Menu

Cart
A+ A A-

Rezonáljunk együtt

Egy bazinagy táblázat, és néhány következtetés

 

 

Az analóg audióval foglalkozó csoportok egyik vesszőparipája a hangkarok és hangszedők illesztése a közös eredő rezonancia szempontjából. A kérdésről már írtam egyszer, ott elmagyaráztam a kérdés lényegét. Röviden így lehetne összefoglalni: a hangkar és a barázdába engedett hangszedő egy adott frekvenciára rezonálni fognak. Ezt a frekvenciát a hangkar effektív tömege és a tűszár rugalmas felfüggesztése határozzák meg.

Ha ez a rezonancia frekvencia 10 Hz környékére esik, akkor az illesztés – ebből a szempontból – ideális. Azonban mind a hangkar effektív tömege, mind a hangszedő engedékenysége eléggé elvont fogalmak, a legtöbbször egymásból számítják őket. Ráadásul a rezonancia pontjánál lényegesebb a rezonancia amplitudója, ahogy azt például az Origin Live lemezjátszó-specialista cég is hangsúlyozza, („a gyakorlatban a kar effektív tömegének és a hangszedő engedékenységének illesztése közel sem annyira lényeges, mint magának a karnak az alacsony rezonanciája és strukturális integritása").

Súlyosbítja a helyzetet, hogy az elmélet nem is mindig működik a gyakorlatban: ismerünk olyan hangkar-hangszedő kombinációkat, amik messze nem 10 Hz-en rezonálnak, mégis jól szólnak, és sajnos olyanokat is, amik az elvileg tökéletes illeszkedés ellenére meg mégsem szólnak jól.

De minden szakértőnek lehet furcsa napja, láttam én már irodalom professzort Leslie Lawrence könyvet falni, zeneakademista növendéket punk koncerten pogózni, menő autóversenyzőt szürke Skoda Fabiából kiszállni. És hát igen, az otthon magányában, amikor senki sem láthat meg, néha én is előveszem a kalkulátoromat, és önfeledten számolgatom a hertzeket. És bizony érdekes következtetésekre jutok.

A vasárnap délelőttömet azzal töltöttem, hogy (szinte) az összes hangszedőnknek kiszámoltam az eredő rezonanciáit különféle karokkal. A számításokhoz a Vinyl Engine kalkulátorát használtam. Tessék, íme a táblázat:

 

 

 

Ugye milyen sok szám?

Kezdjük oszloponként: először is minden hangszedőnek kikerestem a releváns műszaki adatait, a statikus engedékenységet, illetve a 100 Hz-en és a 10 Hz-en megadott dinamikus engedékenységet, valamint a hangszedő saját tömegét. Ezek közül igazából csak a 10 Hz-es dinamikus engedékenységre és a tömegre lenne szükség a számolgatáshoz, csak sajnos a hangszedő gyártók ezt nem mindig szeretik megadni.

Sebaj, az interneten megvannak a konverziós módszerek. A statikus engedékenységből – nagy egyetértés szerint – egyszerű felezéssel jön ki a 10 Hz dinamikus engedékenység, a 100 Hz-es adatból pedig egy szorzással. Különböző helyek 1.7-es és 1,8-as szorzót írnak, de találtam egy még nálam is szörnyűbb kalkulátor megszállottat egy angol fórumon, aki végigmért mindenféle japán hangszedőket, és lejegyezte a mérési eredményeket. Ő egy pontosabbnak tűnő módszert dolgozott ki a kapott mérési eredmények alapján: 10-es érték alatt 2.2 szeres szorzást javasol, 10 és 15 közötti értéknél 1,8-szorost, 15 feletti érték felett pedig 1,5-szöröst. (Az eredeti posztot sehogy sem találom, de itt egy másik, amiben hivatkoznak rá.)

Az első dolog, ami lejött, hogy a hangszedőgyártók nem ismerik a fenti konverziós értékeket. Több komoly cég, például az Audio-Technica vagy a Nagaoka is megadják a hangszedőik statikus engedékenységét és a 100 Hz-es dinamikus engedékenységét is. Ebben az lenne a szép, hogy kétféle módszerrel is megkaphatjuk a keresett 10 Hz-es engedékenység értéket. Hm, egyetlen egy esetben, az Audio-Technica VM520EB/EN esetében fordult elő, hogy a két módszer azonos eredményt adott. Az összes többi hangszedőnél a kétfélte átváltás eltérő eredményekre vezet, és a különbség néha egyáltalán nem is kicsi. Az Audio-Technica új csúcs MC hangszedője esetében (OC9X SLC) például 11 és 27 a két érték. Ahelyett, hogy filozofálgattam volna, melyik érték a helyesebb, ilyenkor inkább mind a két számmal kiszámoltam a rezonanciát.

Igyekeztem a való világ karjaival számolni: a legalacsonyabb effektív tömegű kar a számolgatáshoz a Project elterjedt „karbon” karja volt, ennek effektív tömege 6 g. Ez szinte szélsőségesen kevés, még a Dual legendás ULM (Ultra Low Mass) karjai is 7 grammosak voltak. A közepesen nehéz karokat két saját hangkarunk reprezentálta, egyfelől az Edwards lemezjátszóink (eddigi) karja, a Rega RB202 a maga 12 grammjával, másfelől a Jelco friss modellsorozata, aminek 13,4 g az effektív tömege. Kerestem valami nehéz kart is, de őszintén szólva nem nagyon találtam az elterjedtebb típusok között. Így megelégedtem a "csak" 16.5 grammos Thorens TP16/I karral, miközben egy-egy ritkább típus simán lehet 20 gramm, sőt, 30 felett is. Azt gondolom, hogy a Magyarországon előforduló lemezjátszók jó 90 százalékát lefedi a 6 és 16.5 gramm közötti hangkar effektív tömeg.

 

 

 

A táblázat messze legnagyobb tanulsága, hogy hatalmas a zöld mezők fölénye: a való világ hangszedői bizony remekül passzolnak a való világ hangkarjaihoz. Ha megnézzük a táblázatot, azt látjuk, hogy a legtöbb hangszedő a legtöbb hangkarral belül marad a szentírásnak tartott 8 – 12 Hz mezőn (10 Hz +/- 2 Hz) - ezek a zöld mezők a táblázatban. Ez remek hír, mert a vásárlónak kevésbé köti meg a kezét, hogy milyen hangszedőt válasszon a hangkarjához.

A másik tanulság, hogy a gyárak eléggé tojnak erre a paraméterre, a saját hangszedő márkáink közül egyedül a Goldring specifikálta az engedékenység értékét olyan formátumban, amivel egyből számolni lehet (a világ nagy hangszedő gyártói közül még az Ortofon is így adja meg az engedékenységet). Hasonlóképpen, a karok saját effektív tömege sem mindig elérhető adat - a Jelco a mostani karjaihoz megadja már az értéket, de az előző generációnál az eredeti gyári specifikációban nem szerepelt még.

Ahol az elterjedt átváltási módszerekkel kétféle engedékenységet kaptunk (10 Hz-en), ott mind a két értékkel számoltunk. A legtöbb esetben így is, úgy is sikerült a zöld mezőben maradni. Ami gyanús, az az Audio-Technica vadiúj MC-hangszedő sorozata, ahol a statikus engedékenységből számolt 10 Hz dinamikus engedékenység rendre a sárga mezőbe húzza az eredő rezonancia értékét. Ha nem feltételezzük, hogy a világ egyik vezető hangszedő gyártója, a japán Audio-Technica éppen a prémium hangszedőinél alkalmazott olyan felfüggesztést, ami a legtöbb hangkarral összeférhetetlenné teszi, akkor maradjunk a 100 Hz-es dinamikusból számolt értékeknél. Jé, így éppen ideális rezonancia freki jön ki a legtöbb hangkarhoz….

A harmadik tanulság, hogy a gyárak ugyanazon sorozatba tartozó hangszedőknél is különböző engedékenységű felfüggesztéseket alkalmazhatnak. Feltűnő például, hogy az Audio-Technica 500-as és VM95-ös sorozatánál , meg a Nagaokáknál is megváltozik az engedékenység értéke a különböző tűprofilokkal. Persze maga a tűprofil lényegtelen az engedékenység szempontjából, inkább arról van szó, hogy a drágább hangszedőkhöz más tűszár és/vagy más felfüggesztés jár.

Már persze, ha hihetünk a gyári adatoknak. Az Audio-Technica esetében mindig is gyanús volt, hogy a specifikációs táblázatokat kezelő munkatársuk hajlamos elírni egy-egy számjegyet, így a VM95E hangszedő minden tesótól eltérő engedékenysége is talán nyomdahiba. Tudomásom szerint az AT európai weboldalai ugyanarról az anyaoldalról szedik az infókat, de az amerikai például nem. Ott viszont nem adnak meg semmilyen engedékenység adatot ehhez a hangszedőhöz. Nahát.

 

 

Megdőlni látszik az az axióma is, hogy az MC-hangszedők alapból a nehéz karokat szeretik. A táblázatban szereplő hangszedők biztosan nem ilyenek, az Audio-Technica AT33PTG/II például éppen a könnyebb karokkal rezonál okésan, míg a Goldring Eroica LX/H könnyű és nehezebb karokban is jól teljesít, csakúgy mint a friss szerzemény japán Hana MC hangszedői.

Hogy van-e értelme a 10 Hz-hez ragaszkodni? A saját lemezjátszómon, ami egy Soulines Kubrick a nagy, dinamikusan kiegyensúlyozott Jelco karral, két kedvenc hangszedőm van: a Goldring 1042 és az AT33PTG/II. A Goldring 12 Hz-en, az Audio-Technica 8 Hz-en rezonál abban a karban, azaz a 10 Hz +/- 2 Hz tartomány éppen ellentétes szélein vannak – és nekem pont így tetszik a hangjuk.

Összefoglalva: túl sok a misztikum a hangkar-hangszedő eredő rezonancia témájában. A legtöbb modern hangszedő a legtöbb modern hangkarban „elegendően jó” frekvencián fog rezonálni. A gyárak maguk is lazák, gyakran nem adják meg a saját termékeik releváns értékeit, vagy ha igen, nem konzekvens módon. Oké, ne tegyünk Goldring E-sorozatú vagy 1000-es sorozatú hangszedőt Project karbon karba (ezek produkáltak együtt egyértelműen piros mezős eredményeket), de ezen kívül szinte szabad a vásár.

(A képeken néhány jó párosítás, fentről lefelé Jelco kar Nagaoka MP500 hangszedővel, Rega hangkar Hana SL hangszedővel, Projcet Carbon kar Goldring 2300-as hangszedővel.)

 

Forrás: Lemezjátszók.blog.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció