Menu

Cart
A+ A A-

NAD T758 V3 és Dirac Live akusztikai kalibrációs rendszer teszt

Írta: Chris Eberle

Az eredeti cikk a Secrets of Home Theater and High Fidelity oldalán jelent meg (2018 február 28.)

Az utóbbi két évben jelent meg a piacon az Ultra HD és új hangformátumok, és sok felhasználó keresi azokat a lehetőségeket, melyekkel erősítőik képesek kihozni a legújabb tartalmakból is
legtöbbet. A NAD nekik ajánlja a T758 V3-as házimozi erősítőjét. Árában remek értéket képvisel, és HDMI 2.0a-t tartalmaz HDCP 2.2-vel az Ultra HD jelek feldolgozásához, HDR-rel és kiterjesztett színkezeléssel. A Dolby Atmos objektum alapú hangformátumot is támogatja. De a hab a tortán a Dirac Live. Ez a fejlett akusztikai kalibrációs rendszer messze túlmutat az Audyssey-n mivel nem csak a frekvenciát kezeli, hanem az impulzusválaszt is. Ennek eredménye egy olyan jól kiegyensúlyozott hang, ami tonnányi részlettel és széles hangszínpaddal rendelkezik.

 


NAD T758 V3 legfontosabb jellemzők


 60 W x 7 összes csatorna meghajtásakor
 Dirac Live akusztikai kalibráció
 BluOS-re felkészített
 Dolby Atmos támogatást
 Ultra HD videó jel átengedés HDMI 2.0a-val és HDCP 2.2-vel
 Modular Design Construction (MDC) a jövőbeli frissítésekért
 Hét végfok a 7.1-es vagy 5.1.2-es surround konfigurációért


Bevezetés


Beismerem, hogy, már sznobizmussal határos módon, nagyon büszke vagyok a surround rendszeremre. Van egy rakás nagy és nehéz Emotiva erősítőm és egy csillivilli Integra processzorom,
melyek öt hatalmas hangfalat és egy masszív 800 wattos mélyládát hajtanak. Azonban a Dolby Atmos egyre jobban hívogat, és nagyon szeretném ezzel a funkcióval bővíteni a házimozi rendszeremet. Azt is be kell látnom, hogy a legtöbben valami egyszerűbb és kevésbé drága megoldásra vágynak. Ezzel a NAD is tisztában van, és a T 758 V3-as házimozi erősítőt nekik ajánlja. Ezen az áron elegendő erősítést és processzor teljesítményt kapunk egy 5.1.2-es Dolby Atmos telepítéshez, és egy kétcsatornás végfokkal kiegészítve akár 5.1.4 vagy 7.1.2 is lehetséges, a készüléken lévő pre-out-okat bevetve. Látni akartam, hogy hogyan lehet keveset költeni egy Dolby Atmos rendszerre, így kértem egy T 758 V3-at és két PSB Imagine XA magassági sugárzót, melyeket front hangfalak tetején kell elhelyezni, és onnan a plafon irányába sugároznak. A Secrets ezeket is letesztelte, így nagyobb mélységekbe nem mennék bele. Piero Gabucci tesztje itt olvasható. Ezzel egy Dolby Atmos szett állt a rendelkezésemre, amivel kiegészíthettem meglévő rendszeremet. Vessünk is rá egy pillantást.

NAD Házimozi Rádióerősítő specifikációk

Teljesítmény: Sztereó mód – 110W (8Ω névleges torzításon belül)
Teljes leadott teljesítmény (7 csatorna): 7 x 60W (0.05% THD, 20-20kHz)
IHF Csúcsteljesítmény: 137W @ 8 ohms, 243W @ 4 ohms
Teljes harmónikus torzítás névleges teljesítménynél <0.05%
IM torzítás névleges: <0.05%
Csillapítás: >60 @ 8 ohms
Bemeneti érzékenység és Impedancia: 750mV/50kohms
Frekvenciatartomány: ±0.8dB (1kHz, 20Hz-20kHz)
Jel/zaj arány: >100dB (névleges teljesítmény @ 8 ohms, A-WTD), >0dB (1W @ 8ohms, A-WTD)
Fogyasztás üresjáratban: 53W
Fogyasztás kikapcsolt állapotban: <0.5W
Máretek (Szél x Mag x Mély: 17 1/8” x 6 13/16” x 15 11/16”
Súly: 33.9lbs
Jótállás: Két év

Beállítás


Dirac Live beállítás

 


A Dirac Live a legújabb akusztikai kalibrációs rendszer az Audyssey-vel elindult rendszerek sorozatából. Alapjában véve mindegyik rendszernek ugyanaz a célja. Először is a
frekvenciatartománnyal kapcsolatos gondok korrigálása, melyek kiugrásokat vagy kieséseket (null) eredményez a görbületben, ami kongó basszusokat, valamint harsány közép és magas tartományt eredményez. Az akusztikai korrekció az úgynevezett „fizetett ülőhelyek” kibővítését is szolgálja. Így többen élvezhetik az optimális hangot. Ez továbbá remek módja annak is, hogy a hangszórók szintjeit kiegyensúlyozzuk és beállítsuk a késéseket mérőszalaggal vagy hangnyomás mérővel (SPL) való bajlódás nélkül. A Dirac minderre képes és még kiegészíti a hangszórók impulzusválaszával is. Ez lényegében egy részletes fáziskorrekció. Egy erősítő menüjében a késleltetések beállításánál csak csatornánként lehet megadni a távolságokat. Ez nem oldja meg az egyes dobozokban lévő hangszórók lehetséges fázisproblémáit. Mindig lesznek fázisproblémák és eltérések, ahogy a meghajtók a különböző frekvenciákat kibocsátják, kivéve, ha a dobozban csak egyetlen hangszóró van. Minél több a meghajtó, annál nagyobb korrekcióra van szükség. A gondot csak fokozzák a szobában lévő tárgyak, melyek elnyelik és/vagy visszaverik a hangot. A Dirac korrigálja ezeket a hibákat, koherensebb és nagyobb hangszínpadot eredményezve. A kivitelezéshez egy programra van szükség, amit a NAD weboldaláról lehet letölteni, ami annyit jelent, hogy a mérésekhez és a megfelelő szűrők létrehozásához egy laptop fog kelleni. A tripodra helyezhető mérőmikrofon a gyári csomagolás része. A T 758 távirányítója egy alap vezérlőkészülék, háttérvilágítás nélkül. Szeparált be- és kikapcsoló gombokkal, és dedikált forrás gombokkal rendelkezik. Ezek számozottak, mert minden bemenetet a rendelkezésre álló csatlakozókhoz lehet rendelni a grafikus menüből, legyen az digitális vagy analóg. Navigálni a középen elhelyezkedő nyilakkal lehet. A legtöbb beállítás a front panelen lévő display-en is elérhető, de sokkal könnyebb a TV-t vagy a projektort használni, amin látható a teljes menü.


A NAD surround házimozi erősítő beállítása


Bármely erősítő beüzemelése komoly hardware és software konfigurálással jár. A T758 V3 beállítása viszonylag egyszerű, de a legjobb teljesítmény érdekében pár dolgot szükséges azért elvégezni. A csatlakozásokkal kezdtem, ami az jelentette, hogy hét pár hangfalkábelt vezettem hangfalaimtól a hátlaphoz. A hangszórókábel csatlakozók műanyagból készültek, és kicsit lazának tűntek a Bluejeans banándugóimhoz, de ez mindenkinél más lehet. Mivel szorító csatlakozók, ezért a gallérjuk megszorítása biztos illeszkedést biztosított. A surround hang eléréséért egyetlen HDMI kábelt csatlakoztattam az OPPO UDP-203 és a NAD közé, majd egy hosszabb kábelt a projektoromhoz. A két csatornás zenéhez egy koax digitális kábelt használtam. A grafikus menü másodperceken belül megjelent a JVC DLA-RS640-es projektoron, minden szükséges információval a források és hangfalak beállításához. Az 1-es bemenetet állítottam be a HDMI-hez, a 2-est pedig a koaxhoz, hogy az OPPO-t bármelyik forrásról hallgathassam. Úgy vélem a két csatornás zene hangja teljesebb a koaxon keresztül, mert nincs jelen a HDMI-re jellemző jitter. Elsőként beállítottam az erősítőn az Axiom toronysugárzók tetején csücsülő Atmos modulokat. Ez az Atmos menüből lehetséges. Aztán beléptem a Speaker Configuration menübe, hogy Dolby Enabled
Front-nak állítsam be ezeket a csatornákat. Lehetőség van a hangfal méreteinek és keresztvágási  frekvenciájának megadáshoz is, mivel a Dirac csak a szinteket és késleltetést állítja be. A számomra megszokott értékeket használtam, majd a feltelepített Dirac programmal folytattam. A 64 Mb-os zip file letöltése és feltelepítése csak pár perc volt, és az már futott is a laptopon. A
mellékelt mikrofont a laptop USB-jéhez csatlakoztattam, ami a T758 V3-al wifin kommunikál. Ezelőtt frissítenem kellett az erősítő firmware-jét a BluOS modulon keresztül. Ehhez csak be kellett állítanom lejátszóként az erősítőt a BluOS alkalmazásban. Miután minden össze lett kötve, el kell indítani a Dirac-ot, ami megtalál minden készüléket. Az erős wifi elengedhetetlen, hogy az erősítő és a program kommunikálni tudjon. Párszor elvesztettem a jelet, és újra kellett kezdenem pár mérést. Jó lett volna összekötni az erősítőt a laptoppal egy másik USB kábel segítségével, hogy kiküszöböljem ezt a kellemetlenséget. A Dirac végigvezet a csatornák szintjeinek helyes értékre való beállításán, hogy ne legyen se túl hangos se túl gyenge. Ha túltekerjük a hangerőt, akkor clipping történik, és megjelenik egy hibaüzenet. Kicsit zavart, hogy a program nem közölte, hogy mi a probléma egészen addig, amíg a mérési folyamat végéig nem ment. A képernyőn látható diagramon választani lehet a szék, kanapé vagy előadóterem közül, majd a grafika pontosan megmutatja, hogy hova kell elhelyezni a mikrofont. Kilenc ponton végeztem mérést, mielőtt hagytam, hogy a program létrehozza a szűrőket. A diagramhoz eljutva az optimalizálás előtt beállítható a frekvenciatartomány és a korrekciós görbe alakja. Én hagytam alapértelmezetten. A laptop sebességétől függően a program pár percig eltúrázgat, majd felajánlja, hogy mentsük el a projektet, ahogy ő hívja. Összesen három lefuttatott mérés menthető el, melyek között a T 758 V3 grafikus menüjében lehet váltogatni. Így könnyen lehet különböző konfigurációkat létrehozni zenéhez és filmekhez, vagy sztereóhoz és surroundhoz.

 

 

 

 

A Dirac beállítja a szinteket és a késleltetést, de a keresztvágást nem, azt nekünk kell megtenni. A késleltetések rendkívül precízek, tized milliszekundum pontosságúak, ami sokkal jobb, mintha
mérőszalaggal csinálnánk.

 

Itt van a szobadiagram, ami a mikrofon elhelyezését mutatja. A kanapé beállítást használtam, mert két nagy összetolt fotelem van. A jobboldali ülőhely a „sweet spotom”, szóval az volt az elsődleges mérési pontom. A mikrofont a tripod segítségével fülmagasságba helyeztem. A következő kimentett képsorozaton láthatók a mérés előtti és utáni diagramok minden csatornához.
A front, a surround és a magassági csatornákat páronként együtt kezeli. Igény szerint szét is lehet őket választani, de nem láttam szükségét.

 

 

 

 

Hoppá! Itt komoly gondok vannak. A centeremnek három nagy nyílása van hátul, ami túl közel van a falhoz. Korrekció nélkül eléggé göthös és felfuvalkodott basszusokat produkált. Au Audyssey
általában megoldja a problémát, de a Dirac még jobb munkát végez.

 

 

 

 

 

Ez egy elég jó korrekció nélküli diagram. A 70-100 Hz-ból való merítés nincs igazán befolyással, mivel a fő és center sugárzókat 40Hz-fölött vágom. Viszont a 15Hz-es kiterjesztést mindenki szeretni fogja, én legalábbis biztosan!

 

 

És Dirac még ezen is javított. A surround és felső sugárzók hangja tisztább lesz, mivel azok 100Hz fölött vannak.

 

 

 

 

A projekt elmentését követően azt az egyik Slot-hoz lehet rendelni, csak át kell húzni a megfelelő helyre. Ezt követően a T 758 grafikus menüjében lehet váltani köztük. A szűrők létrehozása és
erősítőre másolása után eltehetjük a laptopot és a bemérő mikrofont.


Használat közben


Mivel az utóbbi években ez az első új akusztikai bemérő szoftver, amit használtam, így nagy választékot akartam meghallgatni, filmeket Dolby Atmos-szal és anélkül, és kétcsatornás zenéket is.
De egy Spears & Munsil teszt CD-vel kezdtem, mert annak bevezetőjét és a rajta lévő zenéket szó szerint több százszor hallottam. Az intro képernyő merész dinamikája már az első pillanatban olyan basszussal szolgált, amit korábban még nem hallottam. A szoba is beleremegett anélkül, hogy igazán hangos lett volna. Ez a visszafogott hangerő melletti extra energia meglepett. Az egyensúly aközött, amit hallottam, és amit éreztem sokkal jobb volt, mint amire az Adyssey képes. A zongora kellemesen részleten szólalt meg, és ott volt hangsúlyos, ahol kellett; teljesen tiszta és semleges volt.


Dolby Atmos


Teszteltem már néhány Dolby Atmos hangsávval rendelkező Blu-ray filmet, de a mai napig csak 5.1 surrondban élvezhettem őket. A front magassági csatornák elhelyezésével már a visszaverődő hang is érezhető vertikális teret hozott létre. Az Axiom hangfalaim a Dirac-al széles és mély hangszínpadot hoztak létre, míg a PSB Imagine XA sugárzók a hangot a képernyőm fölé terjesztették ki. Éreztem, hogy a szoba elejébe tolódott a hangsúly, és még ennél is jobb hangra lett volna lehetőség, ha egy pár hátsó magassági sugárzó is telepítve lett volna. Ennek ellenére az Atmos demólemezen található erdei jelenetnek nem okozott gondo, hogy az eső körülöttem essen miközben az egész szobában madarak rezegtették a szárnyukat és zizegtek a levelek.
A Dolby Atmos hangsávval rendelkező lemezek még mindig ritkák, de azért már sikerült szereznem párat. Az első kettő a DC Comics-tól, a Wonder Woman és a Batman v Superman, Dawn of Justice voltak. Egyből az akciójelenetekhez léptem, melyek dinamikában gazdagok voltak, és teljesen magukkal ragadtak. A felső csatornákból a hangok egészen mögém szálltak fölöttem, annak ellenére, hogy hátul nem voltak felfelé sugárzó hangszórók. Az Atmos alkalmazkodik az adott konfigurációhoz, hogy semmilyen információ ne maradjon ki. 

A Dirac Live ugyanilyen, vagy talán még nagyobb hatással volt a dialógusra és a basszusra. A beszédhang a szokásosnál még tisztább és részletesebb lett, és ez nem kis dolog. Az Axiom centerem rendkívül tisztán és kiegyensúlyozottan szól már az Adyssey korrekcióval is. A Dirac viszont ezt egy teljesen új szintre emelte. A mélyláda dübörgése félelmetesen érezhető, szinte tapintható volt, miközben a T 758 tökéletesen irányítása alatt tartotta. Egyszer sem hallottam puffogást vagy torzítást. 40Hz alatt minden tökéletesen kiegyensúlyozva szólalt meg. A Dolby Atmos egy kicsit kényes, de a Dirac hatalmasat változtat a minőségben.

Zárásként a párbeszédekben gazdag, viszont környezeti hangokban gyengébb Jigsaw-t indítottam el. Az egyébként alig kivehető háttérhangok mindig tisztán szóltak. A legfinomabb zörejek tisztaságában a T 758 rendkívül alacsony zajszintje segített.

Kétcsatornás zene


A klasszikus zenékkel, főleg a nagyzenekarok által előadottakkal, remekül lehet a részletesség visszaadását és a hangszínpadot tesztelni. Shostakovich Symphony No. 5 egyik régebbi, a New York Philharmonic által előadott felvételével kezdtem. A felvétel hanghűsége nem volt a legjobb, azonban a T 758-nak rendkívüli mélységben és térben sikerült visszaadnia olyan részleteket, melyeket nem mindig hallok. Mindig megpróbálom elképzelni azt a koncerttermet, ahol az adott felvétel készült. A T 758 elhitette velem, hogy egy akusztikailag tökéletes környezetben vagyok, ahol minden hangszer és szekció megfelelő dinamikai egyensúlyban foglal helyet. A prezentáció összességében nem volt annyira szemben velem, mint az Emotiva végfokokkal, de kárpótolt az extra részletesség és átláthatóság.
Az egyik kedvenc CD-m egy francia remekműveket tartalmazó válogatás, amit a Chicago Symphony és Daniel Barenboim adnak elő. A Daphnis et Chloe, Suite No. 2 remegő fafúvósokkal kezdődik, amit a vonósok finom zümmögése kísér. Ez a felvétel könnyen kásásnak tud hangzani, de a T 758 ismét képesnek bizonyult arra, hogy megtalálja a felvételben rejlő részleteket. A Dirac be- és kikapcsolása jól hallható különbségeket fedett fel a hangképalkotásban és a hangszínpadban a hangerő változása nélkül. A részletek a korrekció nélkül is jelen voltak, de a fókusz beszűkült. A szűrők bekapcsolásával azonnal kinyílt a térérzet, egy fantomcenter jelent meg és a hang a szoba négy falán túlra szárnyalt. A tesztet nem tudtam befejezni egy kis rock n’ roll nélkül, szóval beraktam a Led Zeppelin Physical Graffiti albumát a lejátszóba. Kedvenc számom az albumról az In My Time of Dying, ami egy óda a slide gitárhoz, ahogy azt csak Jimmy Page tudja játszani. Új dolgokat tudtam meg az analóg gitár torzításáról, ahogy elképzeltem a ragyogó csöveket Jimmy erősítőjében. Hallható volt minden apró részlet. A T 758 alacsony zajszintjének köszönhetően az elhaló hangok igazi élvezetet nyújtottak. A Foo Fighters függőségemre is kellett valami, ezért elindítottam a Sonic Highways-t. Az albumon lévő minden számot más-más stúdióban vettek fel, és úgy lettek megírva, hogy tükröződjön bennük a város, ahol megalkották őket. Imádtam a hangszerek tiszta elkülönülését és a gitárok között érezhető eltávolodó (panning) effekteket. Butch Vig egy mesteri hangmérnök, és igen, még mindig érzi a dolgot.


Konklúzió


A NAD T758 V3 a világklasszis Dirac Live akusztikai korrekcióval, Dolby Atmos-sal és tiszta, semleges hanggal rendelkezik, csupán 1300 USD áron. Minőségben és szolgáltatásokban
könnyedén kategóriája csúcsán helyezkedik el. 

 

Pozitívumok


- Tiszta, semleges hang
- A Dirac Live kiemelkedő egyensúlyt és hatalmas hangszínpadot nyújt
- A Dolby Atmos feldobja a filmnézést csupán két kiegészítő magassági sugárzó hozzáadásával
- Sziklaszilárd összeszerelési minőség
- Hihetetlen árérték
Jó lenne látni:
- DTS:X támogatás
- Háttérvilágítás a távirányítón


Kevés dolog szól a T 758 V3 ellen. 1300 USD árával erős verseny résztvevője, és őszintén, és elég csak annyit hallanom, hogy Dirac Live, és el is dőlt minden. Lehet, hogy nem rendelkezik tonnányi szolgáltatással, de azokkal igen, melyek igazán számítanak – tiszta hang, ami torzítás nélkül tud hangosan szólni, Dolby Atmos, Ultra HD átengedés és a legjobb akusztikai korrekció, amit a mai napig hallottam. Akarhatnánk több csatornát vagy DTS:X támogatást, de őszintén szólva ezen az áron senki nem fog tudni jobb erősítőt mutatni nekem. Kíváncsi voltam, hogy hallani fogom-e az Atmos effekteket csupán két hangszóró plafonról visszaverődő hangjából, és örömmel mondhatom, hogy a válasz igen. A PSB Imagine XA hangszórók határozott magassági élménnyel szolgáltak a demó és filmes tartalmak esetén is. Ha valakinek van egy 5.1-es rendszere, akkor a T 758 és két extra hangszóró megnyithatja az objektum-orientált hang világát.
De az igazi húzóerő a Dirac Live, vagy ezt mondtam már? A Dolby Atmos nélkül még tudnék élni, bár most hogy itthon hallottam már én is akarom. Azonban az Adyssey-hez nehezebb volt visszatérnem most, hogy megtapasztaltam a Dirac-ot. Akusztikai korrekciókból nincs hatalmas választék, de ha összevetem a korábbi tapasztalataimmal, akkor ez a biztos befutó. Már sok éve nem cseréltem a surround elektronikáimat, de ez akár rá is vehet, hogy megtegyem, annyira jó. Végül pedig a T 758 V3 hihetetlen értéket képvisel. 1300 USD áron jobban megépített erősítőt el sem tudnék képzelni. Még Dirac és Atmos nélkül is jó vétel lenne. De ezzel a két dologgal nehezen jön számításba bármi más. A NAD T 758 V3 házimozi rádióerősítő kiérdemelte legelismerőbb ajánlásomat.

Forrás: Aida-audio.hu

 

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció