Menu

Cart
A+ A A-

TUDNIVALÓK A PASSZÍV HANGERŐ-SZABÁLYOZÁSRÓL ÉS TÉVES MEGÍTÉLÉSÉRŐL!

Nagy divat manapság menőzni a passzív hangerő-szabályozással. Nem tudni pontosan miért, de sokan a magas hangminőség garanciájának tekintik. Passzív előerősítőnek is nevezik ama bizonyos eszközt, ami tökéletes ellentmondás. Járjuk kicsit körbe a témát, mert mint a zene hallgatás világában oly sok dolgot, ezt is lehet jól csinálni, igaz nem könnyű!
Mikor alkalmazható? Ideális esetben – akkor, ha a műsorforrás kimeneti jelszintje minimum megegyezik, de inkább nagyobb, mint a végerősítő bemeneti érzékenysége, különben teljesítményt, borítékolható, dinamikát veszíthetünk. Ha a jelszint csekély eltéréssel kisebb mint a bemeneti érzékenység, még működhet a dolog, viszont jelentős különbség esetén vékony ványadt magasba húzó lehet a hang. (hallod, milyen részletes? – mondja nagyon sok esetben a laikus fül) Mivel a passzív eszköz csak csökkenteni tud a jel nagyságán, észnél kell lenni mielőtt beleszeret valaki. Ha tisztában vagyunk a zenei források kimeneti jelszintjével és a végerősítő bemeneti érzékenységének értékével, még akár egyedi igények szerinti passzív előfokozatot gyártani is lehet. Ha a forrás kimeneti jelszintje túl alacsony, csak megfelelő feszültség erősítés után csatolható a végfokra, – tehát, mindenképpen a klasszikus aktív előerősítőre van szükség. A használt-piacon rizikós lehet beleugrani egy ilyen beszerzésébe, mert az idő vasfoga ennek is megrághatja a „hangját”.
Mitől jobb? Passzív hangerő-szabályozás alkalmazásával kizárható a régi, kiszánkózott szénpályán csúszó potméter-érintkező által keltett mozgó zaj és az állóhelyzeti, nem túl stabil érintkezés zaja is. Ezt különösebben magyarázni nem kell, gondoljunk a régi rádiók recsegő hangerő szabályozására. Egy méregfog kihúzása viszont nem teszi kezesbáránnyá a kígyót, mivel a sokállású kapcsolóelemek is „csodákra” képesek, főleg öreg korukra, a kellemesen savas nagyvárosi légtérben pácolva.
Hogyan működik? A klasszikus feszültségosztó rendkívül egyszerű, a működése könnyen áttekinthető. Egyszerű, mint egy faék. A szabályozás nem folyamatos, hanem fokozatos, de a fokozatok száma tetszőleges lehet. Tekintetbe véve, hogy célszerű legalább -60 dB leosztást előállítani a nulla hangerő beállításhoz, emellé kb. 1 dB lépték szabályozást biztosítani, hozzávetőleg minimum 40-60 fokozat szükséges. Most jöjjön az a csavar, ami ezt az egyszerű dolgot mégis bonyolulttá teszi!

A bemeneti és kimeneti impedancia. A műsorforrásnak (Cd-játszó, hálózati-játszó, DAC, analóg kimenete) van kimeneti, a végerősítőnek meg van bemeneti impedanciája. A maximális frekvencia átviteli sávszélesség akkor érhető el, ha ezek nagyon egyformák! Még ha a lelkes gyártók ezt össze is hangolják, sajnos a közéjük berakott passzív egység rendszerint csúfosan belerondít az impedancia viszonyokba. (erre adott márkán belül sem mindig figyelnek) A passzív hangerő-szabályozásnak több verziója lehetséges, mindegyiknek van előnye is és hátránya is.

A soros elrendezésű szabályzó hasonlít leginkább a hagyományos potenciométer felépítésére. Komoly hátránya, hogy alacsony hangerő beállításban nagyot terhel a forrás kimenetén, ami bizony tönkreteheti a frekvencia átvitelt. A sönt elrendezés a klasszikus feszültség osztót mintázza, de hátránya, hogy a fix értékű bemeneti ellenállást tökéletesen illeszteni kell az adott impedancia viszonyokhoz, ellenkező esetben a kimeneti pont és a test közé kötött ellenállás bele tud tiporni a végerősítő bemeneti impedanciájába. Elvileg a lehető legkorrektebb impedancia viszonyokat a létra elrendezés tudja biztosítani.
Miért is nem ezt használja akkor mindenki? Azért mert, úgy a felső, mint az alsó tagot kapcsolni kell és a méregdrága sokállású választó tárcsából kétszer annyit kell beépíteni az előbbihez képest. Azt meg a kedves felhasználó tévesen gondolja, hogy a méregdrága készülék vételárába ez kacagva belefér…Nem! Nem megyünk bele mélyen a részletekbe, de, ennél a verziónál rengeteget kell számolgatni, ellenállásokat párba válogatni. Ez nagyon időigényes, drága munkaórákat emészt el és nem utolsó sorban anyagigényes, hogy a párok valóban megfelelőek legyenek
Apropó, ellenállás! Ahhoz, hogy elkerüljük a zajt, szó sem lehet arról, hogy olcsó szénréteg ellenállásokkal dolgozzunk. A jó hangminőség érdekében Allen Bradley, Caddock, Dale, Takman esetleg Vishay fémréteg ellenállásokat kell beépíteni, amelyeket kifejezetten AUDIO célokra fejlesztettek ki és nagy pontossággal gyártottak le. A nagy pontosság és a párba válogatás elengedhetetlen, hiszen a bal és jobb oldal együtt futását csak ez garantálhatja. A lenti képen elegáns megvalósítási módot tekinthet meg egy passzív előerősítő belső topológiáján keresztül.
Mozgó zaj, vagy átkapcsolási zaj? Választhatunk, attól függően, hogy milyen hangerő szabályozás módot tartalmaz a rendszer. A csúszkás szabályzókból a mozgó zaj, a tárcsásokból pedig az átkapcsolási zaj megy be az erősítésbe. Melyik rosszat válasszam? A csúszkást nem taglaljuk, mindenki elképzeli magának. A lenti ábrán a tárcsás átkapcsolás árnyoldalait mutatjuk be.

Azon a ponton, ahol a szikra van rajzolva, ott jön létre átkapcsolási zaj. Az ábra sajnos drámai őszinteséggel mutatja a valós problémát. Jó kérdés, hogy meg lehet-e szüntetni egyáltalán? Nos, nem igazán, mindig lesz idő pillanat, amikor a rendszer a „levegőben lóg”, vagy az ellenállás értéke túlságosan lecsökken. Jó tanács, hogy mindig határozott, gyors mozdulattal forgassuk a passzív szabályozó gombját, ellenkező esetben visszasírjuk a jó öreg potmétert. Az érintkezők közötti hézag csökkentésével gyorsítható az átkapcsolás. És igen, fogadja el jóslatként, hogy a használt passzív szabályozók kapcsoló elemeiben a pálya valószínűleg csúnyán ki van szánkózva mindig más a felületi átmeneti ellenállása! Ez mind benne van a hangban.
Hol van az igazság? Ha ez nem jó, az meg rossz, mégis melyiket válasszuk? Az igazság, mint mindig, valahol félúton van. A potenciométeres csúszka mozgó zaja talán kevésbé tűnik veszedelmesnek, mint a tárcsás kapcsoló impulzus szerű koppanása, de van ez tovább is. A csúszkás verzió miután befejezte a mozgás zaját, folytatja a statikussal, ami talán még rosszabb. A kapcsolósnak viszont miután elmúlt a koppanás hangja a mozgás után – a jó minőségű passzív alkatrészek esetén – talán kisebb a zaja. Feltesszük a kérdést, mert mi olyanok vagyunk: Szabad-e egyáltalán analóg módon hangerőt szabályozni? Meg is válaszoljuk, mert olyanok is vagyunk: Igen, ha jól csinálják, bizony lehet, de nem lesz örök életű! Amiről beszélünk az függ az ár kategóriától, értendő ez a zaj dinamika és frekvencia átvitelre, amely sajnos nem menekül az idő vas fogától. Ugyanakkor a rendszerbe bevitt zaja kellemesnek hat a napjainkban elharapózott digitális hang steril világában.
Tudni kell, hogy bizony vannak már igen komolyan vezérelt osztók, amelyek elektronikus szabályozó áramkörök, amik zajmentesen, az impedancia illesztés lelkébe tiprás nélkül végzik a dolgukat, a legjobb példa erre, a LECUA szabályzó rendszer by Luxman.

Srajan Ebaen cikke nyomán

Forrás: Hangzásvilág.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció