Menu

Cart
A+ A A-

Red On Red

 

Ugye milyen csábító, amikor a kedves felveszi a kis piros koktélruháját, és hozzá pirosra lakkozza a körmét? Ugyanilyen vadítóan néz ki az Edwards Audio TT6 piros változata az Audio-Technica VM740ML hangszedő szexi piros tűtartójával. De vajon hogyan szólnak együtt?

A Covid nélkül ez a teszt sem jöhetett volna létre. Megbeszéltünk ugyanis egy meghallgatást: Balázs egy Edwards Audio TT6-ost rendelt piros színben, és ránk bízta, hogy ajánljunk egy hozzáillő hangszedőt. A kijárási korlátozás miatt a közös meghallgatásra már nem került sor, de én azért beszereltem a hangszedőt, kiválasztottam egy pár lemezt, és leültem a fotelba.

Hogy miért éppen az Audio-Technica VM740ML-re esett a választás? Na nem a piros tűtartó miatt, a színharmónia csak a beszerelés közben tűnt fel. Amikor az ember hangszedőt ajánl, több szempontot vesz figyelembe, elsősorban persze a költségkeretet, másodsorban az adott lemezjátszó és hangkar tulajdonságait, harmadsorban a leendő tulajdonos által hallgatott zenéket.

 

 

Ami az árat illeti, egy 280 ezres lemezjátszó biztosan kiszolgál egy 100 ezer forint körül árazott hangszedőt – szerencsére Balázs pénztárcája is egyetértett ebben a kérdésben. Ami a lemezjátszó és kar tulajdonságait illeti, a TT5-ös és TT6-os lemezjátszókat kiegyenlített, természetes hangú gépeknek ismertem meg. A TT6-os poltrudált karbon karcsöve könnyűnek számít a maga 9 grammos effektív tömegével, ez némileg behatárolja a választható hangszedők körét.

Amikor a hallgatott zenékre kérdeztem rá, az a szó volt a válasz, amitől minden hifi-kereskedő retteg: Balázs zeneileg ugyanis „mindenevőként” határozta meg magát, ami kicsit sem könnyíti meg az ajánlást. Ugyanakkor megemlített egy részletet, amibe bele lehetett kapaszkodni: a lemezgyűjteménye egy része „öröklött”.

Hm, az ilyet ismeri minden lemezgyűjtő: többnyire magyar kiadású lemezek, jobb esetben jugoszláv vagy indiai nyomásokkal hígítva. Kötelező darab a Csendes éj című karácsonyi komolyzenei válogatás lemez, ebből majdnem 800 ezer darabot nyomtak, amivel ez toronymagasan a legnagyobb példányszámban kiadott magyar lemez. Ami a gyűjteményt illeti, a jellegzetes Hungaroton sound kicsit kásás, kicsit fejbevert, kicsit magashiányos – bár kétségkívül vannak kivételek.

Az árat, a fizikai tulajdonságokat és az öröklött lemezgyűjteményt betáplálva a gép végül az Audio-Technica microline tűs VM740-esét dobta ki: a 105 ezres ár [április 13. után 114.990 ft], a könnyű karokhoz méretezett engedékenység, és az eredően világos hangkép szépreményű házasságot vetített előre.

Az Edwards Audio TT6 pompás lemezjátszó, de az összeállítása, jajj. Az első akadály a karlift beállítása. Nem tudom, Kevin Edwardsot gyerekkorában talán megrémisztette egy karlift, és azóta fél tőlük, de tény, hogy még nem jött olyan lemezjátszó tőle, amin a megfelelő magasság lett volna beállítva. Nem rakétatudomány, egy hernyócsavar tartja a kar alátámasztását adó sínt, a megfelelő imbuszkulcs birtokában kb 5 másodperc a művelet.

A hangszedő beszerelése során a hajszálvékony kábelek jelentik a kihívást, de szerencsére a forrasztások első osztályúak, és maga a drót sem szakadékony, továbbmentünk.

 

 

Jöhet a tűnyomóerő beállítása. Ehhez feltesszük a lefelé csüngő iskolát követő ellensúlyt a hangkar végére, és… és semmilyen támpontunk nincs, hogyan állítsuk be a tűnyomást. Tűmérleg nélkül nem fog menni. Ráadásul a pontos tűnyomás megtalálása idegőrlő türelemjáték: a súly egy milliméteres mozgatása is 0,2 - 0,3 g különbséget jelent, és közben arra is ügyelnünk kell, hogy a súly éppen függőlegesen lógjon.

Az antiskating gyárilag beállítva érkezik, ami komoly szerencse, mert azt a kis súlyocskát piszkálni istenkísértés lenne. Kevin megnyugtatott, hogy a gyári beállítás 1.9 g ± 0.3g értékek között tökéletes: az unipivot karok kevéssé érzékenyek a skating erőre. Tény, hogy a VM740 által kért 2.1 grammot beállítva gyönyörűen teljesítette az antiskating track-et a beállító lemezen. Ezt a szellemes, fémpálcás megoldást egyébként a Pierre Lurné-féle Audiomeca Arm 1-esen láthattuk korábban.

 

 

Kikacsintva az öröklött lemezek kategóriára, feltettük a…., na nem, nem a Csendes éjt.... A karácsonyi dalok végképp szürreálisan hangzottak volna az áprilisi koronavírus járvány idején, inkább egy másik „mindenkinek megvan” albumot, az István, a királyt.

Emlékeim szerint ez egy meglehetősen dinamikátlan, agyonkompresszált felvétel – de a TT6 + VM740 alatt feléledt, legalábbis az A/2 számtól kezdve. Ez itt Koppány belépője (Nem kérdem én), és egyrészt lenyűgöz Vikidál Gyula erőteljes hangja, másrészt a dögös hard rock riffek, amik alighanem Koppány szilaj természetét igyekeznek megfesteni. Ezeket a TT6 + VM740 tisztán és lendületesen teszi elénk. A kórus (Szállj messze, szállj magasra) fortéban nyomja, hangos, de nem erőltetett, kellemes a fülnek – emlékszem, amikor iskolásként láttam a filmet, ezerszer jobban bejött Koppány, mint a puhapöcs István – most már azt is sejtem, miért. A kórus felett a kísérő cintányér kifejezetten élő hangzású, kábé mint valami jazz tesztlemezen.

A mindenféle cintányérok változatos hangzása a többi lemezen is meglepő volt. A fene gondolta volna, hogy az ős-Bikini XX. századi híradó című marháskodása is ennyire izgalmas felvétel. A dobok mögött Németh Gábor, akit a Bikinin kívül a Skorpióból és a Dinamitból, szóval ilyen őszinte rockzenekarokból ismerünk, pedig a jazz konzin szerzett diplomát – eddig fel sem tűnt milyen parádésan bánik a cinekkel, akár punk-marháskodásról van szó (Harapj rá a köszörűre), akár jazz marháskodásról (Furcsa jazz), ahol maga Nagy Feró tol egy igazi free jazz szólót altszaxofonon. A hangzás rockos, amit a dob és a basszus összjátékának a pontos követhetősége alapoz meg. A TT6 és a VM740 megmutatják, hogy ha egy kicsit dinamikátlanabbak is egy jó nyugati nyomásnál, a magyar lemezekből is sokat ki lehet hozni.

 

 

(A teszt rendszer: a piros lemezjátszó alatt a Soulines "The Loop" phono, tőle balra lent a Pointe Platinum csöves integrált erősítő. A hangsugárzó Parabox Tempesta 2. Az erősítők, a hangsugárzók, az állványok (Söund Arts) és a kábelek (Twins Audio) is hazai gyártásúak.)

Sőt, még annál is többet. Vannak teljesen világszínvonalú magyar nyomások is, ilyen a Together Alone a szerény nevet választó Super Triótól. A lemez Vukán György zongoraszólójával kezdődik (Motion Picture). A TT6 + VM740 páros jazzre hangolt zongorát fest elénk, talán egy Yamaha lehet: kicsit élénkebb, fémesebb hangzású, mint mondjuk egy komolyzenében használatos Bösendorfer. A TT6-on megelevenednek Vukán zongorajátékának dinamikai szélsőségei. Amikor a bal kezével odacsap, annak súlya, ereje, a kalapáccsal megütött húroknak feszes rezonanciája van. A front end már elegendően jó ahhoz, hogy felismerjük és kövessük a darab ívét. Az A/2 számtól (Together) belépnek a kísérők, és az ember nem tehet mást, mint a lábával veri a ritmust. Berkes Balázs bőgője embernagyságú, telt hangú, a konyhaszekrény-ajtó típusú lemezjátszók között ebben kiváló a TT6. A bőgő hangja egy-egy szerzeményben kicsit furcsa, mintha direkt úgy keverték volna, hogy a basszusgitárra hasonlítson, miközben világos, hogy nem az, de ez legyen a zenei rendező problémája. Kőszegi Imre dobolása izgalmas – itt is hangsúlyos és élvezetes cinekkel. Az igazán klasszis lemezjátszókhoz képest a TT6 és a VM740 egy kicsit közelebb ülteti egymáshoz a zenészeket, és kicsit közelebb hozzánk, de ez a tér még mindig arányos, a zenészek pozíciója fókuszált és stabil.

Nem véletlen, hogy mind a három lemeznél megemlítettem a cintányérokat: ez egyértelműen a Micro Line tűs VM740 erőssége. Olyan, mintha fognánk egy szép, kiegyenlített hangú hangszedőt, és a magas tartományban kicsit feljebb tolnánk a felső frekihatárt (papíron 27 kHz a specifikáció), egyben egy picit meg is emelnék a legmagasabb tartomány szintjét.

 

 

Ez nem a rossz értelemben vett japános hang, azaz magasba billenő balansz, fárasztó hangzás: éppen ellenkezőleg, élnek a hangszerek, rengeteg nüanszot, térinformációt hoz a zenébe. Szó sincs a hang vékonyságáról - a TT6 esetében a mélytartomány meglepően alul kezdődik és telt, energikus: ellentart az élénk magasaknak.

Ilyen az elégedett séf öröme. A különböző ízek a tányéron harmonizálnak, ahogy azt előre kitaláltuk.

Ugyanakkor valóban rendszerfüggő, mi lesz az eredmény. Egy eleve fényes hangszínű rendszerben már sok lehet a jóból, miközben egy bánatos rendszert éppenhogy felvidíthat. Egy kiegyensúlyozott rendszerben pedig – nos, igen, ez ízlés kérdése. Aki a részletező, élénk hangot szereti, az ne is keressen tovább. Aki a melegséget, puhaságot, nos, a TT6 őt is ki tudja szolgálni, csak tegyen egy próbát a visszafogottabb, vastagabb hangú, de ugyanilyen kifinomult Nagaoka MP150 hangszedővel.

 

Hova tovább?

Az Edwards Audio TT6 lemezjátszó önmagában is kínál fejlesztési lehetőséget: a legnagyobb előrelépést alighanem a hamarosan érkező Edwards Audio SC5 külső tápegység jelenti, ami nemcsak pontosabb szinusz hullámokat és atombiztos 50Hz-et állít elő a lemezjátszó motorjának, de a fordulatszámváltást is leegyszerűsíti. Ennek ára 90 - 100 ezer forint körül várható.

A kerámia csapágygolyó upgradelhető rubintra, illetve a 17 mm-es helyett a 22 mm-es peremsúlyos lemeztányér is jelentős előrelépés: nemcsak a hang javul, de a kinézet is komolyodik. A csatlakozó kábel cseréje is egyszerű. Minőségi kábellel sokat lehet javítani a hangminőségen.

Az Audio-Technica VM740ML hangszedőt a tű cseréjével lehet tuningolni. Két szintet lehet lépni, az első szint a 750SH Shibata tűt jelent, a 760SLC pedig az Audio-Technica tűcsiszolóinak büszkeségét, a Special Line Contact nevű profilt.

A hamarosan érkező Edwards Audio TT7 lemezjátszó másfélszer vastagabb alaplapra épül, a felületkezelés zongoralakk kivitelű fehér, fekete vagy piros. Az EA7 hangkar továbbfejlesztett, immár bronzból készült ellensúlyt tesz hozzá az EA6-hoz. A lemeztányér 22 mm vastagságú, peremsúlyos. Az SC5 külső tápegység immár széria. A várható fogyasztói ár 420-470 ezer forint körül lesz.

Az év vége felé várható Edwards Audio TT8 megduplázza a TT7 alaplapjait, a lemeztányér az egyikre van rögzítve, a hangkar a másikra. A tányércsapágy rubin. Az EA8 hangkar csapágyháza is immár bronzból készül, a csapágy maga pedig drágakőből. A kar minden szerkezeti eleme alumínium, nincsenek már műanyag alkatrészei. A belső kábelezés 0.07 mm ezüst litze. A komplett lemezjátszó ára 600 - 650 ezer forint körül várható.

 

Forrás: Lemezjátszók.blog.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció