Canton SUB 12.4 aktív mélyláda teszt

Csaknem három és fél év telt el azóta, hogy Canton mélyládáról írtunk, pedig van a gyártó kínálatában néhány figyelemreméltó darab, amire nem csak tesztelőként, hanem egyszerű házimozi rajongóként is kíváncsiak vagyunk. Kérésünkre megkaptuk a forgalmazótól az egyik népszerű, középkategóriás versenyzőjüket, a SUB 12.4 típust.
Ránézésre rögtön világossá vált, hogy nem klasszikus zárt felépítés áll előttünk, ahhoz túl nagy a doboz térfogata, ám egy árva nyílás sincs rajta, így basszreflex sem lehet. Ismerve a Canton mélyládákat, gondolkozás nélkül azonnal tudtuk, hogy passzívmembrános konstrukció. Se nem hús, se nem hal. Lépen-nyomon vitatkoznak a zárt és reflexes rajongók, hogy melyik a jobb. Ezt nehéz eldönteni, mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai is, amikkel itt és most nem foglalkozunk. Azt viszont egyértelmű, hogy a passzívmembrános felépítés a kettő között foglal helyet, mindkettő pozitív tulajdonságaiból felmutat néhányat, ezért elfogadható kompromisszum. Nem annyira pontos és feszes a hangja, mint a zártaké, viszont azokénál nagyobb a maximális hangnyomása és kevesebb wattal is beéri.
A Canton SUB 12.4 névleg 12 colos hangszórójának membránja és a porsapkája alumínium bevonatú papírból készült, pereme nem csúf hurka, hanem harmonika, más néven hullám kialakítású. A passzívmembrán pereme nagyon hasonló az aktív hangszóróéhoz, a kosarak ikertestvérek, mindkettő alumínium öntvény. A mágnes közepes átmérőjű, viszont szokatlan kialakítású, egy plusz ferritgyűrűt illesztettek a fenekére, pontosabban a pólusvasra.
A kábelezés hangszóró felőli végét forrasztás rögzíti. Alighanem emiatt készítették szétszerelhetőre, középtájon egy műanyag csatlakozóval megoldva, amit nem borít szivacs, és ahogy áthalad a merevítő idom nyílásán, ahhoz hozzáér.
D osztályú erősítőjének folyamatos teljesítménye 200 W, ami maximum, vagy, ahogy a gyártója nevezi, zeneiként 380 W lehet. Előbbi átlagos, utóbbi túlzásnak tűnik, de ezt megszoktuk a német gyártók jelentős részétől. Frekvencia-átvitelének alsó értékét 20 Hz-ben nevezték meg, a szinte kötelezően hozzáteendő halkulási decibel nélkül.
A hátlapon a szokásos csatlakozók, nagy jelszintű (hangszóró), vonali (RCA) be- és kimenetek, fölöttük keresztváltó, fázis, hangerő tekerőgombok és kapcsolók sorakoznak. Utóbbiak egyikével a bekapcsolási módot (on vagy auto) választhatjuk ki, a másikkal a hallgatási környezethez igazítható a szubláda hangzása: széles, normál és szűk elnevezésűek képezik a lehetőségeket. Van lehetőség a teljes áramtalanításra egy billenőkapcsolóval, ezt gyakran lespórolják a gyártók.
27 mm-es falvastagsága és a belső merevítések súlyossá teszik a Canton SUB 12.4-et, kopogtatásra, ahogy illik - tompán reagált. Burkolata enyhén érdes fólia, ezt sokkal jobban szeretjük, mint a fautánzatúakat.
Védő/takaró lapjára fém pöcköket szereltek, ennek a megoldásnak előnye, hogy csekély átmérőjűek, az őket befogadó lyukak úgyszintén, nem rontják az előlap összképét.
A doboz lábai nagyon enyhén kúposak, végeikbe körülbelül 1,5 cm átmérőjű szilikon korongokat erősítettek, azok találkoznak a talajjal és biztosítanak remek tapadást. Ez utóbbit a 24 kilogrammos tömeg is segíti.
Gyakorlati tapasztalatok
A másfél hónapos használat és a konkrét tesztelés Marantz SR8015 házimozi erősítő társaságában történt, összeköttetésüket QED Reference szubkábel biztosította.
A szubláda Nordost Purple Flare vezetéken csatlakozott a 230 voltos hálózathoz. Médialejátszóként egy Egreat A13-at hívtuk meg a csapatba.
Auto állásban a Canton SUB 12.4 bekapcsolása villámgyors, hanghatás (relé kattanás, puffanás) nem társul mellé, amit határozottan díjaztunk. Előlapi LED-je cseppet sem zavaró fényerejű, diszkréten teszi a dolgát.
Az átlagos basszreflexesekhez képest összehasonlíthatatlanul kulturáltabban viselkedett, csak akkor hallatta a hangját, amikor arra szükség volt. Akkor viszont erőteljesen, ha kellett durván. Pontosságot tekintve a legjobb passzívmembránosok közé sorolható, felfutása és lecsengése rövid is tudott lenni. A kaliberekkel nagyvonalúan bánt, ebben basszreflex vetélytársaira hasonlított. A Drive revolvere shotgun-szerűen dörrent, a Hulk-ot legyilkolni szándékozó katonák M16 típusú, 5,56 mm űrméretű karabélyai 7,62 milliméteres Kalasnyikovként szóltak és így tovább a golyószórón át a sokat emlegetett "fifty cal"-ig. Egy fokkal öblösebbnek tűnt mindegyik fegyver hangja. Viszonyítási alapként az egyik legkiválóbb zárt szubláda, a JL Audio e112 hangja szolgált, amelynek hitelessége és pontossága világszerte elismert.
A Valkyrie légvédelmi gépágyúja hitelesnek tűnt a Canton SUB 12.4 előadásában, a bombarobbanások a kanapénkat tették próbára, no meg a szoba különféle berendezési tárgyait. Igen, a beépített erősítő 200 wattja bőségesen elegendőnek bizonyult, hangerő szabályzójának kezdeti 11 óra állásából picit, úgy 45 percnyit vissza kellett vennünk. Az említett nagyzolás egyáltalán nem tűnt fel a San Andreas földrengéstől összeomló felhőkarcolóinak robaja és a Tron különféle effektjeinek ábrázolása során. Sőt, kifejezetten előnyére vált mindkét filmnek. A Spectre című James Bond film nyitó jelenetét végigkísérő döngések (talán üstdob, talán szintetikus) lenyűgözően remegtették a szoba levegőjét, akárcsak az összeomló épületek.
Ezek után vettük elő nehezebb feladatokat, Marcus Miller basszusgitár játékát és a Hit Man Returns koncertfilm néhány részletét. A SUB 12.4 árkategóriáját is figyelembe véve, egy rossz szavunk sem
lehet, élvezetesen prezentálta a hangszerek 80 Hz alatti szubbasszusát, nem rakódott semmi oda nem illő a húrokra. Dinamikai képességeit szintén megvillantotta néhány dalban, megesett, hogy kétszer visszaléptettünk 10-20 másodpercet, annyira tetszett, amit hallottunk.
A gyártó által megadott 20 hertzes alsó határérték, ahogy azt feltételeztük, barokkos túlzás. Azon a frekvencián legfeljebb némi vizuális élvezetet nyújtott a membrán mozgása, hangot alig. Viszont a 25 hertzes mérőjelet egészen emberesen közvetítette, csak körülbelül 2,5 decibellel volt halkabb, mint a 31,5 Hz. A mikrofont a hallgatói pozícióba helyeztük, cirka 3,5 méterre a mélyládától, tehát nem közeltéri mérést végeztünk, hanem igyekeztünk a hétköznapi használat során érzékelhető hangnyomást vizsgálni, ahogy minden egyes alkalommal a tesztjeink során.
Összegzés
Erős mezőnyben kell helytállnia és híveket szereznie a Canton SUB 12.4 mélyládának. Másfél hónap alatt begyűjtött tapasztalataink szerint jó esélyekkel indul a vásárlók kegyeiért, leghatékonyabb fegyvere a hangnyomása, ami bőven elegendő lehet 30-35 négyzetméteres helyiségben is. Ügyes mindenes, pörgős akciófilmeket ugyanolyan szinten tesz élvezetessé, mint szinte bármilyen zenét. Itt elsősorban nem sztereóra, hanem inkább sokcsatornás kiadványokra gondolunk.
Műszaki adatok
Felépítés: | passzívmembrános |
Hangszóró: | 30,8 cm-es, alumínium bevonatos papírmembránnal |
Passzívmembrán: | 30,8 cm-es |
Teljesítmény: | 200/380 W (névleges/zenei) |
Frekvencia-átvitel: | 20-200 Hz |
Keresztváltó: | 50-200 Hz |
Fázis: | 0-180 fok, fokozatmentes |
Teljesítmény-felvétel: | 330 W, készenlétben 0,32 W |
Színválaszték: | fekete, fehér |
Méretek: | 36 x 47,5 x 50 cm |
Tömeg: | 23,8 kg |
Ár: | 269 990 Ft |
Mérleg
+ Tekintélyes hangnyomás
+ Zenére és zúzásra egyaránt ajánlható
+ Remek kidolgozás
Szubjektív vélemény
Hangminőség házimozira: | 4 |
Hangminőség zenére: | 4 |
Hangnyomás: | 5 |
Kivitel: | 5 |
Formaterv: | 4 |
Ár/érték arány: | 4 |
Forrás: AV-Online.hu