Menu

Cart
A+ A A-

McIntosh MTI100 bemutató - Soundstagesimplifi

 

 

A legtöbb ember úgy gondol a McIntosh Laboratory készülékeire, hogy azok hatalmas méretű High-End eszközök. Nagy előerősítők, és még nagyobb végfokok képe villan be. Ám van a 70. életévét ünneplő ikonikus márkanévnek más oldala is, amit Lifestyle rendszereknek neveznek. Ilyen például a bemutatóban szereplő készülék, amely készre szerelt lemezjátszó, streamer, fejhallgató és végerősítő funkciókat kínál. Az MTI100 egy látványos 7800 dolláros csomagban olyan berendezés, amelyre csak rá kell kötni a hangfalakat, és azonnal használható.

 

 

Mint minden McIntosh készülék, ez is a luxus érzetét kelti. Ugyan hiányoznak róla az ikonikus kék teljesítmény mérők, de a zölden világító logo és az üveg nem maradt el. Elegáns fekete üveg lapján a logo hirdeti a márkanevet, és a kezelő gombok, valamint a lemeztányér oldalának alumínium színe harmonizál az erősítők formatervével. Az oldal panelek fekete matt színén a McIntosh felirat díszeleg. Az elektroncsövek megvilágítása a logo színével megegyező zöld.A bal oldalon két forgató gombbal lehet műsorforrást választani, és hangerőt szabályozni. A hangerő gomb megnyomásával lehet a készüléket be vagy kikapcsolni. A forrás kijelzések a 3/8 inch vastag üveg fedőlap élén láthatók. A forrás választó gomb megnyomásával lehet a lemezjátszó motort elindítani, vagy leállítani. A két fém ketreces elektroncső narancs színű alsó megvilágítása jelzi a bemelegedés fázist. Mikor a megvilágítás zöldre vált, a készülék bekapcsolt, használatra kész. Igazi stempunk megjelenést kölcsönöznek a látványnak. Még soha nem járt nálam olyan készülék, amely annyi hűha! kiáltást váltott ki belőlem, és a vendégeimből, mint az MTI100. Biztos vagyok abban, hogy a megvásárlásába ez a szempont is bele fog számítani. Ám ne szaladjunk ennyire előre, elsőként néhány általános információ a hangzás bemutató előtt.

 

 

A dobozból kiemelve az MTI100 készen áll a lemez és Bluetooth lejátszásra. Emellett a hátlap bemeneteihez több más forrás is csatlakoztatható. A Toslink és koaxiális digitális bemenetei 24 bit 192 kHz PCM jeleket tudnak fogadni. Egy pár analóg bemenet és egy mélysugárzó kimenet is rendelkezésére áll. A hátlapon kapott helyet a Bluetooth antenna, az előerősítőt a végfokkal összekötő jumper, és a hangfal kimenet. Fontos tudnivaló, hogy a mélysugárzó kimenetein teljes sávú jeleket ad ki a készülék, a töréspontot az aktív mélysugárzón kell beállítania. A front panel jobb alsó sarkában van a fejhallgató kimenet és a távvezérlő vevő érzékelője. Műanyag teljes funkciós távvezérlő jár hozzá, ami képes a McIntosh CD lejátszókat is vezérelni. A készülék méretei 19,25×6,75×14 inch, a súlya pedig 33,5 font. Ez jelentős tömegnek számít a lemezjátszók világában is. A tányér hét fontos súlya olajfürdős bronz csapágyazáson nyugszik, amit egy 600 fordulatos AC szinkron motor hajt meg. A beépített árnyékolt lemezjátszó előerősítő hangját két 12AX7 triódára csatolják. Vajon milyen hatással lesz ez a hangjára és a bemutató stílusára? Most még nem tudom, de egy biztos, rendkívüli látványt nyújt. Az előerősítő jelét egy D-osztályú végfok kapja meg, amely 50 W teljesítményre képes 8 ohmon, vagy 4 ohmon 80 W-ra 20 Hz-20 kHz sávszélességgel. A teljes harmonikus torzítás 0,5% alatt van maximális teljesítményen, ám 0,25%-ra csökken ha csak a felét használja. Arról a gyártó nem nyilatkozott, miért D-osztályú erősítőt épített be, és arról sem, hogy ezek közül melyik rendszert alkalmazta. A fejhallgató kimenet erősítője 340 mW 47 ohmon, vagy 150 mW 300 ohmon.

 

 

A setup:

Mint minden lemezjátszó, az MTI100 is merev stabil alátámasztást nyújtó vízszintes helyet igényel. A Sumiko Olympia gyárilag be van szerelve, és még a tűnyomást is beállították a javasolt 2 grammra, semmiféle szerelés nem szükséges. A hangszedőt külön meg lehet rendelni 199 dollárért. Az installáció igény kimerül abban, hogy a tányért felhelyezi a csapágyra, az anti skating súlyt felakasztja, és felteszi rá a meghajtó szíjat. A motorcsonk kisebbik átmérőjű részén 33 1/3, a nagyobbik részén pedig 45-ös fordulatot választhat. A szíjat manuálisan kell áthelyezni sebesség váltáskor. Be kell dugni a két csövet az aljzatokba, és rájuk kell illeszteni a védő rácsot. Ezzel az installáció kész, percek alatt lehet végezni vele. Az MTI100 hangfal kimeneteit Audioquest 44SBW kábelekkel csatlakoztattam a Totem Acoustic Sky Tower álló hangfalakhoz, amelyekről Philip Beaudette kollégám írt korábban bemutatót. A hangfalakban 1,3 inches szövet dóm a magas, és 5,75 inches mélyközepek vannak első rendű keresztváltóval szűrve. A Totem érzékenysége 88 dB/W/m, és a névleges impedanciája 8 ohm a teljes tartományon, ezért könnyen hajthatók. A bemutató során használtam ezen kívül a Hifiman Edition X V2 planar-magnetic rendszerű fejhallgatómat, amely 25 ohm impedanciájú, és 103 dB érzékenységű.

Analóg hallgatási tapasztalatok:

Mielőtt mostani kisebb otthonomba költöztem, harminc évig szinte csak analógot hallgattam. Aztán a hely csökkenése miatt átváltottam digitálisra, és eladtam a kedvenc Pro-Ject 2Xperience lemezjátszómat, meg az összes lemezemet. A bemutatóhoz úgy kellett kölcsönkérnem néhány LP-t a nővéremtől, és az unoka testvéreimtől, sőt vettem párat a helyi boltban is.

Carl Orff kanadai nyomású Carmina Burana lemeze került a korongra elsőként. A felvételt a New Philmanonia Orchestra an Chorus 1965-ben adta elő Rafael Frühbeck de Burgos (Angel 36333) közreműködésével. A mű a korai 1930-as években született és egy teljes nagyzenekar két zongorával, férfi kórussal, négy szólóénekessel adja elő. Érzésem szerint még az a zenerajongó is elismeri az O Fortuna nyitó rész drámaiságát, aki amúgy soha nem hallgat klasszikus zenét.

Az MTI100-nak egy kis bemelegedésre volt szüksége, hogy jobban hangozzon. Amikor először hallgattam bekapcsolás után az O Fortuna hangjait, az kissé zavarosnak tűnt, különösen nagyobb hangerősségen. Ez a zavarodottság viszont kb. 15 perc bemelegedés után teljesen megszűnt. Mikor a tűt visszatettem a lemez elejére, a keménység elmúlt, simává, áttekinthetővé vált.

Tovább javult a hang mikor betettem a rendszerbe a 2 méter hosszú Wireworld Stratus 7 tápkábelt (120 dollár) a gyári helyett. A nagyobb átmérő jelentősen javította a dynamic headroom értékét, így a dinamika csúcsok kevésbé voltak tömörítve, igaz a nagy hangerejű részeken még mindig volt egy kis hiányérzetem.

 

 

Ennek ellenére a hang lenyűgözött. A színpad ábrázolás kiváló különösen a kórus tekintetében. A halk ének és a zenekar csendes játéka során is csodálatosan rétegezett és áttekinthető maradt. Valami csoda, amit az Abbey Road Studio No. 1 művelt ezzel a felvétellel. Nem csak hogy visszaadták az élő előadás élményét, de sikerült megjeleníteniük azt is a felvételben, hogy miként használja a színpadot a szerző a drámai hatások eléréséhez. Lucia Popp szoprán szólói lenyűgöztek, a zongora és a többi hangszer is megfelelő súllyal jelent meg.

A varázs folytatódott mikor Bob Dylan Slow Train Coming (Columbia 36120) lemezéről a Gotta Serve Somebody című számát hallgattam. A színpad szélesebbre tárult mint a hangfalak távolsága, a mélység pedig messze távolira változott. Itt is kiderült, hogy az MTI100 milyen jól követi a dinamika csúcsokat, valamint Dylan énekét. Mindezek mellett a hang kicsit keményedett a csúcsokon.

Bach Goldberg Variations (CBS Masterworks IM37779) kölcsönkapott lemezén Glenn Gould 1981-es felvétele hallható. Több részen, köztük a nyitó Aria-ban Gould lassabban játszik, mint a karrierét beindító Goldberg 1955-ös első felvételén. Az andalító játéka természetesen itt is jelen van, de mindennél fontosabb, hogy a megjelenítése hihetetlenül pontos. Az MTI100 és a Sky Tower szépen szólaltatta meg Gould gyors futamait. A staccato villámsebes mikor az Aria-ról az első variációra tér át. Örömmel, hatalmas energiával robbant fel, de a zongora hangját kicsit keménynek éreztem.

A lemez több évtizedes kora ellenére viszonylag jó állapotú volt, nem láttam rajta karcokat, igaz hallható volt rajta némi felületi zaj ami befolyásolhatta az audio anyag visszaadását. Annak a hallgatónak, aki csak a zenére koncentrál, ez fel sem fog tűnni, a McIntosh jól végezte a dolgát. Szerencsére a lejátszó mentes volt minden általános vinyl betegségtől, a meghallgatások során soha nem tapasztaltam mechanikai pontatlanságra visszavezethető problémát, vagy más hangzást zavaró jelenséget.

Digitális forrás hallgatási tapasztalatok

Bár az analóg LP az MTI100 legfőbb vizuális tulajdonsága, gyanítom, hogy a legtöbb tulajdonos Bluetooth kapcsolaton keresztül is fog vele zenélni. A dobozból kiemelve a készülék azonnal készen áll a párosításra. LG G7 ThinQ okos telefonommal a párosítás gyorsan ment. Az kicsit bosszantó volt, hogy a telefon egyéb hangjai is megszólaltak a hangfalakon miközben a Bluetooth funkciót használtam.

Az MTI100 támogatja az aptX HD kodeket, és ha a telefonja képes erre, mindenképpen javaslom, hogy aktiválja azt a telefon menüjében. A telefon menüben megérintettem az MTI100 sorban a kis fogaskerék ikont, és a legjobb hangminőséget aktiváltam a csatlakozás menüben.

Az MTI100 nem tartalmaz WiFi vagy más streaming funkciót, de külső hálózat lejátszót köthet hozzá akár a gyártó kínálatából (vagy más gyártótól) valamelyik digitális bemenethez. Bár a Bluetooth kényelmes megoldás, a hálózaton keresztül történő muzsikálásnak hangzásbeli előnyei vannak (lásd később)

 

 

A Bluetooth segítségével elsőként a Tord Gustavsen Trio The Other Side (24bit 96 kHz FLAC ECM/Qobuz) felvételét hallgatva tetszett a hang. Gustavsen és a basszusból valamint dobosból álló zenekara csodálatosan szvingeltek. Az album nem csak zenei, de szellemi tartalommal is bír, amit az MTI100 és a Sky Towers hangfalak érthetően szólaltattak meg. Gustavsen zongora játéka gyors, artikulált. Jól hangzott, de mikor Gustavsen belecsapott a billentyűk közé, az alsó oktávok megkeményedtek. Sigurd Hole nagybőgője szépen pendül, megfelelő mélységet ér el. A hangzáskép nagyon jó, ami a kis áthallásnak tudható be, emellett jó volt a színpad mélység ábrázolás. A hang azonban kicsit lazább, mint szeretném, én feszesebben szeretem.

Mint az később kiderült, ez a hiányosság inkább a Bluetooth kapcsolatnak volt köszönhető, mint az MTI100-nak. Az aptX HD kapcsolat során a 24/96 Qobuz adatfolyamot 24/48-ra csökkentették, majd 4:1 tömörítésnek vetették alá. Helyes volt a hallás memóriám? Lehet, hogy több volt ebben a felvételben, mint amit a Bluetooth kapcsolaton keresztül hallottam?

Hogy kiderítsem a választ, csatlakoztattam a Bluesound Note 2i hálózati lejátszó funkciót tartalmazó előerősítőmet (399 dollár) az MTI100 SPDIF bemenetével. A csatlakozáshoz egy Audioquest 2 méteres Carbon koaxiális kábelt alkalmaztam. A hang jelentősen javult. Gustavsen zongora játéka nagyobb súlyt kapott, a csapat játéka is más dimenzióba lépett. Hole basszusának több teste lett, mégis feszesnek, tapinthatónak tűnt. Jarle Vepestad dobolása pedig felgyorsult. A hang nagyobb, háromdimenziósra változott.

Mikor ugyanezt a műsorszámot WiFi kapcsolattal továbbítottam a Bluesound felé, a tér körvonalai javultak, a gitárok, a dobok, a háttér énekesen egy-egy adott helyet foglaltak el a hangzástérben, és Annie Lennox elől középen énekelt a fantasztikus hangján.

A HiFiman Edition X V2 fejhallgatón keresztül ez a felvétel megmutatta, hogy az MTI100 High Drive kimenete különleges erényekkel rendelkezik. Az alap stílus megmaradt, de a háttér énekesek, a dobokat egy nagy pulzáló tömegként szólaltatta meg.

Mikor valami finomabbra váltottam, a My Right Eye Laurie Anderson Homeland (16/44,1 FLAC Nonesuch/Tidal felvételén a High Drive kimenet minden apró részletet megmutatott úgy Anderson, mint az együttesének művészi színvonaláról.

 

Összehasonlítás:

Mivel a McIntosh MTI100 igazi különlegesség, nehéz az összehasonlítás. Akadnak ugyan erősítővel egybe épített lemezjátszók a piacon, de nem ebben a kategóriában, ezért egy hasonló árú integrált erősítőből és lemezjátszóból álló rendszerrel hasonlítottam össze.

A NAD Masters M10 BluOS erősítője (2500 dollár) nálunk a Rewievers Choise (tesztelők választása) ajánlást kapott korábban. 100 W kimeneti teljesítménye van csatornánként 0,03% THD mellett. Ilyen módon már nem almát hasonlítok narancshoz.

Az Eurythmics Would I Lie to You számán a NAD-ot valamint az MTI100-at és a hozzá csatlakoztatott Bluesound Note 2i hangját összehasonlítva a NAD a nagy energiákat könnyedebben szállította, de nem volt akkora a hang, mint a McIntoshon keresztül. Olyan a döntés, mint az érme feldobása. Bármelyik lehet jobb.

A Charles Lloyd Quartet Passin’ Thru (24/96 FLAC Blue Note/Pro Studio Masters) rövid műsorszámának elején Reuben Rogers basszus szólójához Eric Harland dobjai és cintányérjai csatlakoznak. Aztán belép Jason Moran zongorája, és Lloyd szaxofonja. Minden hatalmasnak és gyorsnak tűnt, de mikor a csapat belehúzott, a bemutató kissé harsányra változott. A NAD M10-en keresztül hallgatva Harland cintányér ütései szelídültek, Roger basszusa kerekebb volt, Moran zongorája pedig valóságosabbnak tűnt. Ezzel együtt az MTI100 nagyobb színpadot festett, amely kiválóan visszaadta a Montreux Jazz Festival élő felvételének hangulatát.

 

 

A fejhallgató kimenet összehasonlításához az MTI100 beépített egységét az iFi iDSD Micro BL DAC és fejhallgató erősítőt (599 dollár) használtam. Erre a jelet a MacBook Pro laptopomról csatoltam. Ennek az egységnek 950 mW a kimeneti teljesítménye 32 ohmon, illetve 100 mW 300 ohmon, így talán nem túl erőltetett a dolog.

A My Right Eye című számban Anderson hangja kicsit testesebb volt az iFi erősítőjén keresztül, de ez a csekély különbség azt mutatta, hogy az MTI100-ba bizony kiváló fejhallgató erősítő van beépítve. Az Eurythmics Would I Lie to You című számán az iFi nagyobb és könnyedebb volt a dal középső részén.

Következtetés:

A bemutató korábbi részeiben minden tapasztalatomat leírtam, most csak összefoglalom azokat. Az MTI100 hallgatásakor többször tapasztaltam, hogy nagy hangerősségen hajlamos kicsit harsánykodni, ám ezt soha nem tette számomra zavaró mértékben. A nálam töltött idő alatt mindig lenyűgözött a hatalmas áttekinthető térábrázolásával, ami jól adja vissza a felvétel hangulatát. Nagyon tetszett, amit a McIntosh összehozott ebben a készülékben, ráadásul ennél egyszerűbb üzembe helyezés módot elképzelni sem tudok.

Néhány javaslatom lenne a potenciális vásárlók számára. Noha a Bluetooth kapcsolaton keresztül a streaming kényelmes és egyszerű, de ezt a funkciót gyakran használó zene rajongók esetleg vegyék fontolóra egy hálózati lejátszó egység rendszerbe iktatását, mert jobb hangminőség érhető el a szerverről való lejátszás móddal. A hálózati kábel fejlesztés beruházása látványos javulást eredményez.

Az MTI100 januári bemutatása óta számtalan vélemény olvasható erről a készülékről. Ám a fórumokon „trollkodók” a véleményüket leggyakrabban a készülék meghallgatása nélkül osztják meg. Az ő nézeteik szerint jobb hang érhető el különálló erősítő, lemezjátszó és cartridge kombinációval. Ebben igazuk is van, de egy dolgot elfelejtenek. A McIntosh MTI100 nem a kemény magos audiofilek számára épült, hanem olyan zenehallgató tábort céloz, akik egyszerű de stílusos módon szeretnének hódolni a szenvedélyüknek a körülmények túllihegése nélkül. Erre az MTI100 kiválóan alkalmas.

Számomra egyébként mindig megdöbbentő az, hogy milyen alapon képesek egyesek azt gondolni magukról, hogy kizárólag az ő ízlésük a mérvadó? Ők soha nem fogadják el azt, hogy vannak zenehallgatók, akik más értékrendet vallanak. A McIntosh MTI100 nem csak egy komponens a Hi-Fi rendszerben, hanem egyfajta ipari művészet is. Akik megértik a lényegét, azoknak tetszeni fog. Ha Önnek is tetszik a megjelenése, valamint a benne rejlő lehetőség, akkor a válaszom: Igen, megveheti. Hajrá!

 

Forrás: Audiophile-szalon.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció