Menu

Cart
A+ A A-

Sonus faber Minima Amator II bemutató - Hometheaterhifi

A Minima Amator II a Sonus faber új Heritage sorozatának tagja. Az 1992-es eredeti tömör fa dobozos Minima Amator állványos előd közvetlen leszármazottja.

 

 

A gyártó visszanyúlt az 1992-es évben bemutatott Minima Amator-hoz, hogy modernizálja kicsit. A tömör diófa szekrényt megőrizték, és a Minima Amator II-val szeretnék demonstrálni a Sonus faber legújabb technológiáit a hangzás, és a kivitel terén.

Erények:

  • Gyönyörű megjelenés, tömör diófa kabinet
  • Hibátlan kivitelezés
  • Kiegyensúlyozott hang
  • Hatalmas színpad ábrázolás

Talán nem hallott róla, de a Sonus faber az elsők között volt, aki sokat tett azért, hogy a hangfalai nem csak jól szóljanak, de jól is nézzenek ki. Réges-régen a gyártó védjegye volt a lekerekített tömör fa kabinet. Ám, ahogy azt manapság már mindenki tudja, a tömör keményfa nem a legjobb anyag a hangfal építésre, mert megnehezíti a hangzás elszíneződését okozó rezonanciák csillapítását. Erre a Sonus faber is ráébredt, és az 1990-es évektől MDF-et használ. Az utolsó tömör fa dobozuk az 1992-ben kiadott Minima Amator volt, amit napjainkban a Minima Amator II követett. Megépítése nem csak tisztelgés az előd modell előtt, inkább azt szeretnék bemutatni vele, hogy az eltelt 27 évben mennyit fejlődött a technológia. Vajon az utód van olyan jó, mint a névadó ős? Rajta, derítsük ki!

 

 

A Minima Amator II egy végtelenül egyszerű két-utas állványos, ha csak a gyári specifikációit nézzük. Ám tartalmaz néhány nagyon érdekes felépítésbeli finomságot. Beszéljünk először a kabinetről. Tömör diófa. Nem MDF, dió furnérral bevonva, hanem igazi tömör keményfa. A két oldalfal egy tömbből van kivágva, és ehhez van illesztve a felső és alsó panel úgy, hogy az erezet harmonizáljon. Az alsó és felső panel kicsit világosabb színű, ami gyönyörű összhatást hoz létre. A Sonus faber nem elégedett meg azzal, hogy tömör fát használt, de még egy látvány elemet is beépített. Az alján bronz betét fut körbe, amely igazán klasszikus megjelenést kölcsönöz neki. Négy kis gumi lábon állítható polcra, vagy éppen állványra. A Sonus faber Carrara állványa (1500 USD), vagy az Unicum állvány (199 USD) használható hozzá. A diófa áttetsző szatén lakkozása kiemeli a fa erezetet, és mélységet ad neki. Nem csak én, de a vendégeim sem tudtak ellen állni annak, hogy meg ne érintsék. Amellett, hogy gyönyörűnek tartom a dió színt, mindig megpróbálom elképzelni, hogy miként festene grafit színben a Minima. Biztos, hogy sokkal modernebb lenne úgy a megjelenése. Gyerünk Sonus faber, mutass nekünk más szín opciókat is! A hátlapon két szett bemeneti csatlakozás található, amelyek közül ha kiveszi az összekötőket, kettős kábelezés, vagy kettős erősítés is lehetővé válik. A csatlakozók felett van a hátsó kicsatoló cső.

 

 

A front panelen látható a „Sonus faber hangja” a magas, és mélyközép kombo. A magas sugárzó a cég saját fejlesztésű 1,1 inches Damped Apex Dome egység, amely előtt három ágú hullámterelő látható. A mélyközép egy 150 mm-es cellulóz és más rostokkal megerősített membránt tartalmaz. Puha valódi bőr fedi be a front panelt. A rács mágnesesen rögzül. Annak ellenére, hogy a rács tartozék, azonnal levettem róla, mert semmiképpen nem akartam elfedni ezt a szép látványt. A Minima Amator II beállítása relatív könnyű volt. Összehasonlítva a korábban tesztelt Olympica Nova V állóval ennek sokkal könnyebb a mozgatása, akár egyedül is megy. A dobozból kiemelve feltettem őket egy pár Dynaudio Stand4 állványra. Itt egy pillanatra álljunk meg. A Minima Amator II alján van négy kis gumi láb, amely leegyszerűsíti a polcra helyezését, de bonyolítja azt, ha nem gyári állványra akarja tenni. Nekem komoly gondot okozott a biztonságos rögzítése, ezért azt javaslom, hogy a Sonus faber dedikált állványai közül válasszon. A Carrara állvány például gyönyörű márvány elemeket tartalmaz, és könnyedén rögzíthető hozzá a hangfal.

 

 

 

Miután végeztem az állványra szereléssel, kivettem az összekötő lapokat a bemenetek közül, mert a hangfalat Kimber 4VS dupla kábelezéssel csatlakoztattam a Wired4Sound multicsatornás erősítőmhöz. Az erősítő teljesítménye 8 ohmon 525 W, és 4 ohmon közel egy kilowatt. A végerősítőt Marantz AV8801 előerősítőhöz csatlakoztattam XLR kábelekkel. A Marantz a bemutató időtartama alatt Pure Direct módra volt kapcsolva, emellett a Minima Amatorok felé teljes sávú jeleket küldött. Oppo UDB-205 volt a CD, az SACD, DVD-Audio lejátszóm, a nagy felbontású fájlokat pedig az USB bemenetéhez csatlakoztatott külső memóriáról játszottam le. A rendszerem tartalmaz Hsu Research VTF-3 Mark II és ULS-15 Mark II szubokat, de a kritikus hallgatás legnagyobb részében ezeket nem használtam. Az elhelyezés pontosítására teszthangokat használtam. A hangfalak mögött kb. 30 inch távolságot kellett hagynom. Ekkora távolság elegendő volt ahhoz, hogy ne búgjon a mélytartomány. A hangfalak közötti távolság 6 láb volt, a hallgatási pozíció pedig 9,5 láb távolságra esett. Úgy forgattam be őket, hogy a magas sugárzók tengely iránya kb. 60 centire a fejem mögött metszette egymást. Számomra ezek a beállítások nyújtották a legjobb tonális egyensúlyt, színpad ábrázolást, és mélységet. Így a magas tartomány is kellemesen kiegyenlített volt.

 

 

A bejáratás:

Nagyon meglepett a hangjával, mikor először beindítottam. A hang a dobozból szólt, és nagyon nyers volt. A basszus tartomány túl feszes, a közép tartomány pedig nem is hasonlít a Sonus faber stílusú gazdag, telt hangra. Ezeket a jelenségeket rögtön ráfogtam a tömör fa dobozra. Át is futott az agyamon, hogy na, ezért nem használnak már tömör fát a hangfal építéshez. Aztán közepes hangerőn megkezdtem a bejáratást. Néhány elektronikus diszkó zenét válogattam össze, és ismétlésre állítottam a lejátszót, majd pár napra magára hagytam a rendszert. Az első jelentős változás 150 óra után következett be, de ezzel még nem elégedtem meg, további két hétig folytattam a bejáratást. Ezután a dobozhang teljesen elmúlt. A mélyek nagy változáson estek át. A feszesség megmaradt, de megjött a teltség. A közép tartomány megnyílt, és a magas is kiteljesedett. Komolyan mondom, hogy ez volt a legnagyobb változás életemben, amit egy hangfal bejáratása alatt tapasztaltam. Ha bármikor elmegy egy ilyen hangfalat meghallgatni, győződjön meg arról, hogy legalább 400 órát járatták előtte, különben nem azt fogja hallani, amit tud.

 

 

A kritikus meghallgatást néhány klasszikussal kezdtem, hogy fogalmat alkothassak a Minima erejéről. A tesztek során rendszeresen alkalmazott Rachmaninoff Lento Assai Symphonic Dances (Reference Recordings 24 bit 96 kHz FLAC) művet indítottam el. A Minima Amator csodálatosan teljesített ezen a felvételen. Kivételesen tiszta és valóságos stílusban szólaltatta meg a fafúvósokat, jól ábrázolta a hangszerek csillogását. A xilofon a 12.-ik percnél fantasztikus. A hangszer hangja betöltötte a szobámat. A dinamika természetesen elmarad egy álló hangfaltól, de a Sonus jól tartotta magát. Ugyanezt a felvételt újra elindítottam a Hsu ULS-15 MKII támogatásával (keresztezési frekvencia 50 Hz volt), és a különbség nyilvánvaló lett. A Minima Amator II egy kis méretű polc hangfal, de ha nagy dinamikára vágyik, szüksége lesz mélysugárzó támogatására. Arra viszont ügyeljen, hogy a szub legyen magas minőségű és gyors, hogy követni tudja a hangfalakat.

A női énekhang is nagyon jól szól rajta. Melody Gardot Your Heart is as Black as Night My One and Only Thrill felvételén (CD: Verve B001NESPCH) elragadó volt. Melody hangja gyönyörű tisztasággal, és meglepően jó teltséggel szólalt meg a kis dobozokból. Meglepett az is, hogy milyen jól érzékeltette a zenei mondanivalót. A Minimáknak nagyon jó a közép tartománya, és pontosan illeszkedik a teljes átvitelbe. Elképzelhető, hogy ez arra vezethető vissza, hogy a hangfal nem megy le olyan mélyre, mint az én Olympica II hangfalam, vagy mint a nemrég tesztelt Olympica Nova V, de kicsit fényesebbnek éreztem a valóságosnál. Ez végül is nem rossz dolog, nem kritikának szántam, inkább a Sonus hangfalak sima hangzásának dicsérete. Néhány extra részletet véltem felfedezni a rézfúvósok hangjának ábrázolás módjában. Melody hangja pontosan középen helyezkedett el a színpadon.

Diana Krall Turn up the Quiet Blue Skies (24 bit 192 kHz FLAC) hangja még jobban szólt, mint az előző felvételen Melody. A megnövekedett felbontás látványosan nagyobb hangot, és még tisztább bemutatót eredményezett. A mély gyors, és tényleg feszes. A hang itt is pontos. Krall közel mikrofonozott hangja, és zongora játékának gyors futamai szépen szólaltak meg. Tisztán érzékelhető minden hangszer elhelyezkedése. Több felvételt is meghallgattam az albumról, és mindegyiken jól teljesítettek a hangfalak.

Hogy kipróbáljam miként boldogul más műfajokon, elindítottam Gary Clark Jr. Blak and Blu lemezéről a When My Train Pulls In (Warner Bros 24 bit 96 kHz FLAC) számát. Már a nyitó gitár riff megszólaltatásának pillanatában tudtam, hogy ezzel minden rendben lesz. Clark gitárjának torzított hangja fantasztikus volt. Az édes hangzás mellett kiválóan lehet érzékelni az előadó különleges technikáját. A gitár nem volt túl fényes még a szóló alatt sem. A hangszer teste a térben jelenik meg. A basszusgitár feszes még akkor is, ha a hangerőt 90 dB fölé emeltem. A legjobb kifejezés ami eszembe jut, a pontos. Úgy tűnt, hogy a Minima Amator II nem adott hozzá semmi egyéni színezetet, csak hagyta, hogy áradjon a zene. Pont úgy, ahogy azt szeretem.

Az egyik legnagyobb élményem a hangfalak hallgatása közben egy véletlennek volt köszönhető. Az Oppo lejátszómhoz csatlakoztatott USB memórián böngésztem, amikor rátaláltam Richard Duran In Search of Sunrise 13,5” lemezéről rippelt FLAC fájlra (CD Songbird B00ZIUOFCK). A könnyebb műfaj kedvelőinek talán nem is kell őt bemutatnom. Aki valami újat szeretne kipróbálni, azok nem árt, ha tudják róla, hogy egyike a progresszív/epikus DJ trance legjobb képviselőinek. Személyes kedvencem már évek óta. Az In Search of Sunrise 13,5” album kiváló keverést és hangzás mintákat tartalmaz. Leginkább a kevert verzió meghallgatását javaslom, és nem a különálló dalokat, hogy átélhesse a teljes élményt. Egyébként a teljes album meghallgatása is kivételes élvezetet jelentett. Az 5-ös Soulstring című számban rendkívül gyors basszus aláfestés van a teljes időtartam alatt, és ez semmi problémát nem okozott a Minimák számára. Folyamatosan fenntartotta a ritmust, gyönyörű tisztán zenélt. Mikor a hangerőt 90 dB fölé növeltem, akkor sem torzított. Ezt nem hittem volna egy ilyen kis hangfalról. A színpad hatalmas, és mély ebben a trance stílusban. A szintetizátor futamok mintha a térből érkeznének, segítettek teljesen bele merülni a muzsikába. Később a dalban van néhány effekt, amely átüt a zenén, de ezeket is megfelelő visszaverődésekkel prezentálta a hangfal.

Összefoglalás:

2000 dolláros darab áron a Minima Amator II nem olcsó, de prémium anyagokból, elképesztő építési minőségű, kiváló hangú hangfalat kap a pénzéért.

Szerettem benne:

  • Méretéhez képest jó mélytartomány
  • Gyönyörű gazdag közép tartomány
  • Részletes, pontos, de nem túl csillogó magas tartomány
  • Nagyszerű tér ábrázolás, és nagy színpad mélység

Szeretném látni benne:

  • Nagyobb színválaszték
  • Jól jönne még egy kis mély
  • Az állvány opció, de lehetne tartozék, mert azon szól jól

Annak ellenére, hogy a Minima Amator II tömör diófából épült, minden zenei stíluson fantasztikus hangja van. Egy darabka történelem és a modern stílusú bemutató keveréke. Ilyet nem gyakran lehet látni és hallani a Hig-End audió világában.

A Sonus faber nem csak a saját rajongó táborát szeretné kiszolgálni, de új tagokat is akarnak szerezni. Erre tökéletes példa a Minima Amator II. Elég csak ránézni a gyönyörű diófa kabinetre, az igényes fekete bőr előlap borításra, hogy elhiggye a szép hangját. Nem is tudom hányszor írtam már le, hogy „nem olyan mint régen”, ám a Minima Amator II úgy épült, hogy öröm legyen hallgatni. Több modern anyagot is tartalmaz, mégis tökéletes példája a tradicionális megjelenésnek. És hogy itt is leírhassam, ez sem olyan, mint a régi, tudnia kell, hogy keskenyebb az előd modellnél. A Sonus faber ragyogóan ötvözte a hagyományos fa megmunkálás módokat az új technológiákkal, hogy régies megjelenésű, de a legmodernebb hangzásvilágot kínáló hangfalat építsen.

 

Írta: Tyler Stripko

 

Forrás: Audiophile-szalon.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció