezetőjeként nemcsak Harbeth céget teremtette meg, hanem a teljes hangszóró ipar műszaki színvonalát emelte. Sikereinek korszaka az 1960-as és 70-es évek, az utódok ma is hűek a legendához”… – nyilatkozta Alan Shaw, vezető tervező. Alan mélyebben belement a Harbeth sugárzók hangjának módosításába anélkül, hogy jelentősen bővítette volna portfóliót. Viszont drámaibban előmozdította Harbeth szellemét és ennek eredményeként a zenei reprodukálhatóság ideáljának tudományos/technikai megközelítését. Meggyőződése szerint ez a Harbeth még nem fejeződött be, nem végállomás, hanem új kiindulópont.
Vannak olyan zenei élmények az életben, amelyek annyira epikusak, hogy azt szeretnék, ha soha nem érnének véget – az SuperHL5plus XD-vel újra és újra átélhetjük ezeket a pillanatokat. Egyértelműen jó ajánlat azok számára, akiknek zenei gondolataik, zenéről való elképzeléseik találkoznak a gyártó mindenre kiterjedő kutatatási szemléletével, akik nemcsak hallják, hanem érzik a zenei szándékot és a jelentőséget.

Pro
+ A mérnöki zsenialitás hagyományainak tisztelete
+ Egyedi hangszórók, ritkán találni hasonlókat
+ Színezetlen magas- és magas-közép tartomány
+ A lesugárzott hangok és a hangdoboz rezonanciájának egyensúlya

Kontra
 A dedikált állványon kívül nemigen találni más megoldást

 

Forrás: Hangzásvilág.hu