Menu

Cart
A+ A A-

TUDNIVALÓK A KÁBELEKRŐL

 

A. J. Van den Hul PhD. fokozattal rendelkező fizikus tanításai szerint

Kedves Olvasók! …”Sok hifi-barát szemében a kábelek viselkedése pusztán rejtély marad, és ami még rosszabb csak fejfájást okoz. Nagyon sok pénzt el lehet költeni gyenge minőségű termékekre, annak ellenére, hogy sokat ígérő, mondjuk ki(!) „nagy arcú” csomagolásuk, marketingjük van. A kábelekkel kapcsolatban az averziók csökkentése érdekében rengeteg kérdést és választ gyűjtöttem össze, amelyek megkönnyítik a kábel-fizika megértésének útját. Remélem, hogy kritikus szemmel olvassák, így könnyebbé válik az együttélés a vezetékek hatásával és az otthoni „hangzás” jobb irányítás alá kerül. A kutatásba és gyártásba befektetett munkám után őszinte kívánságom, hogy ez a kábelekkel kapcsolatos téma-gyűjtemény segítsen abban, hogy nemcsak technikailag, de érzelmileg is élvezze hifi-rendszerét. Íme néhány általános tipp a hifi-rendszer kábelekkel való ellátásához!”… – Alt Jouk Van den Hul.

Kezdjük a legelején, a tápvonal kialakításával. Amennyiben lehetséges, (legfőképpen családi ház esetén) hozzon létre saját, külön föld-csatlakozást, függetlenül a hálózati aljzat földvezetékétől! A rézből készült „földszonda”, amelyhez minden készülék csatlakozik, a megfelelő megoldás lehet sok elektromos-zajjal kapcsolatos problémára. Ennek a földrendszernek a végét a talajvíz szintjére kell leásni. Csatlakoztassa ezt a földelő-rudat közvetlenül a saját telepített föld-vezetékéhez! A legjobb és legbiztonságosabb, ha mindezt egy profi villanyszerelő végzi.

Az audio-komponensek ellátásához építsen ki profi-módon kivitelezett külön táp-vonalat a hálózati-biztosíték dobozától a készülékig! Ez minimalizálja a hálózati szennyeződés és az egyéb készülékek által okozott zavarok bejutását a hangvonalba. Mindig egy fali csatlakozó-aljzatot használjon az összes berendezés tápfeszültséggel történő ellátására, alkalmazzon hálózati elosztót, ezzel elkerülve a földelési hurkokat az összeköttetések és a tápkábelek mentén! A teljesítmény-erősítőket a lehető legközelebb kell csatlakoztatni ennek az elosztó-blokknak a hálózati kimenetéhez (általában 1,5 vagy 1,8 méter). Próbálja ki a VDH Mainstream Hybrid AC tápkábelt a hangminőség javítása érdekében! Minden készülék azonos ponton kapja meg a hálózati fázist, használjunk fázisceruzát a helyes fázispont megállapításához!

 

 

Ha már idáig eljutottunk, ne rontsuk el! Ne rakjuk az elektronikákat egymásra! Ez extra hangzás-csökkenést okozhat a rossz minőségű transzformátorok mágneses (szórt) mező kibocsátása miatt. A veszély fennállhat még a jobb minőségű/típusú transzformátorok használata esetén is. Az egymás mellé helyezés vagy egy erre a célra készült állvány csodákat művelhet. Végezzünk elhelyezési kísérleteket egy phono-előerősítő alkalmazásakor! Akár az elforgatás is segíthet, hogy a zaj a lehető legkisebb legyen. A zajszint mérése digitális voltmérővel (DVM) a teljesítmény erősítő kimenetén objektív eredményeket hoz.

Az elektronikák közötti összekötő-kábelek lehetnek kissé hosszabbak, főleg, ha külön előerősítővel és teljesítményerősítővel (vagy kettővel) dolgozunk. A hangminőség általában javul, ha integrált sztereó-erősítő helyett két monoblokk erősítőt telepítünk, de ez nem „ökölszabály”. Használjon nagyon jól árnyékolt kábeleket, hogy elkerülje a nagyfrekvenciás zavarok behatolását!

Csatlakoztassa mindkét monoblokkot ugyanahhoz a hálózati aljzathoz! Az összekötő-kábeleket és a tápkábeleket lehetőleg tartsa egymástól távol! Amikor mégis találkoznak ne párhuzamosan, inkább merőlegesen vezessük, ez vonatkozik a hangszóró-kábelre is. A hangszóró kábeleit a lehető legrövidebbre méretezzük, általában 2 x 2,5, vagy 2 x 3 méter. Ne hurkoljon semmilyen kábelt, kerülje a rendetlenséget a készülékek mögött! A hurkok tekercset képeznek, interferencia jut be a rendszerbe. A biztos érintkezés érdekében tartsa tisztán az összes érintkezőt! A „Solution” kontaktus-kezelő és -védő folyadék itt jól működik.

 

A vezetőképességről. A vezetőképesség azon a feltételezésen alapul, hogy egy vezetőben az elektronok elektromosan töltött mozgó részecskék. Az elektronok az atom külső részecskéi, és (a fémvezetőkben) képesek az atomról atomra átjutni. Minél nagyobb a mozgó elektronok száma, annál alacsonyabb a vezető ellenállása. Tehát egy jó vezetőnek (vezetőképesség szempontjából) rengeteg szabad elektronja van. Egy szigetelőben a helyzet éppen ennek az ellenkezője: nincs vagy nagyon kevés a szabad elektron. A vezetőben lévő egyenáram mellett az összes szabad elektron a vezető mínusz-végről a vezető plusz vége felé halad. Egy jó vezetőben rengeteg szabad elektron van, tehát a áram néhány mikrométer/másodperc elektron mozgást jelent. Váltakozó áram esetén, mint pl. a zenei jelek, az elektronok oda-vissza mozognak.

Ahol a vezető anyag különféle formájú és méretű kristályok nagy gyűjteményét képviseli, ott az elektronok sok kristály-határon haladnak át. Ezek a „kristálykeretek” és a szennyeződések alapvető szerepet játszanak, nemcsak a vezetőképességben, hanem más tulajdonságokban is, például a vezető szilárdságában. Például a vas 1000-szer erősebb lenne, ha nem lennének szennyeződések és kristályok – ez az űrben végzett tesztek eredménye. A réz hangszóró kábel vezetőképességét sok szennyeződés és kristályhatár korlátozza, mert az elektronok atomról atomra való mozgatása nem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. Az atomok nagy távolságra vannak egymástól. Gondoljunk arra, hogy a naprendszerünk miként hasonlít egy atom szerkezetéhez. Az elektronok atomról atomra történő mozgatása azonban olyan, mintha az egyik naprendszerről a másikra mennénk. Viszont ezeket a problémákat a kábelben a természet oldja meg, de az továbbra is kérdés marad: hogyan?

 

 

A válasz meglehetősen egyszerű: az elektronok egyszerre vannak tömegben (részecske) és energiacsomagban (hullám). Tehát az atomnál vagy annak környékén gondolkodhatunk a részecskékről, és az atomok között úgy gondolom, hogy az energia csomagokhoz kell kapcsolódni. Valami hasonló mint a Star Trek: két pozíció között utazol egy energia-állapotban, de nem anyagi állapotban. Ennek ismerete megkönnyíti a vezetők megtervezését, mivel most már különös figyelmet lehet fordítani az anyag tulajdonságaira, nemcsak a fém sok kilences tisztaságára. Ennek a különféle gondolkodásmódnak az egyik eredménye például: a Linear Structured Carbon® kábelvezetékek. De a „Fusion Series” termékek is ezen a feltevésen alapulnak. A termékek következő generációja – még inkább progresszív technológián használ, ez a „Tunnel Technology” – ami még futurisztikusabb megközelítést alkalmaz. Nem fejtegetem részletesebben, mert akkor más is gyártani kezdi, sajnos az ipari kémkedés még éli világát.

Más kábelgyártó vállalat nem tárgyalja a kristályok keresztezési torzulásának terminológiáját. A keresztirányú torzítás (CCD) egy olyan jelenség, amelyet 1982-ben fedeztem fel. Világossá tette, hogy a vezetőképesség nem annyira nyilvánvaló, mint azt eddig gondolták. A mechanikai és kémiai tulajdonságok alapján számos meghallható hatást megmagyaráz. Ennek eredményeként a termékek közötti különbségeket a CCD is magyarázhatja, ismét a mechanikai és kémiai okok alapján. Különösen a CCD effektusok elkerülésére szolgáló különféle gyártási módszerek bizonyultak jobbnak egy nagyon alapos meghallgatás után. Cégünk egyik gyártási technológiai kritériuma a magas műszaki minőségű termék fenntartása a jövőben is. A fogyasztó számára ez azt jelenti, hogy garantáltan jobb megtérülést kap a termékeinkbe történő befektetés után.

A gyártási programban a vezető technológia, az árnyékolás csillapítása, a mechanikai és kémiai stabilitás szempontjából a legjobb eredményt a The Second® összekötő kábel hozza. Ez a vezeték Linear Structured Carbon®-ból készül. Négy pajzsával az árnyékolás csillapítása, szén technológiájával és halogénmentes Hulliflex® kábel köpenyével a mechanikai stabilitás is nagyon magas. Ezenkívül, mivel az általunk alkalmazott szén nagyon semleges anyag, a kémiai stabilitás gyakorlatilag örökké tart. Mindaddig, amíg a macskád nem gondolja, hogy a The Second® egy másik állat farka!

Miért nem gyártanak nagy kábelgyártók audiofil termékeket? A nagy kábelgyártók vagy egyáltalán nem foglalkoznak vagy nem törődnek annyira az audiofil-piaccal. Gyártósoraikat, gépeiket nem audiofil kábelek előállítására készítették! A kábelek gyártása az audiofilek igényeinek megértésével egy speciális feladat, már sok beszállító működik így ezen a piacon. Emellett minden nap a világ valamelyik táján valakinek az a gondolata támad, hogy „utazzunk” kábelekben! Nem olyan sok gyártó létezik ma, akik aktívak lesznek holnap is. Csak néhány folytatja, mert a többség nem rendelkezik anyag- és termékfejlesztési tapasztalattal. Még mindig sok gyártó van, akik nem törődnek a kábel minőségével. Az, hogy az audio szakmában vannak, nem azt jelenti, hogy szakértők lennének. Sok hangszóró-gyártó még mindig azt gondolja, hogy a huzal az huzal. Minél olcsóbb, annál jobb. Sokszor látni nagyon drága hangsugárzókat belsejükben lágy AWG 18 (0,82 mm²Ø) vezetékekkel. Ez közvetlenül megmutatja, hogy egyesek mennyire komolyan gondolkodnak a hangminőségben vagy csak a bankszámlákkal törődnek.

 

Miért kellenek nagy-tisztaságú alapanyagok? Néhány kábel esetében a hangzás egy idő után durvának és agresszívnek hat. A fémek, például a réz vagy az ezüst, érzékenyek a páratartalom és a szennyeződések által okozott kémiai aktivitásra. A szennyeződések kezdőpontjai a fém kémiai változásainak (vagyis a korróziónak). Ezért a kábelek gyártójának kerülnie kell a szennyeződéseket, a kábel felhasználójának kerülnie kell a páratartalmat.

Meg kell tartani a kábelek hűvös hőmérsékletét. Minél alacsonyabb a hőmérséklet, annál kisebb a kémiai aktivitás. Az összes kémiai aktivitás nehézségeket okoz az elektronok mozgásában. A fémvezetők nagyszámú, szerkezetileg elrendezett fém atomot tartalmaznak, amiket kristályoknak nevezünk. Különösen a fémkristályok határai vannak kitéve a kémiai tevékenységeknek, mivel a szerkezet ott gyengébb. Miután a kristály-határokat egy ideig kémiai aktivitásnak tették ki, az áthaladó alacsony sebességű elektronoknak nem lesz elegendő energiája az átlépéshez. Ezt a hatást hívjuk kereszt-kristály torzításnak (CCD). A hanghatás nagyjából megegyezik egy olyan erősítőjével, amely CrossOver torzítást (COD) mutat. Az erősítő esetével szemben az a különbség, hogy ez a CrossOver torzítás már abban a pillanatban meg van, amikor az erősítőt a kereskedőtől megvásároljuk. A rossz gyártású kábelek esetén azonban általában eltart egy ideig, amíg az ilyen torzulás észrevehetővé válik.

Egy komoly kábel-gyártó sok figyelmet fordít e kémiai hatások elkerülésére: termékei egy év után is ugyanolyan hangokat közvetít. Az olcsó és alacsony minőségű termékeket, alapvetően nem a hosszú élettartamra tervezték. Tehát, egy gyenge minőségű összeköttetésnek elsőre is durva hangja lesz. Amint a kémiai tevékenységek és az általuk indukált kereszt-kristály torzulás (CCD) fennáll a hang keménysége jelentkezik. A kábelekben a kémiai tevékenységek akkor is folytatódnak, ha nem hallgatjuk a zenét. Például egy hosszú nyaralás után, amelynek során az otthoni hőmérséklet magas volt, (kikapcsoltuk a légkondit, hogy ne fogyasszon) a hangrendszer hangzása agresszívabbá válik.

 

 

Mi hangzik jobban: a vastag vagy a vékonyabb kábel? Ez olyan kategorikus kérdés, minthogy melyik pizza íze jobb, a vastag vagy egy vékony? A kábelek vastag vezetőere sok extra fémet tartalmazhat, és/vagy több hely lehet a vezető és az árnyékoló-pajzs között. Ez utóbbi alacsonyabb parazita elektromos kapacitást biztosít. A vékony összeköttetések mindig nagyobb kapacitással rendelkeznek, ami, a jeltovábbítás szempontjából nem nagy előny. A legjobb megoldás kipróbálni mindkét mintát és rászánni az időt a komoly hallgatásra. A fülnek kell megmondani az igazat. Ha nincs különbség, vásárolja meg a legolcsóbb összeköttetést és használja fel a fennmaradó pénzt egy finom vastag pizzára.

Az alacsonyabb impedanciájú vezető jobban hangzik-e, mint a nagyobb? Ez elsősorban a hangszóró-kábelekre vonatkozik, de még itt is vannak kivételek. Például a Third® DC impedanciája 0,07 Ohm/méter. Ez egy viszonylag magas érték(!), de a hangzás szempontjából olyan kiváló termék, hogy a programban található sok hangszórókábel ellenére a Third® (3,5 millió egyénileg szigetelt Linear Structured Carbon® szálból áll) a kedvencem, és a következő az Inspiration Hybrid.

 

 

Az összekötő-kábelek esetében a válasz fentiektől kissé eltér, mert az összekötőt mindig nagyobb impedanciájú áramkörökben használják. Például: egy szokásos teljesítményerősítő bemeneti impedanciája 20 kOhm és 100 kOhm között mozog. Az ilyen áramkörökben az összekötőkábel által bevitt extra ellenállás, vagy kevesebb soros impedancia, nem fontos. Egyéb, más elektromos paraméterek mellett viszont itt számít a vezető kémiai és mechanikai stabilitása.

Javíthatom-e az új kábelek hangminőségét bizonyos technikai kezelésekkel? Igen. A frissen vásárolt kábelek egy idő után jobb hangzást szolgáltatnak. Ezt az időt „beégetésnek” nevezzük. A beégetés egy egyszerű folyamat. Ha a kábelen keresztül váltakozó áram halad, 100-150 óra elteltével a hangzás javul.

Bármely kábel vezetője sok kristályból, atom-csoportokba rendezve áll. Ezen kristályok közötti határok a kritikus zónák, ahol az elektron mozgások akadályozottak. Amikor a határok állapota rosszabbodik – ez a romlás amikor a hangszóró kábelét minden nap mozgatják és/vagy a kémiai aktivitásnak teszik ki – romlik a hangzás. Utóbbit fokozza a magasabb páratartalom, a megemelt hőmérséklet és a levegőszennyezés. A kábelszigetelés hiányosságai a vezetőképesség változását is kiválthatják.

A beégetés hatása, hogy az érintett kristályhatárok ellenére a hangminőség ismét javul, mivel az elektronok olyan áramló zónákon keresztül mozognak, mint az úgynevezett elektron-alagutak. A hangzásban nyert eredmény a nagyobb felbontás és a csökkenő torzítás. A bejáratás a vezetők kristályai között „elektron-hidak” létrehozását eredményezi. A művelet hátránya, hogy a kábel bármilyen mozgatása visszatérés az induláshoz. Szóval légy óvatos! Mert amikor egy kábelt ismét mozgatunk, ezek az alagutak “megtörnek”, és akkor újra el kell kezdeni a beégetési műveletet. Ha végül mégis kételkedsz az adott kábel minőségében, válts jobb típusra, és szerelj fel jobb csatlakozókat!

Mi a kábeljavító? A kábeljavító egy olyan jelforrás, amelynek javító jele CD-lemezről vagy zaj-generátortól származhat, célja a csatlakoztatott kábel fém-kristályainak összekapcsolása. Minden rózsaszín-zaj generátor jól fog működni a kompletten installált hangrendszerben, így egyidejűleg javítja az összeköttetéseket, a hangszóró-kábeleket és a hangszórókat. A művelet tetszés szerint 1 – 24 órát is igénybe vehet. Amikor úgy gondolja, hogy készen áll, ne mozgassa tovább a kábeleket, különben visszatérhet a probléma elejére és lehet mindent elölről kezdeni!

Egy barátom tett néhány kísérletet azzal, hogy a kábeleit egy ideig a hűtőszekrénybe helyezte. Azt állította, hogy ezt követően a hangminőség jelentősen javult. Lehet hinni neki?

Nos, a barát mélyhűtőjének rendkívül hidegnek kellett lennie, annak érdekében, hogy bármilyen komoly és pozitív hatást észleljünk. Az a helyzet, hogy a fémekben – ha elég hosszú ideig tartják valóban alacsony hőmérsékleten – akkor az atomcsoportok újra orientálódnak, ez egyfajta lassú átkristályosodás. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, (-200 Celsius fok alatt) minimálisan 4 órának kell eltelni. A fémet ezután még legalább 24 órán át alacsony hőmérsékleten kell tartani. Miután az atomcsoportok újrarendeződtek, a szoba-hőmérsékletre történő felmelegítést szintén lassan (további 4 óra) kell végezni. Ezt a módszert kriogén kezelésnek nevezzük. A kriogén kezelés alatt és után nagyon óvatosan kell a kábeleket mozgatni. Kerülni az összes elfordítást és hajlítást, egyéb mechanikai igénybevételt vagy hirtelen hőmérsékleti sokkot, például közvetlen napfénynek való kitettséget. A hangzás eredménye a reprodukció javított térbeli jellege és részletesebb hang-visszaadás. De ne várjon komoly eredményeket a mélyhűtőben -15, -20 Celsius fok hőmérsékletnél, még 5 nap után sem.

 

Van-e a kábeleknek „iránya”? Van különbség a kábel egyik irányba történő csatlakoztatása és a másik irány között. A különbségek hallhatók, ez főleg egy bizonyos térbeli hatás, amelyet a csatlakozókkal létrehozott érintkezések elektromos különbségei okoznak. Az érintkező felületek szennyeződhetnek/korrodálódhatnak, de a csatlakozók minősége és kora is változhat. Egy másik magyarázat szerint a lehetőség a gyártási folyamat sajátosságaira vezethető vissza. Egyszerűen: a kábelnek nem állandók az elektromos tulajdonságai az egyik végétől a másikig, mert a fém-vezető húzásának iránya befolyásol. További „irányultsági” kérdés az, hogy szimmetrikus kábelek esetén a külső zaj/zavarok és a hasznos jel aránya attól függ, hogy a kábel árnyékoló-pajzsának melyik oldalán van a föld csatlakoztatva. A csak egy belső vezetővel rendelkező koaxiális-típusú kábelek helyett a szimmetrikus kábelek két belső vezetőt használnak a jel (+) és (-) pólusához. A nagyfrekvenciás (HF) jelek, a burkolat és a különálló pajzs között, sokkal kevésbé zavarhatják az audio jelet.

A berendezések ki- és bemeneti oldala szerint is változhat a hangzás. A VDH gyártmányoknál az aszimmetrikus (RCA szabvány) és a szimmetrikus (XLR) vezetékek köpenyén a földelt véget mindig egy speciális matrica jelöli. A kapcsolat létrehozásakor rajtunk múlik, hogy ezt a földelt véget csatlakoztassuk az elő-erősítőhöz vagy a teljesítmény-erősítőhöz. Ha nem vagyunk biztos benne, azt tanácsolom, hogy a jelzett részt csatlakoztassa mindig a jel-forrástól induló végéhez.

 

 

Mi mutatja a legjobban a térbeli hatást a zene reprodukciójában? Szimmetrikus alkalmazásokhoz mindig XLR típusú csatlakozókkal ellátott szimmetrikus kábeleket használjunk! Vegyünk olyan kábeleket, amelyeknél egynél több árnyékolás vagy még több van! Használjunk nagyon stabil kábeleket, mint pl.: Linear Structured Carbon® vagy a fúziós technológiát használó típusaink! Kerüljük el a földhurkokat és minimalizáljuk a talaj elektromos töltéséből származó áramokat. Használjunk fázis-koherens hangsugárzókat és sok figyelmet fordítsunk a hallgató-helység akusztikájára! A hangrendszerben, sok esetben több komponenst is megváltoztatnak a jobb térbeli reprodukció érdekében, bár néhány egyszerű, de okos változtatás mellett a helyiség akusztikája gyakran a reprodukció drámai javulását eredményezi. Ezért „meg kell dolgozni”!

A jó kábel átviteli minőség fenntartása érdekében minden készüléket örökké bekapcsolt állapotban kell tartani? Nem, egyáltalán nem. De a jó hangminőség fenntartása érdekében ezt meg lehet tenni. A különösen alacsony jelszintű berendezések, például az előerősítők vagy a CD-lejátszók bekapcsolva maradhatnak. Viszont ne feledjük, hogy átlagos energiafogyasztás 25 Watt esetén az éves teljes energiafelhasználás könnyen eléri a 219 kilowatt-órát. És ez csak a forrás készülék és az előerősítő fogyasztása. Egy „A”-osztályú erősítő nyugalmi energiafogyasztása mellett, ami mondjuk 250 Watt, évente 2190 kilowattóra. Csupán önmagában az erősítő! Ez sokba kerül. Tehát, minőségi és hőstabilitási okokból: igen, környezetvédelmi okból: nem.

A hifi-rendszert egy-két órát hallgatnom kell, mielőtt a hangzás újra megfelelő lesz. Hogyan van ez? Amikor a szobát a hét folyamán takarították, előfordulhat, hogy az összes kábel elmozdult, és néhányuknak újbóli „beégetésre” van szüksége. Ezenkívül a hangrendszer még nem érte el üzemi hőfokát – hideg lehet. Néhány félvezetős erősítőnek szükséges két óra is, amíg elnyeri a jó hangzását, de ismerek olyan berendezéseket is (általában elektroncsöves erősítők), ahol a hang 20 perc után már megvan. És ott van az emberi tényező is: a füleinknek is szüksége van egy kis időre a hangminőséghez való igazodáshoz (leginkább a szoba és a hangszórók hangszínei miatt). A helyzet magyarázata valószínűleg a három említett tényező kombinációjában keresendő.

Miért „hangzik” ugyanaz a kábel egészen másképp, különféle berendezésekkel kombinálva?Mert egy jó kábellel a készüléket hallgatja, nem pedig a kábelt! És, mint a kábelek esetében, részben az áramköröknek és az alkatrészeknek köszönhetően a készülékek is rendelkeznek specifikus hang tulajdonságokkal.

Hallható-e különbség az összekötő-kábeleknél, ha a hangszórókábelek nem a legmagasabb színvonalúak? A válasz igen, még akkor is, ha úgy gondoljuk, hogy ez nem lehetséges. Egy rövid hallgatás után az agy képes kiszűrni vagy felismerni a hangsugárzó kábeleinek alap hangzását. A jelenség olyan, mint a napszemüvegnél. Miután egy ideig viseltük, a szem a színezett lencsék ellenére is képes felismerni a szintkülönbségeket. Hasonlóan működik a dolog az alacsony minőségű hangszóró-kábellel is. A fül a hangszórókábelek stabil hangzása feletti különbségekre összpontosít.

Ugyanazon CD-lejátszó/erősítő kombinációval egyes kábelek jól hangzanak, mások kevésbé jól. Hogyan történhet ez? A fő ok az, hogy néhány kábel elvben jó, mások pedig rosszabbak. Ez független minden CD-lejátszó/erősítő kombinációjától, de néha előfordulhat, hogy nagy kábel kapacitással összekapcsolódó extra áramot igényel a jobb „futáshoz”. A nagy kapacitív terhelés ezt a nagyobb áramot veszi fel, különösen magas frekvenciákon. Ha a jel-kimeneti áramkör nem tudja a kívánt áramot leadni anélkül, hogy túlterhelt legyen, akkor sok torzítást fogunk hallani. A régebbi kábelek, amelyeket már nagyon régen használunk szenvedhetnek ettől a hatástól.

 

 

Van-e hangzási különbség az 50, 75 vagy 110 Ohm összekötő kábelek között? Ez először is attól függ, hogy az 50, 75 vagy 110 Ohm összeköttetést analóg vagy digitális audio-jel továbbítására kell-e használni. Az analóg audio-összeköttetésként való használatot illetően: mindaddig, amíg az előerősítő kimeneti impedanciája elég alacsony (300 Ohm vagy annál kevesebb), alig lesz hanghatási különbség a különböző impedanciájú típusok között. Másrészről a nagyobb kimeneti impedanciák és a hosszú kábelek esetén fennáll annak a veszélye, hogy a kábel parazita kapacitás által indukált nagyfrekvenciás gördülési pontja hallhatóvá válik.

Érdemes tudni, hogy a tervezés alapján az egy méterenkénti parazita kapacitás csökken a kábel impedanciájával, 110 Ohm kábelnél a legkevesebb. A fennmaradó fő paraméterek, amelyek befolyásolják a hangminőséget: a kábel árnyékolásának és szigetelő burkolatának minősége, és általában, a vezetők gyártási minősége. Minél jobb az árnyékolás, annál tisztább a hang. Minél jobb (óvatosabb) a vezető gyártása, annál alacsonyabb a hang keménysége és annál nagyobb a térbeli benyomás. Vegyük figyelembe, hogy az 50, 75 vagy 110 impedancia kábelt kifejezetten a nagyfrekvenciás jelátvitelre optimalizálták! Ezek alkalmazhatók, de általában kevésbé alkalmasak csúcskategóriás audio-összeköttetésként való használatra.

Digitális audio-összeköttetésként történő alkalmazás esetén a különféle impedanciájú kábelek hanghatás-beli különbségei nagyok. A két uralkodó digitális audio-jelátviteli szabvány – az S PDIF (Sony/Philips Digital Interface) a közhasznú (CE) berendezések számára, és az AES/EBU a professzionális használatra – mindegyik saját, jellegzetes kábel-impedanciáját alkalmazza, amely 75, illetve 110 Ohm.

 

 

A nagyon vastag hálózati kábelt használom az erősítőm és a hangszóróim között. A hangzás most remek. Mit tehetek tovább a hangminőség javítása érdekében? Ha szereti ezt a hangot, ugyanazt a kábelt használja a hangsugárzókban belül. A mosógép „tápkábele” azonban nem az audio csúcspontjai.

Meg lehet mérni a hangzási különbségeket és vannak-e mérési módszerek a kábelek hangminőségének meghatározására? Egy nagyon jó spektrum-analizátorral mérhetjük a különbséget, de továbbra is kétlem, hogy valóban meg lehet-e mérni azt, amit hallunk. Az egyszerű műszaki paramétereket, mint például az ellenállás, a kapacitás és az induktivitás, valamint az egyéb dolgokat, pl.: a spektrális egyensúlyt és az időt, könnyen meg lehet mérni. Más, egymástól független frekvenciákkal dolgozó elemek esetében és az intermoduláció nyomon követésekor eddig még nem sikerült kiszámítható eredményeket felmutatni. A kábelek közötti kisebb hallható különbségeket nehéz megmérni. Részben azért, mert az analizátor áramköre nem olyan audiofil minőségű, mint a kábelek. A kritikus fül mindig működik, de sok esetben ez meglehetősen szubjektív eredményeket is hoz. Fülünk és anyunk komplex működése sokkal érzékenyebb a hangminőségre, mint a mai elektronikus analizátorok.

Miért vannak különböző vélemények ugyanazon kábelről? Az értékelők gyakran elfelejtik, hogy ők is emberek. A „tesztpilóták” elvégzik az összehasonlítást különféle berendezéssel, amely kábel igen jól működik egy berendezés választékkal kombinálva, nem mindig működik úgy egészen mások komponensekkel. Például: egy sima, kiegyensúlyozott hangzású kábel, amely jól működik egy meglehetősen kemény hangzású tranzisztoros berendezéssel, nem ugyanazt mutatja, túl sima egy elektroncsöves berendezéssel. Ezzel szemben, egy kemény hangzású kábel jó lehet egy nagyon kis-teljesítményű csöves berendezéssel. A tökéletes kábel feltárja a berendezés összes hibáját. Néhány szakíró nem kedveli ezt a hatást, mert az elektronikákat kiválónak tekinti az egyszerű kábelekhez képest. Jobb lenne fordítva gondolkodni.

Mi hangzik jobban? A rövid összeköttetés az előerősítő és a végerősítő között és a hosszú hangszóró kábel, vagy fordítva, hogy a teljesítményerősítő álljon közel a hangsugárzókhoz? Ha az összekötő-kábelek minősége átlagos vagy alacsonyabb színvonalú a lehető legrövidebbek legyenek. Ennek oka az, hogy az összeköttetésekben közlekedő alacsony jelszintek/áramok jobban ki vannak téve a stressznek, elsősorban a kábelgyártási minőség miatt. Az esetleges + centiméter extra negatív módon változtatja meg a hangminőséget. E döntés eredményeként hosszabb hangszóró-kábeleket kell használni. A hangszórókábelekben azonban az áram nagyobb, így az anyag és a fém hatása a hangra kisebb. Egyébként, a csatlakozókkal és a hangszóró-kábelekkel kapcsolatosan észlelhető hatások bizonyos mértékben eltűnnek a „beégés” révén. A hosszabb hangszórókábelek kiválasztásának eredményeként az ellenállás valamivel magasabb lesz. Következésképpen a teljesítményerősítő csillapító hatása (damping) kisebb, ezért a hangszórók mély-tartományban kevésbé lesznek megfogottak. Konklúzió: a hosszú hangszóró-kábeleknek vastagabbnak kell lenniük, mint a rövideknek.

 

 

Szeretném a lemezjátszóm hangját javítani. A speciális kábelek közül melyeket tudom használni? Nagyon elkötelezett vagyok az analóg reprodukció mellett. Mivel az uralkodó jelszintek nagyon alacsonyak, a lemezjátszó vezetékezésének minőségi követelményei nagyon magasak. Már a kar belső huzalozásának nagyon magas jel felbontással kell rendelkeznie. Az előerősítő felé mutató kábel ezen felül nagyon magas szűrési tényezőt igényel, és hangilag kiegyensúlyozottnak kell lennie. A hangkaron belülre ajánlott az MCS-150 típus, ami nagyon rugalmas, többszálú huzal, 7 x 80 mikron átmérőjű, vékony, tiszta ezüst vezetőkből, négy színben. A huzal közvetlenül forrasztható. A gyártási programunkban megtalálhatók a kicsi 1,0 és 1,2 mm-es headhell huzalok, összekötő kapcsokkal ellátott, kész headshell huzalkészletek is. A kartól a phono-bemenetig, tanácsoljuk a D-501 Hybrid vagy a D-501 Silver Hybrid (a legjobb) vagy a D-502 Hybrid (az iker D-501 Hybrid típust egy extra földelő vezetékkel a közepén). A D-501 Silver Hybrid személyes kedvencem.

 

A kétvezetékes (Bi-Wired) vagy a kettős erősítés (Bi-Amp) a jobb? A kettős erősítés (azaz hangsugárzónként két erősítő) mindig jobb. Amellett, hogy a mély és magas hangszórók vezeték-szakaszain különböző áramerősségek haladnak a külön kábelezés segítségével (mint a kétvezetékes) jobban kézben tarthatók. A kettős erősítés (Bi-Amp) magában foglalja külön erősítők (vagy erősítőcsatornák) használatát az egyes hangszórószakaszok meghajtására. A kettős erősítés egyik előnye, hogy az egyes erősítőkre és a kábelekre jutó terhelés megoszlik. Továbbá, ha a mély-sugárzó erősítője nehezebben kezeli a mély-hangszórót, a torzítás nem éri el a magas-sugárzót, azt nem károsíthatja, és így az kevésbé hallható. Egy másik előnye az, hogy az erősítők és kábelek, amelyek jobban képesek kezelni az alacsony frekvenciájú reprodukcióhoz szükséges energiát és áramot, külön választhatók és telepíthetők azoktól, amelyek jobban alkalmasak a kényes közép- és magas frekvenciájú információk kezelésére. A kettős erősítés legegyszerűbb megvalósítása két sztereó erősítő használata, (egy hangszóróhoz egy). Ebben az esetben a teljesítmény-erősítő egyik felét a mély-sugárzó szakasz vezetésére használják, és ugyanazon erősítő másik felét a középső tartományi hangszóró-szakaszba kell csatlakoztatni.

 

 

Az A sztereó erősítő mindkét bemenetét (amely a bal hangszórót kétvezetékes módban hajtja) a zenei jelforrás bal oldali csatornájához kell csatlakoztatni. Hasonlóan a B erősítőhöz és a jobb csatornához. Az audio-teljesítmény szétválasztása a hangszórók belsejében lévő két nem összekapcsolt passzív keresztváltó áramkörben történik.

Nagy segítséget nyújtanak a hangszóró kábel-tartók a kívánt hangminőség elérésében? Amikor mindenki alkalmazni kezdte, objektíven vagy szubjektíven hallotta a különbséget (ami nem mindig javulás, inkább egyfajta változás), megvette. Egy logikus magyarázat a sok közül: a műanyagot tartalmazó padló vagy szőnyeg műanyag-tartalma sztatikus töltésének hatása csökkenthető. Próbáld ki magad, és derítsd ki, hogy tetszik-e vagy sem. Különösen figyelni kell a hangzás térbeliségére.

 

 

Mit takar az AWG szám? Az AWG a huzalmérőt jelenti, amerikai szabvány, ez világszerte elfogadott. Alacsony AWG-szám, mint pl. Az AWG 2 egy olyan vezetőt jelent, amelynek fém keresztmetszete 33,6 mm². Réz használatakor ez automatikusan meghatározza a termék DC impedanciáját (elektromos ellenállás), ami 0,513 Ohm/km. Egy másik példa: az AWG 12 vezetőre vonatkozik, amelynek fém keresztmetszete 3,31 mm² és egyenáramú impedanciája: 5,21 Ohm/km. Minél nagyobb az AWG-szám, annál vékonyabb a vezető és annál nagyobb a termék DC impedanciája. A hangszórókábelek általában az AWG 8-tól az AWG 14-ig tartanak. Nem tanácsolunk olyan hangszóró kábeleket, amelyek AWG-száma 14-nél nagyobb (azaz jellemző keresztmetszetük kisebb, mint 2,08 mm², és a DC impedancia nagyobb, mint 8,29 Ohm/km).

Általános szabály: a fém keresztmetszetének 50%-os csökkentése egyenlő 3 lépéssel felfelé az AWG skálán. Mint az AWG 4 megegyezik egy 21,1 mm² vezető keresztmetszettel, úgy az AWG 7 egyenlő 10,5 mm² vezető keresztmetszettel. Ugyanakkor az ellenállást meg kell szorozni kettővel. Egy másik szabály, hogy ha a vezető átmérője 50%-kal csökken, az AWG lépés 6-ra növekszik. Ugyanakkor az ellenállás 4-szeresére növekszik. A kritikusan vékony huzalok gyengébb hangminőséget eredményeznek, és ez már önmagában is a hangzás dinamikájának összetömörödését okozza.

Hogyan befolyásolhatja a hálózati kábel a berendezés hangminőségét? A hálózati tápkábel a zajszennyezett hálózat és a tiszta audio jeleket feldolgozó készülékek közötti kapcsolat. Fontos a megfelelő elválasztás. A tervezéstől és minőségtől függően a berendezés belső tápegységén keresztül a hamis jelek behatolhatnak az audio-jel útjába, és (néha súlyosan) ronthatják a hangminőséget. Ami bejut, az ki is jön! Ezért egy jó hálózati kábelnek nagyon hatékony zajszűrőnek kell lennie. Ez azt jelenti, hogy a magasabb frekvenciákhoz gyors reagálásra van szükség. A magasabb frekvenciák nemcsak azok, amelyek meghaladják az 1 MHz-et, hanem már 10 kHz-en kezdődnek. A Mainsstream Hybrid tápkábel ilyen magas frekvenciájú szűrőként működik. Ez a kábel innovatív kialakítása számos nagyon hatékony szűrőelemet tartalmaz. Az eredmény a nagyon tiszta hangok, közöttük egy virtuális, sötét tér.

 

 

Mi teszi a Mainsstream Hybrid tápkábelt egyedivé és hogyan szűri a hálózati zajt ilyen jól?Tápkábelünk elsősorban nagy áramú termék. Könnyen képes kezelni 100 amper-túlfeszültséget, ha szükséges. A csatlakoztatott készülék energiafogyasztásának indításakor azonnal és nagyon hatékonyan elindítja az elektromos vezeték zajtisztító folyamatát, amit a gondosan megtervezett elektromos tulajdonságok halmaza vezet. A kábel bonyolult felépítésű, amely maximális csillapító hatást mutat a magasabb frekvenciájú, zajszennyezett hálózatokon, szűrő funkcióját nem a hálózati feszültség, hanem a kábel hossza befolyásolja. Minél hosszabb, annál jobb az eredmény. A szűrést a vezetők együttes párhuzamos kapacitása és soros induktivitása képezi. A vezetőszálak körül felvitt Linear Structured Carbon® réteg nagyon hatékonyan növeli a szűrő funkciót. Ezenkívül a hatékony árnyékolás védi a belső vezetékeket a külső elektromágneses zavaroktól. A kábel tartalmaz egy nagyon hatékony mágneses kompenzációs elrendezést, amely megakadályozza, hogy a kábel mágneses mezőt sugározzon vagy felvegyen. Végül, de nem utolsósorban: a Mainsstream Hybrid kábel esetében a skin-hatás hagyományosan negatív szempontjait megfordítottuk és pozitív hatásként alkalmazzuk a zajszűrés hatékonyságára. Ennek eredményeként nagyon tisztán tartja az audiorendszer zajszintjét.

 

 

 

A Mainsstream Hybrid tápkábel tulajdonságainak összefoglalása: A vezetők és a középső földelővezeték, valamint a földhöz csatlakoztatott árnyékolás közötti kapacitás nagyon nagy. A vezetők induktivitása normál üzemű fojtótekercsként működik. A kábel ezen aspektusa újabb 6 dB/oktáv szűrőt képez. A vezetők körüli hibrid réteg különösen abszorbeálja a vezetők külsején mozgó magas frekvenciákat. A vezetők nagyon jó minőségűek. Az összes vezetőt sűrű ezüst réteggel borítják. A sűrű, ezüsttel bevont rézből készült nehéz árnyékolás is elkerüli a hamis jelek abszorpcióját vagy sugárzását. Az utóbbi a berendezés elektromos környezetét is tisztán tartja. A kábel szerkezete elkerüli a mágneses mező kibocsátását, mivel hagyja, hogy a berendezéshez vezető áram mágnesesen „törölje” a csatlakoztatott berendezésből visszatérő magasabb frekvenciákat.

A hibrid konfiguráció elősegíti a roll-off szűrést. A vezeték zajcsökkentése 12 dB/oktávnál nagyobb, működése az alacsonyabb frekvenciákon indul, ha a kábel hossza nagyobb. A javasolt minimális hosszúság 2,0 méter. A fent említett zajszűrő funkciók mindkét irányban egyformán hatékonyan működnek: azaz a kábel nemcsak a berendezés felé vezető hálózati zajt szűri ki, hanem a berendezés által termelt (főleg az energia-ellátásból származó) zajt is. Az audio-világban ez az egyetlen hálózati termék, ami rendelkezik hivatalos energetikai jóváhagyással.

Milyen a hanghatás a jó és a rossz termék között? A jó összeköttetés megvédi az audio-jelet a készülékek szórta magas frekvenciás hatás ellen, ezenkívül fenntartja a bemeneti jel hangminőségét. Tehát pontos a hangszínpad, rengeteg az akusztikus hangszerek felhangja és finom részletek hallhatók. Egy rossz termékkel éppen ellenkezőleg, pórul járunk.

 

 

Hogyan néz ki a jövő a kábelekkel kapcsolatban? A csatlakoztatott berendezések száma drámaian növekszik, de a látható kábelek száma csökken. Sok esetben a digitális jel továbbítása vezeték nélküli kapcsolaton keresztül történik.
Az ilyen típusú kommunikációs rendszerekre nem vonatkoznak a kábeles szabályok, de attól tartok, hogy végül ismét minden be lesz vezetékezve, a házon belül keletkező mindenféle zavar csökkentése érdekében. Túl sok interferencia esetén a berendezés sávszélességét kell korlátozni, ami ismét csökkenti a hangminőséget. Valójában az a kérdés, vajon az emberi test mennyire van kitéve ennek a nagyfrekvenciás (HF) energiának? Mivel mindenütt jelentős mértékű HF lesz körülöttünk (és bennünk), hogyan fogunk élni ezzel hosszú távon? Az említett okok miatt úgy gondolom, hogy a kábelekkel való munka még továbbra is sok problémát takarít meg, és új szabványokat, valamint új típusú készülékeket, ipari manipulációkat is megtakarít.

Sokan és sokszor felteszik azt a kérdést, hogy megbízhatóak-e a hifi-magazinok kábel tesztjei? A válaszom egyszerű, sok esetben igen. A végső rangsorolás azonban a használt hangrendszerektől és azok felszereltségétől is függ. Hallgassa meg a megbízható kereskedőt, mert a múltban is jó tanácsokat adott Önnek! Olvassa el a prospektusokat, és derítse ki, mi vonzza Önt a különféle gyártók technológiájához! Gondoljon a hosszú távú stabilitásra – ez a vezetéktechnika és a szigetelőanyagok intelligens alkalmazásához kapcsolódik.

Baráti üdvözlettel: Alt Jouk Van den Hul

 

Forrás: Hangzásvilág.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció