Menu

Cart
A+ A A-

MIBEN KÜLÖNBÖZIK A DSD TÖBBI AUDIOFIL DIGITÁLIS FORMÁTUMTÓL?

A legtöbb új digitális lejátszó készülék DSD-kompatibilitást kínál, mivel folyamatosan egyre szélesebb jazz és klasszikus muzsika kínálata érhető el ebben a formátumban. A teljesség igénye nélkül megpróbáljuk tisztázni miben különbözik a jól ismert CD formátuma a DSD nagy felbontású digitális formátumtól.

A PCM formátum bemutatása

Az analóg jel digitális adat formájában 0 és 1 értékekkel leírható, de fontos dolog, hogy ezt többféle módon lehet alkalmazni. Itt van például a PCM (Pulse Code Modulation) rendszer. Mielőtt rátérnénk a többi formátumra, kezdjük azzal, hogy röviden áttekintjük ezt az általánosan alkalmazott verziót. A PCM formátumba kódolt információ a hangjel kétféle paraméterét figyeli. Az első az amplitúdó, vagy jelnagyság, a másik az idő. Egy CD lemezen alkalmazott PCM jel 16 bites adata arra alkalmas, hogy 65536 féle különböző jelszint megkülönböztetését tegye lehetővé. Az eredeti zenei anyag hullámformájának amplitúdóját pedig meghatározott számú mérési ponton, másodpercenként 44100 alkalommal határozza meg a rendszer. Ez a gyakoriság az emberi hallás 20 Hz – 20 kHz tartományában egészen jól alkalmazható a digitalizálásra.

Először is mutassunk rá, hogy a túlmintavételezésben nincs mágia, hiszen mindennek technikai alapja van és megmagyarázható. Másodszor, mondjuk ki, hogy a túlmintavételi módszer NEM képes javítani semmit. A digitálisan túlmintavételezett DAC hangja jobb, a nem túlmintavételezetté rosszabb. Ez badarság.

Lássuk, mi történik egy szabványos 44,1 kHz-es digitális jellel, ha azt közvetlenül egy DAC átalakítja!
A digitális jel, átmegy egy digitális szűrőn, amely felül-mintázza azt (általában 8-szor, 8x túlmintavétel) és egy második digitális szűrőn is, amely nagyon nagy meredekséggel rendelkezik. Miután a jelet analógra alakítottuk, egy másik szűrőt, egy analógot, általában a 2. vagy a 3. rendű fajtát viszünk a jel útjába, amely a fázisváltásokat a hallható hangok spektrumba vezeti.

Hogyan tekinthetjük a fázissorrend hatását az időintervallumban? Tegyük fel, hogy van egy olyan hangszer, amely az alapvető hangját és harmonikusait játssza. Az elsők rendesen reprodukálódnak, de a magasabb felharmonikusok fázissorrendben, az elsőhöz képest, késleltetéssel jönnek – hallható a torzulás.

Mi történik a túlmintavételezés esetében? A szabványos, 44,1 kHz digitális áram interpolálódik és a mintákat kiszámítják, mivel az eredeti jel 192 kHz-es mintavételi sebességgel rendelkezik. DE! Ez a folyamat NEM ad semmit az eredeti jelhez! Még 192 kHz-en is a jel tovább bővül 20 kHz-ig! A különbség most az, hogy a jel 96 kHz középpontú digitális szűrőket keresztez és a következő analóg szűrő a hangsáv felső határától távolodik (valójában közel 96 kHz-es !!!). Ez azt jelenti, hogy a DAC-ból érkező analóg jel sokkal nagyobb hangzáshűséggel fog működni az eredeti időtartományban, mert kevesebb a fázissorrend késése adta zavar.

DSD és SACD formátum

A DSD a Direct Stream Digital mozaik szava, és teljesen más megközelítés módot alkalmaz. Az 1990-es évek közepén ezt a formátumot gyakran használták a régi analóg felvételek digitalizálására. Úgy tervezték, hogy egyszerűbb legyen a mintavételezés módja, illetve kisebb helyigénnyel lehessen a memóriákon tárolni, mint a PCM adatokat. Fontos szempont volt, hogy a DSD adatokat egyszerű legyen 44,1 kHz (vagy annak egész számú többszörösére) PCM formátumra konvertálni. Nagyjából ekkor a Sony és a Philips is kereste a formátumot, ami esetleg le tudná váltani a CD-t. Éppen kapóra jött a DSD az SACD bemutatásához. Nagyon jó másolás elleni védelemmel lehet ellátni, így ideális választás volt. A DSD legfontosabb előnye az egyszerűség, és a relatív olcsó megvalósíthatóság. Nem igényel olyan bonyolult jelfeldolgozást mint a PCM, emiatt a digitális analóg konverter olcsóbb lehet.

A DSD egy bitnyi információt alkalmaz, amely arra vonatkozik, hogy az analóg jel hullám alakjának előző állapotához képest magasabb, vagy alacsonyabb szintű a jel amplitúdója/nagysága. Összehasonlítva a 16 bites PCM 65 ezer féle jelszintjével, a DSD amplitúdó leképezése határtalannak tűnhet. Az egymást követő mintavételezés pontok másodpercenként 2,8 milliószor követik egymást, ami a CD mintavételezésének 64-szerese. A szabványos elnevezése ezért lett DSD64, illetve ennek kétszeres – DSD128 – négyszeres – DSD256, és így tovább egyre növekvő mintavételezés frekvenciával. Elvileg létező dolog a DSD512, ám ilyen módon kódolt anyagot még soha nem hallottunk. A standard DSD felvételek minősége a PCM felett áll, ám nagyobb sebességű verzióit rendkívül nehéz találni. A DSD fanok eskü alatt vallják, hogy olyan közel áll az analóg hangzáshoz, amennyire csak egy digitális állhat. Ha jobban megnézi a DSD jelfolyamot, szinte el lehet képzelni az analóg jel alakját amit ki fog adni. Az egymást követő több nulla érték például csökkenő jelnagyságot, a sok 1-es érték pedig emelkedő jelnagyságot jelent.

Mi a DSD árnyoldala?

A fentiekben minden jól hangzik, ám tudni kell, hogy a felvételt manipulálni, szerkeszteni, módosítani enyhén szólva nehézkes, sőt gyakorlatilag lehetetlen. Bármilyen utómunkálat, mint például lecsengés, dinamika módosítás, vagy más művelet csak úgy végezhető el, hogy PCM formátumra vissza alakítják, majd a módosítás után újra átkonvertálják DSD-re. Ez már nem hangzik olyan nagyon jól ugye? Ez aligha nevezhető a legtisztább eljárásnak. Márpedig a cikk megírásának időpontjában szinte az összes DSD felvétel átesik ezen az átalakítási folyamaton, mivel a megfelelő szoftverek és hardverek fejlesztése még mindig csak folyamatban van.

Biztosan hallott már a DXD formátumról. Ez az eredeti DSD jelnek egy PCM 24 bit 352 kHz-re konvertált változata. Bár elnevezésében nagyon hasonlít a DSD-re, tudni kell, hogy ezt bizony egy nagyon nagy felbontású PCM-ként kell elkönyvelni, és persze feldolgozni az analógra alakítás során. Ha a mérési adatok alapján hasonlítjuk össze őket, a DSD sokkal zajosabb, mint a PCM. Az ügyes jelfeldolgozás technológiák alkalmazásával a hangmérnökök képesek a zajt a hallásküszöb alatt tartva optimalizálni a hangzást és a dinamikát a hallható tartományban. Hogy csinálják ezt? Úgy, hogy kiszűrik a nagyfrekvenciás zavarjeleket a hangból.

Mennyire nagy felbontású a DSD?

Teljesen jogos a kérdés! Nincs tökéletesen pontos adat erről a dologról, de a DSD64 felbontása nagyjából a 24 bit 88,2 kHz PCM formátumnak felel meg. A dinamika tartomány tekintetében a DSD 120 dB körüli értékre képes a hallható tartományban. A CD 96 dB adatával összehasonlítva ez jobb, de tudnia kell, hogy egy 24 bites 192 kHz mintavételezésű felvétel elméleti dinamika maximuma valahol 144 dB körül lehetne. Bár a DSD formátummal kapcsolatos számadatok sokkal látványosabbak, a CD által biztosított lehetőségek is kiválók egy kimagasló szintű bemutatóhoz.

Hogyan játszhatunk le DSD formátumot?

Az utóbbi időben egyre több berendezés képes kezelni, sőt folyamatosan bővül a letölthető zenék kínálata. Szinte minden hordozható lejátszó, otthoni DAC, sőt a magasabb kategóriás mobil telefonok is képesek kezelni. A kiadók web-oldalán, vagy más letöltés oldalakon találkozhatunk a DSF, vagy DFF kifejezésekkel. Mindkettő DSD fájlformátumot jelent, de elegendő annyit tudnia róluk, hogy javasolt a DSF verziót választani, mert ez a meta adatokat (előadó neve, dal címe, album kép, stb.) jobban kezeli a legtöbb lejátszón. A kiadók oldalán szinte minden esetben megvásárolhatók az audiofil formátumú verziók is. Ezeket gyakran HDtrack, vagy Hiresaudio, stb. elnevezéssel jelölik. Aki pedig rendelkezik kompatibilis lejátszóval, azoknak az SACD fizikai formátumok állnak rendelkezésére.
Az SACD-játszóval szemben támasztott rendkívül fontos követelmény, hogy képes legyen megmutatni a két réteg közötti különbséget. A gyengébb kvalitású eszközök csak a kedvét szegik a zenehallgatónak, ahogy az a formátum megjelenésekor már egyszer megtörtént. Nem elegendő a nagy felbontású fájl formátumának lejátszási képessége, a rendszer többi elemének is igazodnia kell a megnövekedett igényekhez, ellenkező esetben alig érzékeljük, durva esetben észre sem vesszük a DSD formátumban rejlő potenciált. (- a szerk.)

 

Forrás: Hangzásvilág.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció