Wiener Lautsprecher Manufaktur Rudolf teszt

A trónörökös
A bécsi Wiener Lautsprecher Manufaktur hangsugárzó hű marad önmagához. A hangfalaik mindegyike a 19. század végi monarchiának van szentelve - jelenlegi tesztmodellünk azonban a szerencsétlen sorsú Rudolf trónörökösről van elnevezve, akinek sorsában, meggyőződésünk szerint, nem fog osztozni.
Hogy pontosan mi történt azon a végzetes éjszakán a Mayerling-palotában, arról még mindig vitatkoznak az történészek - az azonban tény, hogy a trónörököst és szeretőjét holtan találták. Az esetet hivatalosan közös öngyilkosságként könyvelték el Rudolf mentális zavara miatt. Néhány ellentmondás azonban megmaradt, így természetesen mindenféle összeesküvés-elméletek a mai napig fennmaradtak. A hangfal tervezője, Martin Schützenauer tehát megrögzött monarchista lehet, ha alkotását az uralkodóház egy olyan családtagról nevezi el, aki mai szemmel nézve nem igazán tud lépést tartani Ferenc és Erzsébet alakjával. Ha már Elisabethről és Lichtgestaltról beszélünk - emlékszel? Nemrég teszteltünk egy elegáns, teljesen fehér színű álló hangsugárzót, amely zavarba ejtően hasonlít a mai teszthangszóróra, legalábbis ezt gondolhatnánk. Ha a kettő egymás mellett állna, azt gondolnánk, hogy a Rudolf az Elisabeth kicsinyített változata. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Rudolf egy aranyos kis hangszóró lenne - a "Crown Prince" még mindig egy jó méter magas álló hangszóró - a meglehetősen keskeny ház még mindig elöl és hátul is keskenyedik. A világos színű valódi fa egy különleges kialakítás, amely csak különleges kérésre készülhet - általában technikai okokból furnérozott MDF-et használnak a gyártáshoz.
Ahogy a WLM különleges hanfalainál megszoktuk, a hangfalra szerelt meghajtók a francia Davis specialistától származnak - a mély-középhangszórók 14 centiméteres meghajtók, rendkívül merev és könnyű kevlárkúppal, míg a magassugárzó egy nagyon különleges, 50 milliméteres kúpos meghajtó, nagy fázisdugóval és grafitbevonatú kúppal. Különösen ez a magassugárzó egy szokatlan konstrukció, amely a klasszikus modellek kúpos magassugárzói alapján készült, de az évtizedek során egy teljesen saját termékké érett. De ez a meghajtótrió nem a történet vége - a hangszóró aljára és tetejére két subsugárzó van szerelve, amelyek a basszust a szobához kapcsolják, és nagyon egyenletesen adják át a hangenergiát. Két basszusreflexcső további mélyfrekvenciás energiát bocsát ki hátrafelé. A hangszóró belsejében, akárcsak az Elisabeth esetében, bonyolultan hajtogatott hangvezetők biztosítják a hang útját, amely a reflexcsövekbe áramlik. A downfire mélysugárzó miatt a hangszórónak magas tüskéken kell állnia, amelyek nagyon stabil konzolokhoz vannak rögzítve. Az elülső boomba integrált, lefelé irányuló reflexcső biztosítja a két elülső mély-középsugárzó szellőzését. Az akusztikus szövetből készült diszkrét burkolatok elrejtik a felső mélysugárzó kissé harcias megjelenését, amelyet a maximális teljesítményre optimalizáltak. A kéttős kábelezésre alkalmas hangfalcsatlakozók felett található egy szabályozó a magas hangszóró szintjének beállítására - véleményem szerint ez egy ügyes húzás, hogy a hangszórót a saját hallgatási szokásainkhoz igazíthassuk. A tavalyi Elisabeth-hez hasonlóan a WLM-től is tanultunk egy-két dolgot a mérésekkel kapcsolatban, nevezetesen, hogy egy nem éppen egyenes hangolás is rendkívül jól szólhat - ha a hangszóró nem a próbapadon, hanem a hallgatószobában van. A Rudolf (majdnem) olyan jó, mint az Elisabeth, ha a basszus reprodukciójáról van szó - a basszus valóban a legalsó regiszterekig ér, és precíz alapokkal győz meg. A középtartomány a maga határozott tisztaságával nagyon jó beszéd- és szövegérthetőséget biztosít - még a vonós és fúvós hangszerek felhangjai is nagyon szépen kiemelkednek. A mikro és makro dinamikát tekintve a két Davis középsugárzó nem hagy kétséget - ugyanolyan erőteljesen, mint érzékenyen használhatóak - és rezonancia vagy színeződés nélkül, még akkor is, ha rendesen meghajtva, koncertszintű hangerővel szól. A tweeter hangolási lehetősége megkönnyíti a Rudolf hangjának a szobaakusztikához és egyéni izléshez igazítását. A három elülső hangsugárzó D'Appolito-elrendezésének köszönhetően a WLM függőlegesen elég erősen irányított. A hátrányt - a viszonylag korlátozott "sweet spot"-ot - bőven ellensúlyozza a lenyűgözően élénk és pontos térbeli képalkotás, a pontos pozicionálástól a színpad hihetően megnyújtott képéig. Ez igaz a kis együttesekre éppúgy, mint a nagyzenekari klasszikus zenére vagy a bonyolultan hangszerelt popprodukciókra. Miles Davis vagy a Bécsi Filharmonikusok - a WLM Rudolf minden stílusban elemében van.
Következtetés
Az ötlet, hogy az Elisabeth mellé egy kisebb, ugyanolyan felépítésű modellt állítsunk, helyes volt: a Rudolf ugyanolyan lenyűgöző hangterjedelemmel bír, mint a nagy testvére, és abszolút a lényegre törően.
Forrás: Hifitest.de