Glanz hangkarok a kínálatunkban

GLANZ – ÚJJÁSZÜLETETT EGY LEGENDÁS MÁRKA
Amit a Glanz márkáról tudnia kell.
Masataka Hamada úr, aki annak idején a GLANZ termékeket fejlesztette a Mitachi Acoustics cégnél, most a saját új cégénél, a Hamada Electric vállalkozásanál keltette újra életre a GLANZ márkát.
Az egy nosztalgikus hangkar újraélesztéséhez kapcsolódó tervezési filozófia
Korábban a Mitachi Onkyo fejlesztési részlegénél dolgoztam, hosszú éveken át javítot-tam, szervizeltem az Ortofon SPU hangszedő családját (főleg a korábbi modelleket). Ez alatt az időszak alatt számos zenebaráttal találkoztam, akik sokat meséltek a csalódott-ságukról és hosszasan beszélgettünk arról, hogy milyennek kellene lennie az ideális hangkarnak, megvitatva a világszerte árusított ezernyi hangkarféleség előnyeit és hibáit. Számos érdekes javaslatot, ötletet is kaptam tőlük. Ezen fellelkesedve terveztem meg a GLANZ hangkart és vittem gyártásba, azzal a határozott céllal, hogy segítségével a zene hangja csendüljön fel.
A célom és az álmom az volt, hogy az eredeti, tiszta hangot halljuk. A cégünk termékei ezt a célt szolgálják, mégpedig a lehető legmagasabb szinten. Az eredeti tiszta hangzás elérése a célunk! Sajnos, a jelenleg forgalomban lévő elektronikai eszközök hangja igencsak eltávolodott az eredeti tiszta hangzástól, de amikor ennek a véleményemnek merek hangot adni, sokan vélnek excentrikusnak, kukacoskodónak, különcnek. Már csak ezért is keresem az olyan emberek társaságát, akik akárcsak egy kicsit is, de egyetértenek a nézeteimmel és a meglátásaimmal.
A GLANZ. Glanz márkanév alatt sok éven át készültek csúcsminőségű hangkarok és hangszedők, amelyek sok-sok éven át szereztek felejthetetlen örömöt az audió szerelmeseinek. Az egyedülállóan magas színvonalon megtervezett és elkészített hangkarok minden vonatkozásban figyelembe veszik a gyártásukhoz használt anyagok tulajdonságait, ami a kifinomult mérnöki tudás, a precíz gépi megmunkálás és a gondos kézi munka mellett az egyik záloga annak, hogy segítségével közelebb kerüljünk az eredeti tiszta hangzáshoz.
A GLANZ, hangkorakat igen szigorú szabályok szerint tervezzük és gyártjuk, ennek eredménye-ként kerültek a termékeink az élvonalba, segítségükkel igazi audió élményekhez juthatnak a felhasználóik. Most elmeséljük a legendás márka újjáéledésének történetét.
A Glanz kétségtelenül a világ egyik legprecízebb hangkarjainak a gyártóműhelye. Egy Glanz hangkart birtokolni annyit jelent, mint hogy egy teljesítményében és szerkezetében csaknem tökéletes termék birtokába jutott.
A Glanz 60 évnél is hosszabb tapasztalattal rendelkezik a nagypontosságú termékgyártás területén. A cég Shizuokában, Japánban lévő gyártóműhelye talán a világ jegjobban felszerelt és a legprecízebb gyártóeszközökkel rendelkező precíziós hangkar manufaktúrája. Életreszóló befektetés egy Glanz hangkar megvásárlása. Más hangkarokat egyiket a másik után vehet, de Glanz hangkarból elég egy az egész életére. Ahogy a cégvezetőnk nagyanyja mondta: „A minőség valójában olcsó”, ami alatt az értette, hogy kiváló minőségű termékből csak egyszer kell egyet vásárolnia, élete végéig ki fogja szolgálni. Nem a véletlen műve, hogy forgalmazóink és a termékeink vásárlói boldogan osztják a nézeteinket.
A hangkarjaink műszaki alapjai
A THE GLANZ esetében a legnagyobb kihívás, hogy legyőzzük a mechanikus rezgéseket
A főbb szerkezeti tulajdonságok:
A hangkarjaink műszaki alapjai
· A felhalmozott fedettség és a maszatolás kiküszöbölésével sokkal közelebb kerültünk a tiszta eredeti hangzáshoz.
· A nehezen, csak sok fáradsággal megmunkálható rozsdamentes acél használatával súlyt és tekintélyt kapott a THE GLANZ, emellett a hangzásminőség is sokat javult.
· Sikeresen csökkentettük a kiegészítő szerkezeti elemek (a segédeszközök és az azokkal együtt működő egyéb elemek) által keltett nemkívánatos apró zajokat és a nyomócsapágy alkalmazásával a lehetetlenség határáig növeltük a statikusan kiegyensúlyozott kar érzékenységét.
A mechanikus rezgések hiánya miatt keletkezett harmonikus torzítás kiküszöbölése
Az analóg lemezeken a lemezfelületbe vésett barázdákat találunk. A barázdafal felületének görbülete által kódolt jel hiteles megszólaltatásának egyik legfontosabb tényezője a hangszedővel szervesen egybeépített, kellően merev és nagy tömegű hangkar. Általában véve a tűszárban keletkező mechanikus rezgés nem alakítható át elektromos jellé, a rezgés a hangkarban marad, ami hangminőségveszteséget jelent. Ez torzuláshoz vezet, harmonikus felhangokat ad a barázdából kiolvasott jelhez (torzul a hang), felfele tolódik el a hangszín, soványabbá válnak a mélyek és természetellenes tónust kap a hangzás. Éppen ezért a THE GLANZ ennek a probléma-körnek a megoldására összpontosította az erejét és a sok év alatt szerzett tudásával és tapasz-talatával megoldást is talált rá.
A sok éves kutatómunkával megszerzett tudásunkat hasznosítva tökéletesítettük a rezgések átadásának módját.
Ügyes kezű mérnökeink és nagy szaktudású mestereink a THE GLANZ hangkar és hangszedő együttesnél megoldást találtak a hangszedő és a hangkar tökéletes mechanikus egyesítésére. A THE GLANZ gyártási előírásai igen szigorú redelkezéseket tatalmaznak a gyártás minden munka-fázisára, különös figyelmet fordítunk a nehézségi erő és a nyomaték forgáspontjának pontos meghatározására és arra a pontra, amelyen keresztül a rezonancia továbbterjed. Ennek megfe-lelően tudjuk kiválasztani a megfelelő és tökéletesen együttműködő csillapító anyagokat és megoldásokat, valamint a hangkar anyagául szolgáló rozsdamentes acél anyagösszetételét, ügyelünk a megmunkálás pontosságára és az esztergálási, marási műveletek precizitására.
Azt mondanunk sem kell, hogy minden egyes darab gondos kézi munkával készül a lehető legnagyobb méretpontossággal, a termékeinket művészi gonddal, műtárgyként készítjük el.
Minden elkészült hangkart meghallgatási próbának vetjük alá, minden műfajban jól ismert lemezek meghallgatásával és a fülünkre hallgatva végezzük el az esetleg szükséges finombeállításokat.
Tiszta hangot állítunk elő, megdöbbentő csenddel
A rendkívüli precizitással megmunkált THE GLANZ termék mentes minden felesleges sallangtól és extravaganciától, az egyszerűség és a szépség szimbólumaként tekintünk rá. Az egyetlen dísz a rendszerben talán a kifinomult műgonddal megtervezett karemelő szerkezetünk. Akit azonban zavar ez a „cicoma”, a hangkaremelő nélkül is használhatja a hangkart, meg még néhány más tartozékot is elhagyhat és a lehető legkevesebb szerkezeti elemmel élvezheti az abszolút tiszta hangzást. A hangkarhoz akár különösen nehéz Ortofon hangszedőt, vagy ultrakönnyű csúcsminő-ségű egyedi hangszedőt egyaránt használhat.
THE GLANZ olyan tökéletes, mint egy művészi alkotás.
Lágy, művészi gonddal kivitelezett görbület, tökéletesen kiegyensúlyozott méret és tömeg és a legfinomabb minőségű rozsdamentes acél fénye libabőrössé teszi a szemlélődőt. Végülis (és ez nem túlzás) ez a hangkar a természetes tiszta hangzás megteremtése érdekében folytatott sokéves kutatásunk és munkánk eredményeként született. Amikor kézbe veszi és meghallgatja, le fog döbbenni a szerkezet hangzásától, inenntől aligha mondhatjuk a hangkarunkra, hogy az csak egy „tartozék”.
A hagyományos már történelmi név alatt a korunk igényeinek megfelelő tartalommal töltve a THE GLANZ újra a középpontba került és büszkén viseli az új koronáját!
A tervezési koncepció
Amennyiben nincs megfelelően rögzítve a hangszedő tű forgásközéppontja, a rugó beremegése jelveszteséget eredményez, amint az a lejjebb látható ábrán is látszik: nem tökéletes az audió jelkimenet és a jelveszteség okán szegényessé válik a hangzás, a fülünnkel pedig a lejátszás alatt ezt torz jelként (harmonikus torzítás) érzékeljük.
A kimeneten keletkező elektromos jel = a tű mozgásának amplitúdója mínusz a hangszedő testének nemkívánatos beremegése.
A jelveszteség a karon keresztül a teljes szerkezetet beremegteti, ez a torzult jel visszakerül a hangszedőre, ami öngerjesztő folyamatként újabb torzulást eredményez. Éppen ezért elsőrangú fontosságú, hogy megakadályozzuk ezt a folyamatot a karban.
Igen fontos a kar gyártásához használt anyag fajtája és minősége is, a puha, könnyen görbülő, deformálódó anyagból készült kar újabb jelveszteséget okoz. Az is fontos, hogy csak olyan anyagokat használjunk, amelyek a nagyfrekvenciás jeleket is kezelni tudják. Egy nagyon egyszerű hasonlattal az alábbiak szerint tudjuk szemlélteni az anyagválasztás logikáját: A fanyelű kalapáccsal dolgozva alig valamit érez a kalapácsfej beremegéseiből, ahogy szöget üt vele be. A vasnyelű, tiszta fém kalapács esetében viszont közvetlenül a kezére vezeti át a kalapácsnyél a kalapácsfej keltette rezgéseket.
Fontos az is, hogy olyan anyagból és olyan kivitelben készüljön a hangkar, amely megfelelő kötésszilárdsággal rögzíthető a talphoz, a lemezjátszó vázához és amely biztosan meg is tartja azt. (Talán még emlékszenek rá, volt egy olyan szerkezet korábban, amely acélrugókat használt a hangkar rögzítéséhez. Az viszont fizikai törvényszerűség, hogy a hangszedőben keletkezett rezgés gerjeszti a szerkezet mozgását, a rugó ennek megfelelően rezonálni kezd és az így keletkezett eltorzult hangjel visszakerül a hangszedőbe). Egy egyszerű visszhangkép lesz az eredmény, ha elfeledkezik erről a fizikai törvényszerűségről.
Amennyiben megvizsgáljuk a hangkar mechanikus impedancia hurkát, látni fogjuk, hogy több helyen is keletkezhet rezgés és az a teljes szerkezeten áthalad. Vegyük az alábbi példát: a nappali valójában nem sokban különbözik a fürdőszobától, itt is a falakról, a határolófelületekről visszaverődő hangokat érzékeljük és bizony az eredeti jelhez képest torz alakban éri el az a fülünket. Azt már tudjuk, hogy létezik a torzulás, éppen ezért fontos, hogy olyan szerkezetet hozzunk létre, amely a jel felerősödésének gátlása nélkül csillapítja a rezgéseket. Lágy anyagból készült szerkezet esetén ugyan az anyag hatékonyan nyeli el a torzult hangokat, de ugyanakkor erősen csillapítja a jelszintemelkedés mértékét.
Mi tagadás, a legtöbbször úgy hallgatunk lemezeket, hogy fogalmunk sincs ezekről a történések-ről. Képzelje el azt a hangzásélményt, amiben része lehet, ha olyan szerkezeten hallgatja a zenét, amely kiküszöböli ezeket a torzulásokat és azok forrásait, helyette az eredeti tisza hangzást fogja hallani. Éppen ezért javasoljuk, hogy keresse fel a viszonteladónkat és hallgassa meg, mit értünk mi a tisza hangzás reprodukálása alatt! Szívet melengető érzésben lesz része!
Amennyiben a készüléket megvásárolva nem érzi azt a mértékű javulást, amit a bemutató teremben hallott, viszgálja át a rendszere egyéb alkotóelemeit! Gondos elemzéssel és a tapasztalt hibák kiküszöbölésével aprólékos munkával garantált lesz a siker!
A B Series tervezési alapelvei
Ez az MH-9B / 10B modellekre vonatkozik
„A legegyszerűbb a legjobb” vezéréőelvet szem előtt tarva dolgoztunk azon, hogy a nemkívánatos rezgéseket a lehető legnagyobb mértékben kiküszöbölő megoldást találjunk annak érdekében, hogy megszüntessük a torz hangzás forrását.
A hangkar legfontosabb kiegészítő szerkezeti elemeit, vagyis a hangkar támasztóbakot / a hangkar emelőt / az antiscating szerkezetet lágy műanyagból (ABS) készítettük, hogy érezhetően csökkenthessük a nemkívánatos rezgéseket.
A hangkar cső kemény, merev rozsdamentes acélból készült, mivel mint tudjuk, ez a szerkezeti elem meghatározó mértékben befolyásolja a hangminőséget. Eredményeként érezhetően javult a hangminőség, krisztálytiszta hangzás lett az eredmény.
Amennyiben gyenge szerkezet a hangzásminőség szempontjából meghatározó fontosságú alátámasztás, akkor a keltett rezgések hatására inogni, visszhangozni kezd a hangkar és ezzel közvetlenül negatív irányban befolyásolja, vagyis rontja a hangminőséget. Ebben a készülékben a négy nagy csapágy biztos alapokon nyugszik, ami meggátolja a rezonanciát és a remegést, így biztonságosan és torzításmentesen tapogathatja le a hangszedő a hangkar barázdafalait.
Az egyes szerkezeti elemek találkozási pontjait úgy terveztük meg és alakítottuk ki, hogy pontosan megmunkált felületen, szorosan érintkezzenek, lehetőség szerint kerültük a ragasztóanyagok használatát. Különösen nagy figyelmet és szakértelmet feltételez a csapágyak szerelése.
Nagyon sok feladatot adott a hangkar ívének pontos meghatározása és kialakítása, figyelembe véve azt, hogy nem lehet egy nehezen egyensúlyban és kézben tartható szerkezet. (Gondoljon csak arra, hogy mekkora erőkifejtés és kézügyesség kell egy L-alakú rúd egyensúlyban tartásához és mozgatásához!) Az ideális vonalvezetés és forma kimunkálása mellett rezgésgátló szerkezeteket építettünk be a legalkalmasabb pontokon, így hatékonyan tudtuk csillapítani, illetve elkerülni a nemkívánatos rezgéseket.
Az ellensúly szakaszon kétféle rezgéscsillapító anyagot, megoldást használtunk: 1 – alumínium és 2- műanyag (ABS) szerkezeti elemeket építettünk be annak érdekében, hogy nagy felületen nyeljék el a nemkívánatos rezgéseket.
Az S Series tervezési elvei
Ez a rész az MH-94S/104/124S és MH-124SD modellekre vonatkozik
A test főbb szerkezeti elemei kemény rozsdamentes acélból készültek. Rendkívüli nehézségekkel jár az anyag megmunkálása, de eredményeként büszkén állítjuk, hogy a hangminőség egyedülállóan kimagasló lett. Amennyiben gyenge szerkezet a hangzásminőség szempontjából meghatározó fontosságú alátámasztás, akkor a keltett rezgések hatására inogni, visszhangozni kezd ahangkar és ezzel közvetlenül negatív irányban befolyásolja, vagyis rontja a hangminőséget. Ebben a készülékben a négy nagy csapágy biztos alapokon nyugszik, ami meggátolja a rezonanciát és a remegést, így biztonságosan és torzításmentesen tapogathatja le a hangszedő a hangkar barázdafalait.
Részletesebben kifejtve a függőleges tengely alsó csapágya nagypontosságú nyomócsapágy, ami merev, stabil alátámasztást biztosít, ez pedig a nehéz karok igen pontos mozgatását is lehetővé teszi, ami nagymértékben javítja a szerkezet letapogatási képességét.
A hangkarcső hangminőséget legjobban befolyásoló kritikus részénél a nemkívánatos rezgések csillapítására a hangkarcsövön belül szénszálas merevítést alkalmaztunk, amit egy polimer szálakból szőtt rezgéscsillapító réteggel vontunk be. A hangszedőről érkező alacsony szintű jelet továbbító vezetőket alacsony ellenállású ezüstszálakkal sodortuk körbe, amit polimer szálakból font harisnya takar, tökéletes rezgéscsillapítást biztosítva a vezetőknek. (Ezt a megoldást az SD modelleknél használjuk.)
Az egyes szerkezeti elemek találkozási pontjait úgy terveztük meg és alakítottuk ki, hogy pontosan megmunkált felületen, szorosan érintkezzenek, lehetőség szerint kerültük a ragasztóanyagok használatát. Különösen nagy figyelmet és szakértelmet feltételez a csapágyak szerelése.
Nagyon gondosan ügyeltünk arra, hogy a hangkarcső ívelése ne fejtsen ki felesleges erőhatást a csapágyakra és a tartószerkezetre. Gondoljon csak arra, hogy mennyivel nagyobb erőkifejtés és kézügyesség kell egy L-alakú idom egyensúlyban tartásához és mozgatásához, mint egy egyenes rúdéhoz. A hangkarcső kritikus részeinél rezgésgátló szerkezeteket építettünk be a legalkalmasabb pontokon, így hatékonyan tudtuk csillapítani, illetve elkerülni a nemkívánatos rezgéseket.
Az ellensúly szakaszon többféle rezgéscsillapító anyagot is használtunk: 1, 2, 3 és (az SD model-leknél) 4, ezeket úgy alakítottuk ki és helyeztük el, hogy minél nagyobb felületen oltsák ki a nem-kívánatos rezgéseket. Az 1-es ponton a gumianyagot hosszú csavarok rögzítik biztonságosan, így nem kell aggódniuk a készüléktulajdonosoknak amiatt, hogy idővel elveszti a szerkezet a haté-konyságát.
A fő ellensúly szakasznál nagyfajsúlyú wolframot adtunk a rozsdamentes acélhoz, így közelebb került a tömegközéppont az alátámasztási ponthoz. A rozsdamentes és a wolfram elemeket gumibetét rögzíti egymáshoz, ami tovább csillapítja a nemkívánatos rezgéseket. (Ezt a megoldást az SD modelleknél alkalmaztuk.)
Az MH-104/124S modelleknél többféle anyagból készült hármas csillapító rendszert alkalmazunk.
Az MH-124SD modellnél többféle anyagból készült négyszeres csillapító rendszert alkalmazunk.
Azáltal, hogy az egyedi gyártástechnológiánkkal a hangkart és a hangszedő tartó papucsot egyet-len darabból készítettük el, nagymértékben csökkentettük a két szerkezeti elem találkozásánál a más megoldásoknál fellépő vibrációt. Amennyire lehetett, kerültük a felesleges szerkezeti eleme-ket és sallangokat, így az egyébként sokkal nagyobb fajsúlyú rozsdamentes acélból készült hang-karunk tömege alig lett nagyobb a más gyártók által alumíniumból készített hangkarok tömegénél. Így a hangszedőt stabilan rögzítő és a munkáját jelentős mértékben megkönnyítő rendkívül könnyű, ugyanakkor igen stabil és rezonanciaszegény szerkezetet alkottunk. Az S modellben lévő gumi, az SD modellbe épített szénszálas betét hatékonyan nyeli el a szerkezet felsőbb szakaszán keletkező nemkívánatos jeleket.
Mivel ez a karcsú és kis tömegű szerkezet (csak 10 mm széles, a hangszedő középpontjához közel támasztható alá) közvetlenül a középponthoz köthető, mérhetően csökken a vibráció, ami tovább javítja a rendszer hangzásminőségét.