ELAC Miracord 50 vinyl lemezjátszó teszt
Az ELAC több évtizednyi kihagyás után tért vissza a vinyl eszközök piacára. Eddig mi is inkább kiváló hangsugárzóit tesztelhettük, ám most lehetőséget kaptunk a Miracord 50, a cég belépő lemezjátszójának kipróbálására. Ez a modell nem csupán lemezjátszó, hanem beépített MM phono egységet is tartalmaz, így akár közvetlenül csatlakoztatható integrált erősítőhöz.
Bevezetés
A Miracord 50 képviseli az ELAC kínálatában azt a szintet, ahol már a szükséges szolgáltatások megléte mellett, az árkategóriának megfelelő hang is megjelenik. A Miracord 50 tulajdonképpen all-in-one készüléknek tekinthető: a csomagban minden benne van, ami vinyl hallgatáshoz kell: lemezjátszó, hangszedő headshellel, előerősítő.
A dobozból kivéve még össze kell állítanunk a Miracordot: helyére tesszük az alumínium forgótányért, majd a motorra illesztjük az alján lévő gumi szíjat. Ezután felkerülhet a gumialátét a tányérra, valamint csatlakoztatjuk a headshellt is a hangkarra.
A shellben egy Audio Technica AT91 MM hangszedőt találunk, ami 12 ezer forint körüli végfelhasználói árával inkább a belépő kategóriát képviseli; további specifikációi is ebbe az irányba mutatnak.
A hangkar egyenes kivitelű, 223 mm hosszú, beállítási lehetőségeket nem rejt magában: gyári azimuth és VTA értékekkel szükséges használnunk a Miracordot, cserébe a hangszedő esetében is csak a tűnyomást szükséges beállítanunk. Ezzel a művelettel gyorsan végeztünk, az ajánlott 2 g értékre állítottuk.
Fontos megjegyezni, hogy érzésünk szerint a gyártó törekedett arra, hogy teljes csomagot kínáljon elérhető áron, így az egyes komponensek fejlesztésével biztosan sokkal többet hozhatunk ki a Miracord 50-ből, mint alapkiépítésben. Gondolunk itt elsősorban a hangszedőre, mint a hangzást talán leginkább befolyásoló alkotóelemre; illetve a gumialátétre, ami önmagában is képes elvenni egy vinyl lemez színét, lüktetését és élettelenné teheti hangját. Mindezek tudatában elővettük bejáratásra használatos lemezeinket, hogy a teszt meghallgatás során már a Miracord 50 végleges - vagy ahhoz közeli - hangját halljuk.
Tesztkörnyezet és zenék
A Miracord 50-et referencia Naim Supernait 3 erősítőnkkel és Monitor Audio Gold 300 hangsugárzókkal teszteltük, minőségi tápellátást és kábelezést használva. A készülékhez mellékelt RCA kábelt félretettük, helyére minőségi darab került. A teszt meghallgatást a beépített phono egység használatával kezdtük, utána áttértünk a szintén nálunk vendégeskedő Cambridge Audio Alva Solo MM használatára. Utóbbi esetben a beépített phonót természetesen kiiktattuk a hátoldalon lévő billenőkapcsolóval.
Tesztzenék tekintetében úgy gondoltuk szerencsés lenne minél többféle műfajt és stílust érintenünk: Mike Oldfield - Return to Ommadawn és Islands, Jean Michel Jarre - Chronologie, ABWH - In the Big Dream, Dream Theater - Octavarium, Muszorgszkij - Egy kiállítás képei és a DALI aktuális tesztlemeze forogtak.
Meghallgatás
A meghallgatást a DALI tesztlemezével kezdtük, a Miracord 50-et közvetlenül csatlakoztatva erősítőnkhöz, saját phono egységére bízva az előerősítést. Azonnal megállapítottuk, hogy a beépített phono egység kimeneti jelszintje rendkívül alacsony, így a megszólalás színezetlen volt és hiányzott belőle a dinamika. Mivel további két lemez meghallgatásakor is ugyanezt tapasztaltuk, úgy határoztunk, hogy inkább külső phono egységgel folytatjuk tesztünket. Bekötöttük a már említett Alva Solo-t és újra hallgattuk lemezeinket. Ez a meghallgatás nagyságrendekkel jobb eredményt hozott: megérkezett a hangba a dinamika és tisztult a korábban igen katyvaszos középtartomány is. Némi fedettséget még így is éreztünk bizonyos lemezek esetében, ám már bőven kielégítő eredményt kapunk. A hang kellően nagy térben szólalt meg, a 18 db csatorna elcsatolási értékhez képest kifejezetten szép panorámákkal és pontos sztereóképpel. A könnyedség, légiesség, életteliség valahogy mindvégig hiányzott a produkcióból, ezt leginkább a gumialátét-alumínium tányér párosának tudjuk be. A kar lemezkövetése kiváló volt, ahogy a meghajtás stabilitása is: nyávogást egyszer sem hallhattunk. A komplexebb hangszereléseket is értékelhetően szállította a Miracord 50, de igazán elektronikus zenékkel érezte jól magát: itt dinamikus, nyitott hangképet adott, kellemes mélyekkel, tiszta közép- és magastartománnyal. Jazz esetében sajnos a jelenlétérzet nagy része elveszett, az intimitás ábrázolása nem a Miracord 50 erőssége. Akusztikus lemezek esetében nem tudtuk nem hallani a közép és felső-középtartomány fedettségét, de ez még bőven az elfogadható szinten maradt, ha a készülék tudását és árát is figyelembe vesszük. Rockzenén kellően dinamikus és pregnáns megszólalást kaptunk, míg klasszikus zene esetében szintén elfogadható felbontást és részleteket hallottunk.
Itt jegyezzük meg, hogy a Miracord 50 beépített phono egysége csupán kikapcsolható és nem true-bypass elven működik: így a jel ugyanúgy áthalad rajta ahelyett, hogy elkerülné, csupán nem kerül erősítésre. A gyakorlatban ez úgy mutatkozik meg, hogy ha a Miracord beépített phono karakterét, annak esetleges hiányosságait véljük felfedezni más phono egység használata mellett, ne lepődjünk meg: a jelenség ennek köszönhető mindamellett, hogy magasabb minőségű külső phono egységgel értelemszerűen jobban fog szólni rendszerünk.
Összegzés
Az ELAC Miracord 50 azok számára lehet vonzó, akik nem szeretnének különösebben sokat foglalkozni a vinyl hallgatással illetve adott kategórián belül gondolkodnak vinyl eszközeik és további komponensek tekintetében is. A Miracord 50 beépített előerősítője éppen a használhatóság határán helyezkedik el: ha muszáj, akkor praktikus a megléte, ugyanakkor, ha valamivel jobb hangot szeretnénk, kénytelenek vagyunk phono egységet is beszerezni mellé. A Miracord 50 ajánlható azoknak, akik most ismerkednek a vinyl világgal és korrekt, megbízható mindenest keresnek elérhető áron. Emellett olyan kellemes nosztalgiára vágyóknak is, akik egy bizonyos ponton túl nem szeretnének áldozni hifi rendszerükre, és nem terveznek feljebb lépést a néhány százezer forint összértékű rendszereken túlmenően.
Műszaki adatok
Futómű | |
Meghajtás: | szíj |
Motor: | DC |
Sebesség: | 33⅓ és 45 rpm |
Sebességingadozás: | +/-1 % |
Nyávogás: | 1 % |
Jel/zaj viszony: | -67 dB vagy magasabb (A-súlyozott) |
Tányér: | alumínium |
Tányér átmérő: | 300 mm |
Hangkar | |
Kivitel: | egyenes alumínium |
Effektív karhossz: | 223,6 mm |
Ajánlott hangszedő tömeg: | 3,5-6 g |
Effektív tömeg: | 27,4 g |
Túlnyúlás: | 18,6 mm |
Anti-skating: | állítható |
Csapágy: | rozsdamentes acél |
Hangszedő | |
Típus: | Audio-Technica AT91 MM |
Tűkialakítás: | ragasztott gyémánt |
Frekvencia-tartomány: | 20 Hz-20 kHz |
Csatorna elválasztás: | >18 dB |
Követési szög: | 20 fok |
Tűnyomás: | 2,0 g +/-0,5 g |
Előerősítő | |
Típus: | MM |
Kimenet: | 5 mV (1 kHz, 3,54 cm/sec) |
Vonalszintű kimenet: | 140 mV (-17 dBV) |
Phono/Line kimenet: | kapcsolható |
Terhelési impedancia: | 47 kOhm |
Csatlakozók: | RCA, földelés (a csomag tartalmazza a szükséges kábelt) |
Teljesítmény-felvétel: | 1,5 W (kevesebb, mint 0,5 W készenléti üzemmódban) |
Méretek: | 408 x 140 x 361 mm |
Tömeg: | 5,48 kg |
Ár: | kb. 165 000 Ft |
Mérleg
+ Kompakt, kényelmes megoldás
+ Nem szükséges beállításokkal bajlódni
+ Beépített előerősítő
+ A csomag része a hangszedő is
- Előerősítő nem true bypass
- Alumínium tányér gumialátéttel
Szubjektív vélemény
Hangminőség: | 3,5 |
Kivitel: | 4,5 |
Kezelhetőség: | 4,5 |
Szolgáltatások: | 4 |
Formaterv: | 5 |
Ár/érték arány: | 4 |
Forrás: AV-Online.hu