Menu

Cart
A+ A A-

Sonus Faber Guarneri Tradition Stereophile bemutató

 

A Stereophile magazinban a hűséges olvasók már háromféle Guarneri bemutatót olvashattak. A Sonus faber két-utas állványos hangfalának első kiadásáról a Guarneri Homage-ról 1994-ben írt Martin Colloms, ezt követte Michael Fremer 2007-es cikke a Memento Editionról, majd 2012-ben Art Dudley tesztelte az Evolution kiadást. A Guarneri mindig is drága hangfal volt. 9400 USD árat kellett leszurkolni az első, 15.000 dollárt a második, és 22.000 dollárt a harmadik verzióért a dedikált állvánnyal együtt. A magas árért minden esetben gyönyörű megjelenést, és kiváló minőséget kaphattak a vásárlók. Most a Guarneri Tradition van soron, amely 15.900 dollárért jelent meg a piacon a hozzá illő állvánnyal.

A Sonus faber a Homage Tradition hangfalait 2017 februárjában mutatta be Manhattanben egy a World of McIntosh Townhouse-ban tartott összejövetelen. A műszaki részletek bemutatása után lehetőségünk volt meghallgatni mindhárom modellt. Két álló hangfal, az Amati, és a Serafino mellett a Guarneri állványos volt beállítva a hallgató szobában Audio Research elektronikákra kötve. Mindhárom hang ígéretes volt, de engem leginkább a Guarneri, a sorozat legkisebb, legolcsóbb tagja érdekelt. Kértem egyet tesztelésre.

 

 

Design

A Homage széria minden tagja, így a Guarneri is elegáns lant formát kapott. A forma tisztelgés a Guarneri a XVIII. századi olasz hegedűkészítő család előtt. A névadó Giuseppe „del Gesu” Guarneri (1698-1744) volt a dinasztia utolsó aktív tagja. Az íves oldalfalak kétféle fából vannak összeállítva. Az egyes vízszintes rétegek a wengé (trópusi keményfa, amiből gitárokat is készítenek) vagy dió berakással vannak egymástól elválasztva attól függően, hogy milyen színkombinációt választ. Ez a gyönyörű külső réteg MDF vázra van rögzítve. Az alsó, és felső rész titán színű alumínium. Az alsó panelen fekete szövet borítása teremt harmonikus optikai átmenetet az állvánnyal. A felső panelben is található fa berakás, amelynek közepén kör alakú üvegre festett Sf logo látható. A front panel bőr bevonata fekete, vagy barna színű attól függően, hogy melyik kivitelt választja. A Guarneri Tradition gyönyörű bútordarabként is megállja a helyét. Mi sem tudtunk szó nélkül elmenni a szépsége mellett, de mivel ez a Stereophile, ezért elsősorban a technológiákról, és a hangjáról íródik a cikk.

 

 

A magas, és a mélyközép egy vonalban függőlegesen van elrendezve a front panel hegedűt mintázó motívumába ágyazva. A berakás kemény guminak tűnik, a formát pedig alumínium keret emeli ki. Ugyanúgy, mint az Evolutionban már láthattuk, a Tradition is 28 mm-es selyem dóm magast kapott, ám az elődhöz képest egy vékony függőleges terelő elemet is. Ezt a módosítást a Sonus faber Arrow Point, vagy Damped Apex Dome (DAD) technológiának nevezte el, és elsőként a Liliumban, majd az Il Cremonese modellekben alkalmazta. A felső oktávokban segíti a hullámterjedést, amely így szélesebb irányszöget biztosít, mint a hagyományos dóm. A magas egy fából készült akusztikus labirintus kamrába van beépítve. A 150 mm-es mélyközép-hangszóró szendvics membrános neodymium mágnessel épített. A gyártó Stealth Ultraflex rendszerű kicsatolást alkalmazott a belső energiák kinyerésére. Az élére állított téglalap alakú kicsatoló nyílás a hátlap alumínium panelén kapott helyet. Az 5 inch magasságú nyílás fekete színű szivacs béléssel lassítja a levegő áramlást, így elkerülhető a turbulens levegő által keltett zaj.

 

A keresztváltó 2,5 kHz-es törésponti frekvencián dolgozik, és a Sonus faber Paracross topológiát alkalmazza. A World of McIntosh rendezvényén Paolo Tezzon ezt a rendszert gyorsnak, áttekinthetőnek, és abszolút zeneinek nevezte. Az általa bemutatott vázlaton láthattuk, hogy kapcsolástechnikailag tényleg eltér a hagyományos CLC szűrés módtól, mivel a kondenzátorokból a hangszóró tekercs után is található néhány. Én ugyan nem láttam át a koncepcióban rejlő különbséget, de majd a meghallgatáson úgy is minden kiderül.

Két pár függőlegesen elrendezett bemenete a kicsatoló cső nyílása alatt található.

A Guarneri Tradition tervezői nagy gondot fordítottak az állvány vizuális megjelenésére is. A karbonszálas oszlop csillapító anyaggal van feltöltve. Három csavarral biztonságosan rögzíthető a felső laphoz a hangfal. Az alsó négyzet alakú bázis négy Sonus faber által fejlesztett Silent Spike padló leválasztást kapott. A fém és elasztomer szendvics szerkezetű tüskék részei a gyártó szabadalmaztatott Zero Vibration Transmission (Z.V.T.) rendszerének, amelyet elsőként az Aida építésénél alkalmaztak.

A csomagolásról általában nem ejtünk szót, de jelen esetben szükségét érezzük. A hangfalpár és az állvány csomagolás módja olyan magas szintű, ami felette áll bármely konkurens hangsugárzóéval.

 

 

A hang

Némi kísérletezés után a Guarnerit sikerült beállítanom. Az elhelyezés során szinte ugyanazokat a beállításokat kellett használnom, mint a TAD Micro Evolution Ones esetében. 74 inchre a hátsó faltól, és mivel a szobám aszimmetrikus elrendezésű, a bal oldali hangfal 27, a jobb oldali pedig 42 inchre volt a könyvespolcos oldalfaltól. Ez az elrendezés ugyan egy kicsit gyengíti a mélytartomány alját, de a közepeknek, és a felső ütős bass tartománynak nagyon jót tesz.

A hallgatást a Phish Little Feat Time Loves a Hero 201-es 16 bit 44,1 kHz FLAC felvételével kezdtem. A dob hangja jól definiált, tömör, és ütős. A hangfal front panelek a hallgatási pozícióm felé voltak fordítva, így az állvány 29 inches magassága miatt, a magas sugárzók 39 inchre voltak a padlótól. Ki kellett húznom magam, hogy a csipogók tengely vonalába kerüljön a fülem. Mikor betettem az Editor’s Choise (CD Stereophile STPH016-2) duál monó rózsazaj felvételt a hang kicsit elszíneződött, ha úgy ültem, hogy láttam a hangfalak fedlapját. Mikor a fülem a magasakkal tengely irányba került, némi kiemelést hallottam a magas tartomány alsó részén, de amúgy a tonális balansz rendben volt. A középső kép ábrázolás szűk, és egyetlen tartományon sem szélesedett, ami azt vetíti előre, hogy a Guarneri Traditionnak semmi gondja nincs a sztereó kép ábrázolással.

 

 

Az oldalpanelt sztetoszkóppal is megvizsgáltam miközben a rózsazajt játszottam le. Némi kiemelést hallottam 300-400 Hz között, ez azonban nem befolyásolta hallható módon az énekhangot.

Leonard Cohen mély hangja csodálatos volt a szintetizátor aláfestéssel miközben a First We Take Manhattan I’m Your Man (16/44,1 stream Columbia/Tidal) számát hallgattam. Az AAC veszteségmentes 320 kbps dal verzió kevésbé vérbő, mint a Tidal streaming.

Az Editor Choise lemez 1/3 oktávos hanganyagán leheletnyi emelést érzékeltem 32 Hz-en. Normál hallgatási hangerősségen a szobámban 20 és 25 Hz-es frekvenciákon nincs hallható hang, de örömmel konstatáltam, hogy a hangfal nem adott ki semmiféle szélzajt a kicsatoló portokon.

Cantus Deck The Halls Comfort and Yoj: Volume Two (CD Cantus CTS-1205) lemezének lejátszásakor nem tapasztaltam semmiféle felesleges döngő hangot. Ugyanígy jók voltak az energiák Peter Gabriel Heroes Scratch My Back (16/44,1 ALAC Real World) számában. Peter énekhangja szinte tapintható és pozíciója egy pillanatra sem változott a dal során. Ez a kiváló minőségű felvétel felidézte a dinamika tartomány korrigálás előtti hangmérnöki munkák stílusát. Tovább nosztalgiáztam Steve McQueen Sprout (1985 kiadás ALAC rippelt CD felvétel Columbia 4663362) lemezével, ahol a producer Thomas Dolby volt. Jó kontrasztot mutatott a modern felvételekkel, és kiemelte a Sonus faber erényeit. Jim Reeves He’ll Have To Go slágerében a női vokál hangereje változik a gégemikrofon alkalmazása miatt. Mikor Paddy McAloon belép, a hangja természetes méretű ahogy válaszol a vokálra. Az album utolsó számában a bendzso és a háttér énekesen közötti távolság kiválóan érzékelhető, de nélkülöz minden mesterkélt hatást. Érzékelhetők a visszaverődések, de szerencsére nem ez uralja a bemutatót. Dolby keverésében a When Love Breaks Down basszus kíséretének direkt, és visszavert hangjait nem lehet összetéveszteni, így testes, ritmusos marad az aláfestés.

 

 

Összehasonlítás

A Sonusokat elsőként egy Golden Ear Technológiával épült álló Triton References (8498 USD) hangfalpárral hasonlítottam össze (2017 decemberben jelent meg a bemutató). Talán nem meglepő, hogy a beépített aktív mélynek köszönhetően az alsóbb régiókban jobbat mutatott, de a Guarneri nem tolta annyira előre a közepeket. Az állványos Sonus sokkal kifinomultabb középtartományt, és pontosabb sztereó képet mutatott.

A TAD Micro Evolution One (14.290 USD) hangfalakkal összehasonlítva a mélyek könnyedebbek voltak. Az A-B teszten a Happy Rhodes (16/44,1 ALAC Aural Gratification) és Robert Silverman 23 zongora szonátáját (MQA FLAC 24/88,2 Silver Lining/Audio High) felvételeit használtam. A TAD kevésbé volt fecsegős, az akkordok gyorsabban haltak el. Az ME1 gyakorlatilag a Guarnerivel megegyező módon tálalta Ethan Sperry and the Portland State Choir The Doors Of Heaven (24/88,2 WAV Naxos 8.579008/HD Track) felvételét. Ha mindenáron különbséget kell mondanom, a TAD és a Sonus hangja között annyi a különbség, hogy a Sonus nem tolja annyira előre a középtartományt, amúgy a hangjuk szinte azonos. Mindkettő megszolgálja az árát.

Összegzés

Az előd modellekhez hasonlóan a Sonus faber Tradition kiadás is drága, de az ár tükrözi az építés és hangzás minőségét. Messze jobb, mint a Bowers and Wilkins 805 D3, amelyről 2017 márciusában írtam bemutatót. Az olasz hangzás stílusa természetesen kiegyensúlyozott, ellentétben az angol jelentős mélytartomány kiemelésével. Ha egy elegáns megjelenésű szép hangú monitort szeretne, a Sonus faber Guarneri Tradition pont egy ilyen versenyző. Nagyon élveztem a vele töltött időt.

Rendszer elemek:

Analóg forrás: Linn Sondek LP12 lemezjátszó Lingo tápegységgel, Linn Ekos karral, Linn Arkiv B hangszedővel
Digitális források: Ayre Acoustic C-5xeMP univerzális lejátszó, NBL Noble Line N31 CD lejátszó és DAC, NAD Master Series M50.2 lejátszó, PS Audio PerfectWave Direct Stream D/A konverter Bridge II szoftverrel RedCloud firmware-rel, Ayre Acoustics QA-9 USB A/D konverter
Előerősítő: NHT Balanced Passive Volume Control, Channel D Seta L phono előerősítő
Integrált erősítő: NAD M32
Végerősítő: Lamm M1.2 Reference, Pass Laboratories XA60.8 monoblokkok
Kábelek: Audioquest Coffee (USB), Vodke (Ethernet), DH Labs (AES/EBU), Esperanto /SPDIF), Audioquest Wild Blue, Canare (interkonnekt), Audioquest K2 és Dragon (hangszóró)
Mérési eredmények:

A méréshez a DRA Lab MLSSA rendszerét használtam DPA 4006 kalibrált mikrofonnal a távoli méréshez, a közeli átvitel méréshez pedig Earthworks QTC-40-et. A gyári adatok szerint a Guarneri 87 dB/2,83V érzékenységű, és ehhez igen közeli 86,1/2,83V a mérési eredmény, ami dicséretes pontosság.

 

A Guarneri impedancia görbe tekinthető meg a fenti ábrán. Látható, hogy 4 ohm alá csökken 160-340 Hz-es tartományban. A minimum 3,6 ohm 125 Hz-en. 4,5 ohm -38 fokos fázisfordítással 140 Hz-en. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Sonus faber könnyen hajtható, erősítőbarát hangfal.

 

 

300 Hz környékén mért a gyorsulásmérő egy kabinet rezonanciát, amely 323 Hz-en jelen volt a felső panelen is, de olyan szűk a tartomány, amely nem okozott hallható elszíneződést a középtartományban, csak a műszer mutatta ki.

 

 

Ahogy azt az impedancia görbéből sejteni lehetett, a hátlap kicsatoló 50 Hz-re van hangolva (piros ábra). A kék ábra a közel mikrofonozott woofer átvitelt, a kék a kicsatoló cső hátulról mérve, a zöld pedig a magas közelről mérve. A roll-off frekvencia 35 Hz, ami az átvitel aljának tekinthető. A magas tartomány viszonylag gyorsan eléri a hangnyomás maximumát, és jól látható hogy a 2,5 kHz-es törésponti frekvenciától lineáris.

 

 

Az összegzett átviteli görbe dicséretes, mindössze 2 kHz-en van egy jelentősebb csúcs. A magas sugárzó sugárzási irányszöge kb. 30 fok vízszintesen. Az átvitel gyakorlatilag síknak mondható.

 

 

Vízszintes sugárzási irányszög középen a tengelyirányban mérve, két széle felé pedig egyre nagyobb szögben. Ahogy az látható, az irányszög növekedésével egyre határozottabbá válik a 2 kHz-es csúcs. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy állva nem javasolt a hangfal hallgatása, ha pedig ül, gyakorlatilag a jó pozícióban fog tartózkodni, ezért a szélső értékek felé az ábra pusztán elméleti jellegű.

 

 

A fenti ábrán látható a Guarneri átvitele piros, illetve a TAD átvitele kék színben. Leolvasható, hogy a TAD az alsóbb régiókban kicsit több energiát ad, míg a Sonus a közép, és magas régiókban jeleskedik. 500 Hz alatt egyébként a hallgató szoba akusztikája befolyásoló tényező, felette gyakorlatilag hatástalan a mérésre.

 

 

Az idő domain mérés kimutatja, hogy mindkét driver pozitív fázisban van bekötve.

 

 

A kommulatív spektrum analízis is csak azt mutatja, mint a többi mérés. 2 kHz-en tengelyirány alatt a Guarneri energiái kis mértékben késnek. Ez esetleg betudható a középsugárzó szűrő túl magas jósági tényezőjének, vagy egy membrán rezonanciának. Amúgy az átvitele nagyon tiszta, kifogástalan.

Írta John Atkinson

 

Forrás: Audiophile-szalon.hu

 

 

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció