Menu

Cart

Olympica Nova II bemutató - Whathifi

A Sonus faber szokatlan felépítésű kabinetet használt az Olympica Nova II hangfal építésekor. A tervezők általában kétféle általános és jól ismert design közül választanak. Az egyik a zárt, a másik pedig a bass-reflex. Az olasz cég viszont az aperiodikus felépítés egy szokatlan verzióját használta, amelyet ők „Para-aperiodikus” rendszernek neveznek.

 

 

Az Olympica Nova a régóta futó Olympica sorozatot váltotta le. Annak ellenére, hogy több technológia közös bennük, vannak jelentős különbségek is, amelyek igencsak indokolttá teszik a Nova elnevezést. Egyes országokban Új Olympica a széria neve, de mi maradjunk meg a gyártó által adott Olympica Nova névnél.

A felépítés:

Mivel az Olympica Nova II egyik legfontosabb design eleme a para-aperiodikus kabinet rendszer, elsőként ezt mutatom be. A működés teljes megértéshez szükségesnek látom, hogy tisztázzuk a másik két általánosan használt hangfal doboz működési elvét.

A zárt hangfal szekrények működési elve egyszerűbb, könnyen érthető. A teljesen zárt rendszerből nem lép ki, és nem megy be levegő. Ez azt jelenti, hogy amikor a basszus hangsugárzó membránja hátrafelé mozdul, az üregben a levegő nyomása megnő, amikor kifelé mozdul, a belső légnyomás csökken.

A kabinet mérete (és a hangolt üregben lévő levegő mennyisége – fordító megjegyzése) mint egy rugó, kontrollálja a membrán mozgását. Ezt akusztikus felfüggesztésnek is nevezik. A nagyobb méretű kabinetek, amelyekben a levegőmennyiség túl sok ahhoz, hogy csillapítani tudjon az üreg, végtelen felületűnek, vagy felfüggesztés nélkülinek szokás nevezni.

 

 

A bass-reflex rendszer ürege nem zárt. Nyílás vagy nyílások vannak rajta, amit portnak, vagy kicsatoló nyílásnak neveznek. Ebben az elrendezésben a hátrafelé mozduló membrán levegőt tol ki a nyíláson, amikor pedig előre mozdul, levegőt szív be. Ez vezet el az aperiodikus kabinet tervezési elvéhez. Lényegében végtelen felület annak ellenére, hogy nyílás van rajta, de az úgy van kialakítva, hogy megakadályozza az akusztikus rövidzárat. Rosszindulatú, vagy vicces elnevezésként szivárgó doboznak is szokták nevezni.

Ha az ötlet furcsán hangzik, hogy csak azért tegyen valaki nyílást egy zárt dobozra, hogy ezzel blokkolja a hangot, képzelje el, mekkora furcsaság volt akkor, amikor Edward (Ted) Jordan (1929-2016) híres angol hangfal tervező elsőként alkalmazta ezt a technológiát az általa alapított E. J. Jordan Designs cég modelljeiben. Jordan igazi úttörő volt, aki teljesen elutasította kora tervezési elveit. Kedvenc mondása az volt, hogy „nem követi a többi birkát”. Ez egyébként más ötleteiben is megnyilvánult. Úttörő szerepe volt például a fém membrános hangsugárzók kifejlesztésében is. Ezeket a titán és ötvözet fólia drivereket még akkoriban építette, amikor a Goodmans-nál dolgozott, és minden más hangszóró gyártó a papírt alkalmazta membrán anyagnak. Jordan fejlesztette ki elsőként az aperiodikus rendszert, amely nagyobb basszus kiterjesztésre volt képes, lágyabb frekvencia menettel, és alacsonyabb torzítással, jóval kisebb kabinet méretben. Ezt elsőként a Goodmans Axium 150 MKII hangfalban mutatta be, amelyet Acoustic Resistance Unit (vagy ARU) technológiának nevezett. Itt alkalmazta elsőként a szivárgó levegő (vagy szellőztetés) elvet a gyakorlatban. A technológia neve és annak rövidítése azért nem terjedt el széles körben az audió iparban, mert a Goodmans bejegyzett márkaneve volt. Napjainkban a szellőztetés, az ellenállás és szivárgás szinonimái vannak elsősorban jelen, mint ellenálló port, akusztikus ellenállás, és hasonlók. Amint az várható volt, a többi cég is Jordan és a Goodmans nyomdokaiba lépett, és saját elnevezéssel dobták piacra ehhez hasonló rendszereiket. A Dynaudio Variovent, a Scanspeak Resistance Vent, hogy csak két ismertebbet említsek.

Napjaink gyakorlatával rendelkező, műszaki vénával gondolkodó zenehallgatók joggal gondolhatják, hogy az aperiodikus rendszer ugyanazokat az előnyöket biztosítja, mint a „transmission line” technológia (ebben a rezonancia többszörözésével akusztikusan erősítik fel a mélytartományt). Akad viszont egy jelentős különbség a különböző szellőztetés elvet használó rendszerek között, mégpedig a szűrés. A transmission line szűrés meredeksége 12 dB/oktáv a rezonancia frekvencia alatt, az aperiodikus 18 dB/oktáv, a napjainkban legelterjedtebb bass-reflex pedig 24 dB/oktáv.

Az, hogy a Sonus faber Para-aperiodikusnak nevezi a kabinet kialakítását, arra utalhat, hogy jobban, vagy kevésbé „szivárog”, mint a hagyományos aperiodikus. Amikor hallgattam, bennem azt a benyomást keltette, mintha erősebben lenne szellőztetve, szinte a bass-reflex rendszert megközelítő szűrés módja miatt.

 

 

A Sonus faber Stealth Ultraflex-ként jegyezte be a rendszerét, ami az Olympica Nova II esetében az aljától a tetejéig végig húzódó alumínium extrudált profilt jelenti. Hasonlít egy hűtőbordára, a sok hullámos felület miatt. Ebben láthatók a nyílások, amelyeken a levegőt áramoltatják.

A portok nem a kabinet közepén találhatók, hanem egymásnak tükörképei. A gyártó azt mondja, hogy így lehetőséget ad a tulajdonosnak a hangzáskép kialakítására azáltal, hogy befelé, vagy kifelé mutató módon helyezi el a hangfalakat. El lehet tehát vele játszani, hogy melyik beállítás mód adja a legjobb eredményt a hallgató szobában.

A fotókon jól látható, hogy a Nova II három-utas design. A mélysugárzó Sonus faber W18XTR2-08, amely utal a névleges 180 mm membrán átmérőre. Ez kicsit megtévesztő, mert a teljes átmérőt jelenti a kosár széléig, az pedig nagyobb az átlagnál. Maga a membrán 118 mm, ami a Thiele/Small paraméterek szerint 133 köbcenti SD azaz 130 mm valójában.

Mivel a Sonus faber középsugárzójával kapcsolatosan a gyártó nagyon hangsúlyozza, hogy házon belül épül, ezért feltételezem, hogy a csak mély membránja a „Made in Italy”, a mágnes motor, és a kosár külső beszállítótól származik. Utána néztem kicsit a szintetikus habbal összeragasztott cellulóz rétegekből álló membránnak. Hasonló technológiát alkalmaz a Bowers az Aerofoil, és a Focal a W szériájában a merevség eléréséhez.

 

 

A 150 mm-es közép típusa 15XTR2-04, és a Sonus teljesen magának építi, házon belül. A névleges átmérő 150 mm, amelyből a membrán 100 mm, és levegőn szárított sajtolás nélküli, amely természetes Kapok és Kenaf rostokkal van megerősítve. Mivel nem préselik a száradás alatt, a vastagsága nem egyenletes, ami jól hangsúlyozza, hogy kis szériában, kézi munkával készül. A gyártó úgy fogalmaz, hogy ez a driver garantálja a természetes hangzás módot, az áttekinthetőséget, és a részlet gazdag ábrázolást. A kúp fém, amelyen az Sf logo és a „Handcrafted in Italy” felirat tovább erősíti a látványt.

Ha bárki elgondolkodik azon, hogy mi lehet például a Kenaf, azok számára érdekes információ, hogy ezt a Hibiscus Cannabis nevű növényből állítják elő, amit talán felesleges bővebben bemutatni. Igen érdekes hozzávaló. A Kapok pedig egy finom szálú rostos anyag, hasonlít a gyapothoz. A Ceiba Pentadra nevű fa magjait veszi körbe.

A középsugárzó lengő tekercs anyaga alumínium, réz bevonattal. Ez a kombináció alacsony tömeget, és jó vezető képességet biztosít.

 

 

Az Olympica Nova II magas sugárzója H28 XTR3 DAD, lágy dóm. A típusban szereplő 28-as szám a 28 mm átmérőre utal, a DAD pedig a Damped Apex Dome mozaik szó. Mit jelent a csillapított dóm? Amikor egy lágy dóm membrán kifelé mozdul el, a kupola legfelső része (amelyet a Sonus apex-nek nevez), „behorpad” a légnyomás miatt. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a membrán nem csak lineáris mozgást végez, hanem ellentétes fázisú kioltás is jelen van, ami nem kívánatos letörést okoz az átvitelben.

Sok gyártó úgy kerüli el ezt a jelenséget, hogy kemény dóm membránt alkalmaz. Ez rendszerint valamilyen fém, vagy kerámia, esetleg berillium, vagy gyémánt. Ám ezek a kemény anyagok is rendelkeznek hátránnyal. Szinte mindegyik küzd valamilyen rezonancia jelenséggel, amitől a hangzás fémessé válhat.

 

 

A közép és magas sugárzó egy közös, bőr bevonatú front panelre van felszerelve. A panel formája minden Olympica Nova hangfalban megegyezik. A Nova I, Nova II, Nova III és a Nova V-ben is megtalálható, sőt, a két Centerben, és a háttér sugárzónak tervezett Nova WI-ben is jelen van. Miért hagyták ki a Nova IV-et? Úgy sejtem, nem kell sokáig várnunk a hiányzó láncszemre, hogy a széria feltöltődjön.

A három-utas Nova II névleges törésponti frekvenciái a 250 Hz és a 2,5 kHz. A keresztváltót egyrétegű nyomtatott áramköri lapra építették fel. Légmagos és ferrit magos tekercsek vannak beépítve úgy, hogy egymásra merőleges elrendezésben ne zavarják szórt mágneses terükkel a másikat. Kiváló minőségű ellenállások, és egyedi gyártású Sonus faber kondenzátorok találhatók benne, amelyet a brit Clarity Cap gyárt nekik.

A Sonus faber azt mondja, hogy a keresztezési frekvenciák vágási meredekségének eléréséhez a Paracross elrendezést alkalmazza, amely szerintük érzéketlenné teszi a keresztváltót a rádiófrekvenciás interferenciákra. További előny, hogy a váltási ponton javul az átmenet, és csökken a zajszint. Mikor rákérdeztem, azt mondták, hogy ez eltér a hagyományos keresztváltóktól abban, hogy egy kondenzátorral áthidalják a drivert, azaz a negatív oldallal is megosztják a sönt induktivitás mínusz pontját.

 

 

 

A beillesztett képeken szerintem jól látható, hogy az Olympica Nova II doboza sem hagyományos, szinte háromszögletű, és íves. A görbületeket ugyanazzal a technológiával érik el, mint amit a modern fa jachtok építése során használnak. Több réteg vékony fa lapot ragasztanak össze, és formáznak meg. A jachtokhoz hasonlóan itt is belső bordák beépítésével érik el a megfelelő merevséget, és csökkentik a rezonanciát.

A kabinet alját és tetejét öntött alumínium lemezek zárják le. Alul található a négy támasztó láb. A lábak a szekrényen kívülre nyúlnak, amik stabilabbá teszik az alátámasztást. A lábak jól illeszkednek a Nova csodálatos esztétikájához, de majd meg kell győződnöm arról, hogy a hangzás támogatásában is ilyen jól végzik-e a munkájukat.

 

 

A dupla bemenetű hangszóró terminálok nyilvánvalóan egyedi gyártmányok, és a szekrény keskeny hátsó része miatt a függőleges elrendezés az egyetlen járható út. A leszorító csavar formát elnézve először azt hittem, hogy könnyű lesz őket meghúzni. Ez valóban igaz, ha villás, vagy érvég zárós hangszóró kábelt használ. ám a csupasz vezeték alá szorítását meglehetősen nehéznek találtam. Ennek fényében azt javaslom, hogy személyes kedvencemet, a banán dugós kábel véget használja, az a leg egyszerűbb.

 

 

 

Sok Sonus faber hangfalhoz hasonlóan a Novának sincsen klasszikus értelemben vett hangszóró védő rácsa, ez jól látható a képeken. Ami nem látszik a képeken, hogy a sok vékony anyag valójában szövet szálakkal burkolt gumi, amit az alján és tetején lévő hajlított fém rúd tart kifeszítve. Megjelenésében tökéletes, de valójában nem tölti be a hagyományos rács szerepét. Nem védi meg a fizikai behatásoktól (itt a kíváncsi gyermek ujjakra, és kisállat karmokra gondolok), a portól, és az ultraibolya sugaraktól. Ám ellentétben a hagyományos rácsokkal, ezeket nem kell levenni zenehallgatáskor, mert semmi módon nem befolyásolják a hangzást.

Az Olympica Nova II egy álló hangfal, amely 1037 mm magas, és eléggé nehéz is, a 30 kilót meghaladó súlya miatt. Bár a támasztó lábak 360×423 mm-es helyet foglalnak el, és növelik a stabilitást, azért fel lehet borítani, ha például önfeledten játszó kisgyermek szalad neki.

Kétféle valódi fa kivitel közül választhat, dió és wenge színben. A dió a világosabb, a wenge pedig a sötétebb, napjainkban igen divatos. A wenge név valószínűleg nem annyira ismert, de ez a Millettia laurentii fa anyaga, amit korábban afrikai rózsafának is neveztek. Gyakorlatilag bármelyiket választja, a megjelenés mindkét esetben elképesztően jó. A szép bútordarab elnevezést általában lebecsmérlő jelzőként szokták alkalmazni a Hi-Fi hangfalakra, ám ebben az esetben más értelmet nyer. Ezek a hangfalak csodálatos kivitelűek, hibátlan kézimunkával készültek, ahol a legapróbb részlet is ki van dolgozva. A szó legjobb értelmében szép bútordarabok.

 

A meghallgatás

Az Olympica Nova II beállítása egyszerű volt. Oda helyeztem a meghallgató szobámba, ahová a többi hangfalat szoktam, hozzávetőleg egy méterre a hátfaltól, három méterre egymástól, és a hallgatási pozíciómra céloztam a beforgatással, ami kb. 4 méterre volt.

Mivel nem tudtam, hogy ennyire egyszerű lesz, megkértem egy barátomat, hogy segítsen. Mint kiderült, ez felesleges volt, abban a pillanatban, ahogy megszólalt a zene, rögtön hallottam, hogy itt minden rendben van. A színpadkép rögtön tökéletes volt, behunyt szemmel csak a holografikus képet láttam, a hangfalakat egyáltalán nem, csak a zenészeket tudtam érzékelni.

Kicsit meglepett a dolog, mert elég sokféle több-utas hangfalat hallgattam, és tapasztalatból tudom, hogy ehhez a bal és jobb oldali doboznak tökéletesen párba válogatottnak kell lennie. A holografikus kép alkotás alatt pedig nem csak a sztereó képre gondolok, hanem a színpad magasságára, és mélységére is. Ezt tehát egy ilyen szintű holografikus látványnak kell elképzelnie.

Elsőként egyik kedvenc előadóm, Janis Ian nagy felbontású albumát, a Breaking Silencet indítottam el. Bár nem ez az általam leginkább kedvelt albuma, a Between The Lines kiadványát azért vettem meg, mert kedvelem a Hölgy művészetét. Ez volt az első CD lemezének a kiadása, és szükségem volt valamire, amivel felavathatom az új, és igen drága CD lejátszómat. (a CD lemez egy időre el volt tűnve a kereskedelemből, de most újra kapható a www.janisian.com weboldalon)

A dalok azért ezen is tetszenek, ráadásul a felvétel minősége kiváló. Jeff Balding rögzítette a Bill Schee stúdióban, aztán Doug Sax végezte a kétcsatornás utómunkákat a masteren. És igen, ez egy teljesen analóg felvétel. Meg lehet vásárolni 200 grammos 33-as LP, 2 LP 45 rpm, de még szalagos kiadásban is, a szokásos CD és SACD formátumokon túl.

Az All Roads to the River kezdő számban mintha két meleg kar ölelt volna körbe. Chad Watson fantasztikus basszus játéka festi alá az album minden számát. Aztán ott van az akusztikus és elektronikus gitárok interakciója, ahogy a riffeket hol együtt akkordban, hol pedig szólóban külön-külön pengetik.

A sebesség, ahogy a Nova II az ütős hangját szállította, teljesen elképesztett. Jim Brock dobverőjének csattanása a pergő peremén teljesen valósághű, igazi jelenlét érzetet ad. Jól jellemzi a Sonus nagyszerű teljesítményét Ian hangjának tisztasága (különösen a nagy felbontású verzióban). Balding kiváló munkát végzett a felvétel készítésekor.

Mivel Ian hangjának nincs semmiféle különleges vokális jellegzetessége, véleményem szerint a kritikusok mindig alul értékelik. De hallgassa meg az előadás módját ebben a felvételben, ahogy kiemelkedik a színpad ábrázolásból, és soha nem szürkül bele, és el fogja ismerni a tehetségét.

A Tattoo és a Guess You Had To Be There című számokban a basszus meghatározó, és a Nova II tökéletes mélységgel, pontosan ábrázolta ezt, nem érzékeltem túlsúlyosnak őket. A Sonus mérnökei szerencsére ellenálltak a csábításnak, hogy emeljenek a felső mélytartományon. Ez a stratégia ugyan bejöhet a bemutató szobákban tartott demó során, de otthon a mindennapokban fárasztóvá teszi a zenehallgatást.

Jól tetten érhető az Olympica középtartományának pontossága a Walking On Sacred Ground című számban, ahol a „walking” szót a kórus is énekli. Azokon a hangfalakon, amelyeknek nincs dedikált közép sugárzója nehéz érteni a szó kiejtés módját, de a Nova kristály tisztán szólaltatta meg. Ian néhány pillanattal később énekli ugyanezt a szót, de az Ő tempója kicsit gyorsabb, ami a legtöbb hangfalon „woking”-nak (ébredés) hallható. A Nova tehát teljesen képben volt a szöveg értelmezés terén.

A hangfal magas tartományának bemutatás módjára ajánlom a This Train Still Runs című számot. Ebben a cintányér csillogása a vízben tükröződő napfényhez hasonló. A zongora tökéletes hangszer a tonalitás megítéléséhez. Ian maga játszik a zongorán a Breaking Silence című számban. Ugyanilyen jó Ray Kennedy Jr. fantasztikus játéka John Pizarelli Kisses Int he Rain lemezének DSD verzióján. A From Monday On című szám hallgatása közben jól érzékelhető a folyékonyság a nagysebességű leütések között. Annak ellenére, hogy soha nem volt alkalmam élőben meghallgatni őt, tisztelem a művészetét, és a fantasztikus technikáját.

A zongora hangját kiválóan tolmácsolta a Nova, és ebben nagy segítségére volt a jó minőségű profi Telarc felvétel. Az is varázslatos volt, ahogy Pizarelli gitározik. A pendülés és a zongora hangja ahogy Kennedy játszik rajta tökéletes és valósághű bemutatás módot kapott.

A Nova II két olyan apró ujj megcsúszást is megmutatott Kennedy gitár játékán, amit korábban még soha nem hallottam. A When I Take My Sugar To Tea című számban Pizarelly éneke teljesen diszkrét, elmarad a fémesség, amit azokon a hangfalakon mindig kihallok, amik kemény dómot használnak.

Kíváncsi voltam arra, hogy milyen lesz a zongora hangja akkor, ha természetes akusztikai környezetben, egyéb kísérő hangszerek és ének nélkül szólal meg. Elindítottam a The Köln Concert felvételt. Azt ugyan nem mondhatom, hogy úgy éreztem magam, mintha ott lennék, de minden esetre újabb jó tulajdonságra derített fényt a prezentáció stílusában. Ez pedig a tonalitás állandósága széles hangerő tartományban.

A szinte suttogótól kezdve a hallgatási hangerőig, sőt azon túl – amikor egyedül voltam a házban – kipróbáltam. Az Olympica Nova II tonalitása szilárd maradt, nem vesztek el a kis hangerejű apró részletek, és a hang soha nem fordult át fémesbe még nagyobb hangerő esetén sem. A Bösendorfer grand piano hangját, és a Kölni Operaház akusztikáját is tökéletesen hallottam.

Egyébként nagyobb hangerővel játszva a felvételt, közelebb hozott a valósághoz, ahogy az szólhatott azon az estén. A zongora hangját használtam a hallgatási pont szélességének meghatározásához. A tengelyen kívülre kissé kihajolva a hangzás ugyanolyan jó maradt, mint tengelyirányban. Az nyilvánvaló, hogy ha túl messzire hajoltam a tengely iránytól, a holografikus kép eltűnt, de az édes folt kielégítően nagy.

Ennek az albumnak van egy érdekessége, amit a hangmérnök ugyan próbált eltűntetni, de nem sikerült neki teljesen. A Bösendorfer Model 290 Imperial húrjai Jarrett „kalapálásának” köszönhetően kicsit veszítenek a feszességükből, ahogy az előadás előre halad. A Nova II pontosan megmutatta a húrok lazulását a prezentációban. Én személy szerint szeretem ennek a zongorának a hangját. Arra emlékeztet, amit Glenn Gould mondogatott mindig: Ez egy neurotikus zongora, ami csembalónak hiszi magát.

Az Olympica mély ábrázolás módját is kipróbáltam Bach D-moll Toccata és Fúga általam legkedveltebb verziójával, amit Robert Noeren játszik Rieger orgonán, a Pacific Union College templomában a Napa völgyben. A mesés hangszer Schwarzachban, Ausztriában épült, 4000 sípot tartalmaz két hüvelyktől húsz láb hosszúságig, csatolókkal, ütközőkkel, szelepekkel, rengeteg billentyűvel. Szokatlan elhelyezése a templom elején arra vezethető vissza, hogy a tervezők attól tartottak, hogy ha hátra építik, a karzat rezonálni fog, és esetleg leomlik idővel.

Hallgassa meg a Nova II által megszólaltatott alacsony frekvenciás D-ket, és azonnal megérti a tervezők félelmét. John Eargle (Delos) felvétele tökéletesen visszaadja a hangot. Ugyan vannak nagyobb hangra képes orgonák, de nekem a Rieger tonalitása tetszik, ez a legszebb hangú orgona, amit hallottam.

Természetesen az Olympica nem képes teljes erejükben ábrázolni az alacsony frekvenciás orgona hangokat – ehhez sokkal nagyobb túlnyúlás kéne lefelé – ám erre tényleg kevés hangfal képes. A többi hangszerrel, amely jelentős mélytartalommal szólal meg, mint például dob, zongora, elektromos basszus gitár, elég jól boldogul ahhoz, hogy boldoggá tegyen.

A Nova II magas tartomány bemutatás módjához javasolt másik felvétel lehet Andy Summers Earth + Sky. Kiváló példa a közel mikrofonozott cintányér felvétel ábrázolás módjára a Vinnie Colaiuta. Gyengébb hangfalakon szinte fehérzajnak tűnik a hangszer, de ebben az esetben erről szó nincs, a hangzás kellemesen édes, az Apex Damped magas sugárzónak köszönhetően.

Értékelés:

A Sonus faber Olympica Nova II klasszikus hangfal a szó legjobb értelmében. Nem hiszem, hogy talál más hangfalat, amely jobban nézne ki a nappaliban, hacsak nem egy másik Sonus faberről beszélünk. Hangzás tekintetében pedig minden benne van amit csak kívánhat, sőt még annál is több, tekintetbe véve a kabinet méretét

A Newport Test Labs a Sonus faber Olympica Nova II teljes frekvencia átvitelét 38 Hz – 37 kHz +/- 4 dB mérte, ami kiváló, sőt a gyári adatot meghaladó eredmény. Ám a gyártó nem adta meg a 40-35.000 Hz saját mérésük átviteléhez a dB értéket, amit a szélső érték méréséhez alkalmaztak, nem tudhatjuk, hogy mennyire voltak szigorúak magukkal szemben.

Mérési eredmények

A gyári alsó 40 Hz-es határ azt sugallja, hogy a mérést süketszobában végezték, míg a Newport Test Labs ezt valódi szobában csinálta. A valódi szobában a basszus általában felerősödik a helyiség akusztikus nyereségének köszönhetően, emellett a mélyhang átvitel módját az elhelyezés is befolyásolja.

 

 

A fenti ábrán a hangfal teljes átviteli tartományát tekintheti meg. Az 1 kHz alatti mérést kilenc frekvencia sweep szakasszal mérték 3 méter távolságból, tengely irányban.

A grafikonon jól látható, hogy az 1 kHz feletti tartomány kb. 2 dB-lel magasabb, ezért a hangja egyáltalán nem tekinthető semlegesnek. A 140-30 kHz közötti tartomány átlaga 2 dB-en belül van, két helyen, 1-1,5 kHz, és 2,3 kHz körül van némi kiemelés, ami egyesek számára esetleg érzékelhető lehet a hangban.

 

 

A fenti ábrán a hangfal magas átvitele látható. A mérést kapuzott szinusz jellel végezték úgy, hogy a mikrofon három méterre tengely irányban volt elhelyezve. A mérést csak 600 Hz feletti mérőjelekkel végezték.

A fenti grafikonon a hangfal magas frekvenciás átvitele látható. A magas sugárzó átvitele szép lapos, kiterjesztett, 87,5 dB körüli érték. 9,5 kHz középponttal van egy apró tetőesés, majd egy csekély kiemelés, ami 20 kHz-ig tart. Ezután gyenge tetőesés 35 kHz-ig, és a nagy beszakadás 40 kHz felett lép fel.

 

 

A fenti grafikon több mérés eredményét egyben ábrázolja. A mérés technikája gyakorlatilag visszhang mentességet biztosít, mintha süket szobában végezték volna. Közeli mérés mód, a szinteket nem kompenzálták.

A piros a kicsatoló cső, a fekete a mély hangszóró, a zöld pedig a közép sugárzó átvitele.

A szoba akusztikája nélkül az látható, hogy a mélysugárzó alacsony frekvenciás válasza viszonylag korán, már 100 Hz körül csökkenni kezd, és 48 Hz körül éri el a minimumát. A kicsatoló cső kimenete 44 Hz-en éri el a maximumát. A Q jósági tényező elég magas érték, mert a hangolt üreg csak viszonylag szűk, 32-85 Hz közötti tartományban dolgozik az átvitel kiterjesztésében.

Érdekes módon úgy tűnik a mérések alapján, hogy a keresztváltóval nem szűrik a középsugárzó átvitelének alsó részét, nyilvánvalóan azért, hogy segítse a mély átvitelt.

 

 

Impedancia modulus és fázis összegzett ábra. Az átlagérték fekete, a felül áteresztő szűrő zöld, az alul áteresztő szűrő pink, és a fázis kék színben látható a grafikonon.

A mérések alapján jól látható, hogy az impedancia jól kontrollált, az átvitel legnagyobb részében 4-8 ohm között mozog. A kicsatolás rezonancia frekvenciáján a minimum értéke 3,5 ohm, ezért az Olympica Nova II esetében pontos a 4 ohmos névleges impedancia adat.

A keresztezési pont, ahol a felül és alul áteresztő szűrők találkoznak, 350 Hz-en van. A fázisszög alapvetően jóindulatú, bár a 4,8 ohmos -50 fok 38 Hz-en azt sugallja, hogy a Nova II meghálálja, ha nagy teljesítményű, nagy áramra képes erősítővel hajtja.

A grafikon legérdekesebb részei a 2,3 kHz, 5,2 kHz és 38 Hz pontokon látható rezonancia. Az egyéb helyeken látható csúcsok a mérés technológiájából adódó, a tesztelő berendezés által okozott kiemelkedések, hagyja őket figyelmen kívül, mert megtévesztő lehet.

 

 

A fenti ábrán a rózsazajjal mért harmadik oktávtól szűrt átvitel tekinthető meg. A grafikonon jól látható, hogy a harmadik oktáv korrekciója szépen elsimítja az átvitelt. Ez az az ábra, amely leginkább közelíti az emberi füllel hallható tényleges átviteli módot. A szűrés nélkül végzett mérések nem minden esetben mutatják a valóságot, olyan hibákat tárhatnak fel az átvitelben, amelyek a valóságban nincsenek ott, vagy egyáltalán nem hallhatók.

 

 

Kompozit átvitel grafikon. A fenti ábrán minden egyben látható, de olyan módon, hogy az egyes hangtartományok előállításában résztvevő egységeken az is látható, hogy mit tesz a dedikált tartományán kívül. Piros kicsatoló cső, világoskék mélysugárzó, zöld középsugárzó. A rózsazaj kapuzott 400 Hz alatt. A fekete pedig a fenti átviteli tartomány ábrája, a szemléletesség kedvéért. Jól látható, hogy az 1-1,5 kHz körüli tartományt miként befolyásolja a mély hangszóróból szármató energia. A 2,3 kHz-es csúcs egyértelműen a középsugárzó rezonanciája. Ez a jól hallható tartományban helyezkedik el, hatással van a hangzásra.

A Newport Test Labs mérései szerint az Olympica Nova II érzékenysége 86,5 dB 2,83Veq bemeneti jelen. Ez kicsit alacsonyabb, mint a gyártó által megadott 88 dBSPL érték. Az eltérést az alkalmazott mérés technikák közötti különbségek is okozhatják. Ezért ismételten azt tanácsoljuk, hogy a nagy teljesítményű, nagy áramra képes erősítőt használjon a meghajtására.

 

Forrás:[https://www.whathifi.com]

Írta: Newport Test Labs

Képek: Future

 

Forrás: Audiophile-szalon.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció