Menu

Cart
A+ A A-

Sonus faber Sonetto III bemutató - Hometheater review

 

Olaszország gazdag kulturális öröksége, és kiváló minőségű már-már művészetbe hajló kézimunkája nemzetközileg elismert. A Ferrari, a Ducati, a Gucci és az Armani jutnak elsőként eszünkbe róla, de a Sonus faber ugyanilyen elismert a High-End audio világában. Amióta, kb. 10 évvel ezelőtt, a McIntosh Group megvásárolta, az olasz gyártó High-End kínálata jelentősen szélesebbé vált, és immáron a mindenki számára elérhető árkategóriában is több hangsugárzó sorozatot is gyártanak.

 

 

A Sonus faber idén ünnepli 35 éves fennállását, ami mérföldkő a cég életében. Több más újdonság mellett bemutatták a Sonetto szériát. Úgy tervezték, hogy kedvezőbb árú alternatívája lehessen a jóval drágább Olympica sorozatnak, és leváltsa a Venere szériát, amelyet egy kivételével Kínában gyártatnak. Jelen pillanatban a Sonetto a legolcsóbb széria, amely Vicenzában készül. Mivel a Made in Italy címke csak olyan termékre kerülhet fel, ami teljes egészében Olaszországban készül, a tervezéstől a gyártás minden fázisáig, de még a csomagolásnak is a határokon belül kell történnie.

A HomeTheater Review egyik munkatársa, Jerry Del Colliado idén nyáron hivatalos volt a Kansas City-ben rendezett Sonetto kollekció bemutatójára. Mikor hazatért, megkérdezett, hogy hajlandó vagyok-e bemutatót írni a Sonetto III álló hangfalról. Mivel akkoriban éppen a Bowers 702 S2 álló hangfalak bemutatóján dolgoztam, boldogan elvállaltam, hiszen kiváló összehasonlítás alap volt. Mindkettő három-utas álló, és árban is hasonlók. Bár a Sonetto sorozatot elsősorban zenehallgatásra tervezték, a Sonus nem feledkezett meg a házimozi rajongók táboráról. A nyolc tagú széria három álló, két polc, két center, és egy falra szerelhető egységből áll. Az árak 848 dollártól 3249 dollárig változnak darabonként. A bemutatóban szereplő Sonetto III a legkisebb álló hangfal, és az ára párban 3.999 dollár. A szériával egy időben a Sonus bemutatta a Gravis I, és Gravis II aktív szubokat, amiket multi csatornás rendszer kiépítéséhez javasol. Megjelenésükben kiválóan illeszkednek egymáshoz. A névleges impedancia 4 Ohm, és az érzékenység 89 dB, tehát a hangfalat nem túl nehéz meghajtani. A gyári átviteli tartomány 42 Hz – 25.000 Hz közötti érték. A gyártó úgy döntött, hogy a szabadalmaztatott Paracross elrendezésű keresztváltót használja, amely 220 Hz és 3250 Hz törésponti frekvenciákon dolgozik. Ezt a keresztváltó típust a Sonus a jóval drágább szériáiban is használja. Az Acoustic Research & Development osztály vezetője Paolo Tesson úgy fogalmazott, hogy „ettől lesz igazán zenei a hangzása”.

Kicsomagolás

A háromszoros csomagolású hangfal kibontásakor szembe ötlő volt a minőség érzete. A 004-es gyártási számú darab magasfényű zongora lakk kivitelben kaptam meg. A fényezés csodálatos mélységű tónusát a többszörös lakk bevonat gyönyörűen kiemelte. A hangfal egyébként rendelhető selyem fényű fehér, és venge fa mintázattal is. A kabinet a Sonus hagyományosnak nevezhető lant formája, amely mivel nem tartalmaz párhuzamos belső felületeket, gyakorlatilag állóhullám mentes. A Sonetto megkapta a Voice of Sonus faber 29 milliméteres apex (DAD) dómot, és a 150 mm-es középsugárzót. A közép a gyártó saját fejlesztésű természetes anyagú, levegőn préselés nélkül szárított membránját kapta, amely feljebb megy frekvenciában, és egyenletesebb tengely irányon kívüli leképezésre képes. Ez a technológia eddig csak a jóval magasabb árú Olympica, és a csúcs kategóriás Homage Tradition, meg persze a Reference line hangfalakba kerülhetett bele.

 

 

Két darab 150 mm-es alumínium membrános mély egészíti ki az átvitelt. Úgy a közép, mint a mély hangszórók teljesen új fejlesztésű darabok. A Sonus arra törekedett, hogy gyors, feszes mélytartomány legyen elérhető általuk. Minden álló Sonetto bass reflex design, amelynek kicsatoló csöve 2,75 inch átmérőjű, és a hangfal alján található. Ez könnyebbé teszi a szobában az elhelyezést. Az előlap egybe van integrálva az íves oldalfalakkal, a kabinet szerves részeként. A felső részen puha fekete bőr borítás található Sonus faber logóval. A Sonetto letisztult esztétikájához hozzá tartoznak a drivereket körbevevő az alumínium gyűrűk. A porvédő mágnesesen csatlakozik, de személyes meglátásom szerint nélkülük tetszetősebbek. Két szett bemeneti csatlakozás teszi lehetővé a kettős kábelezést, vagy a kettős erősítést.

Mikor kicsomagoltam, a Sonetto hangfalak méretben kisebbek voltak, mint a Bowers 702 dobozai. Ami meghökkentett, az a súlykülönbség. Míg a 702 65 font, a Sonetto mindössze 35,2 font tömegű. Ez persze jó hír azok számára, akik gyakran mozgatják a hangfalukat. A másik szembeötlő különbség a rezonancia csökkentés módja. A hangfal magassága 38,75 inh, amihez 8,5 inch szélesség, és 11 inch mélység párosul. A két oldalon kilógó talp 40 inchre növeli a magasságot, 9-re a szélességet, és 12-re a mélységet. Ezek a méretek kisebbek, mint a versenytárs méretei. A bemutató előtt néhány hétig a nappalimban járattam a hangfalakat TV hangjával, és a napi háttér zene hallgatással. Erősítőnek a Denon AVR-X8500H 150 wattos csatornánkénti kimenő teljesítményre képes egységet használtam, ami több mint elegendő. Mikor a hangfalat átköltöztettem a zene hallgató szobámba, természetesen mindenben magasabb kategóriára váltottam. A hangfalakat öt láb távolságra helyeztem el az első faltól, és kicsivel több, mint hét lábnyira az oldalfalaktól. Szimpla kábelezést alkalmaztam WireWorld kábelekkel és Classé CA-5300 erősítővel. A Classé CP-800 előerősítőhöz Apple Mac Minivel streameltem a muzsikát az internetről. Fizikai hordozók lejátszásához az Oppo UDP-205 lejátszót használtam. Bár eljátszottam a hangfalak helyezgetésével, úgy találtam, hogy a Sonetto nem nagyon érzékeny a tökéletes pozíció kiválasztására.

 

 

A meghallgatás

A meghallgatást többféle jazz előadóval kezdtem, köztük Tony Bennett és Diana Krall közös albumával, a Love Is Here To Stay (Velve Label Group), amelyet Qobuz 24/96 kHz streameltem. A Bill Charlap Trio adja Bennettnek és Krallnak a zenei kíséretet. Jó minőségű felvétel, kiváló arra, hogy összehasonlítsam a Sonetto és a Bowers képességeit a hangszerek ábrázolása és a vokál terén. A felső tartományban a Sonetto kicsit kevesebb figyelmet fordított Bennett hangjára, de azért minden jellegzetessége jelen volt. A Bowers határozottabban mutatta be, de engedtessék meg nekem a megállapítás, a Sonuson hosszabban hallgatható. Ugyanígy kicsit kevésbé volt határozott Kenny Washington dob seprése, ám ez valahogy természetesebbnek hatott. A 702 jobban kiemelte és előrébb hozta a dobot és a színpadot, mint a Sonetto. A hangszerek elhelyezése, és a közöttük lévő távolság a Sonetton hallgatva kiváló volt. A színpad túlmutat a hangfalak szélességén. Diana Krallt sokszor hallgattam élőben. Jól emlékszem ezekre az előadásokra. A Sonetto kiválóan mutatta be a lélegzetelállító hangját. Ezek a hangfalak tökéletesen tálalják az énekhangot. A hangerő növelésével Peter Washington basszus futamai betöltötték a szobát. Szinte az egész helyiség tinta fekete lett. A zongora hangja élethű, és természetes, semmi túlszínezés. Tudom, hogy ez elcsépeltnek fog hangozni, de a Sonetto hallgatása közben olyan érzésem volt, mintha ott lennék Bennett és Krall mellett a stúdióban

A következő a Fire and Rain felvétele volt James Taylor énekes-zeneszerző előadásában a Live At The Beacon Theatre koncert DVD lemezéről (Columbia/Sony Music Distribution). Taylor gitározik és énekel, miközben Owen Young kíséri csellón. A Sonetto tökéletes bemutatót tartott, amely a cselló gazdag hangját, és Taylor kiváló érzelem dús énekét is kiválóan éreztette. Még a gitár pengetés stílusa is meghallatszott. Mindkét hangfal jól mutatta be a közép mély és középhang tartományt. Mikor a hangerőt a koncert szintre emeltem, a lemez többi részét két csatornán hallgattam a Sonetto-kon, egyáltalán nem esett nehezemre az 5.1 keverést elfelejteni.

 

 

Az utóbbi időben sokat hallgattam a Led Zeppelin eredeti négy albumának újra kevert verzióját. A Qobuz Led Zeppelin HD Remastered Edition Babe I’m Gonna Leave You (Atlantic Records) 24/96 kHz dalában Jimmy Page ikonikus gitár nyitánya reálisan, nagy térben szólalt meg. Robert Plan hangját természetes mélységgel mutatta be. Függetlenül attól, hogy a visszavert hang természetes, vagy rákevert, a hangzás ugyanúgy élvezhető maradt. A gyorsabb Sonetto jól mutatta az energiákat, ahogy a dal átváltott blúzos hangvételre. Mikor 3 perc 53 másodpercnél John Bonham bekapcsolódott, csak annyit tudtam kinyögni, hogy WOW. Még a fejemet sem volt merszem mozdítani. A Sonetto III basszusa olyan feszes és mély, amire egyáltalán nem számítottam ekkora méretű doboztól.

A Tidal-ról 16bit 44,1 kHz-es anyag a The Imagine Dragons Natural (Kid Ina Korner – Interscope) következett, amely több tempó váltást tartalmaz. A hangfal megtartotta a lendületet és a koherenciát, nem tévesztett soha tonalitást. A dal kórussal kezdődik, Dan Reynolds később csatlakozik hozzájuk. A színpad az első harminc másodpercben rendkívül széles, gyakorlatilag faltól falig húzódott a Sonetton hallgatva.Mikor aztán az egész banda rázendített, és eldördültek a dobok, a Sonus akkorát szólt, ami meghazudtolta a méreteit. Az alumínium ötvözet membránok olyan hatékonyan dübörögtek, hogy leszólták a nagyobb méretű membránokkal épített 702-est.

És mi a helyzet a filmek hangjával? Kíváncsi lettem, mire képes a Sonetto egy tudományos fantasztikus mozi agresszív mélytartományával. Betettem a Star Trek Into Darkness BluRay lemezt (Paramount Pictures), és mélysugárzó nélkül elindítottam a lejátszást. Ez az opció gyakori a panellakásokban élők számára, akik jóba akarnak lenni a szomszédokkal.

A film nyitó jelenetében az Enterprise legénysége megpróbálja megmenteni a vörös Nibiru bolygó őslakosait a kitörni készülő vulkántól. Nem csak a vulkán robbanásai, de az egész fejezet tele van nagy dinamikájú részekkel és ultra mély effektekkel. A fejezet elején, Kirk és Bones ellopja a törzs szent ereklyéjét, hogy elcsalják őket a vulkántól amíg Spock semlegesíti a kitörést. Mikor elveszítik a szent tárgyat, a helybeliek megállnak, és kántálni kezdenek. A kántálás hangja nem csak a két Sonetto közül, de még hátulról is áradt. Először azt hittem, hogy a feleségem nyitott be, de erről szó sem volt. Annak ellenére hátulról hallottam a hangot, hogy kikapcsoltam a hátsó hangszórókat. Ez vad élmény volt! Mikor az Enterprise kiemelkedett az óceán alól, a Sonetto már nem tudta a hajó tömegét megfelelő módon ábrázolni mélysugárzó támogatás nélkül. Mikor később a vulkán felrobbant, világosan éreztem, hogy a hangfal már elérte a teljesítőképessége határát. Nagyobb hangerő beállításban már a masszív mélytartomány előállításához szüksége van mélysugárzó támogatásra. Ennek ellenére a Sonetto-kon hallgatva olyan érzésem támadt, mintha nagyobb méretű hangfal szólat volna meg. Komolyan elgondolkodtató jelenség ez, ha a filmeket két csatornán kívánja valaki hallgatni. Ha nem lenne helyem sub-nak, boldog lennék a Sonettoval.

 

 

A bekötés árnyoldala

Feladatom az is, hogy ne csak a pozitív tulajdonságokról, de a negatívumokról is beszámoljak. A Sonetto bekötése pont fordított, mint a legtöbb gyártóé. Általában a pozitív bemeneti pont a jobb oldalon, míg a negatív a bal oldalon található más hangfalakon. Nagyon oda kell tehát figyelni az installáció során, nem végezheti megszokásból.

Összehasonlítás a kategórián belül

A Sonetto III árkategóriájában akadnak szép számmal kihívói. Tapasztalatom szerint hasonló méretben a legkomolyabb vetélytársa a Monitor Audio Gold 200 (4500 dollár párban). Ez is képes a méretét meghazudtoló hangzásra. A Bowers 702 S2 (4500 dollár párban) kicsivel jobb részletgazdagságra képes a magas tartományban, ami ha fontos, afelé billentheti a mérleget. A Bowers viszont méretben nagyobb, és több helyet foglal el a szobából. További versenytárs még az RBH Sound Signature Reference SV-6500 (4395 dollár párban). Az RBH jelentősen nagyobb méretű, és két hangsugárzóval többet tartalmaz. Elhelyezése nehezebb, mert érzékeny a legapróbb pontatlanságra. Igaz, hogy a mélyei határozottabbak a plusz drivereknek köszönhetően. Ehhez már nem feltétlenül fontos szubbal bővíteni a házimozi rendszert.

Összefoglalás:

A kiváló tervezésnek köszönhetően a Sonus faber Sonetto III méretét meghazudtoló hangzásra képes. Ha nagyon kevés helye van a szobában, de nem akar polc hangfalat, ez lehet a helyes választás. Emellett a Sonetto nem túl érzékeny az elhelyezés pontosságára. Gyönyörű közép és felső mély tartománya feledhetetlenné teszi, mivel ez általában hiányzik a többi típusból. Az energiája és a zeneisége kifejezetten jót tesz a jazz, folk, pop és rock zenéknek. Ezek mellett nem megvetendő dolog, hogy kiváló minőségű olasz kézimunka, és gyönyörű

 

Írta Bob Barrett [hometheaterreview.com]

 

Forrás: Audiophile-szalon.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció