Menu

Cart

Lumina V bemutató - 7review

Megleptek ezek a Sonus faberek. Nagyon másként szóltak azokhoz képest, amikről eddig bemutatót írtam, ráadásul a Martin Logan ESL-X hibrid elektrosztatikus referencia hangfalunkkal összehasonlítva is egész jól megállta a helyét. Ez aggasztó.

 

 

Egy tényt előre kell bocsátanom: a több driverből álló hangfalak hangja teljesen különbözik a nyitott paneles elektrosztatikustól. A Lumina V-öt az ESL-X hangfalainkkal összehasonlítva a különbségen azonnal nyilvánvalók. Ám eltűnődtem azon, hogy nem lehet vonzóbb a Lumina V a legtöbb hallgató számára? Nem jobb, csak vonzóbb. Ezért használtam az első bekezdés végén az aggasztó szót. A dologról a hangzás értékelése során bővebben írok majd.

A Lumina V hagyományos három-utas design, de a nagy méretű kicsatoló csöve el van rejtve a talpban. A felső részén 29 mm-es relatív nagy méretű Damped Apex Dome (DAD) selyem magas található. A csillapítás eltér az általam ismert módoktól, ebben nem fázis terelő simítja el az átvitelt, hanem a membrán csúcsával közvetlenül érintkező fém csúcs. Ez teljesen új ötlet.

 

 

 

A legtöbb dóm 25 mm, azaz 1 inches membránt használ. a nagyobb membrán beépítése azt sugallja, hogy a csipogó korábban elindul, már 2,6 kHz-en, és nem 3 kHz értéken csatlakozik be az átvitelbe. Ez könnyebbé teszi a fázishelyes integrálást.

 

 

A magas alatt 150 mm-es (5 inches) papír membrános közép dolgozza fel a nagyon fontos középhangokat. Ez egészen 260 Hz-ig megy le. A közép és a magas sugárzó mögött lant alakú kamra található. A gyártó azt mondja, hogy ez nem csak merevíti a felépítményt, de szétszórja az állóhullámokat a kamrán belül.

A közép alatt két darab 165 m-es szendvics membrános mély dolgozik. A papírpép felületek között szintetikus hab anyag réteg található.

 

 

Fontos megjegyezni, hogy a driverekben nem használnak fémet, csak természetes anyagokat. Ez sötétebbé teszi a hangot, amely így talán kevésbé gyors, viszont nem annyira fárasztó. Ezzel együtt természetesebb is mivel nincsenek rezonációra hajlamos anyagok. Például az üvegszál szövet membrán élénk, gyors tud lenni, míg más gyártók a műanyag és papír kombinációt részesítik előnyben.

Nem látható, de fontos elem a lefelé mutató kicsatoló cső. Meglepően nagy méret, ami általában kisebb torzítást jelent. A Castle is régen lefelé mutató nyílással építette a Hogward-ot, ha jól emlékszem. Ez a rendszer azóta népszerűvé vált, mert a kabinet felemelésével és leengedésével hangolható. Nem minden gyártó alkalmazza, de a Sonus fabernél viszonylag gyakori. A tartozék tüskékre ültethető a kabinet, amelyek alá korongok járnak. Nekem nehézséget okozott a korongokra állítani a padló rongálása nélkül. Előnyösebb lehetne esetleg műanyag kupakos lábazat, mivel a hangfal súlya 22 kg.

 

 

A jelentős tömeg egy részét a többrétegű front panel teszi ki, amelyből világos dió, vagy sötétebb wenge választható juhar berakással. Az oldalak fekete bőr bevonatot kaptak, amivel a Sonus a természetességet hangsúlyozza. A fekete porvédőt mágnesek tartják a helyén. 1055x280x373 mm méreteivel a Lumina V impozáns méretű.

A hangzás:

Creek Voyage iA200 és Cambridge Audio EVO 150 erősítőkre kötöttem rá először. A kábelezés a Chord Company Signature Reference volt. Aztán később kíváncsiságból az Icon Audio Stereo30 single end csöves erősítővel, és az Icon Audio PS3 MK2 csöves lemezjátszó erősítővel hajtottam meg, hogy kiderüljön a színpadmélység ábrázolás képessége. Megdöbbentett, hogy a Lumina mennyi potenciált hordoz.

Ahol a korábbi általam tesztelt Sonus faberek fényességet mutattak, ott a gyártó most módosított az átvitelen. A magas sugárzó hallhatóan jelen van, de nem természetellenes mértékben. Ésszerű, természetes az egyensúly, nem pedig erőltetett, bár a felső traktus gyakorlatilag sík. Ezt a mérés is igazolta. Jól éreztem magam a hangfal hallgatásakor, nem volt túl fényes a bemutató.

Két azonnali benyomásom támadt a hallgatás elején. Lenyűgöző mennyiségű betekintést adott a középtartományba, így tökéletesen ábrázolta a felvétel hangulatát. Ez a jó minőségű nagy felbontású fájlokon, különösen a DSD-ken nyilvánvaló. Ennek eredményeként feltárta a különbséget Johannette Zomer éneke Handel Love and Madness (DSD) és Renee Fleming éneke Un bel di Vedremo from Madame Butterfly (CD) között. A CD unalmasnak tűnt a DSD formátumhoz képest, amit a Lumina képes volt egyértelműen megmutatni.

Azokon a felvételeken, ahol valaki mikrofonba énekelt, a Lumina remek munkát végzett, azonnal megszerettette a szerzeményt. Nem csak a hangulatot, de az ének tonalitását is pontosan ábrázolja, mesterkéltség érzete nélkül.

Vajon összerándulok-e attól, ahogy Willy DeVille a Spanish Harlemet énekli élő felvételen (CD)? A karcosság és a reszelős hang szerencsére nem volt túlhangsúlyozva. DeVille hangja hihető módon szólalt meg, igaz kissé lekerekített mechanikus élekkel.

Ahogy váltogattam a Lumina és a Martin Logan ESL-X között, az előbbi magas hangjai ütősebbek, zsigerekig hatók voltak. Az elektrosztatikus panel sokkal lágyabb, koherensebb, itt jól meghallható a több driverből álló felépítés természetessége. De a Luminának volt még egy ütőkártya a tarsolyában, ami szintén a zsigerekig hat, mégpedig a basszus.

Az igazi, nagyon mély tartományra gondolok, ami elképesztően erőteljes. Standard teszt felvételem Dadawa Canton Story című szerzeménye. A suttogó énekhang mellett megszólaló dobütések szinte végig robajlottak a szobán. Mélyebbek, és texturáltabbak voltak mindennél, amit eddig hallottam. Pontosan hallottam a dobot magát, ami új élmény volt a felvételben. Lehet, hogy túl hangosak is voltak? A szomszédok szerint bizonyára igen, emiatt nekem is vannak fenntartásaim.

Lady GaGa Bad Romance felvétele kiválóan alkalmas arra, hogy kiderüljön, miként boldogul a dübörgő szub basszusokkal. A szintetizátor hang, amit használnak a felvételben, könnyedén túlterhelheti a hangfalat miközben megpróbálja reprodukálni. A Lumina V könnyen vette az akadályt, hatalmas szubszonikus mélyeket szólaltatott meg. A 17 láb hosszú társalgómban olyan mennyiségű mélyhang tömeg zsúfolódott össze, mintha teljesen csillapítatlan lenne a helyiség. Ilyen hatást csak szekrény méretű hangfalaktól vártam volna el, ezért megpróbáltam csökkenteni a basszus mennyiséget úgy, hogy a kabinetből kivettem a tüskéket, és padló védőre helyeztem a hangfalat. Ilyen módon lecsökkentve a légrést nő az akusztikus csillapítás. A basszus csakugyan csökkent, de ezzel együtt elveszett a mélység, és a lecsengés. Így nem volt teljesen rendben, de némi magasság módosítással, vagy alá helyezett habréteggel bárki optimalizálhatja a hallgató szobájához őket.

Amikor átváltottam az Icon Audio Stereo30 csöves erősítőre, az igazi áttörést jelentett. Segített a magasnak jobban integrálódni, felmelegítette a hangzást, és egyenletesebbé vált az átvitel.

A Dire Straits Brothers In Arms Mobile Fidelity 45-ös re-master forgatásakor azt kaptam, amit elvártam. Nagy, merész, analóg hangzást. A lábdob viszont mintha kicsit túlsúlyos lett volna, de ebben nem vagyok teljesen biztos. Knopfler énekhangja és gitárja természetes könnyedséggel szárnyalt a selymesen sötét háttér előtt. Elegendő volt a magasban a csillogás, a csipogó határozottan élvezte az SE meghajtást.

Nagy rakás kiváló minőségű nagylemez meghallgatása után elővettem egy régi darabot a 60-as évekből. John Mayall Bare Wires lemezét, amely szinte polírozott állapotig jutott a rengeteg lejátszás miatt. Vajon meghallgathatom még? Emlékeztem egy barázda sérülésre, amit egy Shure M55ED okozott rajta régen, de még ennek a borzasztóan kopott lemeznek is megvolt a hangulata, bőséges mélyekkel. A muzsika Peter Green és Eric Clapton előtti időkről mesélt.

Következtetés:

A Sonus faber Lumina V szerintem egy komoly hangfal. Az organikus anyagokból készült, jól csillapított membránokból csábítóan természetes hangzás tárul fel. A tonalitás pontossága miatt könnyen megszerethető. Nagyszerű betekintést ad a felvételbe, atmoszférikus az énekhang ábrázolása, rendkívül erőteljes a basszusa, amely kiváló egyensúlyban van a tartomány többi részével. Nagy érzékenysége miatt kevés teljesítmény is elég neki – gondolok itt a 40 W-os csöves erősítőre – ezért a Lumina V minden kritériumnak megfelel. Ez egy olyan hangfal, amit elsőként kell meghallgatnia a többi jelölt előtt, mert új szabványokat állít fel a kategóriájában.

Az értékelés eredeti nyelven:

Mérési adatok:

Harmadik oktávos rózsazajjal (porvédő levett állapotban), a mikrofont 10 fokban eltávolítva a tengely iránytól, meggyőzően lapos átvitel mérhető, ami 30 Hz-ig megy le. Ha a mérőmikrofont a tengely irányba állítom, +1 dB kiemelés mérhető 3 kHz felett, ezért a fülre beállítva a hangfal hangja kicsit fényes lehet, de ez természetesen függ a szobától is. Az alacsonyabbra helyezett törésponti frekvencia érték miatt jó a részlet ábrázolás képessége, és mivel nem emel a magas tartományon, soha nem fog fárasztóan vagy élesen megszólalni.

 

Nincs emelés az alsó középtartományban, ezért nem melegíti a hangzást, inkább száraz, pontos az ábrázolás módja. Javaslom azt, hogy a hátsó falhoz közelítve-távolítva állítsa majd be a mélytartományt, így kihasználhatja majd a helyiség modulációt az optimalizáláshoz. A mélyátvitel nagyon alacsonyra megy le, amit az alján lévő portnak lehet köszönni. A nagy méretű nyílás kevesebb torzítást (kb. a felét) okoz, egy kisebb átmérőhöz képest. A nyílás 40 Hz-re van hangolva, ami potenciálisan hatékonynak tűnő megoldás a gyártó részéről. A fenti grafikonon a zöld a hangsugárzókon, a piros pedig a porton mérhető átvitel.

 

 

A rózsazajjal mért átlagos impedancia 5,6 ohm, 3,6 ohmos minimál értékkel. Érzékenysége 90 dB 2,8 V 1 W bemeneti jelről. A Lumina V tehát hangos lesz kisebb teljesítményű erősítőkkel is, már 40 W elég lehet neki.

Ez egy pontos hangfal, amely kis hangerőn is jól szólaltatja meg a mélytartományt. Szinte bármilyen erősítővel jó lehet a hangja.

 

Írta: Noel Keywood

2021 október 23.

Forrás:[https://7review.com/sonus-faber-lumina-v-review/]

 

Forrás: Audiophile-szalon.hu

 

 

 

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció