Menu

Cart

Csoportteszt – Állványos hangfalak összehasonlítása

A kiváló hangzású állványos hangfalak még soha nem voltak ennyire kedveltek, mint napjainkban, ugyanis kis méretük dacára, megfelelő méretű helységekben, hangerő és minőség tekintetében akkora hangot tudnak produkálni.

 

 

 

Szemrevaló belépő polchangszórók, amik nagyot szólnak


Ebből adódik a kérdés, vajon az alábbi hat belépőszintű modell közül melyik képes számunkra valóban lenyűgöző teljesítményt produkálni?
A kisméretű és kedvező árú hangfalak már hosszú idő óta képezik sok remek hangzású hifi rendszer kulcsfontosságú elemeit. Még anno, a hetvenes évek közepén tört meg az addig hagyományos elképzelés, miszerint úgy lehet egy valamire való rendszert gazdaságosan összehozni, hogy egyenlő arányban költünk a lejátszóra és a hangfalakra.

Aztán egy új trend látott napvilágot – ami a Linn főnökétől, Ivor Tiefenbrun -tól indult – nevezetesen, hogy úgy tehetünk szert egy kitűnő hangzású, mégis elérhető árú rendszerre, ha az arra szánt összeg oroszlánrészét a forráseszközre, mondjuk egy lemezjátszóra fordítjuk, és természetesen kevesebbet költünk magukra a hangfalakra, ami a legtöbb esetben egy tisztességes, ugyanakkor kedvező árú állványos hangfalpárt jelentett.

Sokan ebben persze egy ügyes cselt láttak Tiefenbrun részéről, aki mindezt azért dobta be, hogy több LP12-es lemezjátszót tudjon eladni, azonban az a logika, hogy a lehető legjobb forráseszközből indulunk ki – mivel egy drága erősítő, illetve hangfalak csak rontanának egy amúgy is középszerű hangzáson -, igazán stabilnak bizonyult és sok ésszerűen felépített rendszer valóban feltűnő zeneiséget volt képes nyújtani, még akkor is, ha nem éppen volt az erősségük a nagy hangerő vagy a bőséges mélyek.

 

 

Azóta persze sok minden változott – köszönhetően nem utolsó sorban a digitális korszak beköszöntének, amely bizonyos mértékben feleslegessé tette a fenti megosztást a költségek terén, hiszen a jó minőségű streamelt, nagyfelbontású zenék ma már tökéletesen kivívták az igényes audiophile hallgatók elismerését. A helyzet viszont az, hogyha a tesztalanyainkat képező elegáns kis ládák bármelyike 40 évvel korábban született volna, akkor talán nem túlzás azt állítani, hogy napjaink belépőszintű állványos hangfalai csont nélkül kenterbe verik korai elődeiket, mert nagyon sok minden változott az évek során.

 

 

A különbség nyilvánvaló


Tesztkörnyezetünkben az adott a hangfalak gondos pozicionálása, kellően robosztus állványokon való elhelyezésük, hangzásuk van annyira transzparens, hogy képesek legyenek lekövetni egy magasabb kategóriás forráseszköz tudását úgy, hogy az már-már a high-end határait súrolja. Belépőszintű modellek esetében ez az állítás ugyan kissé valószínűtlennek hangozhat, azonban tesztünk szereplői kivétel nélkül kategóriájuk legjobb vételeit képviselik, egyikük pedig egy valóságos nagyágyú a mezőnyben. Vegyük sorra a szereplőket.

 

1. Acoustic Energy AE100

Ne becsüljük alá az AE100-ast és ne tévesszen meg a doboz kicsi mérete, mert amint megszólal, máris érezhetjük a benne rejlő erőt és a minőségi hangzást

 

 

 

Az AE100-asokat úgy tervezték, hogy a kisméretű házból magas hangnyomás szintet érjenek el. Az AE mérnöki csapata jó munkát végzett, hogy ezt elérte, amit elsősorban három kulcsfontosságú technológia alkalmazásának köszönhet: egy 10 cm-es középmélyhang-meghajtó, ami egy hosszú kialakítású motorrendszer köré épült, egy hátsó nyíláscsatlakozó a mélyhangok fokozására és egy 28 mm-es lágy dóm magassugárzó együttesének összhagba terelt működése, számunkra is bizonyítottan jól működött. Ray Wylie Hubbard Dust of the Chase -ben, a nyitó akusztika tele van textúrával.

A countrylegenda kifejezetten öblös énekhangja éles tisztasággal és teljességgel hallható, a rá jellemző csapkodással, és durva, szinte reszelős beszédmóddal. Ez a középkategóriás hangzás megragadja a töprengés érzését a dal megrendítő megszólalásában. Az Acoustic Energy legkisebbikének egyszerűségét egyszerre találtuk „snassznak és vonzónak”. Azonban tekintve, hogy egy jónevű brit márkáról van szó, nem szabad, hogy a minimalista külső megtévesszen bennünket. A hangzás kifejezetten meggyőző volt.

2. DALI Spektor 2

Kifinomultság, dinamika és példátlan zeneiség. Első hallásra rabul ejti hallgatóit…

 

 

Minden benne van, amit egy tipikus százezer forint körüli „doboztól” elvárhatunk, a kétirányú meghajtó-konfigurációtól, a mélyhangolástól egészen a 25 mm-es dóm magassugárzóig és a 13 cm-es közép-/mélyhang-meghajtóig. A jazzklasszis Aretha Franklin (You Make Me Feel Like) A Natural Woman című művét hallgatva a Spektorok kitűnnek jellegzetes és erőteljes énekhangközvetítésükkel. Az énekesnő hangját árnyaltan és szenvedélyesen adják át, minden egyes szó élesen definiált, nincs helye kétségnek a dalszöveg mögött rejlő érzelmeket illetően.

Szeretjük, hogy ezek a hangszórók a hangszeres hátteret is összefüggő módon kezelik – jelentős finomsággal, precizitással és energiával adják elő a zenét. A jóval sajátosabb megjelenésű Spektor 2 tulajdonképpen a dánok válasza az Acoustic Energy fenti modelljére ebben az árkategóriában. A Spektor 2 párosa valamivel nagyobb és valamivel hagyományosabb külsejű, de különben minden egyes porcikájában igazi DALI.

3. Fyne Audio F301

 

Ugyan külseje nem biztos, hogy mindenkinek imponál, azonban zenei képességei terén ott van a helye a legjobbak között.

 

 

Az F301 szekrénye CARB-kompatibilis MDF panelekből épül fel, amelyek belül keresztmerevítettek. A beállítási procedúra után a Fyne F301-esek lenyűgöztek a hangszínpad szélességének és mélységének kivételes visszaadásával, ami kellően széles dinamika tartománnyal párosult. Stevie Wonder „Loves In need Of Love” felvételén, a nyugodt megszólalás gyönyörűen, jelenik meg a sztereó panorámán.

A Fyne Audio F301 teljesítménye szembetűnő volt Igor Sztravinszkij A tűzmadár című művének lejátszásakor, amit a Londoni Szimfonikus Zenekar adott elő Doráti Antal vezényletével. A feltörekvő márkák többnyire kénytelenek valami újat felmutatni a fejlesztéseik terén, mielőtt ringbe szállnának, azonban a Fyne Audio pénztárcabarát állványosai kimondottan ígéretesnek mutatkoznak.

 

4. Jamo S 803

A Jamo tudja, hogyan kell felkavarni a kedélyeket. Az esztétikus külső és a sokoldalú AV-kompatibilitás egyértelműen jelzik, hogy a gyártó komolyan veszi a sztereó hangzást.

 

 

Nem lehet véletlen, hogy hangminőségben a Jamo S 803 emlékeztet a Klipsch RP-150M-re mivel a márkák egy tulajdonosi „tető” alatt laknak. Mindkettő gyors, lendületes és nagyon szórakoztató, igényes hangzást produkált. Phil Collins „This Must be Love” kezdő ütemeiből érződik, hogy az S 803 egy kicsit másképp formálja a dolgokat. Kezdetben talán túl tisztán hangzik minden – nagyszerű az érthetőség és a szerkezet szempontjából, kevésbé tónusos melegség és a hangszín árnyékolás.

Az Earth Wind & Fire „In the Stone” című felvétele úgy szól ahogy meg van írva, pregnáns, minden fúvós, gitár, ütőshangszer, ellentmondás nem tűrő megszólalással kápráztat. Meghökkentő teljesítmény – amit testesség terén hiányoltunk, azt fürgeségével kompenzálja. A Dolby Atmos kompatibilitást is kínáló, második dán versenyző fél lábbal biztosan az AV világában áll, és noha az esztétikum terén nem lehet rá panasz, kérdés, hogyan muzsikál majd a sztereo mezőnyben?

 

5. Q Acoustics 3020i

 

Ha netán ráunnánk arra, hogy a régi 3020-asok a tesztek során az állványos hangfalak kategóriájában rendre tarolnak, – no persze nem véletlenül, – akkor most itt az ideje meghallgatni az utódot is…

 

 

A tesztelt 3020i lényegében magával hozta elődje meleg, gazdag és közkedvelt hangkarakterét, vidáman fújta a dalokat a jelképes a vitorlákba, szinte minden dal repült a „szelek szárnyán”. Diana Krall „Let’s Fall in Love” felvételében a gitár mindent tudott, és nagyon jól szólt a jazzes zongora improvizáció, ami még kifinomultabban hangzott, szuper könnyű arrangementben.

Valójában a titok továbbra is titok maradt, mitől tud ennyire jól szólni egy ilyen késméretű kompakt hangfal, ami ár értékarányával is hengerelt tesztünk során. A Q Acoustics 3020i joggal vált a belépő kategória szupersztárjává, ami egy kis kabinetnöveléssel és még kifinomultabb hangzással lett megáldva, komoly versenytársnak ígérkezik a vizsgált tesztalanyok körében.

6. Wharfedale Diamond 11.1

 

Csöppségnek többé már nem éppen mondható – a tekintélyes külsőhöz pedig tekintélyes hang is dukál.

 

 

Úgy tűnik, hogy a Wharfedale megújuló erőfeszítéseinek nagy része a meghajtók fejlesztésére irányult. A mély- és középső hangsugárzók bordahálózattal ellátott kosarat használnak, amely megőrzi merevségét, miközben nagy nyitott területet hagyott a szőtt Kevlar kúp mögött, hogy csökkentse a korai visszaverődést és lehetővé tegye a belső szekrény munkáját. Donald Fagen „The Night Fly” c. albumról zenélt nekünk. Ritmikával dúsított muzsikája és a keresztbe szövődő harmóniák hatalmas panorámát képeznek, a megszólaló női vokál pedig csak hab volt a tortánkon.

Bár a Diamond 11.1 középkategóriája ezen az áron felülmúlja a legtöbb hangszórót, általános teljesítménye túl sok szempontból hiányzik ahhoz, hogy fenntartások nélkül ajánljuk őket. A Wharfedale Diamond 11.1 a csoport legméretesebb egyben a legkedvezőbb árcédulával rendelkező modellje a mezőny legnagyobb múlttal és hírnévvel bíró márkájától, azonban mindezzel együtt sem garantált, hogy könnyű dolga lesz az állványos hangfalak versenyében.

 

 

Ahogyan arra az előzőekben már utaltunk, a jelenleg kapható belépőszintű állványos hangfalak nem csupán elfogadható megoldást jelentenek a pénztárcakímélő rendszerek tisztességes megszólaltatására, hanem kellő lehetőség lakozik bennük, hogy még akkor is megtartsuk őket, ha a többi összetevőn akár jelentősen szintet emelnénk.

De fogalmazhatunk úgy is, érdemes lehet az egy adott rendszerre szánt költségvetésünk nagyobb hányadát egy magasabb kategóriás forráseszközre költenünk. Mivel nem vagyunk ellenzői a nyilvánvalóan jó ár/értékarányú vételeknek, most örömmel jelenthetjük, hogy tesztünk bizonyította a fenti feltételezéseket.

A Jamo S 803 felsőkategóriás modellekre jellemző tulajdonságaival valódi meglepetést okozott – ide tartozik a benne lakozó fürgeség és lendület, valamint a figyelemreméltóan ütős, dinamikus és artikulált basszus – mindazonáltal kissé sovány és száraz hangzási balansza miatt hiányoltuk belőle a zene természetes melegségét.

 

 

A Wharfedale Diamond 11.1 ötödik helyezése nem kis dilemmát okozott a számunkra, mivel sok tekintetben a mezőny legnagyobb tudással megáldott hangfalpárjáról van szó (ahogyan az árából kiindulva ez el is várható), remek mélyekkel, kifinomultan részletező közepekkel és simogató magasakkal. Az égvilágon semmi hiba nincs benne és sok szempontból pompásan teljesített.

A verseny negyedik helyét a Fyne Audio F301 szerezte meg. Hangzásban ugyan az üdeség, nyitottság, fürgeség megjelent, de a ritmikai képességek terén nem feltétlenül bizonyult tökéletesnek. Ezzel együtt is a piac új szereplőjének számító skót márka méltán lehet büszke az F301-es modelljére.

Harmadik helyre az Acoustic Energy AE100 remek kivitelezésű kis ládái kerültek, melyek jóval ütősebb hangzást produkáltak, mint azt első ránézésre gondolnánk, ráadásul még nagyobb hangerő mellett is kivételes higgadtság, kifinomultság és időzítés jellemzi őket.

A dobogó második fokára a káprázatos és eleven zeneiséget, valamint kimagasló részletező képességet felmutató DALI Spektor 2 állhatott – az általa megszólaltatott zenék mindegyike valóságos élményszámba ment, amiket akár a végtelenségig tudtunk volna hallgatni.

… és a győztes!


Kétség aligha férhet hozzá, zsűrink a „rettenthetetlen” Q Acoustics 3020i hangfalpárt ítélte a tesztelt csoport legjobbikának, mely ugyan lehet, hogy nem bizonyult egyik értékelési szempont terén sem extrém módon kimagaslónak, mégis hangzásban olyan összhatást tudott nyújtani, amivel felülemelkedett a tesztünkben szereplő többi konkurens modellen. Az általa kínált teljes és kerek zenei élmény szó szerint magával ragadja hallgatóját, ezért méltán és egyhangúlag érdemelte ki a Tesztgyőztes jelzőt.

(Herskovits Tamás)

 

 

Forrás: Sztereómagazin.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció