Hírek, újdonságok

LUMIN T3X hálózati lejátszó teszt

bartimex
2025.06.15 07:34
LUMIN T3X hálózati lejátszó teszt

Itt Nyugat-Ausztráliában a Munka ünnepének hosszú hétvégéje van. Épp most ültem le, hogy rendesen meghallgassam az új LUMIN T3X hálózati zenelejátszót. Körülbelül nyolc éve birtoklom és élvezem a LUMIN T1 streamert. A T1 több ezer órányi zenei élvezetet nyújtott, és az évek során számos digitális forráskomponenssel szemben is megállta a helyét. Köztük olyanokkal is, amelyek több mint hatszorosába kerültek! Hűséges társ volt, amelyre mindig támaszkodhattam, hogy következetesen magas teljesítményt nyújtson, sem hozzátéve, sem elvéve a bemutatott anyagból, inkább semleges és természetes hangzást nyújtva. Ez volt az első digitális komponens a rendszeremben, amely nem „digitálisan” szólt. Miközben a T3X a berendezésemben az elmúlt hetekben bemelegedett némi alkalmi hallgatással, izgatottan vártam, hogy halljam, milyen fejlesztéseket tett lehetővé a LUMIN tervezőcsapata.

Látta a fényt

A LUMIN volt az egyik első audiofil eszközgyártó, amely 2013-ban megjelent egy kiváló minőségű, dedikált hálózati zenelejátszóval az A1-gyel. Nagyon jó kritikákat kapott, és sokan a kor egyik legjobb streaming forráskomponenseként üdvözölték. Azóta a LUMIN csendben folytatta a régebbi termékek firmware-frissítésekkel történő támogatását, bővítette kínálatát, és új modelleket adott ki hardveres finomításokkal, ahogy az új technológiák elérhetővé váltak.

A T3X a díjnyertes LUMIN T3 továbbfejlesztett változata, és most beépített lineáris tápegységgel és toroid transzformátorral, a LUMIN zászlóshajó lejátszóinak optikai hálózati képességével (amely a LUMIN szerint teljes elszigeteltséget biztosít a hálózati zajtól) és egy extra USB-porttal rendelkezik. Ugyanazt az ismerős alkalmazást használja, amely az összes LUMIN modellt, beleértve a T1-et is, vezérli. Az alkalmazás elrendezésében vagy működésében nincsenek nyilvánvaló változások. Továbbra is sziklaszilárdan stabil, logikusan szervezett és nagyon könnyen használható, ami megnyugtató. 

A LUMIN alkalmazás vezérli a zeneválasztást, a hangerőt és a hardverkonfigurációt is. Többek között olyan beállításokat módosíthatsz, mint a felskálázás, az alkalmazás megjelenése és érzete, valamint a be- és kikapcsolás. Mind az előlapi kijelző, mind az alkalmazás mutatja a bitmélységet és a mintavételi frekvenciát, így nem kell találgatnod, hogy mit hallgatsz.

A T3X ROON-kompatibilis, és beépített támogatással rendelkezik számos streaming szolgáltatáshoz, beleértve a Qobuz, Tidal, Spotify, KKBox (Korea), QQ Music (Kína), Plex, Audirvana, Tune-In és AirPlay szolgáltatásokat. Ja, és teljes MQA-támogatással. A LUMIN tervezői nem játszanak. Szinte olyan, mintha felmérnék a terepet, figyelembe véve az összes lehetséges fájlformátumot, bit/mintavételi sebességet, szolgáltatást és egyéb releváns technológiát, majd átgondoltan beépítenék azokat a berendezéseikbe. Néha plusz költségek nélkül, ahogy az úgynevezett LEEDH Processing esetében is történik, amely egy innovatív új digitális hangerőszabályzó algoritmus, amely kiküszöböli a kerekítési hibákat, és amely mostantól (plusz költségek nélkül) minden LUMIN lejátszóban megtalálható!

A LEEDH Processing Gilles Millot, az Acoustical Beauty, egy francia high-end hangszórógyártó innovációja. A digitális jel amplitúdóját pontosan módosítja anélkül, hogy az alakjában bármiféle változást okozna, és mentes mindenféle információveszteségtől, jelentősen javítva az erősítőbe betáplált jel minőségét. Ez jó hír azok számára, akik nem rendelkeznek analóg forráskomponensekkel vagy más digitális forrásokkal, mivel az ebben a forgatókönyvben használt T3X szükségtelenné teszi az előerősítőt.

Elődjéhez hasonlóan a T3X a legújabb LUMIN jelfeldolgozó rendszert használja, amely biztosítja a legújabb streaming technológiákhoz, a nagyobb újramintavételezéshez és a tárolókapacitáshoz szükséges összes teljesítményt. Ezenkívül precíziós analóg kimeneti fokozattal is rendelkezik, teljesen szimmetrikus elrendezéssel, amely magában foglal egy analóg puffert, amely audio minőségű kimeneti kondenzátorokat és kettős mono áramkört használ, amelyek a LUMIN szerint ultraalacsony zajszintet és nagy dinamikatartományt biztosítanak.

A mindössze 6 kg-os T3X vastag CNC panelszerkezettel (feketére eloxált vagy nyers alumínium) is rendelkezik, amely szerkezeti merevséget és árnyékolást biztosít a tápegység számára egy külön rekesz révén, csökkentve az interferenciát a kényes áramköri elektronikával. A T sorozat mostantól úgy néz ki (és érződik), mint egy drága, csúcskategóriás alkatrész. Látványos. Azt viszont nem értem, hogy a LUMIN miért döntött úgy, hogy T3X-nek nevezi el a T4 helyett.

Specifikációit tekintve a T3X DSD-t támogat DSD512-ig, és PCM-et 384 kHz-ig, 16-tól 32 bitig, két ESS Sabre ES9028PRO DAC chip használatával.  

A digitális csatlakozások között szerepel az USB natív DSD512 és PCM jellel akár 384 kHz-ig, valamint a BNC SPDIF DSD (DoP, DSD over PCM) 2,8 MHz-es és PCM jellel akár 192 kHz-ig (24 bit). Ezek az arányok lehetővé teszik egy külső DAC használatát potenciális bővítési lehetőségként. Az analóg csatlakozás szimmetrikus XLR vagy aszimmetrikus RCA kimeneteken keresztül történik.

A T3X USB-portokkal van felszerelve, amelyek lehetővé teszik a zenefájlok elérését USB-meghajtón vagy USB merevlemezen. 100 MB-os RJ45 Ethernet-kábellel (nem Wi-Fi-n) csatlakozik az otthoni számítógépes hálózathoz. Ez lehetővé teszi a számítógépen, hálózati tárolóeszközön (NAS) vagy a Lumin saját L2 zeneszerverén tárolt zenék elérését, és biztosítja a legrobusztusabb kapcsolatminőséget.

A LUMIN az UPnP AV protokollt az OpenHome audio streaming kiterjesztéssel valósította meg. A támogatott fájlformátumok DSD esetén a DSF, DIFF és PoP, PCM esetén pedig a FLAC, ALAC, WAV és AIFF.

A T3X-szel zökkenőmentesen keverhetsz lejátszási listákat a helyben tárolt zenék, a Tidal és a Qobuz között, és visszamentheted a lejátszási listáidat a Tidal vagy Qobuz fiókodba. A Tidalhoz és a Qobuzhoz hasonlóan a TuneIn (internetes rádiószolgáltatás) is beépült a Lumin alkalmazás szívébe. Egyszerűen hozz létre egy ingyenes TuneIn fiókot, és adj hozzá rádióállomásokat a TuneIn „könyvtáradhoz”, hogy azok megjelenjenek a Lumin alkalmazásban.

A T3X AirPlay-kompatibilis vevőegység is. A T3X-re történő streamelés veszteségmentes, feltéve, hogy az iPhone/iPad maximális hangerőre van állítva. A T3X az iOS-eszközödön a Lumin alkalmazás beállításaiban megadott néven jelenik meg.

A SoundStage! Australia szerkesztője, Edgar Kramer a tavaly októberi StereoNET Hi-Fi & AV Show-n találkozott a LUMIN kulcsfontosságú munkatársaival, ahol további információkat kapott, amelyeket ebben az ismertetőben is bemutatunk. Az interjúban Nelson Choi, a LUMIN igazgatója, Angus Leung, a globális értékesítési és marketingmenedzser, valamint Li On, a termékfejlesztési menedzser vett részt. Edgar azzal kezdte, hogy megkérdezte, melyek a fő kihívások a változó lejátszási streaming kodekek, zeneszolgáltatói platformok és vezérlőalkalmazás-követelmények követésében, és meg tudná osztani, hogy ezek a változások hogyan befolyásolják a Lumin termékek fejlesztését?

Angus Leung: Nos, szerintem ez régen könnyebb volt. Úgy értem, mondjuk tíz évvel ezelőtt, mert akkor csak alapvető streaming volt, szóval nagyon könnyű volt megbirkózni vele. És most itt van a Roon, a Spotify, a Tidal, a Qobuz. Ha külön-külön szétválasztjuk őket, és megpróbáljuk működésre bírni az egyik funkciót, az nagyon egyszerű, de az, hogy mindegyik harmonikusan és zökkenőmentesen működjön együtt, egyetlen rendszeren vagy egyetlen alkalmazáson belül, az már nagyon nehéz. Több mint nyolc mérnökünk van Hongkongban, akik folyamatosan dolgoznak nekünk, új funkciókat hoznak létre, és lépést tartanak a szolgáltatók és az iparág változásaival.

Li On: Tulajdonképpen a saját ötletünkkel kezdtük. A Roon előtt voltunk, úgy 13 évvel ezelőtt. Akkoriban nem sok lejátszóalkalmazás volt, nem volt Tidal, Qobuz és a korai Spotify. A lejátszás durva és nyers volt. Gyakorlatilag a nulláról kezdtük, és azóta finomítjuk. És persze ott volt a Roon, a Spotify és mindenféle más zenei alkalmazás. 

Nelson Choi: Amikor 2012-ben elkezdtük, volt egy fő szereplő, a Linn. Saját alkalmazásukat használták, a Kazoo-t, és mi rátaláltunk… nos, megpróbáltuk jobbá tenni, ezért elkészítettük a saját LUMIN alkalmazásunkat. Aztán rengeteg Linn-felhasználót találtunk, akik Linn-lejátszót használtak, de a Lumin alkalmazásával.

Edgar azt is megkérdezte, hogy hány ügyfél választott egy komplett megoldást, és hogyan viszonyul ez a hagyományosabb ügyfelekhez, akik inkább a streamert építik be a saját digitális-analóg átalakítójuk kontextusába.

Angus Leung: A LUMIN termékcsaládban az all-in-one lejátszók mindig is nagyon-nagyon erősek voltak, aztán elkezdtünk hálózati lejátszókat építeni DAC-kal. De most azt a trendet látjuk az elmúlt két évben, hogy az embereket jobban érdeklik a transzporteszközök, mint például az U2 vagy az U2 Mini, így itt is láttunk egy trendet, mert most már nagyon könnyű DSD512 támogatású DAC-ot beszerezni stb. Szóval azt hiszem, hogy több vásárlót fogunk látni érdeklődni a transzport iránt. Még egy CD-transzport is, ha megfelelően megépítették, jól szólhat. Még egy Redbook teljesítmény is egy streameren nagyon-nagyon jól szólhat. Szóval csak az a kérdés, hogyan kezeled a jelet. Természetesen a nagy felbontású fájlok elméletileg több zenei információt tartalmazhatnak, de az a kérdés, hogyan kezeled a jeleket, hogyan mastereljük azokat. Ez nem egy egyszerű kérdés, ahol a több valójában jobb.

Véleményed szerint milyen irányt vesz majd az iparág a digitális zenelejátszás terén, és hogyan illeszkedik majd a LUMIN ebbe az evolúcióba?

Angus Leung: Ez egy nagyon nehéz kérdés. Egy olyan világban élünk, ahol minden olyan gyorsan változik. Úgy értem, ha a COVID előtti időkre és a mostanira gondolunk, csak öt év telt el, és mennyi minden változott azóta. Természetesen mindig készen állunk a változásra. Ezért van saját szoftvercsapatunk, akik különböző funkciókat adnak a szoftvereinkhez… Úton vagyunk. Nem hiszem, hogy erőltethetnénk, de azt akarjuk, hogy mindig több lehetőséget kínáljunk az audiofilek számára. Több szoftverfunkciót hozunk létre, nagyszerű termékeket hozunk ki, fejlesztjük az alkalmazásainkat. Egyszerűen csak sokkal jobbá tesszük az élményt a zenekedvelők számára.

Li On: Igen, és az egyik legerősebb pontunk a jövőbiztos stratégiánk, mivel még az első streamerünk, az A1, amit 13 évvel ezelőtt adtunk ki, a mai napig kap szoftverfrissítéseket. Igen, szóval ha azt kérdezed, mi fog történni a következő néhány évben, nincs miért aggódni, továbbra is támogatni fogjuk az összes új funkciót.

Nelson Choi: Nagyon érdekes. Tudod, van CD-nk, SACD-nk, LP-nk és kazettáink is. Mindegyik még mindig létezik, az emberek még mindig hallgatják őket, minden formátum még mindig létezik. Ez nem olyan, mint a videóipar, tudod, van egy, amelyik hozza a Blu-ray-t, a 4K-t, majd megöli a régi formátumokat. De a hanganyagban minden formátum még mindig itt van.

Angus Leung: Tudod, gondolj a Spotify HiFi-re. Három évvel ezelőtt dolgoztunk rajta, tudod, mert számítottunk rá. Szóval nagyon gyorsan cselekedtünk, pár hónap alatt működőképessé tettük, megszereztük a tanúsítványt, de most még várunk. Szóval, néha előfordul, tudod, az Amazon Music-kal már két éve dolgozunk rajta, és most készülünk a bevezetésre. Lehet, hogy nagyon egyszerűnek tűnik, de rengeteg munka van benne. Változtatnunk kell az alkalmazásunkon is, mert az alkalmazásunk iOS-en, Androidon, sőt macOS-en, ChromeOS-en is fut, tudod, mindenhol. Szóval rengeteg munka van a motorháztető alatt. Úgy értem, még ha a felhasználó nem is vesz észre új funkciókat, valójában elég sokat frissítettünk alatta, időnként módosítanunk kell a hitelesítést, javítanunk kell a biztonságot és így tovább.

Beállítás

Nincsenek kapcsolók vagy gombok, amelyek elvonnák a figyelmet a T3X letisztult vonalairól, és távirányító sem tartozik hozzá (ezek opcionálisan kaphatók), mivel a vezérlés várhatóan a LUMIN alkalmazáson keresztül történik, amely Apple, Android és Chrome rendszeren fut.

A T3X-et a Perreux e250i-mhez szimmetrikus XLR kimeneteken keresztül csatlakoztattam. A közhiedelemmel ellentétben, hogy melyik csatlakozást használjuk (szimmetrikus vagy aszimmetrikus), az attól függ, hogy pontosan hogyan vannak megvalósítva a szimmetrikus áramkörök mindkét eszközben. Érdemes összehasonlítani a kettőt, szem előtt tartva, hogy ami az egyik rendszerben a legjobban szól, az nem biztos, hogy a másikban a legjobban szól. A rendszeremben a Kimber Cable Timbre összekötőket használó szimmetrikus csatlakozókat részesítettem előnyben.

Tetszett, hogy a T3X egydobozos eszköz, így könnyen elhelyezhető a rackben, ellentétben a külső tápegységgel rendelkező T1-gyel. Remélem azonban, hogy a LUMIN egy napon újratervezi a ház hátulját, és eltávolítja a túllógó burkolatot, hogy könnyebben hozzáférjen a kábelekhez. Talán ez csak a hangtechnikai tesztelőknek jelent problémát, akik folyton mozgatják az alkatrészeket?

Az UPnP médiaszerver NAS-hoz való csatlakozás rendkívül egyszerű! Természetesen a Lumin az L2 zeneszerverét is ajánlja (ugyanolyan formátumú, mint a T3X), amely egy plug-and-play NAS beépített UPnP médiaszerverrel és egy 4 portos, optikai hálózatot használó hálózati switch, amely 4 TB vagy 8 TB kapacitásban kapható.

Csatlakoztattam a T3X-et a Western Digital NAS-omhoz, amiben beépített UPnP médiaszerver van. A zenei mappámat felismerte a rendszer, és a zenéim automatikusan hozzáadódtak a könyvtárhoz. Király! És gyors is volt... Ellentétben a T1-emmel, ami órákig tartott. Végre itt az ideje kipróbálni néhány zenével.

A hang

Azzal a szándékkal ültem le, hogy meghallgassam a múlt heti munkába járás során összegyűjtött dallamokat. Egy rövid edzőterembe meneküléstől eltekintve az egész napot klasszikus zenével töltöttem. Már majdnem délután 3 óra van, és Mahler 9. szimfóniáját élvezem, Jesus Lopez Cobo vezényli a Cincinnati Symphony Orchestrát a Telarc kiadónál. Érdekes… Mint egy új szerelem iránti rajongás, minden egyes lejátszott darab felkeltette bennem a vágyat a továbbiakra.

A darab során végig mély és tágas volt a hangtér, olyan érzést keltve, mintha a helyszínen lennél. A timpanok élesek és erőteljesek voltak, a nagydob pedig mennydörgő hangon szólt, amikor megütötték. A rézfúvósoknak több személyiségük is volt, lágyak és kiterjedtek, vagy áthatóan élesek, a vonósok pedig édesek és vibrálóak. A T3X részletes betekintést nyújt a zenébe, lehetővé téve, hogy tisztábban halljam az egyes hangszereket és a körülöttük lévő tér érzékelését. Az összkép nagyon hasonló volt a T1-emhez, azonban a T3X egyértelműen jobb volt, nagyobb felbontást és több részletet kínálva.

Igyekszem elkerülni az elektronikus zene használatát, amikor audioeszközöket tesztelek, mivel túl sok az ismeretlen változó, de… Lenyűgözött, ahogy a T3X előadta a Symphonic Resonance (elérhető a Bandcampen), az „Armchair Travel Part 4” és az Armchair Travel albumról származó „The Continuous Mix” című dalait . Ez a zene Jean-Michel Jarre rajongóira emlékeztet, és biztosan tetszene nekik. Tágas és dallamos tetőtől talpig.

Tal Wilkenfeld „Corner Painter” című száma a 2019-es Love Remains albumáról fenséges volt. A T3X ismét olyan részleteket és finom árnyalatokat kínált, amelyeket az én T1-em nem tudott teljesen biztosítani. A T1-en minden ott van, de a T3X életre kelti a zenét. Meggyőzőbb kontrasztot biztosít, amikor a gitár- vagy basszusgitárhúrokat megszólaltatjuk, lehetővé téve, hogy meghalljuk az előadó intenzitását.

Lenyűgöző volt a basszus sebességének érzete Umphrey McGee „I Don't Know What I Want” című számában az Asking for a Friend albumukról . A T3X, más csúcskategóriás komponensekhez hasonlóan, képes mindent egyben tartani, ahelyett, hogy hagyná a dolgokat túl kuszává válni, amikor sok minden történik a zenében. A T3X-en keresztül ez a darab egyszerűen több energiát, tempót és tisztább hangzást kapott.

Nagyon élveztem Nils Lofgren „Keith Don't Go” (Live) című számát az Acoustic Live című albumáról . Imádom ezt a számot. Lenyűgöző felvétel, és Nils pengetése is kiváló. A T3X-en keresztül az akusztikus gitár, különösen Nils időnkénti csapkodásával, úgy hangzik, mintha valódi helyet foglalna el a szobámban, és a pengetés dinamikus és gyors! Ez a szám jól mutatja, milyen alacsony a T3X zajszintje – egyszerűen nincs zaj!  

Eva Cassidy énekhangja a Songbird albumáról származó „Autum Leaves” című számban telt és erőteljes volt, akárcsak Chris Jones énekhangja a Moonstruck albumáról származó „Long After You're Gone” című számban .

A Fourplay „Go With Your Heart” című száma a Yes Please albumukról egy újabb csemege volt. Ebben az instrumentális darabban Larry Carlton gitározik, Bob James pedig zongorázik. A T3X igazán visszaadja a laza hangulatot. A gitár és a zongora természetesen és jól méretezetten szól, és ismét tisztán hallottam a kontrasztot, amikor a húrokat többé-kevésbé intenzitással pengettem, vagy amikor a zongorabillentyűket többé-kevésbé hangsúlyosan játszottam. Ugyanezt az élményt kaptam, amikor egy másik Fourplay-számot, a „Swamp Jazz”-t játszottam a 4-es albumukról . Különösen ezen a számon éreztem a ritmust és az időzítést kiemelkedőnek.

Következtetés

Semmi kétség afelől, hogy a LUMIN T3X egy igazi vétel. Mesésen jól felszerelt, nagyjából megfelel a „minden területre hozzáférés” szabványoknak, és fizikailag gyönyörűen kidolgozott, elegáns és visszafogott. De ami a legfontosabb, egyszerűen fantasztikusan szól. Bármilyen műfajban, bármilyen évjáratban, bármilyen számban, minden nagyszerűen szól. Hihetetlenül alacsony zajszintjének és kiváló részletvisszaadásának köszönhetően a zene még alacsony hangerőn is életre kel. Kísértést érzek, hogy visszategyem a T1-et a dobozába, amikor visszaküldöm a forgalmazónak, és megnézzem, észreveszik-e... Minél többet hallgatod, annál jobban fogod szeretni.

… Barry Jones
www.soundstageaustralia.com

Kapcsolódó berendezések:

  • Hangszórók  — Sonus faber Amati Homage, Sonus Faber Toy Towers
  • Erősítő  — Perreaux e250i 40. évfordulós kiadású integrált erősítő Eloquence DAC-kal
  • Források  —  Digitális:  Lumin T1, Analóg:  Rega RP6 lemezjátszó, Rega Exact-2 hangszedő, Rega Aria lemezjátszó előerősítő és Rega Couple összekötők
  • Processzor  — DEQX Pre-8
  • DAC/Fejhallgató erősítő  — Chord Mojo DAC
  • Fejhallgatók  — AudioQuest Nighthawk
  • Kábelek  — Nordost White Lightning, Kimber Cable Timbre szimmetrikus és Van den Hul D-300III szimmetrikus összekötők, Atlas Compass digitális koaxiális audiokábel, QED Performance grafit USB
  • Egyéb  — IsoTek Sirius Power Conditioner, 8 db SA8600 mélyhangszűrő az elülső falak sarkaiban, 12 db Sound Acoustics MP700-40 mennyezeti akusztikus panel