Menu

Cart

Audio Research LS28 előerősítő bemutató - Hometheaterhifi

Bevezetés:

Az Audio Research céget William Johnson alapította 1970-ben, azaz több, mint fél évszázaddal ezelőtt. A cég egyike az audió ipar nagy úttörőinek. Az évtizedek alatt sok minden változott az életükben, egyetlen kivétellel, ez pedig a magas minőség, amiből soha nem engedtek.

 

 

Az Audio Research LS28 előerősítő az egyik legjobb bizonyíték. Sztereó elektroncsöves berendezés, amely két pár 6H30P kettős triódát használ u.n. Pure Class A osztályú munkapont beállításban. A klasszikus stílusú design nincs híján a modern funkcióknak, mert a bemenetek tetszés szerint átnevezhetők, elektroncső üzemidő számlálója van, invert funkció választható, és akár mono módra is kapcsolható. A 6H30P egy viszonylag új csőtípus, amit Oroszországban gyártanak. Igen jófajta kettős trióda, amiből az LS28 négyet tartalmaz.

 

 

A design:

A front panelen két nagy forgató gomb uralja a megjelenést. A bal oldali a bemenet választó, a jobb oldali a hangerő. Közöttük hat nyomógomb található, be/kikapcsolás, menü, Enter (a menüben van rá szükség), mono/sztereó átkapcsolás, Invert (fázisfordítás), és csendesítés sorrendben. A hordfülek jelentősen megkönnyítik az állványba való behelyezést, és amolyan ipari megjelenést kölcsönöznek. Fluorescent vákuum csöves zöld kijelzés mutatja az aktuális status beállításokat

 

 

Az LS28 négy darab 6H30P kettős triódát használ a jel útban. Ez csatornánként négy darab trióda fokozatot jelent, mindegyik A-osztályú munkapont beállításban üzemel, és nem használtak negatív visszacsatolást. És ebben rejlik a hangjának egyik titka.

Az LS28 csőkészletét külön szállítják, amit a használat előtt be kell építeni.

 

 

A csövek V1-V4 jelöléssel feliratozva vannak, és ugyanezeket a jelöléseket meg lehet találni az alaplap foglalatok mellett. Nem lehet elhibázni.

 

 

Óvatosan be kell dugdosni a csöveket a foglalatokba. A gyakorlatlanok is jól fognak boldogulni, mert csak egy módon lehet őket a helyükre tenni. A gumi gyűrűket dampernek nevezik, ezek segítenek a mikrofónia jelenség csillapításában. A mikrofónia azt jelenti, hogy az elektroncsövekre hatással van a környezet vibrációja, amit például a Hi-Fi rendszer hangfalai állítanak elő. Az üveg búra rezgésbe jön, és ez megrezgeti a belső alkatrészeket, ilyen módon a hangzásban is jelen lesz a vibráció, mert a cső elektromos jelekké alakítja azokat. Ezeket a vibrációkat szünteti meg a kettős gumigyűrű, így javítva a hangminőséget.

 

 

A hátlapon szimmetrikus elrendezésben négy XLR és négy RCA bemenet található. Három XLR és három RCA kimenete van. Két MAIN jelzésű hangerő szabályzott, és egy RECORD jelzésű szabályozatlan. Az RS232 soros porthoz külső vezérlő egység csatlakoztatható.

A beállítások:

Az LS28 bekapcsolásakor a csöveknek először be kell melegedni, addig a kimenet csendesítve van. A bemelegedés után a MUTE gomb megnyomásával fel kell oldania a csendesítést. A folyamat kb. 45 másodpercig tart. A bal oldali gomb elforgatásával választhatja ki a forrást, a jobb oldalival a hangerőt szabályozza.

A MENU gomb megnyomásával több hasznos beállítást is elvégezhet. Csatornák közötti balansz, kijelző fényerősség, monó használat mód, jel fázisfordítás, és üzemóra számláló érhető el a menüben. Ez utóbbi különösen praktikus, mert a 6H30P szerviz élettartama 4000 üzemóra, ezt követően javasolt kicserélni. Lehetősége van a bemenetek átnevezésére, ez is hasznos, a forrás egyértelmű azonosítása könnyebb általa. A menüben aktiválható még a Pass-through funkció, ami akkor kell, ha surround processzort is tartalmaz a rendszere, így mozizni is lehet vele. A távvezérlője elegáns, egy alumínium darabból kialakított egység, és az LS28 minden funkciója vezérelhető vele.

A rendszer:

Az Audio Research LS28 az Oppo BDP-105 univerzális lejátszóról kapta a jeleket, és egy Balanced Audio Technology VK-500 végfokhoz csatlakoztattam. A végfok pedig egy pár Magnepan 20.7 Planar szélessávú hangfalat hajtott meg. A kábelezés Mogami, Wireworld, Narrow Audio és Raven Audio. XLR szimmetrikus be és kimeneteket használtam a bemutató során.

Nagy rajongója vagyok a barokk klasszikus muzsikáknak, aminek egyik legnevesebb képviselője Bach. A Brandenburg Concertos szerzeményét számtalan nagyzenekar és karmester dolgozta már fel. Egyik kiváló minőségű feldolgozása az Academy of St Martin zenekartól származik Neville Marriner (Philips B00005LKE) vezényletével. A legismertebb talán a Concerto No.1 in F, 1, Allegro, de személyes kedvencem a Concerto No. 3 in G, 3, Allegro, mivel ez sokkal lendületesebb.

Az album nem tartalmaz hatalmas dinamikus részleteket, talán ezért szeretem annyira, mert pihenéshez, kikapcsolódáshoz kiváló. A tisztaság, és a részletek viszont fontos elemei a darabnak, és ebben az LS28 remekelt. Biztos vagyok abban, hogy ez az A-osztálynak köszönhető. Csak emlékeztető az A-osztályú munkapontról. Itt az erősítő folyamatosan üzemel és áramot folyat magán még jel nélkül is. A termelődött hőt el kell vezetni, ami elvileg veszteség, de higgyék el, megéri a pazarlás, mert a hang csodálatos.

 

Julian Bream Baroque Guitar

A gitárzene kiváló teszt a tranziens hangokra. Figyelni kell, ahogy a gitár pendül, a húr rezeg, és a pendítés erőssége is számít. Mindent egybevetve nagy élvezettel hallgattam a Baroque Guitar (Sony Classical B000003F1J) lemezt. Az elején még próbáltam elemezni a hallottakat, de kis idő után azon kaptam magam, hogy csak hallgatom, és hátradőlve élvezem. Az album kiváló, és tökéletes párosítás ezzel az előerősítővel.

 

Buddy Rich, The New One

 

Buddy Rich, The New One (Pacific Jazz B009Z1W6L6) című albuma talán az egyik legjobb gyűjteménye. Az Away We Go című első szám egyszerűen fantasztikus. Csodálatos a dinamika, olyannyira, hogy rendszeresen ezt a felvételt használom a bemutatóim során. A trombita szólótól kezdve Buddy dobszólójáig a szerzemény végén, ebben minden benne van. Az Explosive című szám hallgatásakor a villanyszámlám biztos, hogy az egekbe szökött, de ezt nem lehet halkan hallgatni. Az LS28 ismét remekelt a jazz zenekar bemutatója során.

 

Átvittem az előerősítőt egy másik szobámba is, hogy ráköthessem a lemezjátszómra. (VPI-HR-X Sumiko Blackbird hangszedővel). Itt Pass Labs Xs Phono előerősítőt, és Pass Labs Xs 300 végfokot, valamint MartinLogan CLX szélessávú elektrosztatikus hangfalat tartalmazó rendszerbe kötöttem be.

Jimmy Smith, Back at the Chicken Shack

Jimmy Smith annakidején jazz orgonista volt. ezen az albumon (Blue Note 4117, UPC 753088411779) jól tetten érhető a kimagasló tehetsége. Hammond B3 orgonán és Leslie hangfalakon játszik. A hangosításhoz használt hangfalban a driverek elforgatásával csodálatos vibráló hangzás, és igazi háromdimenziós hatás érhető el. Az LS28 a különleges hangzás a harmonikus tartalom teljes gazdagságával együtt szólaltatta meg, ami kimagasló élménnyé tette a hallgatást.

 

Bach, Concerto in D Minor

Ugyan Bach igen távol áll a jazz zenétől, de ugyanúgy szeretem. A Concerto in D Minor (Decca 028948322527) Vladimir Ashkenazy közreműködésével, David Zinman vezényli a London Symphony Orchestra nagyzenekarát kiváló példa erre. A felvétel közel hatvan éves, de hatalmas siker. Lemezjátszó gyártók mesélték nekem, hogy az előző évhez képest most megduplázódott az eladásuk. Javaslom ezt az albumot minden kezdőnek. Az LS28 tisztán, gazdag részletekkel szólaltatta meg.

 

Bill Evans, At the Montreux Jazz Festival

Bill Evans egy ismert jazz zongorista. Az At the Montreux Jazz Festival (Analog Productions – Verve 753088876219) lemezén Eddie Gomez játszik nagybőgőn, és Jack DeJohnette dobol vele. A csodálatos zenei anyag elnyerte az 1969 Grammy for Best Jazz Instrumental Album díjat is. Az eredeti mester szalagról újra kevert felvételen szépen elkülönül Evans zongorája a kísérettől. Az Embraceable You című szerzeményben az LS28 olyan gazdag tonalitást és tranzienseket produkált, ami csak elvárható egy igazi High-End előerősítőtől.

 

Értékelés:

Az Audio Research LS28 egy kiváló előerősítő. Gyönyörűen van megépítve, a hangja pedig olyan meleg, amit csak az elektroncsövek adhatnak. Fenntartások nélkül, nagyon ajánlom.

Az értékelés angolul:

 

Mérési eredmények

 

 

Az első grafikonon 1 kHz-es mérőjelet figyelhet meg, amely 2 V kimeneti feszültségen, az XLR be és kimenetek használata mellett mutatja a harmonikus torzítást 100 kiloohm impedancián. Az érték rendkívül alacsony, 0,008%. A második harmonikus tartalom domináns a torzítás csúcsokon, ami közismerten gazdag, meleg hangzást ad.

 

 

 

 

Amikor a kimeneti jelszintet 5V-ra növeltem, a torzítás 0,026%-ra emelkedett, de ez még mindig nagyon alacsony érték. A torzítás tartalom itt jobban megfigyelhető, és megjelenik benne -110 dBV értékkel az intermodulációs torzítás hatása. Nem hallható, csak a műszer képes kimutatni.

 

 

A klasszikus intermodulációs torzítás mérés módja során 19 kHz és 20 kHz szinusz jeleket adtam a bemenetre. 2 V-os kimeneti jelszinten mérve az intermodulációs csúcsok 18 kHz és 21 kHz értékeken láthatók -80 dBV szinten. Van némi torzítás a 37 kHz és 41 kHz sávban, de ez inkább elméleti, és nem hallható.

 

 

Ha a kimeneti jelszintet 5V-ra növelem, az intermodulációs torzítás csúcsok is természetesen emelkednek, de a tartalom nem változik, ez fontos. A zenehallgatás során általános kimeneti jelszintként a 0,5-1,0V tartományt használjuk a végerősítő meghajtására. Néhány nagy teljesítményű (kb. 1000W RMS) végerősítő típusnak van 5V-os bemeneti jelszint igénye a maximális teljesítménye eléréséhez, de ez kibírhatatlan hangerősséget jelent a gyakorlatban, amivel soha nem találkozik a felhasználás során.

 

 

Intermodulációs torzítás mérési eredmény 60 Hz és 7 kHz bemeneti szinusz jelekkel. 2V-os kimeneti jelszinten a torzítás értéke 0,032%

 

 

5V kimeneti jelszinten a torzítás mértéke 0,132%-ra emelkedett, és a csúcs -70 dBV környékén van. Ennek elméleti a jelentősége, de jól megfigyelhető az ábrán a csillapítás szép lecsengése.

 

 

A THD+N és a frekvencia átvitel közötti összefüggést figyelheti meg a lenti grafikonon. Folyamatosan 0,08% alatt marad, ami kiváló adat. A két csatorna közötti különbséget az elektroncsövek nem tökéletes összhangja okozza. Gyakorlatilag lehetetlen négy csövet találni teljesen egyforma paraméterekkel. A mérés teoretikus mértékű különbséget mutat, ennyi eltérést lehetetlen meghallani, csak a spektrum analizátor műszer képes kimutatni.

 

 

A THD+N a kimeneti terhelés impedancia függvényében, 100 kiloohm és 600 ohm közötti tartományban. A hangerő beállítás értéke 55, nagyjából középen. Leolvasható, hogy a 100 kiloohm terhelésnél a torzítás 0,04% alatt marad 5V kimeneti feszültségen. A 600 ohm terhelés érték itt is elméleti dolog, ilyen alacsony bemeneti ellenállása soha nincs egy végfoknak. Az ábra azt mutatja, hogy extrém kimenet túlterhelés esetén miként viselkedik az előerősítő. (Meg kell jegyezni, természetesen zárójelben, egész jól bírta, mert ilyet nem illik tenni egy előerősítővel…)

 

 

És végül a frekvencia átvitel 2.0, és 5,0 V kimeneti feszültségen. 0,2 dB 20 kHz-ig 2V kimeneten, és 0,9 dB 5V kimeneten. Gyönyörű lineáris. A 2,0 V a hangerő szabályzó 41-es beállításában, az 5,0 V pedig a 68-as beállításában volt elérhető, bőven van tehát tartalék.

 

 

Írta: John E. Johnson

 

Forrás: Audiophile-szalon.hu

 

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció