Menu

Cart
A+ A A-

KEF R3 állványos hangfal teszt

A KEF R3 arra készült, hogy kisebb szobákban vagy rövid hallgatói távolságból nyújtson meggyőző hangot. Ha viszont megfelelő kiszolgálást kap, akkor hallgatója könnyedén egy sokkal izgalmasabb térben találhatja magát.

 

Hangfalakat mindenhova

 

Az első KEF R sorozat bejelentését követően a kutató/fejlesztőcsoport folytatta munkáját és megállás nélkül törekedtek a technológiáik csiszolgatására. A munka gyümölcsét a 2014-ben debütáló Reference és Blade 2 család formájában lehetett megkóstolni. A 2018-ban érkezett R széria a nagyobb rokonok technikai frissítését nyújtja, természetesen apróbb egyszerűsítésekkel.

 

A KEF filozófiájának része, hogy olyan termékeket kínáljanak, amelyek a legtöbb helyiségben úgymond ideális hangot nyújtanak. Utóbbi azt jelenti, hogy nincsen két egyforma szoba, mégis a geometriai és akusztikai sajátosságokat minél hatékonyabban ki kellene küszöbölnie a hangsugárzóknak. Értelemszerűen ezt nem lehet megvalósítani, de az erre irányuló törekvés sokat elárul a KEF gondolkodásáról. Raymond Cooke, a cég alapítója így nyilatkozott: "Minden művészet közül a zenét legnehezebb definiálni, ugyanakkor a legkifejezőbb is.[...] Amikor a KEF a zenét annak megszokott formájában adja vissza az Ön fülének és elméjének, a célja, hogy mindezt a legtermészetesebb úton tegye meg... dráma, túlzás és mesterkéltség nélkül."

 

A gyártó természetesen nem kerüli meg a hangsugárzó építés alapelveit, sőt szigorúan követi azokat. Például, hogy a hangnak csak a hangszórók membránjából szabad származnia és nem a hangdoboz egyéb részeiről. Utóbbi kontrollálás nélküli, hanghoz hozzáadódó rezgése jelenti a leggyakoribb problémát. Emellett a kordában tartott szórást is fontosnak tartja a KEF. Ha a hangkarakter a sztereó középpontból kilépve, tehát az ideális, középső hallgatói pozíciótól kifelé sétálva túlságosan elváltozik, akkor a hangfalak tengelyén kívül állva a részletek is csökkennek, másfelől csak nagyon kis területen fogunk tényleges sztereó hatást kapni.

 

Mindez szép és jó, viszont nem tökéletes világban élünk. A mérnökök dolga, hogy ezeket a nem kívánatos jelenségeket minimalizálják, ideális esetben hallható szint alá. Viszont néha adódnak konfliktuskeltő ügyek, melyek során két rossz közül kell a kisebbet kiválasztani. Például a mély basszust, magas terhelésen nagyon nehéz egy kis hangsugárzóval megvalósítani. - írja közleményében a gyártó.

 

Küllem

 

Nem titkolt a cél, hogy az R sorozat vizuálisan megnyerje vásárlóit. Letisztult, szögletes formájához elegáns színopciók tartoznak (fényes fekete, fényes fehér, dió). A csomagolásnak része a hangszórókat védő, mágneses rács is. A hangminőség érdekében azonban jobban járunk, ha mindenféle takarást mellőzve hallgatunk zenét, ugyanis a hangsugárzók előlap nélküli használathoz vannak optimalizálva.

 

Az ultramodern érzetet keltő Uni-Q hangszóró és az inverz (befele hajló) peremű mélysugárzó látványát amúgy is kár lenne rejtegetni. A hátoldalon aszimmetrikusan elhelyezett reflexnyílás látható.

 

Alatta kettős csatlakozók állnak egyenesen ki a dobozból, érdekesség, hogy áthidaló lemez (jumper) helyett kis tárcsákkal lehet összekapcsolni/szétválasztani az basszus és közép/magas csatlakozókat.

 

Nálunk a dió változat vendégeskedett, melynek hangszóróit és a körülöttük lévő takaró gyűrűket egyedi, kissé krémes rosegold színűre festették. Ez az opció valahogy nem lopta be magát szívünkbe, de bizonyára létezik olyan enteriőr, ahol jól mutat. A fekete, ill. fehér változatok viszont jóval univerzálisabb és diszkrétebb hatást keltenek. Megjegyzés: a doboz szállításánál/átvételénél vegyük figyelembe, hogy az egybecsomagolt hangfalpár több mint 25 kilót nyom.

 

 

Nemrégiben jártak nálunk a cég dizájnorientált ún. vezeték nélküli aktív hangsugárzói (LSX és LS50 Wireless), melyek aránylag kis méretüknek köszönhetően szinte bárhol elhelyezhetők voltak. Az R3 esetében nem lesz ennyire rugalmas a pozícionálás lehetősége. Egyfelől evidens, hogy egy ilyen kategóriájú hangsugárzó alá állvány kell. Anélkül nem fog optimális teljesítményt nyújtani, hacsaknem szerzünk alá speciális, vibrációcsökkentő alátéteket. Másfelől az R3 kb. 42x20x35 cm-es méreteivel egyértelműen az állványos kategória termetesebb darabjai közé tartozik. Így szánt szándékkal sem olyan könnyű egy könyvespolcba tuszkolni. Mindezt csak azért hozzuk szóba, hogy érzékeltessük, az R3 megkívánja, hogy audiofil hangfalként bánjunk vele, így hozhatjuk elő valós képességeit.

 

Technikai részletek

 

Az R3 13,5 kilós dobozát több ponton merevítették, ez azonban gyarapítja a rezonancia frekvenciáját. Utóbbit 2011-ben még csillapító lemezekkel kerülték ki. Mostanra az LS50-ből szerzett tapasztalatokat használva, ún. csillapító merevítéseket alkalmaztak a doboz stratégiai pontjain. Ezek a belső csillapító rétegek és merevítő elemek előnyeit kombinálják azokon a részeken, ahol a panelmozgás a legnagyobb lenne, többek között a hangszórók mögött.

 

A márka ismerőinek bizonyára nem szorul bemutatásra a KEF egyedi fejlesztésű Uni-Q hangszórója. Akik nem találkoztak még vele, azoknak annyit mindenképpen érdemes tudni, hogy közel sem egy fapados koncentrikus összeállítást takar. A membránfelület barázdái a jobb merevséget szolgálják.

 

Az alumínium dóm is valójában extra merevítést kapott. Mögé egy középen lyukasztott elliptikus dómot építettek, amelynek pereme megtámasztja a külső, gömbölyű felületet. A magassugárzó mögött kialakított üreg elnyeli annak hátrafele küldött energiáit. A mandarincikkekre emlékeztető diffúzor és a körülötte lévő tölcsér sem dizájnelem, ezek mind az egységesebb szórást és jobb térképzést szolgálják.

 

Az LS50-ből örökölt reflextölcsért számítógépes Finite Element Analysis mérések segítségével optimalizálták, hogy a nyomásváltozás és turbulencia kisebb, ezáltal kevésbé hallható legyen. A basszus hangszóró a középsugárzóhoz képest kevésbé meredek mélyedésű, alumínium előlapi réteg, melynek lengőtekercséhez egy mögötte lévő, hagyományos papír kónusz rögzül.

 

Az R3 keresztváltója ugyanarra a kapcsolásra épül, mint a sorozatban lévő, nagyobb hangsugárzóké. Az enyhe membránmélység a zavarkeltés minimalizálását (avagy a diffrakció elkerülését) szolgálja. Egyébiránt a basszus hangszórót teljesen újratervezett mágneses rendszer hajtja.

 

 

Meghallgatás

 

A hangfalakat közepes alapterületű (kb. 20-25 m2) szobában teszteltük Marantz erősítő/CD-játszó társaságában. Mindezt Neotech hangfalkábellel és Lessloss tápkábelekkel egészítettük ki. Az R3-at kvarchomokkal feltöltött és Soundcare 00101 tüskékkel felszerelt állványra helyeztük. A hangfalakat hetekig használtuk általános célra, a végső, igazi tesztelést viszont csak gyári CD és SACD lemezekkel végeztük.

 

 

Eleinte nem a fent említett kábelek voltak a rendszerben. Néhány napig kísérletezgetnünk kellett az R3 mögött lévő lánccal, hogy számunkra optimális eredményt nyújtson. A jövőbeni tulajdonosnak is érdemes számításba vennie a hangfal mögött sorakozó komponenseket - magát a szobát is, és annak akusztikai állapotát. Mi pl. eleinte túl sok basszust tapasztaltunk. Hömpölygő, túláradó ütemeket. A gyártó által mellékelt szivacshenger külső gyűrűjét a reflexnyílásba téve máris egyenletesebb, higgadtabb mélyhangokat kaptunk.

 

 

Egy hangfal képességeit több szempont figyelembevételével lehet feltérképezni. Az egyik ilyen a terhelhetőség. Az olcsóbb gyártmányok jellemzően máshogy, eltérő dinamikai árnyalással szólnak kis és nagy terhelésen. Az R3 egész jól megőrizte karakterét intenzív járatáson is, sőt hozzá kell tennünk, hogy közepes (és picit erőteljesebb) hajtás mellett mutatta meg igazán foga fehérjét. Nekünk akkor tetszett igazán karaktere, amikor kicsit bátrabban hajtottuk. Figyelembe véve, hogy viszonylag kis szobában tartózkodtunk, cseppet sem hiányoltuk a basszust, az agilitást. A lábdob kellően kemény és határozott maradt, ill. elektronikus zenéknél az ütemeknél megkaptuk azt az átütő energiát és kiterjedt, áramló basszust, amelyet a drágább rendszerektől bárki joggal elvárhat.

 

 

Az R3 másik pozitív adottsága, hogy zenei stílusok terén nem válogatott. Folyamatosan biztosított annyi lendületességet, hogy a keményebb elektronikus/hip-hop/metál műfajok esetében se tűnjön erőtlennek, fakónak. (DALI Demo CD) Pat Metheny - And I Love Her c. száma jó atmoszféra ábrázolással jelent meg. A gitár teste szilárdan kirajzolódott. Az alumínium magassugárzó karaktere a mi ízlésünknek kicsit puha volt (amit nem kell rossznak értelmezni), de a zavaró lágyságot azért kerülte. Még mindig jobb az ilyen finomkodás, mint hogy túlzott csilingelés legyen az eredmény. Szimfonikus zeneszámot (DALI Demo CD, Edvard Grieg - In The Hall of The Mountain King) hallgatva a zenekar nem erőltetett módon, könnyedén elhelyezkedett az előttünk lévő térben. Szépen elváltak egymástól a hangszerek, az egy másodpercen belül érkező/távozó fuvola könnyedsége és a kemény üstdob közti dinamikai különbség megfelelően árnyalt és érzékletes volt. Olivier Latry - Midnight At Notre-Dame c. SACD albumát meghallgatva értettük meg igazán a KEF közlésmódját. A szilárdnak tetsző, valós fizikai érzetként mutatott hangokat nem helyezte teleportáló módjára teljesen a szobánkba (elvégre az a sokkal drágább hangsugárzók privilégiuma). Helyette méretes, kitáruló ablakként viselkedett, amelyen keresztül gyönyörködhettünk a zenei élményben (vagy adott esetben a templom atmoszférájában). Ez az ablak azonban nem fosztott meg minket a nagy mennyiségű részlettől és élvezettől. Az élőben rögzített Led Zeppelin - How The West Was Won c. koncertalbumot hallgatva friss, csupasz valójában épült fel a zene, a tér kicsit kisebb méretekben, de felépült előttünk.

 

 

Végszó

 

A KEF R3 a maga kategóriájában kiválóan teljesítő hangfal. Érzékelhetően, egyértelműen, első pillanattól fogva megkérdőjelezhetetlen többletet nyújt a nála lényegesen olcsóbb alternatívákhoz képest. Ugyanakkor próbál odáig nyújtózkodni, ahol a nagyságrendileg drágább hangfalak táboroznak. Ezt a szintet (logikusan) nem éri el igazán. Mindez számunkra abban nyilvánult meg, hogy néha nemcsak a zenékre, hanem a konkrét hangdobozokra irányult fókuszunk. Az extrém magas minőségű kábelezés által sem váltak köddé, de ilyen jellegű figyelemkiesést csak ritkán tapasztaltunk.

 

Tisztán érzékelhető, hogy nem csak a zenészek, hangmérnökök és hangszergyártók, hanem hangfalkészítő cégek is rájöttek az évtizedek alatt bizonyos kihagyott részletekre. Egyre fejlettebb technológiák állnak rendelkezésre, amelyek alkalmazásával könnyebb rálelni kiskapukra, korábban nem elérhető, opcionális metódusokra, amelyekkel tovább és tovább taposhatják a nagyfelbontású reprodukció ösvényét. Igaz, hogy a kicsivel félmillió forint fölötti ár jelen esetben még nem teszi tömegcikké a KEF e termékét. Viszont számos olyan tulajdonságot mutatott, amelyek ebben a kategóriában picit felül is múlták várakozásunkat. Hosszú távon az R3 (alapos állítgatás, pozícionálás után) egész ügyesen megragadta figyelmünket - és igen, sok esetben az érzelmeinket is. Határozottan ajánlott vétel azoknak, akik ebben a méret- és árkategóriában keresnek hangsugárzót!

 

Műszaki adatok




Felépítés: háromutas basszreflex
Frekvencia-átvitel: 52 Hz-28 kHz (±3dB)
Érzékenység: 87 dB (2,83 V/1 m)
Névleges impedancia: 8 Ohm
Minimum impedancia: 3,2 Ohm
Közép/magassugárzó: Uni-Q elrendezés (25 mm-es alumínium dóm, 125 mm-es, alumínium membránnal)
Mélysugárzó: 165 mm-es, hibrid alumínium membránnal
Keresztváltási frekvenciák: 400 Hz, 2,9 kHz
Ajánlott erősítő teljesítmény: 15-180 W
Színválaszték: fényes fekete, fényes fehér, dió
Méretek: 199,6 x 422,2 x 335,5 mm
Tömeg: 13,5 kg
   

 

Mérleg

 

+ Megfelelő szobában, készülékekkel és kábelezéssel hiányérzet nélküli, magával ragadó, érzéki, extra felbontású hangélményt nyújt

 

+ Elegánsan vezényelt sztereó középpont és térszélesség, érzékletes mélységgel párosítva

 

+ Kisebb/közepes méretű szobákban bőséges terhelhetőséget és bátran adagolt mélyhangokat biztosít

 

- Kissé testes darab

 

 

 

Forrás: AV-Online.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció