Menu

Cart

DALI RUBICON 8 álló hangfal teszt

A DALI RUBICON szériájából eddig teszteltük a RUBICON 2-t, a RUBICON 5-öt, és volt szerencsénk kipróbálni egy házimozi összeállítást RUBICON 6 frontsugárzókkal, azonban a sorozat zászlóshajója, a RUBICON 8 eddig kimaradt a repertoárunkból, sőt Magyarországon sem jelent meg róla teszt, pedig már bő 6 éve megtalálható a piacon. A dolog miértjére próbálunk most fényt deríteni, amiben egy kedves vásárló segített nekünk, hiszen egy egész hétre kölcsönadta az újonnan vásárolt saját példányát.

 

 

A DALI a saját és jól bevált technológiájára még rápakolt egy lapáttal az egyéni megoldásokkal

 

A DALI a RUBICON sorozatban sokat merített a high end EPICON szériából, de az ár természetesen sokkal barátságosabb, és a kivitelezés is valamivel szerényebb. Persze ez nagyon idézőjeles kijelentés, hiszen a RUBICON 8 az 1,7 millió forintos pár árával bőven az audiofil régió legfelső szegmensébe tartozik, tehát minden ízében a minőséget képviseli. Kapható vörös, dió, magasfényű fekete és fehér kivitelben, hozzánk az utóbbi került. Mostanában divatos ez a szín, bár sokan ódzkodnak tőle, a lényeg viszont az, hogy ebben az esetben a hangsugárzónak egy olyan külsőt kölcsönöz, ami egyszerre elegáns és erőt is sugároz. Ehhez persze hozzájárul az is, hogy a cég minden téren betartja az arányokat, pedig az előlapba szép számmal integráltak hangszórókat.

 

 

 

 

Kezdjük talán a felső részén, ahová az alumínium táblára rögzített hibrid magassugárzó modult helyezték. Az egyik túlméretezett, de azért szabványos 29 mm-es lágy dóm, amit hullámvezető ölel körbe, a másik pedig egy 17x45 mm-es ribbon szuper magassugárzó. Ezek láttán bizony még egy denevérnek sem lehet panasza.

 

 

 

 

Alattuk található három darab alumínium öntvény kosaras, 165 mm-es hangszóró. A membránok színe klasszikus DALI, hiszen az anyaga ezúttal is papír és farost keverékéből készült, és kölcsönöz a számára egy vöröses-barnás tónust, ami ebben a méretben, és a már említett fehér testben még dominánsabban hat. Mind a három hangszóróra méretes mágneseket szereltek, amelyek belsejébe a saját szabadalmú SMC, tehát Soft Magnetic Compound oszlopot helyezték Ezt a technológiát az EPICON sorozattal együtt mutatták be ebben a szériában is, és alapja a cég Linear Drive rendszerének.

 

 

 

 

Az egyéni megoldások a doboz belsejében tovább folytatódnak, hiszen a megfelelő mennyiségű csillapítóanyag mellett arra is gondosan figyeltek, hogy mindegyik mély- és középsugárzó kapjon egy reflexnyílást. Igen, itt kezd igazán érdekessé válni a történet, mert a RUBICON 8 2½+½+½utas konstrukció. Bármennyire furcsa, a gyártó így határozta meg. Keresztváltás 500/800/2500/14000 Hz-en történik, amit megpróbálunk emészthetőbbé tenni.

 

 

 

 

A két alulra pozícionált hangszóró közös kamrán osztozik, a lentebbi nullától 500 hertzig, a fölötte elhelyezkedő szintén nincs alul vágva, de 800 Hz-ig kap jelet. Egy emelettel feljebb a középsugárzóé az egyik teljes út, 800 és 2500 Hz között működik. Innen veszi át a feladatot a dómsugárzó, amit fölül nem vágnak, viszont 14000 hertztől belép a ribbon. Utóbbinak feladatai közé tartozik a sugárzás vízszintes kiszélesítése, amit a többedmagukkal zenét hallgató hifisták értékelnek igazán. Emiatt bátorkodik a DALI előrenéző elhelyezést javasolni az általánosan megszokott befelé fordítás helyett. Az említett reflexnyílások kivitele pazar, a rögzítésben még csavarok segítik, a dupla kábelezésre alkalmas csatlakozókról pedig ugyanez mondható el, hiszen aranyozottak, és teflonszigetelést is kaptak. Kissé furcsa a megadott frekvencia-átvitel 38 hertzes alsó határértéke mellett a 33 hertzesre hangolt basszreflex rásegítés, de a DALI mérnökei biztosan nem véletlenül alkották meg ilyenre.

 

 

 

 

A RUBICON 8 oldallapjai egymással párhuzamosak, csupán az elő és hátlap kapott egy halvány ívet, ami alig észrevehető, mégis ad egy pici plusz finomságot a hangsugárzó testének. Furcsa, hogy a cég nem szentelt különösebb figyelmet a kiegészítőkre, hiszen a hangszórókat védő szövet ugyan jó minőségű, de átlagos, a becsavarozható tüskék és talpak helyett valami komolyabb megoldás jobban illett volna a minőségi dobozhoz, és a bő 27 kg stabil megtartásában is nagyobb szerepet kapnának. Itt megjegyezzük, hogy a gyártó oldalán látható képeken ezek nincsenek felszerelve, tehát könnyen meglehet, hogy csak arra szolgálnak, hogy a hangsugárzó alsó részét ne karcoljuk össze, és a dekorban adnak egy kis pluszt.

 

 

 

 

Olyan zeneiség, amit joggal elvárhatunk ennyi pénzért, de kapunk mellé igazi egyéniséget is

 

A meghallgatás során a Parasound elő-végfok párosunk mellett bekötöttük a szintén kölcsönkapott Denon PMA-1600NE integrált erősítőt, valamint QED interkonnekt és hangfalkábeleket is, a jelforrás viszont mindkét esetben a saját, csöves kimenetű CD-lejátszónk volt.

 

A bejáratás után következett a bemelegítés, majd behelyeztük Tori Amos egyik albumát, hogy kezdjünk kicsit ismerkedni a RUBICON 8 hangképével. Azt már rögtön lehetett hallani, hogy zeneiség terén nem lesz hiba, de ez a korong végén bontakozott ki igazán. Az Angel Dusthoz érve végleg megpihentünk, és kényelmesen hátra dőltünk, hiszen volt miért. Varázslatos hangulat részesei lehettünk, a kevés hangszer megtette a hatását, mert minden a helyén volt, Tori éneke pedig továbbra is közel került, ahogyan azt megszoktuk tőle, de itt sokkal jobban a zene egységévé tudott válni. Szinte filmzenei atmoszférát teremtett a hangsugárzó, mert bár minden apró részletet átadott, a zeneiségre fókuszált, az egyedi felépítés pedig már itt megmutatta jótékony hatását, hiszen minden egyes tartomány szépen összeolvadt, remek egységet képeztek.

 

 

 

 

Ezután a King Crimson One Time újkori klasszikusa jött, ahol az aprólékos hangszerelésben és az érzelmekben sem volt hiány. Tony Levin basszusgitárja végig pulzált, és adott egy dinamikus, ám finom ívet a dalszerkezetnek. A hab a tortán ezesetben a halkabb részeken jött, ahol a középtartomány brillírozott, sokszor azt hittük, hogy nem is onnan jön a hang, ahol a RUBICON 8 fizikailag elhelyezkedik. Bravúros előadásban volt részünk, ami egy szintén Crimson dal, az örökbecsű Starless alatt fokozódott. Más korba kerültünk általa, a hangsugárzó pedig teljesen beszippantott, pedig a trió rendesen feladta neki a leckét, hiszen a szerzemény második fele maga az őstobzódás, de mindez briliánsan megírva és eljátszva. Nagyon erőteljes, karakteres volt az előadás, a pontosság pedig újra definiálódott. Nem kihegyezve, vagy magamutogatóan, hanem természetesen. A sokszor ép ésszel alig felfogható ritmusszekciót végigkövettük, a 10 perces előadás végén pedig kaptunk egy méltó, epikus befejezést, ami megkoronázta a hallottakat.

 

 

 

 

Eric Clapton Rush albuma folytatta a sort, ahol kicsit visszavettünk a szélsőségekből, ennek ellenére van olyan minőségi és változatos a rövid dalok sora, hogy élvezethez és teszthez is tökéletesen megfelelnek. Slowhand szerzeményei olyan varázst nyertek, mintha ezek is a karantén alatt születtek volna, pedig őt elsősorban személyes tragédiák érintették és vezették ekkor. Ezeket nem akarja mindenképpen a tudtunkra adni, de minden pengetését átitatja a tragédia, és a film (a Rush ugyanis soundtrack album) adta, korántsem felemelő életérzés. A RUBICON 8 mégsem vont minket letargiába, de az érzelmeinkre hatott, és erre nem minden hangsugárzó képes, még ebben a kategóriában sem. A cintányér hihetetlenül finom volt, a néha előtörő dob pedig iszonyatosan kemény, és hiába a harmincéves felvétel, lehet érezni a bőrök rugalmasságát, naturalizmusát. Magával ragadott ez is a RUBICON 8 által, ez nem vitás.

 

 

 

 

Már Clapton esetében is volt némi zongora, de visszakanyarodtunk Tori Amos Night of Hunters albumához, ahol a Bösendorferé a főszerep, valamint a vonósoké, hiszen ez egy Deutsche Grammophon által kiadott album. A hangsugárzó komolyabb arculatot öltött és eddig nem ismert mélységekbe vitt el minket. Ezen nem feltétlenül a basszus értendő, bár a zenekar elég mélyre hangolva játszik, az énekesnő pedig egy abszolút külön szekcióban foglal helyet. Nem akar minket a zene feldobni, de elvisz egy őszi komorság irányába, ahol a főszerep a tiszteleté, odaadásé és a meghajlásé a mű előtt. Engedjünk a hangdobozok számára nagy teret, mert a zenekar kisebb helyen hajlamos lehet az összemosódásra, ami ronthat az élvezeti értéken, pontosabban úgy fogalmaznánk, hogy a zene ilyenkor a kelleténél vaskosabbá, tömörebbé válhat, így jobban letaglózhat minket a szándékosnál.

 

 

 

 

David Bowie Jump They Say című dalának remixével lazítottunk a szorításon, de nem sikerült teljesen. Ugyan a keverés, főleg a basszus terén nem a legjobb, adott egy adrenalin löketet, ami emelkedett, majd csillapodott, de végig lüktetett. A dal végül is nem a szórakozásról szól, hanem egy sajátos életérzésről, amit azon kívül, hogy csak Bowie tud kínálni, itt még egy sajátos apropója is van, akár Clapton esetében. A keverés által a RUBICON 8 megmutatta, hogy téralkotásban ezen a műfajon is jeleskedik, de kellő dögösséget is hozott, így nem kételkedünk abban, hogy házibuliban nem vall majd szégyent. Ez a jelző megmaradt a rock és annak keményebb változatai terén is, ahol a Metallica szárazságába vitt egy kis melegséget, a Thin Lizzy klasszikusaiba kocsmahangulatot, a TOTO melodikus rockjába pedig tempót és igazi feelinget. Soha nem esett azonban át a sokszor említett ló túloldalára, ahhoz kiegyensúlyozott és finom a lelkülete, de bebizonyította azt, hogy szórakoztatni kommerszebb téren is nagyon tud, és a mosolyfaktor garantált Marc Almond, az Erasure vagy a Level 42 esetében, ahol bemutatta azt, hogy ha a zene megkívánja, bizony a mélytartománya le tud menni a pincébe.

 

 

 

 

Ilyen a nagyfokú hangulatteremtés

 

A DALI RUBICON 8 egy fifikás és jól kitalált konstrukciójú hangsugárzó, és ezt a produkcióján hallani is. A tartományokat szétválasztja, majd összeilleszti, ezáltal nagyon pontos, határozott, erőteljes hangképet alkot. Ám ez korántsem minden: zenél, és igazi hangulatot teremt. Nem analitikus, de kellő érzelem van benne ahhoz, hogy a különböző stílusok erősségét átadja nekünk. A Parasound párosa jobban passzolt hozzá, együttesük analógosabb és zeneibb produkciót nyújtott, míg a Denon valamelyest vehemensebben állt hozzá, több dögöt és levegőt pumpálva belé, ezáltal szellősebbé, pici látványosabbá, de kevésbé éretté téve az előadását. Véleményünk szerint az előbbi jobban áll neki, de a japán integrálttal sem vallott szégyent, csak ennél többet érdemel. Mi örülünk, hogy pótolhattuk a hiányosságunkat, és megismerkedhettünk ezzel a hangdobozpárral, a gazdájának pedig amellett, hogy hálával tartozunk azt is eláruljuk, hogy rajtunk kívül valószínűleg, más irigye is akad majd.

 

Műszaki adatok




Felépítés: 2 és fél + fél + fél utas
Hangszórók: 2 db 165 mm-es mélysugárzó, 165 mm-es középsugárzó, 29 mm-es lágy dóm magassugárzó, 17x45 mm-es ribbon szuper magassugárzó
Frekvencia-átvitel: 38 Hz-34 kHz (+/-3 dB)
Keresztváltási frekvenciák: 500/800/2500/14000 Hz
Érzékenység: 90,5 dB (2,83 V/1 m)
Névleges impedancia: 4 Ohm
Ajánlott erősítő teljesítmény: 40-250 W
Méretek (kiegészítőkkel együtt): 220 x 1100 x 445 mm
Tömeg: 27,3 kg
Ár: 1 699 990 Ft/pár
   

 

Mérleg

 

+ Precíz, erőteljes és kellően karakteres előadás

 

+ Műfajtól függetlenül minden esetben lelkesen és gondosan áll a prezentációhoz

 

+ Igazi lelke van, valódi hangulatteremtésre képes

 

+ Soha nem feledkezik meg a zeneiségről, természetességről

 

- Hasonlóan a kisebb modellhez, a talp minőségére sajnos itt sem fordítottak elegendő hangsúlyt, ez a kategória többet érdemel

 

Szubjektív vélemény



Hangminőség:
Kivitel: 5
Formaterv: 4,5 
Ár/érték arány:

 

 

Forrás: AV-Online.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció