Menu

Cart
A+ A A-

AudioQuest Niagara 3000 tápszűrő teszt

Nehézsúlyú versenyző a tápkondicionálásban

 

A tápkondicionálás kérdésköre legalábbis vitathatónak mondható hifista körökben. Mérések, szubjektív vélemények, fizikai fejtegetések egész sorát találjuk, ha pro és kontra érveket keresünk. Egy azonban biztos: nincs az a mérés vagy fizika, ami képes lenne kimutatni, hogy a tápkondicionálóval elért hangzás számunkra kedvesebb-e, szívesebben és nagyobb örömmel hallgatjuk-e, mint a szűretlen árammal hajtott készülékeket.

 

 

Az AudioQuest már jónéhány tápkondicionáló és tápszűrő készüléket megjelentetett, illetve kínálatában tart. Először a high end kategóriát képviselő Niagara 5000 és 7000 modellek érkeztek, aztán a belépő kategóriát képviselő PowerQuest-ek. Igen ám, csakhogy árban és teljesítményben igen nagy űr maradt az egyes szériák között: a PowerQuest-ek 100 ezer forint körüli ára után mindjárt a Niagara 5000 következett, valamivel több, mint 1,5 millió Ft-os árszint mellett, ami valljuk be igen szignifikáns ugrás. A gyártó is érezhette, hogy a piac nagyrészét nem fedi le, ezért megjelentette az egyébként remekbeszabott Niagara 1200-at, ami 300 ezer Ft körüli árával a költségtudatos, de magas szintű szolgáltatást elváró vásárlók részére kiváló alternatíva lehet. Most pedig megérkezett a "nagy" Niagara szériáknál valamivel kedvezőbb árú modell, a Niagara 3000, ami bár még mindig súrolja az egymillió forintot, mégis komoly alternatívát kínál más, hasonlókkal szemben.

 

 

 

 

A készüléket kicsomagolva láthatjuk, hogy a gyártó nem kevesebb, mint 7 csatlakozóaljzattal látta el. Ebből sajnálatunkra csak kettő képes nagy áramfelvételű eszközök kiszolgálására (azóta sem tudjuk, hogyan fogjuk tiszta árammal ellátni mosógépünket, de ez most talán nem is lényeges) és 5 csatlakozó áll rendelkezésre forráseszközökhöz. A logika természetesen érthető: például két monoblokk kiszolgálásához tökéletesen elég a két nagyteljesítményű aljzat, a további 5 alacsony áramerősséget kínáló csatlakozóval pedig gyakorlatilag az összes, szűrést igénylő eszközünket használhatjuk. Például akár DAC, phono előerősítő, tv, lemezjátszó csatlakoztatása mellett is marad egy szabad aljzatunk a készüléken. Beltartalom tekintetében legfőképpen a gyári specifikációkra hagyatkozhatunk, ezek szerint a Niagara 3000 csúcstechnológiát képviselő megoldásokkal teszi hozzá a magáét high end rendszerünk megszólalásához.

 

 

 

 

Garth Powell, az AudioQuest Niagara sorozat tervezője kifejti: "a váltóáram egy évszázados technológia, amelyet az izzólámpákhoz és az elektromos motorokhoz fejlesztettek ki - ennek a technológiának valójában soha nem volt a célja a prémium audióban használt kifinomult analóg és digitális áramkörök táplálása."

 

 

 

 

Ahhoz, hogy a mai fejlett audio berendezések legjobb teljesítményét érhessük el, rendkívül alacsony zajszintnek kell megjelennie minden frekvencián. Ily módon a zenei részletek és az élethű dinamika is teljességében bontakozhat ki - feltéve, hogy a tápkondicináló nem módosítja rendszerünk karakterét és megszólalását, ahogy azt már sok tápszűrő esetében tapasztaltuk. A Niagara 3000 teljesítményének kulcsa a szélessávú linearitás, amelyet úgy terveztek, hogy elkerüljék a jelenlegi kompressziót és torzítást, amelyek adott esetben jellemezhetik a kevésbé kifinomult váltóáramú kondicionálókat. A Niagara 3000 titka az AudioQuest szabadalmaztatott Ground Noise Dissipation technológiája. Hatékony védelmet kínál a túlárammal szemben is: akár több egymás utáni 3000 amper erősségű és akár 6000 volt feszültségű túláram kivédésére is képes.

 

 

 

 

Mérések és tesztrendszer

 

Mivel rendelkezésünkre áll a BlueHorizon hálózati zajmérő eszköze, így kötelességünknek éreztük, hogy tesztünkhöz elvégezzük a szükséges méréseket. Ebben a kategóriában bizony már jól kell teljesítenie minden eszköznek, így a Niagara 3000-et otthonunk legzajosabb - a BlueHorizon 1000-es skáláján előkelő, 440-es értéket mutató - konnektorára kötöttük. A Niagara 3000 hősiesen helyt állt: az alacsony teljesítményű aljzatok mindegyike 0-5 közötti értéket mutatott, míg a nagyteljesítményűek 0-10 között megálltak. Ezzel bőven a hallható szint alá csökkentette az RF és EMI típusú zajokat, így kijelenthető, hogy technikailag, gyakorlatilag zajmentes áramforrásként szolgált. Ezen túlmenőn hifi rendszerünkhöz használt konnektoraink 170-220 közötti zaj értéket mutattak a Niagara 3000 nélkül. Ezeket sikerült a kis áramfelvételű aljzatokon stabilan 0-ra (!), míg a nagyteljesítményűeken 0-5 közé szorítani, amit kifejezetten komoly eredménynek értékelhetünk.

 

Teszteléshez szokásos referencia láncunkat használtuk: Naim Supernait 3 integrált sztereó erősítő Monitor Audio Gold 300 hangsugárzókkal, valamint egy Naim NDX 2 DAC/streamer eszközzel. Természetesen mindenhol minőségi kábeleket használtunk rendszerünk összekötésére.

 

 

 

 

Tesztzenék

 

Jelen tesztünkhöz kizárólag olyan zenéket választottunk, amelyeket jól ismerünk, éppen ezért könnyen felfedezhetjük bennük azokat a hangzásbéli különbségeket, amiket a Niagara 3000 okoz. Így felkerült örök kedvencünk, a Wintersun - When Time Fades Away című száma, Jean-Michel Jarre - Equinoxe Infinity-je, Mike Oldfield - Return to Ommadawn lemeze, valamint kedvenc klasszikusaink közül Haydn - Trombita concertóinak harmadik tétele, Handel - Vízizene és Tűzijáték, és Vivaldi - Négy évszak szvitje, utóbbiak DSD formátumban. Tesztünk előtt végighallgattuk mindet teljesen szűretlen árammal is, hogy a megjelenő különbségeket igazán kihallhassuk a zenékből.

 

 

 

 

Meghallgatás

 

Szokás szerint a Wintersun számával kezdtük. Azonnal feltűnt a tisztább hangkép és a pontosabb magashangok. Különösen a magas-közép tartományban éreztünk javulást: bár eddig sem nevezhettük különösebben fedettnek a hangképet, mégis most minden kitisztult, fedetlenné vált. Ezen túlmenően a hangszínpad kiterjedése - különösen mélysége - nőtt meg, valamint az egyes szólamok térbeli megjelenése nagyságrendekkel pontosabb lett. Mivel komplex hangszerelést alkalmazó műről van szó, ennek különösen örültünk. Immár szabadon dönthettünk, hogy melyik szólamra fókuszálunk vagy akár el is merülhettünk a kibontakozó zeneműben, mivel a Niagara 3000 nem változtatta túlzóan analitikussá a hangképet. Apropó változás: nagy érdeme volt a Niagara 3000-nek, hogy a rendszer karakterét nem módosította, hanem sokkal inkább "aládolgozta", mintegy kiemelve pozitív tulajdonságait, megtámogatva a szeretett hangképet. Ez számunkra kifejezetten fontos szempont volt, hiszen nem egyszer szaladtunk bele olyan tápkondicionálóba, ami laposabbá, kevéssé karakteressé tette a hangképet, és ez mindenképpen hátránynak értékelhető, hiszen általában azért építünk éppen olyan rendszert, amilyet, mert szeretjük annak karakterét. Ezt a Niagara 3000 minden tekintetben megtartotta, amiért komoly elismeréssel adózunk.

 

 

 

 

Következett Mike Oldfield lemeze, ahol sokkal inkább az akusztikus hangszerek és szólamok természetes, hű megszólaltatása a kihívás. A Niagara ezt az akadályt is könnyedén vette és a már említett pozitívumok mellett némi plusz mélységet is kölcsönzött a zenének. Jobban érzékelhetővé vált a hangszerek teste, a lecsengések, illetve az apró nüánszok, amiket akusztikus zenékben szeretünk hallani - finom érintések a húrokon, apró glisszandók fekvésváltáskor, a test pici reccsenései - ezek mind élővé teszik a zenehallgatás élményét anélkül, hogy zavaróvá válnának.

 

A Jean-Michel Jarre lemez esetében selymesebb magashangok, kevesebb digitális él jelent meg a hangképben, ugyanakkor a dinamika és az alapvetően is hihetetlen méretű hangszínpad egyaránt megnövekedett. A tér érzésünk szerint szinte magasságában is elkezdett kiterjedni, kiváló élménnyel gazdagodtunk. Ezután váltottunk a DSD formátumú klasszikus felvételekre.

 

 

 

 

Nem sejthettük előre, de az igazi reveláció még csak most következett. A kiváló minőségű felvételek megszólalása azonnal a fotelhez szegezett minket és nem győztünk csodálkozni, mennyi tartalék maradt még rendszerünkben a szűretlen árammal való meghallgatáshoz képest. Újabb és újabb dimenziók bontakoztak ki, ahogy a zeneművek előre haladtak: immár nem tudtunk objektíven koncentrálni az egyes résztulajdonságokra, mivel a koherens és minden elemében kifinomult, magasszintű megszólalás magával ragadónak bizonyult, így ellehetetlenítve kötekedő, minden apró hibát élesen felnagyító, kritikus hallásunkat. Döbbenetes térben szólaltak meg a hangszerek olyan térmélységgel, ami minden eddigi tapasztalatunkat felülmúlta. Az előzőekben taglalt pozitívumokat feleslegesnek éreznénk újfent leírni, azonban leszögezzük, hogy mindezek szintúgy megjelentek ezekben a zenékben is, legnagyobb örömünkre.

 

A tesztet követően egyre tovább hallgattuk kedvenceinket, mindig újabb és újabb részleteket, esetenként dimenziókat feltárva bennük.

 

 

 

 

Összegzés

 

Az AudioQuest Niagara 3000 épp annyira lehet barátja egy kellően magasszintű rendszernek, amennyire ellensége lehet pénztárcánknak. A cikk írásakor nagyságrendileg egymillió forintos árával külső szemlélő számára egyenesen őrültségnek tűnhet beszerzése, ugyanakkor tapasztalataink alapján kijelenthetjük, hogy rendszerünk minden egyes komponensén egy kategóriát emelt. Innen nézve viszont már egyáltalán nem tűnik felesleges vagy pazarló beruházásnak, amennyiben rendszerünk legalább hasonló árkategóriájú komponensekből épül fel. Alacsonyabb árfekvésű rendszerekhez értelemszerűen túlzás, azonban mára már ezekben a szegmensekben is találhatunk kiváló megoldásokat a gyártótól, elég csak az általunk is tesztelt belépőszintű PQ2 és PQ3 modellekre vagy a Niagara széria legkisebb tagjára, az 1200-ra gondolnunk. Ezek szintén nem okoznak csalódást saját kategóriájukban, a Niagara 3000 azonban az erősen high end kategóriába tartozó rendszereknek is megbízható, komoly partnere lesz. Külön felhívjuk a figyelmet, hogy a Niagara 3000 nem színezi a hangképet és nem változtatja meg a karaktert, "csupán" többet, szebbet, és mondjuk ki: jobbat hoz ki rendszerünkből. Terjedelmes, súlyos darab, így elhelyezését is érdemes előre megtervezni, viszont értékét mindenképpen a hangzásban betöltött szerepe adja. Fájó szívvel adtuk vissza tesztünk után a forgalmazónak, viszont örömmel adjuk neki a Kiváló Termék minősítést. Ha 20-30 %-kal kedvezőbb áron lenne elérhető, akkor az Ajánlott Vétel címkét is odaítélhetnénk neki, azonban ebben az árkategóriában már nem igazán az ár/érték arány a domináns tényező, sokkal inkább az abszolút értelemben vett minőség - ebben pedig a Niagara 3000 igazán nagyot alakít.

 

Műszaki adatok



Tranziens tápkorrekció: 55 A csúcs
Zajszűrési technológia: Level-X Linear Noise-Dissipation Technology: több mint 21 oktávos differenciális szűrés (10 kHz-1 GHz szélességben legfeljebb 24 dB zajcsökkentés, lineáris válasz)
Legnagyobb áramerősség: 20 A RMS
Veszteségmentes túláram-védelem: többszöri, 6000 V/3000 A csúcsok kivédése a hangzás változása nélkül
Maximum bemeneti áramerősség: 15 A
Kimenetek: 5 alacsony áramerősségű (forrás), 2 nagy áramerősségű (erősítő/végfok)
További tulajdonságok: szabadalmaztatott földzaj szűrési technológia, "Low-Z" NRG szériás AC tápaljzatok, AQ-formázott AC RF szűrő kondenzátorok
Méretek: 44,45 x 8,76 x 38,6 cm
Tömeg: 11,3 kg
Ár: 999 900 Ft
   

 

Mérleg

 

+ Hatékonyan távolítja el a hálózat által keltett zajokat, szennyeződéseket az áramból, méréssel igazolva

 

+ Nem befolyásolja a hangkaraktert, nem változtatja meg a megszólalást

 

+ Pontosabb, nagyobb tér és tisztább hangkép a dinamika megtartása mellett

 

- Ár

 

Szubjektív vélemény

 

Hangminőség: 5
Kivitel: 5
Kezelhetőség: 5
Ár/érték arány: 4,5

 

 

Forrás: AV-Online.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció