Menu

Cart

Audio Research Reference 80S bemutató - HiFi News

A tavalyi évben a vezetősége kivásárolta az Audio Research márkanevet, és azóta gőzerővel dolgoznak a jövőbeli modelleken. Az Audio Research Reference 80S csak az első lépés az úton.

Ha az élet utazás, nem pedig úti cél, akkor néhány márkanév – beleértve az Audio Research-öt is – mögött sokkal több mérföld van, mint a többieknek. A butik jellegű audiofil üzlettől a kockázati tőke befektetésig mindent végigjárva most visszatérnek a gyökereikhez. Ez egy igazán nagy múltú márka, amely mindig tudja, mit miért csinál, és most ismét egy olyan csapat tervezi a készülékeket, amely régóta szenvedélyesen szolgálja az audiofil közösség életét.

Az Audio Research elsősorban nagyon kifinomult hangú elektroncsöves erősítőket gyárt. Bár a márka alaposan körbejárta a világot, az erősítőik saját útjukon, saját fejlesztési útvonalakon jártak. A bemutatóban szereplő REF80S bár újdonságnak számít, és a csúcskategóriás berendezések piacán igencsak megfizethető belépő az Audio Research világába, ez koránt sem valami friss kísérlet. Érett, jó bornak számít, és nem házi sör.

 

 

DNS vérvonal:

Az ipari formatervezése, amelyet az akrilra vésett GhostMeters” ural, önmagában is mestermunka. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy a REF80S homlokzatának megjelenése egyértelműen a nagyobb teljesítményű REF160M és REF160S épül. Az elektroncsöves erősítők piacának oroszlánjai ugyanúgy 6H30 kettős triódát használnak a KT150 végfok csövek meghajtására, csak éppen kétszer annyit, mint a REF80S. Bennük is megtalálható az Ultralinear és Triode átkapcsoló, ami vélhetően a kistestvért is népszerűvé teszi majd.

Más technológiákat is örökölt, mint például a négyrétegű nyomtatott áramköri lap, ami szintén a nagyobb elődökben debütált. Nekem úgy tűnik viszont, hogy a REF80S hangját meghatározó áramköri megoldások inkább a korábbi VT80 erősítőre hajaznak, ami a 6H30 mellett KT120-as csöveket használt. Ez az előd nem csak abban volt első, hogy auto bias rendszere volt, de a kimenő trafója is egyedi építésű volt, amelyhez nagyon hasonló nehezíti a REF80S hátsó részét.

Az Audio Research transzformátorait Észak-Amerikában gyártják már vagy negyven éve. Egy harmadik fél, akivel nagyon hosszú partner kapcsolatot ápolnak. Hagyományos az is, hogy a modern négyrétegű áramköri lapokat kézzel, és nem géppel forrasztják. A kábelezéstől kezdve az építés minden fázisán át igazi kézimunka. A kivásárlás óta szinte a teljes tartozék gyártás házon belül történik, kezdve a lézer gravírozott műszertől a burkolati elemek festéséig. Több olyan munkatársuk, aki távozott az évek során, most visszatért, ami a cég ambícióit komolyan növelte.

 

 

A következő lépcső:

A REF80S a magasabb osztályban játszik, de egyéb tagokkal is bővülni fog a család. Az Audio Research az 50 éves fennállásának megünneplésére az I-50 integrált erősítőt jelentette be, amit majd az év vége előtt még valószínűleg követni fog a P-50 előerősítő, és az A-50 végfok is. Meglátásom szerint ez ugyanaz a jól bevált stratégia lesz, ami kiválóan működött korábban az SP-17 előerősítő, a VS60 végfok, és a VSi60 integrált erősítővel úgy 7-8 évvel ez előtt.

 

 

Vissza a mához, és a REF80S „szelleméhez”. Korábban szóvá tettem a pontosságot. Az old-school műszerek, amit például a REF75-be építettek, illetve a GS150-ben lévők elfogadható módon használhatók voltak, ám a GhostMeter amit a REF160M-be szereltek inkább csak dekorációnak használható, mert nagyon pontatlan. Lehetséges, hogy a cég dolgozói is olvasták a bemutatómat, mert a REF160S műszereit már pontosabbra kalibrálták, és ez igaz a REF80S-re is.

Persze azért ez sem tökéletes. A nagyon kis, és nagyon nagy teljesítmény kijelzés alul kalibrált, így a 0,75W/8 ohm kimeneti szint 0,075-ként jelenik meg a Pentode skálán, míg a 75 W/8 ohm közvetlenül a torzítás előtt valahol 7,5-75W közé esik. A 7,5 W 8 ohm kimenet szokványosnak nevezhető a mindennapi használat során, és a mutató itt legalább mocorog.

 

 

Koppanásmentes indulás:

Nincs semmiféle bekapcsolás utáni anomália a kimeneteken, mivel a REF80S némít addig, amíg a tápegység, és a KT150 csövek el nem érik a megfelelő bias és hőmérséklet értékeket. A hátlap 16, 8, és 4 ohmos csatlakozási pontjainak bekötése a mérések szerint inkább csak támpontok. Trióda módban a 4 ohmos kimenetein kb. 40 W jelenik meg, de ez nem biztos, hogy a legjobb választás Ultralinear beállításban. Mivel ekkor a KT150 gyorsító rácsa a kicsatoló trafó egyik leágazására van kötve, hogy csökkentsék a torzítást. A visszacsatolás miatt a REF80S nagyobb energiát szállít (kb. 80W) a 8 ohmos kimenetein, mint a 4 ohmoson trióda módban, ahol 45W körüli értéket mértem.

Hasonló tapasztalataimról korábban már beszámoltam a VT80 esetében. Hangfalként a referencia B and W 800 D3 párat csatlakoztattam. Nagyon szerettem volna a REF80 képességeit tesztelni egy nagy impedanciájú, és nagy érzékenységű DeVore Fidelity 0/96s hangfalon is mint alternatíva, de sajnos úgy az erősítő, mint a nevezett hangfal úgy siklott ki a hallgató szobámból mint a hajók a kikötőből, egyszerűen nem volt rá idő.

Ennek ellenére a REF80S bőven elegendő jelenlét érzetet és fenségességet adott Wagner Ring Cycle [Duisburger Phil/Jonathan Darlington; Acousence ACO21309, 192kHz/24-bit]. Nem semmi, ahogy a 105 zenész – vendég muzsikusokkal együtt – megjelent egy gyönyörű széles és mély színpadon.

 

 

A hangszerek a hegedűktől az oboákon át a hárfáig mind szépen kirajzolódnak. Ne úgy képzelje el, mint egy fekete-fehér vázlatot, hanem úgy, mint egy gazdag színes festményt. Harangok, és ütős hangszerek játszanak Nibelung ‘Forging’ szerzeményében. A fémes csengés valódi érzése csodálatosan fokozza a nagyzenekar drámaiságát. Ha a zene érzelmi mondanivalójára kíváncsi, a REF80S igazi mentőhajó.

Képes az intim bemutatás módra is. Chip Taylor és Carrie Rodriguez ‘Sweet Tequila Blues’ [Let’s Leave This Town; Train Wreck Records TW019]. Az érzéki muzsika a fülemet simogatja, ahogy a fiatalos lendületű hegedű az énekes mellett játszik. Az ember önkéntelenül dobol az ujjaival, vagy a combján üti a ritmust, miközben elmerül ebbe a nagyon őszinte, közel mikrofonozott, lecsupaszított felvétel akusztikájába.

Szóljon a rock!

Vajon képes a REF80S a rock bemutatására? Nyugodtan fogadhat rá! Érzem a nyers erő áramlását Lifeson nyitó riffjén a The Spirit of Radio 96kHz-es remixén [Permanent Waves 40th Anniversary; Mercury Records]. Peart dobja, és a háttér szekvenszer minden energiája és hatása kiválóan hallható volt egy nagy Constellation erősítőből. Ehhez a korábbi bemutatóban értékelt monoblokkhoz hasonlítanám leginkább a REF80S lendületét. Gazdag, textúrált és gyors basszus, amiben nincs megtorpanás, vagy mázolás ami a hagyományos csöves erősítők esetében általános.

Csövek vagy tranzisztorok?

Ahogy az idő folyamatosan múlik, a REF80S-sel szerzett pozitív tapasztalatok emlékeket idéznek fel bennem. John Bamford kollégámnál volt alkalmam meghallgatni egy KR Audio Kronzilla DX erősítőt. A direkt fűtésű T-1610 dupla triódák hangja elvarázsolt. A REF80S ugyan ezt az élményt nyújtja, de kiegészíti olyan pontossággal, definiált hanggal, ami már szinte a tranzisztoros készülékekre jellemző. Igen, a REF80S erősítő a 21. század elektroncsöves hangja.

Hi-Fi News ítélet:

Ha az Audio Research célja ezzel a készülékkel a mindennapi audiofil élmény felkarolása volt, hát sikerült nekik. A közelgő I-sorozat valószínűleg csak egy jegy lesz a REF80S által képviselt világba, amit a Reference sorozat nyújt. Ugyan nem nevezhető sörpénznek az ára, de ez valószínűleg háttérbe szorul majd, ha az erősítő hangját meghallgatja. Mindenképpen hallania kell, hogy elhiggye.

Mérési eredmények:

Hol foglal helyet a REF80S az Audio Research ranglétráján? Messze csendesebb, mint a GSi75, ami ugyanezt az elektroncső készletet használta. A GSi +33 dB erősítése mellett 76,8 dB A-súlyozott jel/zaj viszonyra volt képes. A REF80S 24,7 dB gain mellett már 98,0 dB jel/zaj viszonyt produkált, ami elképesztő. Csak érdekességnek említem, hogy a VT80 a 6H30 és KT120 kombinációjával 24,8 dB erősítéssel 97,8 dB jel/zaj viszonyt tudott 80 dB feletti sztereó áthallás csillapítással. Mindhárom említett modell nagyon hasonló kimeneti trafót használt, amely 1,0-1,3 ohm kimeneti impedanciás stabilitást tett lehetővé, így a hangfal impedancia változás nem befolyásolta jelentősen a működést.

Az ohmikus terhelések 8 és 4 ohmos értékeinél a REF80S átvitele nagyon hasonlít a REF75, a VT80, és a REF160S legkeményebb testvéréhez is. Triode módban emelkedik a frekvencia függvényében -0,5 dB 20 kHz, és -9,6 dB 100 kHz(8 ohm). A torzítás értékek is hagyományosan alacsonynak tekinthetők. 0,017-0,095% 1W, 0,095-0,88% 10W (ultralinear 20 Hz – 20 kHz), illetve Triode módban ennek töredéke 0,011-0,08% 1W az alábbi ábra szerint.

 

 

A torzítás finoman emelkedő tendenciát mutat, ahogy nő a kimeneti teljesítmény, ami a kimeneti trafó vasmag telítődének tudható be, és természetes jelenség. Az erősítő itt is előre látható mintát követ. A REF80S elvileg 2x80W teljesítményre képes 8 és 4 ohmon (2x38W Triode módban), kicsivel többre a valóságban – 85W a mérés szerint, illetve 140W-ra 2 ohmon dinamikus terhelésen. Az elméleti terhelés határ 9,6A-nál van, ami 92W 1 ohmon az alábbi grafikonok szerint.

 

 

Fekete: dinamikus kimeneti teljesítmény 8 ohm

Piros: dinamikus kimeneti teljesítmény 4 ohm

Kék: dinamikus kimeneti teljesítmény 2 ohm

Zöld: dinamikus kimeneti teljesítmény 1 ohm

Egyéb mérési adatok:

Teljesítmény THD 1% alatt, 8/4 ohm: 79W (38W)/80W (38W)

Dinamikus teljesítmény THD 2% alatt, 8/4/2/1 ohm: 85W/85W/140W/92W

Kimeneti impedancia 20 Hz-20 kHz/60 kHz: 1,04-1,3 ohm/2,06 ohm

Frekvencia átvitel 20 Hz-20 kHz/100 kHz: +0,0 és -0,3dB/-4 dB

Bemeneti érzékenység 0dBW/70W: 165 mV/1395 mV (szimmetrikus)

A-súlyozott jel/zaj viszony 0 dBW/70W: 98 dB/116,5 dB

Torzítás 20 Hz – 20 kHz 10W/8ohm: 0,095-é0,88%

Teljesítmény felvétel idle/max: 211W/400W

Méretek: 470x260x470 mm 28 kg

Ár: 14.998 Font

 

Írta Paul Miller

június 3
Forrás:[https://www.hifinews.com]

 

Forrás: Audiophil-szalon.hu

 

 

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció