Hírek, újdonságok

FYNE AUDIO – VINTAGE TWELVE F1-12 HANGSUGÁRZÓ TESZT

bartimex
2023.05.07 06:02
FYNE AUDIO – VINTAGE TWELVE F1-12 HANGSUGÁRZÓ TESZT

Nem elég két-három hét megismerkedni a Fyne Audio Vintage Twelve típusjelű, új hangsugárzójával. Kiértékelni és élvezni a kapott hangzást több hónapra és néhány „telitalálat” kategóriájú audio-komponensre van szükség. A legmodernebb hangsugárzó-technológiát felvonultató és korszerű akusztikai tervezést ötvöző retro-stílusú hangsugárzó, tisztelgés az audio-fejlődéstörténet aranykorszaka előtt. Gabriel O’Donohue műveleti igazgató, Stuart Wilkinson termékfejlesztési igazgató és Dr. Paul Mills mérnök igazgató a tervezési-DNS egy részében sok évtizedes hagyományokhoz hűek maradtak. Személyük és a szakmában eltöltött majdnem 50 év, a hangsugárzó fejlesztésben elért eredményeik garanciái az új termék „örökkévalóságának”.

Teljesítmény: 300 / 700 Watt (RMS)
Frekvencia átvitel: 24 Hz – 26 000 Hz
Érzékenység: 96 dB (2,83 Volt / 1 m)
Impedancia: 8 Ohm
Keresztezési frekvencia: 750 Hz (750 Hz – 26 000 Hz) +/- 3 dB
(2 500 Hz – 5 000 Hz) +/- 3 dB
Méretek: 1 102 x 572 x 591 mm
Tömeg: 77,1 kg

A termetes méretű Vintage Twelve ünnepi lakoma a szemnek és a fülnek. Pompás, retro érzést sugárzó, úgy esztétikai mint technikai szempontból időtálló modell. Készítői az aprólékos tervezés minden szempontját figyelembe vették, a modell a hagyományos kivitelezési irányzatot képviseli. A tekintélyt parancsoló felületi munka – a mélyen szemcsézett dió furnér, vagy nyírfa réteg olajozott tömör dió díszítésekkel – lenyűgöző látvány. Az egyedileg tervezett és kivitelezett, változó sugarú ívekkel ellátott kabinet szélei megakadályozzák az állóhullámok terjedését. Még a fakeretes rács szövését is úgy választották ki, hogy a hangzás egy sokkal valósághűbb korszakába(!) nyúljon vissza. A kellő mennyiségű, matematikailag kiszámított űrtartalmat magában foglaló, belső merevítéssel ellátott, iker-üreges hangszekrény – a fényűző rácsokkal és az aranyra eloxált fém szegéllyel együtt – kézi munkával Skóciában készül.

A pompás, luxus-jegyeket tartalmazó Vintage Twelve hangsugárzó a régmúlt napok csúcskategóriás hangszóróinak kvalitásaira alapoz. A hangszóró koaxiális rendszerű. A mély/közép tartományt sugárzó hangszóró membránjának közepében elhelyezett magas frekvenciás egység egy 75 mm-es titánötvözetből készült membránnal rendelkező, dóm, kompressziós magassugárzó. A 300 mm átmérőjű IsoFlare pontforrás-hangszóró a „FyneFlute roll surround” membránszél legújabb iterációjával, a nagyfelületű közép-/mély membrán kiváló súly/merevség/tömeg együtthatóval rendelkezik. A közép-/mély sáv membránjának mozgatását egy neodímium mágnes rendszer biztosítja. A hangszórók együttesét masszív, öntött alumínium kosár tartja fixen. A konstrukció előnye, hogy a különböző frekvenciájú hangok a hangszóró-együttes egyetlen pontjából indulnak. Az állandó irányítottság és az impuzusidők egybeesése a teljes hangfrekvencia-spektrumon remek sztereó képalkotást eredményez. A Vintage Twelve modellben alkalmazott IsoFlare hangszórók nem kívánt rezgéseket nem sugároznak, tehát azok nem rontják a hangminőséget.

Középen a kompressziós magassugárzó. A Fyne 75 mm átmérőjű titán dóm-membrán nagyon széles magas frekvenciás sávot képes sugározni. A meghajtó rész neodímium mágnesében található nyílás a membrán hátrafelé mozgásának energiáját egy hátsó kamrába vezeti. A hallható frekvenciák jóval az emberi hallás szintje fölött is megjelennek, a kamra az alacsony frekvenciájú rezonanciát jóval a keresztezési tartomány alá helyezi. Mint tudjuk, az extra magas tartomány hibátlan megléte beleszámít az alacsonyabban lévő frekvenciákon megjelenő hangok élet-hűségének ábrázolásába. A központi hullámvezető geometriája biztosítja a felső frekvenciák természetes terjedését.

A keresztváltó passzív típusú, kis veszteségű, másodrendű, aluláteresztő és szintén másodrendű rendű felüláteresztő szűrőkből áll. Az alkatrészeket kézzel, pontról pontra építik be. A teljes elektronikai hálózat ezüstbevonatú Matched Crystal OFC vezetékekkel szerelt. A keresztváltó alkatrészeit és a vezetékeket összeszerelés előtt mély-kriogén kezelésnek vetik alá. A Deep Cryogenically Treated technológiára az alkatrészekben kialakuló elektronáramlás zavartalanabbá tétele miatt van szükség. Ez a szupergyors fagyasztási és lassú kiolvasztási folyamat enyhíti az alkatrészekben kialakuló mikro-feszültségeket, a vezetékekben és a forrasztási kötésekben maximalizálja a jelátvitelt. Az analóg crossover elkészítésekor a legkiválóbb, gondosan megválogatott és többször meghallgatott alkatrész-együttesek kerülnek felhasználásra.

A Vintage modellben felhasznált crossover az elektronika mögött meghúzódó kutatást és tervezést – Dr. Paul Mills több, mint 35 éves tapasztalatát – viszi tovább. A lehallgató helyiség akusztikájához való finomhangolás érdekében a crossover egy magas frekvenciás energia-vezérlőt tartalmaz. A hátfalon lévő HF Energy szabályzó segítségével, amely a 2,5 kHz-5 kHz tartományt szabályozza, beállítható a magas frekvenciatartomány energikussága anélkül, hogy ez befolyásolná az általános hangzási egyensúlyt. Az Analóg Presence Control tárcsával a zenehallgató finoman (+/- 3dB mértékben) beállíthatja a középtartományt. A HF szabályozás meghatározza a magassugárzó energiaszintjét, míg a Presence lehetővé teszi a felhasználó számára a kritikus területek testreszabását.

A két-üreges nyírfa szekrény belső architektúráját úgy konstruálták, majd hangolták, hogy optimalizálja a Vintage BassTrax portolási rendszer hatékonyságát. A kabinet alsó kamrájában kialakuló alacsony frekvenciás energiát egy nagy, Tractrix profilú diffúzor kúp lefelé vezeti. A padló felé sugárzó Tractrix diffúzor az eddigi legfejlettebb és legjobban hangolt formát kapta, a kamrából kijutó energiát egy 360 fokos gömb alakú hullám-frontban tereli. A diffúzorkúp táguló hullámfrontot képez, így elkerülhető a visszaverődés és egyenletes mélyhang-terítés jön létre. A klasszikus hetvenes évek lelkületétől a 2020-as évek techno-zenéjéig a Vintage sorozat modelljei a legtisztább és lehető legpontosabb hangzást biztosítják, amelyet a legújabb számítógépes burkolat tervezés és kortárs gépészeti szekrény tervezés támaszt alá. A rendszert 1920-ban, eredetileg tölcséres kialakítású hangszórókra alkalmazták, a Fyne Audio fejlesztése tette naprakésszé, amely megoldás az elmúlt öt évben kapott szabadalmat. A Vintage Twelve F1-12S hangsugárzó sokkal kevésbé kritikus a helyiségben történő elhelyezéssel kapcsolatban. Alakja és konstrukciója segíti a „nagy szekrények” integrálódását az otthoni lakberendezés stílusába.

MEGHALLGATÁS

A „Vintage Twelve” hangsugárzó-pár lenyűgöző zenei élményt teremt, még érzékletesebben és élvezhetőbben, mint a korábban hallott modern felépítésű Fyne Audio hangsugárzók. A zenehallgatásban az első hangoktól kezdve a zenei események és a hangszerek hangzásának megismerését kínálja. Egyből két dolgot is megtapasztalhatunk: egyrészt valóban az van-e a felvételi adathordozón, amit hallani kívánunk, másrészt az audio-rendszerünk felnőtt-e ennek a hangsugárzónak a kiszolgálására(?), mert a 96 dB (2,83 Volt / 1 m) érzékenységű, 300 mm membrán-átmérőjű IsoFlare pontforrás-hangszóró, éppen műszaki konstrukciójánál fogva, lélegzetelállító dinamikai ábrázolásra és rendkívüli színpadi képalkotásra képes.

Ha biztosítjuk a minden szempontból kielégítő „körítést”, akkor a zenehallgatás a dolgok megismeréséhez vezet. A különböző hangrészletek világosan és tisztán hallatszanak, ezek valóban léteznek a felvételen. A „Vintage Twelve” hangsugárzó lendületes, nagyfrekvenciás tartományi lesugárzást kínál, tele életerővel. A magas hangú hangszerek felhívják magukra a figyelmet, legyen az a cintányér vagy a triangulum. A trombita nem szóró, nem éles, tele van rezes rezonanciával, a hangzás segít értékelni ennek a hangszernek kvalitásait és a játékos profizmusát. Ez a hangsugárzó nagyon természetesen és valósághűen közvetíti a rézfúvós és a fafúvós hangszerek hangját is. A zenekar fúvós szekciója kiegyensúlyozottan, nagy tisztasággal párosulva, minden felesleges csillogás nélkül, lágyan hangzik, mégis jól lehet tájékozódni a finom részletek között.

Az énekhang a szó valódi értelmében emberi, akár férfi, akár női, telt artikulációval és élénk hangzással jelenik meg. A mélységi színpadtér ábrázolásának tekintetében az ének, mintha a zenekar és a hallható között jelenik meg. Szintén határozottsággal mutatja a középhang-tartományban rejlő rengeteg kifejezési lehetőséget. Mivel a magas frekvencia tartomány nem tűnik durvának vagy fényesnek, a hang tisztaságával párosulva mégis erőt sugároz, mindkét területen meg tudja fogni a zene lényegét. Beavat a zenei történésekbe. Zenehallgatás közben az ember szája fülig ér, olyan érzést kelt mintha személyesen látnánk a produkciót.

A valósághű hangskála érzékeltetése itt még nem ér véget, a továbbiak sem térnek el a felvételen lévő tényleges állapottól, hang-tartalomtól. A térélmény teljes potenciálját a maga mindenkori szélességében és „magasságában” egyaránt megmutatja. A beállított pozíción túl terjedő „hang-terep” azt az illúziót képes kelteni, mintha élő zenét hallgatnánk. Ha van olyan hang a felvételen, amit eddig (más hangsugárzóval) nem hallottunk pontosan, ezúttal kitisztul. A „Vintage Twelve” csodálatos dinamikával párosulva különféle részleteket kínál. A ritmus tudja megfogni a dallamot. A ritmus lesz a pontos basszus alapja. Egy „dobszerkó” különböző méretű és hangolású egységei tömeg, súly, sebesség és az ütési erő, tehát a játszási teljesítmény szempontjából helyükön vannak. A hangszer testek meglepően szilárd utánzengést mutatnak, emellett meg van a ritmus zeneisége és a lendület. Érzékelhető ütő-erőt ad, ami a keletkező természetes hanghullámok vibrálását tökéletesen megkülönbözteti az elektromos dob lüktető basszusától.
A halk hangok tartományában is képes friss, tiszta, tömör, gyors, de egyáltalán nem fárasztó hangot adni. Erős impulzusokra képes akár a 25 Hz-es mélységig terjedő frekvenciákon, miközben a hang a hangszerre jellemző és továbbra is tiszta marad. A mély hangok tele vannak erővel. Amellett, hogy a hang leér a legteljesebb mélységéig, mégis kontrollált. Bizonyítva érezzük, hogy hangok intenzitása megtelik a basszus súlyával.

KONKLÚZIÓ

A Dr. Paul Mills vezette tervezőcsapat, több évtizedes, prémium kategóriás hangsugárzó-tervezési tapasztalatra támaszkodva, számítógépes modellezéssel, méréssel és több hónapos meghallgatási procedúrával finomította ennek a hangsugárzónak kialakítását. A Fyne Audio Vintage Twelve F1-12 hangsugárzó az Egyesült Királyság hangszóró-tervezésének egyik csúcsterméke, egy lenyűgöző terv megvalósulása, amely most a múltbeli brit hangsugárzó-gyártást idézi. A termetes méretű F1-12 hangzásának teljes skáláját, erejét és pontosságát időtlen, hagyományos kivitelezéssel ötvözve, muzsikája éppen olyan hatásos, mint a látványa. A különféle interpolált hangrészletek, mind az alacsony, mind a középső és a magas tartományban, bőségesen kisugárzásra kerülnek, plusz csodálatos teljesítmény, hogy tiszta hangzással mutatja a hi-tech hangszóró konstrukciókban rejlő lehetőségeket. Ennek a hangsugárzónak értékelésekor csak a valósághű hangminőségről lehet szó.

Pro
+ Egy lenyűgöző terv megvalósulása
+ Az eddigi legfejlettebb és legjobban hangolt forma
+ 96 dB (2,83 Volt / 1 m) érzékenység
+ Koaxiális rendszerű, egy-pontforrás hangszórók
+ Finom hangolhatóság

Kontra
 Méreteinél és a helyigénynél fogva kisméretű szobákba nem ajánlott

 

Forrás: Hangzásvilág.hu