Menu

Cart

McIntosh MA7200 bemutató - AVForums

A McIntosh MA7200 általános bemutatása:

Az MA7200 egy sztereó integrált erősítő. Nem ez a legolcsóbb, vagy a legdrágább a McIntosh széles kínálatában, valahol a 9800 dollár környékén helyezkedik el. Miért pont ezt választaná? Talán az lehet az egyik válasz, hogy az MA7200 már sokféle McIntosh technológiát felvonultat, nyugodtan nevezhető jellegzetes modellnek. Nézzünk kicsit a mélyére.

 

 

Néhai Tony Benn kollégám kedvenc megjegyzése volt az, ahogy a szélkakas, és az útjelző tábla közötti különbséget az egyes gyártókkal párosította. A szélkakas jellegű gyártók az uralkodó trendeknek megfelelően építenek készüléket, ide-oda fordulva, hogy az érdeklődés középpontjában maradhassanak. Ezzel szemben az útjelző tábla jellegű gyártók, mint például a McIntosh, mindig egy irányba mutat, függetlenül attól, hogy mi történik a piacon. A neves gyártó talán még ennél is tovább megy, nem csak mutatja, de mérföldkövekkel jelöli ki az általa képviselt irányt. Csodálatra méltó dolog ez, de vajon mit ér egy rivális gyártó erősítőjével szemben, ami a 2020-as évben az Editor’s Choice díjunkat nyerte el? Ez ellen is működik a McIntosh recept, vagy itt már hatástalan? Ideje kideríteni!

A felépítés:

 

 

Ahogy azt korábban is említettem, a McIntosh MA7200 integrált erősítő nem a legolcsóbb tagja a kínálatnak. Van olyan félvezetős, vagy hibrid integrált, amiket kedvezőbb áron meg lehet vásárolni. Ám azokban még nem található meg egy technológia, ami nagyban hozzájárul a vállalat hírnevéhez. Az Autoformer egy olyan mérnöki megoldás, amit részletesen szeretnék bemutatni, hogy megelőzzem a rengeteg vele kapcsolatos kérdést.

Az Autoformer egy olyan transzformátor, aminek egyetlen tekercse van. Ez azt jelenti, hogy egy része primer, egy másik kivezetése pedig szekunder funkciót lát el, de a tekercs részek nincsenek egymástól elválasztva. Műszaki szempontból számos felhasználási területe van egy ilyen trafónak, de az audió technikában elsősorban impedancia illesztésre használják. Egyenletes terhelést biztosít a végfok számára a hangfal impedanciától függetlenül, így mindig hatékony a meghajtás. A Hi-Fi hőskorában ez létfontosságú funkció volt, hogy a rendelkezésre álló teljesítményt (akkoriban ez nem volt túl sok) a lehető leghatékonyabban lehessen használni. Ahogy a félvezető technológia fejlődött, és nőtt az elérhető teljesítmény, a legtöbb gyártó felhagyott a használatával.

A McIntosh azonban nem. A gyártó oldalanként külön trafót épített be specifikált impedancia értékekkel, hogy az erősítő érzéketlen legyen a hangfal impedanciára, és a dinamikus változások ne okozzanak elszíneződést a hangban. Ám két transzformátor beépítése több réz, nagyobb helyigény, és nem utolsó sorban jelentősen több munka, ami többlet költséget okoz a gyártás során. A kisebb modellekből ezért kihagyják, és más megoldást alkalmaznak. Az MA7200 a kínálat első, „legkisebb” tagja a hierarchiában, amibe beépítik.

A McIntosh MA7200 8 ohmon 200 W teljesítményre képes. 4 ohmon is, és mint ahogy azt bizonyára kitaláltak, 2 ohmon is. Az eltérő impedanciás kimenetek külön pozitív trafó csapolásokról kapják a jelet. Ez a megoldás teljesen általános egy elektroncsöves erősítő esetében, de szokatlan a félvezetős végfokokon. A McIntosh úgy gondolja, hogy ezzel a technológiával javít a hangminőségen. A hatalmas hűtőbordák alig melegednek. Persze a nagyáramú tranzisztorok termelnek hőt hosszabb használat után, de kétféle védelmi áramkör is folyamatosan figyel arra, hogy az áramok optimális mederben folyjanak.

 

 

A hátlap nem kevesebb, mint 14 bemenetet kínál. 8 analóg (5 RCA, egy XLR, egy MM és külön egy MC lemezjátszó), a digitális kínálata pedig 2 koaxiális, 2 optikai 24/192 támogatással, egy USB 384 kHz/DSD256 támogatással, és egy MCT a McIntosh CD/SACD transzportok számára. Van PRE OUT kimenete, és hozzáférhető a végerősítő RCA bemenete is. A front panelen 6,3 mm-es fejhallgató kimenetet talál. A csatlakozás kínálat ezzel még nem merült ki. Data Port és Power Control kimenetek segítik a rendszer építést.

A vizsgálati mintában a DA1 digitális modul volt beépítve, de a modell rendelhető a DA2 egységgel is, ami a HDMI ARC funkcióval egészíti ki a csatlakozás kínálatot. Ha figyelembe veszem a rivális Krell K-300i csatlakozásait, az két HDMI bemenetet, és egy kimenetet ad alap felszereltségben, ezzel túlszárnyalja még az MA7200 flexibilitását is. Az összehasonlításban szereplő mindkét modell rendelkezik Roon minősítéssel, ami kényelmessé teszi a használatot.

Térjünk át a megjelenésre. Az MA7200 integrált erősítő aktuálisan a második McIntosh készülék, amiről az AVForums bemutatót írt. Az első a D100 digitális előerősítő volt, amiről a bemutatóban a megjelenésével kapcsolatosan ezt írtam: „Könnyű lenne „retro”-nak nevezni, de ez nem fedné a valóságot. Igaz, a McIntosh stílusa évtizedekkel ezelőtt is így nézett ki, de valójában a készülékeik már akkor sem hasonlítottak arra, amit a többi gyártó csinált. Bekapcsoláskor a világító logo gótikus betűtípusa, a méretes vezérlő gombok, és a fényes festett üveg előlap mindenben különbözik attól, ami megszokott. Egyéni ízlés dolga az, hogy szépnek, vagy csúnyának tartja.” És a McIntosh MA7200 is pontosan ezeket a design elemeket viseli, de VU műszerekkel kiegészítve. Még akkor is egyértelműen felismerhető lenne, ha letakarná a márkanevet az előlapon. Annyira jellegzetes ez az esztétika, hogy nyilvánvalóan megoszlanak a vele kapcsolatos vélemények. Egy biztos, hogy a tetszését befolyásolni nem tudom, viszont két dolgot érdemes megjegyezni vele kapcsolatosan.

Az első az, hogy szenzációs a kivitel módja, még a relatív magas ára ellenére is. A kezelő elemek stabilak, hangsúlyosak, jól vannak elrendezve. Az illesztések kifogástalanok, mintha az öröklétnek épült volna. Igazi mérnöki alkotás. Lehet, hogy a kék műszerek csak stílusjegyek, de néhány fájdalmasan hosszú számítás és méricskélés után (amihez egy precíz barátom segítségét kértem) kimondható, hogy kivételesen pontos értékeket mutatnak ahhoz képest, hogy analógok. Igazi csúcskategóriás készülék a szó minden értelmében.

Van még valami. Az MA7200 minden furcsasága és archaikus megjelenése ellenére elsőrangú felhasználói élményt nyújt. A kijelzés könnyen leolvasható, és egyértelmű. A kezelő elemek elrendezése logikus, intuitív. Sok részletében modern, és tökéletesen jól kezelhető, ami a minőség egyértelmű jele. A D100-zal ellentétben, amely talán nem minősül szabványos McIntosh készüléknek, az MA7200 egyértelművé teszi a tervezés egyedi voltát. Mindenben tökéletes? Azt nem mondanám, mert a tökéletesség egy szubjektív dolog. Személy szerint én üdvözöltem volna egy direkt bemenet választás lehetőséget legalább a távvezérlőn.

 

 

A tesztelés körülményei:

A McIntosh MA7200 tápellátásáról egy ISOTek EVO3 kondicionáló gondoskodott, és Quadraspire QAVX állványra lett helyezve. Chord Electronics Hugo Mscaler XLR csatlakozással, és TT2 SOtM SMS-200 Neo Roon végpont beállítással voltak a digitális források Roon Nucleus szerverről. A beépített phono fokozatokat AVID Ingenium Twin lemezjátszóval teszteltem, amely MM oldalát SME M2-9 karra szerelt Goldring 2500 hangszedővel, az MC bemenetét pedig Rega RB330 karra szerelt Apheta Pro hangszedőt tartalmazott. Az USB bemenetet SOtM (Toslink csatlakozással az LG 55B7 OLED TV-ről) is kipróbáltam. Hangfalként csak a Kudos Titan 505 volt csatlakoztatva, nem cseréltem másra. Forrásanyagok FLAC, AIFF, DSD, Qobuz, Tidal, TV műsorok, és vinyl voltak.

 

 

A hangzás:

Több korábban tesztelt, jellegzetes technológiát tartalmazó eszközökhöz hasonlóan, ha bárki arra számít, hogy rögtön meghallja annak hangra gyakorolt közvetlen hatását, hát csalódni fog. Így volt ez a Focal berillium magasával, a Bowers gyémánt csipogójával, vagy akár az Chord DAC FPGA technológiájával kapcsolatban is, nem hallhatók ki direkt módon. Az MA7200-ban is ugyanígy van, nincs önálló Autoformer technológiával párosítható hang. Műszakilag bármennyire különleges, mindössze a cél elérésének egyik eszköze dolgozik benne.

A végeredmény viszont lenyűgöző. Egy korábbi bemutatómban a Musical Fidelity M8xi-vel kapcsolatban megjegyeztem, hogy csodálatos, abszolút erőlködés nélküli a hangja. A McIntosh MA7200 is ilyen. A Titan 505 nem egy meghajthatatlan betonkocka, amit csak hatalmas teljesítménnyel lehet élvezni, ám komolyan meghálálja a tényleges nagy erőt. A Global Communication 76:14 hallgatása közben az erősítő megmutatta a benne rejlő potenciált. Semmi erőlködés, minden könnyedén megy. Nem egyszerűen meghajtotta a hangfalat, de ténylegesen uralta. Mindegy a hangerő, nem számít a stílus, az MA7200 megrendíthetetlen. Nem igazán érzékelhető bármilyen határa. A front panel műszerei jó betekintést mutatnak arra vonatkozóan, hogy ténylegesen mekkora teljesítményt használ.

Díszítés nélküli, pontos hang, amely sokkal kifinomultabb az utóbbi években tesztelt integrált erősítőknél, ha röviden kellene jellemeznem. Az erősítő nem akar azonnali sokkhatással figyelmet felkelteni, vagy áhítatot előidézni, mert azt a stílusú hangot nem lehet hosszan hallgatni. Az átvitel felső része részlet gazdag, energikus, de teljesen mentes minden éltől. Kicsit más, mint az eddigi tapasztalatom, néhány más típusú High-End erősítővel kapcsolatban, főleg a régebbi modellek esetében. Ezek virágba borulnak a minőségi felvételeken, de a kevésbé kidolgozott hanganyagokon hátrányba kerültek. Ezzel szemben az MA7200 átveszi amit kap, és nagy, könnyed, mindenre kiterjedő figyelemmel adja ki a kimenetén.

Jól hallható, hogy a McIntosh másra helyezi a prioritást a bemutatójában, mint a Krell. Ahol a K-300i hangsúlyosabb sebességben, ott az MA7200 nagyobb teret rajzol élethű sztereó ábrázolással, ami az egyes hangszereket és az énekest igyekszik tökéletesen elrendezni a színpadon. Ezt úgy értem, hogy a Krell lendületes tolmácsolás módja áll szemben a McIntosh hatalmas ábrázolás módjával. Valódi hiány egyik esetében sem érzékelhető, de hogy őszinte legyek, egyéni megítélésen múlik, melyik bemutató stílus fog tetszeni.

Az lényeges, és mindenképpen figyelemre méltó, hogy a McIntosh mind a 14 bemenetén beérkező jeleket ugyanígy szólaltatja meg a bemutatójában. Nem tesz különbséget a digitális és analóg bemenetei között. Nincs digitális varázslat, ami plusz élt ad az ábrázolásnak, hogy nagyobb dinamikát érhessen el. A mozgó mágneses és a mozgó tekercses bemenetekről is sziszegésmentes, elegendő erősítése van ahhoz, hogy egy kisebb kimeneti jelszintű hangszedővel is jól szóljon. Tehát a jelentős ráfordítás, amit igényel, egy olyan eszközt takar, amelynek nincs valódi gyengesége. A karácsonyi lejátszási listámtól kezdve a Királynő beszédén át Elvis Karácsonyi Albumáig minden nagyon jól ment neki, a McIntosh egyszer sem ingott meg, soha nem szenvedett csorbát az ünnepi hangulat.

 

 

Értékelés:

Nagy a kísértés, hogy a McIntosh MA7200 integrált erősítőre úgy tekintsen, mint egy mechanikus karórára, egy csodálatos töltőtollra, vagy más luxus cikkre, ami örök értéket képvisel. Vitathatatlan dolog, hogy egy McIntosh erősítőhöz hozzátartozik az általa nyújtott esztétikai élmény is. A kék műszerek lengenek, a logo zölden ragyog miközben a hangját hallgatom, és bámulom. Valahogy egyik magával hozza a másik élményt.

Mivel még nem volt McIntosh erősítővel dolgom korábban, ezt még soha nem tapasztaltam meg. Mikor először kiemeltem a dobozából csak a méretével és a súlyával volt dolgom, az új élmény később, a használat során jött.

Árát figyelembe véve a Krell versenytársának tekinthető, és bizony az is. Mindkettővel hosszabb idő töltöttem együtt az összehasonlítás során. Igazság az, hogy nem hiszem, hogy bárki könnyedén képes lesz eldönteni mondjuk 20 percnyi hallgatás után, hogy melyiket akarja választani. Talán segítséget jelent majd az általam korábban leírt tapasztalat. Aktuálisan a Krell marad az AVForums kategória győztese, mert több szempontból mérföldkő napjaink HDMI piaci igényeit figyelembe véve.

A McIntosh végül is „csak” egy újabb McIntosh erősítőt épített, aminek receptjében csak apró dolgokat változtatott. Azt nem tudom megmondani, hogy a Krell húsz év múlva mit fog építeni, de a McIntosh-ban biztos vagyok. Ez a fajta időtlenség és kimagasló minőség, amivel ezt a kiváló integrált erősítőt készítik engem is megragadott, de gyanítom, hogy másokat is meg fog győzni. A McIntosh MA7200 egy szenzációs integrált erősítő, amit kifejezetten ajánlok!

Rövid értékelés angol nyelven:

 

 

 

Írta: Ed Selley

2021. február 5
Forrás: AVforums.com

Forrás: Audiophile-szalon.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció