Menu

Cart
A+ A A-

IFA 2018: Kép és hang ünnep Berlinben

Sok víz lefolyt a Berlint átszelő Spree folyón amióta az első Internationale Funk Austellung (IFA) technológiai szakkiállítást megrendezték. A világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai kiállításán jártunk
Az eltelt idő alatt többször változott a rendezvény helyszíne, a mérete, sőt az innovációval párhuzamosan a témája is, de az viszont nem, hogy továbbra is a európai kontinens legfontosabb, és a világ egyik legjelentősebb iparági eseményéről van szó. A vásárra ezúttal is a nyár utolsó és az ősz első napjaiban került sor, hiszen a kapukat augusztus 31-én reggel nyolckor nyitották és szeptember 5-én este hatkor zárták.

Folytatva a korábbi évek hagyományait az Az IFA 2018-ban is döntögette a rekordokat. Idén több, mint 160 000 négyzetmétert foglaltak el a standok az eseményen, amelyen a látogatók száma elérte a 400 000 főt! Az az igazság, hogy már ott tartunk, hogy ez a pár nap már nem is elég ahhoz, hogy az ember tisztességesen végig látogassa a kiállítást. Hatalmas méretűre dagadt ugyanis a vásár, így komolyan szelektálni kell a szóba jöhető témák és kiállítók között.

 

 

 

Trendek, témák

 

Az IFA mindig is egyfajta tükörként is szolgált, amely tűpontosan megmutatta, hogy milyen irányba is halad a technológiai iparág. A hagyományosan erős szórakoztatóelektronika mellett 2018-ban az elmúlt évekhez hasonlóan komolyan képviseltette magát a telekommunikáció, láthatóan jönnek fel az okos otthon termékek, továbbra is tartja magát az IT, a hordozható és hagyományos számítógépek, és egyre nagyobb szerep jut a robotikának, illetve a mesterséges intelligenciának. Mostani cikkünkben értelemszerűen a szórakoztatóelektronikai szegmensre koncentrálunk, tehát a televíziókra, projektorokra, egyéb vizuális eszközökre, és az audio termékekre.

 

 

Tévék - Tombol az OLED láz

 

Néhány évvel ezelőtt még az volt a nagy szám, ha valaki bemutatott egy OLED tévét, most pedig ott tartunk, hogy már azokat a vállalatokat kell vadászni, amelyek nem rendelkeznek ilyen készülékkel. Nagyon úgy tűnik tehát, hogy az OLED jött, látott és győzött, legalábbis a televíziós szegmensben. Ez nem meglepő, hiszen a tökéletes, 0 nit fényerejű fekete, és az ebből következő végtelen valós kontrasztarány tényleg iszonyúan látványos, és minőségi ugrást jelent a hagyományos LED LCD technológiához képest. Általánosan elmondható, hogy az elmúlt évekhez képest tovább sikerült növelni a fényerőt, és javítani a mozgás megjelenítésen.

A technológia első számú támogatója és motorja az LG, így nem meglepő módon idén a dél-koreai konszern mutatta be a legtöbb OLED készüléket, így például az E8 és W8 televíziókat, amelyek már megkapták az idei csodafegyvert, az Alpha9 képfeldolgozó processzort. Ez minden korábbinál nagyobb színpontosságot, tisztább tónusokat produkál úgy, hogy jelentősen képes tompítani az esetlegesen jelentkező szemcsésedést vagy sávosodást. Amit láttunk, annak alapján az LG-nek nem kell aggódnia, és jó eséllyel megtarthatja piacvezető pozícióját ebben a szegmensben. Többek között köszönhetően annak is, hogy láthatóan e cég teszi bele a legtöbb energiát abba, hogy népszerűsítse az ilyen típusú televízióit, az általuk felépített lenyűgöző, OLED tévékből álló kanyon minden más cég díszleténél hatásosabbra sikerült.

 

 

A Sony is nagyon keményen odatette magát, hiszen a cég bemutatta végre a nagyközönség előtt is a közelmúltban debütált Master sorozatát. Az AF9 OLED és a ZF9 LED LCD televízióknál lépett színre ugyanis az új generációs X1 Ultimate képfeldolgozó processzor, amitől a japán cég nagyon sokat vár. Ennek egyik erőssége a rendkívül jól működő felbontás felskálázás, és a HDR igen pontos és tiszta megjelenítése. Természetesen működés közben is megtekintettük az új televíziókat, amelyek nagyon meggyőző képminőséget produkáltak. A Philips is előállt egy komoly újdonsággal, ez pedig az OLED903, amelybe az LG által gyártott 4K HDR OLED panelre, valamint az idén debütáló P5 képfeldolgozó processzorra épül. Természetesen nem hiányzik belőle az Ambilight sem, amely dinamikusan változó fényglóriát varázsol a készülék köré. Emellett ellátták egy különleges, az audio specialista Bowers & Wilkins által fejlesztett hangprojektorral. Ez az 50 wattos integrált egység meglepően jó hangminőséget produkált, még a basszusok is egészen szépen szólaltak meg, úgyhogy mindent összevetve a Philips egy kifejezetten ígéretes terméket tett le az asztalra.

 

 

Rajtuk kívül még bemutatta OLED televízióit többek között a Grundig, a Vestel, a Toshiba, a Metz vagy épp a Loewe, hogy csak néhány példát említsünk. Ezek azonban a kép minőség tekintetében egy kicsit elmaradnak a élvonalbeli gyártók modelljeitől. Tehát világosan látszik, hogy van különbség az OLED tévék között is, és aki a legjobbat akarja, annak még mindig a Nagyokhoz kell fordulnia.

 

 

 

Tartja magát az LCD

 

Elsősorban az innovatív kvantumpontos paneleknek köszönhetően a LED LCD technológia továbbra életképes az OLED-ek mellett a prémium kategóriában is. Az eljárás két legnagyobb támogatója, a Samsung és a TCL kiállított tévéi tökéletesen alátámasztották ezt, hiszen e modellek remek képminőséget produkáltak. Szemmel látható, hogy sikerült javítani a színpontosságon, betekintési szögön és a mozgásmegjelenítésen is, így egyelőre biztosnak tűnik, hogy az LCD televíziók sem fognak eltűnni egyhamar.

 

 

 

Mellettük érdemes megemlíteni még két külön utas gyártót: a Hisense az egyedülálló ULED technológiával felvértezett készülékeit vitte el a kiállításra, amelyekben a háttérvilágításért felelős LED-eket 5000 egyedileg vezérelhető csoportba osztották! Ez igen jó hatással van a homogenitásra, a kontrasztarányra, és rendkívül látványosság teszi a nagy dinamikatartományú filmek, videók megjelenítését. A Sharp pedig a saját fejlesztésű és gyártású U2VA paneljei miatt érdekes, hiszen ők teljesen saját erőből próbálnak boldogulni. A tévéik pedig egészen életképesnek tűntek, ráadásul ez a technológia is lehetővé teszi a 8K felbontású megjelenítők előállítását.

 

 

8K, 8K, 8K

 

És ezzel el is jutottunk a komplett IFA kiállítás talán legnagyobb sztárjaihoz. Idén ugyanis a 8K, azaz 7680 x 4320 képpont megjelenítésére képes modellek jelentették az egyik legnagyobb újdonságot, ezek körül volt a legnagyobb felhajtás. Teljes joggal, hiszen az óriási, extrém mértékű felbontás tényleg elképesztő lehetőségeket tartogat, és biztos, hogy ez lesz a jövő útja.

A Sharp már korábban a boltokba küldött egy saját fejlesztésű panellel ellátott 8K televíziót, és a kiállításra a japán cég már a második generációs modelljeit hozta el. Ezen kívül bemutattak egy 8K kamerát is, amivel azt demonstrálták, hogy a 8K tartalomgyártásra is képesek. Ez pedig igen fontos tényező, hiszen jelenleg ez az egész extrém nagy felbontás egyik legnagyobb rákfenéje, azaz, hogy nincs elegendő ilyen típusú film vagy videó.

Ezen segíthet valamelyest az úgynevezett felskálázás, azaz amikor a televízió képfeldolgozó processzora képes magától feljavítani az alacsonyabb részletességű anyagokat.

 

 

 

A Samsung nagyon komolyan épít erre a módszerre, és be is mutatta fejlesztéseinek eredményét, a 8K AI névre hallgató eljárást, illetve természetesen a saját 8K televízióját a kiállításon. A Q900R névre hallgató, QLED LCD modellnél remekül működött az említett technológia, és maga a televízió is pazar képminőséget produkált. A Samsung egy füst alatt azt is bejelentette, hogy hamarosan a boltokba is kerül ez a készülék 65, 75 és 82 inches képátlójú változatban. Mellettük még 8K QLED tévével állt elő a világ harmadik legnagyobb tv gyártója, a kínai TCL, de az ő termékük képminősége jóval elmaradt attól, amit a Samsung Q900R produkált.

Viszont az LG komolyan odatette magát, hiszen a cég az IFA-n kiállította a világ első 8K OLED megjelenítőjét! A 88 hüvelykes kijelző már maximálisan működőképes, és ha minden jól megy, akkor a közeljövőben meg is kezdik a gyártását. A kép minősége pedig valami elképesztő! A felbontás ugyebár óriási, a fekete hibátlan, a kontraszt elképesztő, a betekintési szög elképesztően nagy és a mozgásmegjelenítéssel sincsen gond. Egy szó, mint száz, az LG nyilvánvalóvá tette mindenki előtt, hogy felkészült a 8K térhódítására!

 

 

Micro LED

 

A közelmúltban bukkant fel egy új képalkotási eljárás, a Micro LED, amelynél a pixelek mindegyike mögött egy-egy egyedileg vezérelhető LED kap helyet. Ez nagyon ígéretes megoldás, hiszen hatalmas kontrasztarány, óriási fényerő és kiváló képminőség érhető el a segítségével. Viszont eddig problémát okozott, hogy a fénykibocsátó diódák méretét egyszerűen nem tudták kellően lecsökkenteni. A közelmúltban viszont a Sony, a Samsung és az LG is figyelemreméltó eredményeket ért el e téren. Ennek köszönhetően pedig e két utóbbi cég az IFA kiállításra már el is vitte saját Micro LED vagy más néven valódi LED kijelzőjét. Mindkét 4K felbontású termék hatalmas, 146 illetve 175 inches képátlóval bír, tehát egy átlagos méretű lakásba még nem férnek be. Így egyelőre a cél velük az, hogy megmutassák a módszerben rejlő erőt, és erre kiválóan alkalmasak. Az általuk produkált kép minősége ugyanis lélegzetelállító! A tónusok rendkívül élénkek, életteltek és nagyon valósághűek, akadozásnak, szaggatásnak pedig semmi nyomát nem tapasztaltunk. Nagyon úgy tűnik, hogy a jövőben tehát komolyan számolni kell a Micro LED képalkotási eljárással, amely idővel az OLED és a LED LCD komoly vetélytársa lehet.

 

 

Audio termékek

 

Sajnos egyre inkább megfigyelhető trend, hogy az audio termékek valamelyest szerepe csökken a vásáron. Ez egyébként teljesen logikus, hiszen hatalmas csarnokokban kerül megrendezésre az esemény, ezek pedig egyszerűen nem igazán alkalmasak arra, hogy bennük megmutassák a hangeszközökben rejlő erőt. Az mindenesetre kiderült, hogy hagyományos, több komponensből álló házimozi rendszerek visszaszorulása tovább tart. Alig találkoztunk már az óriási eseményen ilyen jellegű termékekkel, és a nagy gyártók kínálatából pedig teljesen eltűntek ezek a készülékek.

A hangprojektorok sikerszériája viszont folytatódik: Rengeteg nagy cégnél állítottak ki soundbarokat, amelyek között megtalálhatóak az olcsó, kis teljesítményű, alap darabok épp úgy, mint sokoldalú, nagy méretű, dizájnos, bitang hangerejű, és sok extra szolgáltatást kínáló berendezések. Ezek között egyre több az objektumalapú hangszabványok, tehát a Dolby Atmos vagy a DTS:x megszólaltatását támogató berendezés. Az persze már más kérdés, hogy ezek sosem fogják azt a minőséget visszaadni, amire egy "rendes" plafonra lógatott hangfalakkal dolgozó Atmos rendszer képes, viszont azoknál jóval kevesebb helyet is foglalnak.

 

 

Szintén nagyon megy a kisméretű, Bluetooth technológiát is támogató, és sokszor multi room kompatibilis hangszórók szekere. Ezekből egészen döbbenetes mennyiségű eszközzel lehetett találkozni az IFA kiállításon. A satnya, tragikus hangminőségű eszközök mellett pedig kifejezetten értékes, pazarul szóló és remek dizájnnal bíró termékekkel is találkozhatott a nagyérdemű közönség. Fejhallgatóból viszonylag sokat kiállítottak a rendezvényen. Meg lehetett hallgatni, hogy mire képesek a Technics, a Panasonic, a Philips, az AKG, az Audio-Technica, a Sony vagy épp a Sennheiser újdonságai, hogy csak néhány példát említsünk. Az világosan látszik, hallatszik, hogy a hangminőséget tekintve (megfelelő lejátszóeszközök, és forrás állományok esetén) már sok előrelépésre nincs lehetőség. Gyakorlatilag megközelítettük a tökéletest, így ezek a cégek a kényelmi funkciókban és extra szolgáltatások terén próbálnak újat mutatni. Ilyenek például a fejlett zajszűrő rendszerek, amelyek kizárnak minden külső hangot, illetve azok az algoritmusok, amelyek egy külső mikrofon használatával képesek a környezeti zajokat bevezetni a fülbe. Ennek az úgynevezett Ambient módnak akkor lehet értelme, ha valaki nem szeretné magát teljesen izolálni a külvilágtól. Fontos kiemelni, hogy egyre inkább elterjedőben van a Bleutooth vezeték nélküli technológia ebben a termékcsaládban is, úgy, hogy már a fejlettebb, legfrissebb verzió használata is támogatott. Ez pedig azt jelenti, hogy gyakorlatilag hallható minőségromlás nélkül lehet eljuttatni az audio tartalmakat a kompatibilis eszközökről a fejhallgatókra, ami igen kényelmes lehet.

 

 

 

Médialejátszók

 

Az asztali médialejátszók szegmensében hatalmas újdonságokról nem lehet beszámolni, ami azt jelenti, hogy a komplett szegmens stagnál. Nincsenek új fizikai formátumok, a gyártók inkább a már meglévő megoldásaikat próbálják még tökéletesebbre csiszolni. Több cég, így például a Sony és a Panasonic is előállt olyan UHD Blu-ray lemezek olvasására képes eszközzel, ami nem mellesleg nagyon jó minőségű, high end audio lejátszóként is funkcionál. A hordozható médialejátszók csoportjában sem történtek forradalmi változások. Az Astell&Kern, a Pioneer, az Oppo, a Cowon és a hozzájuk hasonló gyártók nagyon komoly, radikális innovációs fejlesztésekkel nem tudtak vagy akartak előállni. Voltak természetesen új készülékek, amelyekben javítottak valamelyest a DAC egységen, a kijelzőn, és növelték a memória méretét is. Tehát az evolúció itt sem állt meg, és várhatóan a jövőben is számíthatunk újabb és újabb készülékekre, amelyek minden korábbinál kényelmesebben kezelhetők, több dal eltárolására képesek, és jobban is szólnak.

 

 

Projektorok és a VR

 

A vetítők frontján is zajlanak az események! Egyre inkább elterjedőben vannak a lézeres fényforrást használó modellek, ami a korábbi halogénlámpás vagy LED-es megoldásokhoz képest nagyobb fényerőt produkálnak kisebb energiafogyasztás mellett. Az üzleti éra mellett számos ilyen lézeres vetítő bukkant fel a közelmúltban, a házimozi szegmensben is. Minden jel arra mutat, hogy ez a trend az elkövetkező időszakban is folytatódni fog. Mint ahogyan a 4K felbontás megjelenítésére képes projektorok elterjedése, ugyanis egyre több ilyen termékkel találkoztunk ugyanis az IFA 2018 kiállításon. Ezek között akadtak, amelyek képesek a valós Ultra High Definition felbontás megjelenítésére, mások pedig a pixeleltolás segítségével teremtik meg a magasabb részletesség illúzióját. A projektorok között egyre több az olyan eszköz, amely egyfajta multimédiás szórakoztató központként is funkcionál. Ezek a masinák rendelkeznek saját, előzetesen telepített médialejátszó alkalmazással, integrált hangrendszerrel, WiFi-vel, és képesek az otthoni hálózatra vagy az internetre csatlakozni. Mindez pedig nagyon kényelmes és nagyon felhasználóbarát, és a jó képminőség ezek a tulajdonságok azok, amelyek segíthetnek a vetítőknek életben maradni és sikereket elérni az egyre gyilkosabbá váló versenyben.

 

 

 

A projektorokhoz nagyon hasonlítanak a virtuális valóság szemüvegek abból a szempontból, hogy a professzionális üzleti felhasználók mellett itt is nagyon komoly fontosságot tulajdonítanak a gyártók az otthoni felhasználóknak is. A 2018-as IFA kiállításon is jó pár olyan fejre tehető speciális sisakot mutattak be, amely kiválóan alkalmas filmezésre. A VR szemüvegek nagyon komoly átalakuláson mentek át a közelmúltban. Nőt ugyanis a felbontás és a látószög, mindezt pedig azt eredményezi, hogy a képminőség sokat javult. Így ma már ott tartunk, hogy egy ilyen virtuális valóság sisak már reális opcióként merülhet fel valaki számára, aki megjelenítő eszközt kíván vásárolni.

 

 

 

Jövőre ugyanitt?

 

Igen! Az IFA 2018 kiállítás bebizonyította, hogy a technológiai, és azon belül is a szórakoztatóelektronikai univerzumban a fejlődés nem állt meg. A piaci résztvevők a korábbihoz hasonló intenzitással dolgoznak az innovációs újdonságokon, aminek eredményeképpen szemmel látható a termékek és technológiák evolúciója. Ennek köszönhetően az IFA még mindig egy érdekes, fontos és megkerülhetetlen kiállítás. Azaz nem is lehet kérdés, hogy 2019-ben is kilátogatunk majd az eseményre, és mindenkit erre buzdítunk.

 

Forrás: Sztereómagazin.hu

HIFI-SHOW 2018

Ez most a tizenkilencedik Show volt, jövőre a 20. alkalommal nagy jubileumot kell ülni. Tizenkilenc egy híján húsz, tartja a mondás. Tehát itt vagyunk a jeles évforduló előszobájában, a kialakuló félben lévő és állandóan változó „erőviszonyokat” és mindegyik résztvevő gyártó vagy kereskedőcég márkaválasztékát bemutató Show-műsoron. Valljuk be őszintén, hogy ezt a rendezvényt az összes, még mindig ki nem nőtt hibájával együtt, nagyon szeretjük!

Az elmúlt kettő/három év, az azt megelőző időszak piaci áramlatainak alapján kialakult helyzet egyesek részéről történő túlélésével, mások részéről a saját ötleteik tovább vitelével telt. Több kisebb hazai kereskedelmi cég megerősödésével számolhattunk, ezenkívül a tehetősebb vállalkozások rengeteg külföldi márka behozatalának felvállalásával gazdagították az itthon kapható termékek palettáját. Sajnos, most is több jelentős cég maradt távol a rendezvénytől, pedig megérdemelnék/megéri, hogy minden évben itt legyenek, hiszen tevékeny részesei a hazai audio-kereskedelemnek. Könnyen meglehet, talán egy nagyobb helyszín plusz egy úgynevezett „csendes kiállítási részleg” kellene, ahol nem a „hangolt farok” méregetése, hanem a leendő vásárlók minél részletesebb tájékoztatása lenne a cél.
A helyszín az induláskor eredetileg választott West-End Hilton szálloda „meeting-point” termei és az első és második emeleti szobái voltak. A Duna partján elhelyezkedő Marriott szálló csak pár évig biztosította a rendezés helyszínét, sajnos a feltételek rosszabbodtak, a vezetőség nem hajlandó a bútorzatot kipakolni a szobákból, ezért a kiállítás visszatért eredeti helyére a West-End Hiltonba.

Tehát, volt M-szint és egy fél első emelet, viszont hiányoltuk a régebben szokásos másodikat(!), de el tudnánk képzelni ismét egy olyan kiállítási termet is, amiben több kisvállalkozás vagy magánvállalkozó egy-egy asztalon mutatja be termékeit – mint az már volt egyszer a magyar gyártók esetében. Sőt, javasolnánk a kétnapos, kedvezményes árú belépő divatba hozatalát vagy visszatérést a háromnapos rendezvény időre. (a kibicnek semmi se drága:)) – a szerk.)

A kiállítók és a vendégek részéről egyaránt a legnagyobb csalódást az M-szint termeinek paravánnal történő kettéosztása okozta. Ez a rossz megoldás kritikán aluli kivitelével sem a rendezvény, sem a szálloda színvonalához nem volt méltó, nem kis problémát okozott a kiállítóknak, a hangzásra gyakorolt negatív hatásáról ne is beszéljünk. Viszont eredményként könyvelhető el az a tény, hogy a nem felületes látogató – aki nem végig rohanta a kiállítást egy óra alatt – az sok hangélményt szerezhetett. Különböző hangzás-élményeket. Megfért egymás mellett a digitális és a sok helyen bemutatott analóg, a széles sávú és a tölcséres, a viszonylag olcsó és a prémium kategória is. Éppen ezért jó egy kiállítás, mert különben sok cég saját bázisát kellene meglátogatni. Itt gyors egymás utánban meg lehet tapasztalni a különbözőségek mibenlétét. Minden fanyalgónak ajánljuk: a széles kínálat alapján gondoljon bele mit akar a készülékektől és hangsugárzóktól, saját igényei szerint választva kedvencet. Mert otthon csak azt a dobozt látjuk örömmel, amivel azonosulni tudunk. Ne a havernak, a szomszédnak legyen jó, nekünk okozzon örömet! Ne azon spekuláljunk hogyan fogjuk később eladni, mert akkor az hamar bekövetkezik és csak veszítünk rajta, inkább olyanra gyűjtsünk, amit sok évig hallgathatunk.

A házimozi általános hanyatlását – ami most nemzetközi piaci jelenség – tükrözte az, hogy kevés ilyen jellegű termék szerepelt a kiállítási termekben. A házimozi számítógépes animációs „mű” képéből és a film elejétől végéig tartó digitális effektusokat tartalmazó lövöldözéstől, robbantásoktól már sokan undorral fordulnak el. Gyorsítja a jelenséget, hogy úgy látszik, mintha a filmipar csak az akciófilmek kasszasikereit menedzselné. A végletesen primitív szórakoztatás, általában agyhalott külföldi műsor sorozatok megvásárlásával újra forgatásával dominál a televízióban is. Rengetegen felismerték, hogy a művészi értékű filmekhez a sztereó hangzás kiváló, amelyek egyre nagyobb rajongótáborral dicsekedhetnek. Hallgassunk inkább zenét, minél jobb minőségben, mert az javítja a hallásunkat! Minél jobb hangláncot hallgatunk, annál jobban figyelünk eddig nem észlelt részletekre, pallérozódik hallásunk, mindinkább kívánni fogjuk a muzsikát, kikapcsolódunk, nem vesszük észre az idő múlását.
Addig is, amíg valami merőben más nem történik az audio kultúrában és annak tálalásában, merüljünk el a most kiállítottak, látottak és hallottak tengerében. Reméljük mindenki nyitott füllel és lélekkel járta végig a kiállítást, most igyekszünk felidézni a rengeteg élményt! Írásunkban szoba-sorrendben haladunk, igyekszünk senkit sem kihagyni a felsorolásból.

Tájékozódásunkat az emeleti, kisebb szobákban kezdve „audio-csemegékre” vágyva kezdtük.

Az Impressivia Kft. hozta az elmúlt években kialakított márka választékának krémjét és néhány újdonságot. Láthattuk, hallhattuk a Lector Strumenti Audio, RDAcoustic, LampizatOr, KR Audio termékeit. A hangrendszer lelkét a Kronzilla VA680 sztereó végfok integrált változata adta. Hozták az Acoustique Quality új WRS mini hangsugárzóinak és MM26BT aktív bluetooth hangszóróinak ínyencségét a hifi- és audiofil gourmanok valamint az asztali felhasználók részére. A Pearl Evolution mágneses platformjai és a Gik Acoustics panelek megtették jótékony hatásukat. Az üzletkötés sem maradt el, ettől a naptól kezdve az Impressivia az Audio Hungary hivatalos kereskedelmi partnere lett, így a Qualiton márka teljes termékpalettája hozzáférhető lett az utóbbi években javarészt exportra dolgozó hazai gyártótól.

Az Etalon Acoustic szerint hatalmas kihívás, az az izgalmas kirakós játék, aminek eredményeként az emberi psziché azt hiszi, hogy ott van a koncertteremben. Ennek dologi eszközökkel történő megteremtése és az emberi hallás kiszolgálása profizmust igényel konstruktőrtől gyártótól értékesítőtől egyaránt. A zene legkisebb árnyalatainak újra kell éledni a reprodukció során. Sallai László mérnök csapata évtizedek óta azon dolgozik, hogy a hangszórók, az erősítők és más audio komponensek úgy legyenek kialakítva, hogy képesek legyenek reprodukálni a kiemelkedő művészi élő produkció különleges hangulatát és az azonos típusú zenei hangszerek között hallható finom zenei árnyalatokat. A forráskészüléket, az erősítőket és a hangsugárzókat saját fejlesztésben gyártják, komplett hangláncot tudnak a vásárlók részére installálni.

A Totel Audio kereskedelmi üzletága egy különleges hangsugárzóval rukkolt elő. Az Eminent Technology nagy-modellje sokakat odaragasztott a székekbe. A kis amerikai manufaktúra terméke bármilyen zenei műfajon betekintést enged a felvétel eredeti, hiteles atmoszférájába. Az LFT-8b sík szalaghangszórók szimmetrikus mágneses térben, ellen-ütemben működő változata, amely hatékonyan használja fel a mágneses erőteret. 1987-ben publikált szabadalomra épült hangsugárzó végletekig kidolgozott formában, ma már kizárólag a hatékony sík-mágneses hangszórókra épül. Az Eminent Technology LFT hangsugárzók kivitele műszaki szakemberek számára többet mond, mint a lakberendezés hagyományos módját gyakorlóknak. Megjelenése különlegesen modern atmoszférát teremtő. Ízléses elhelyezését például egy ipari környezetet imitáló loft lakás „hifi-oltárán” tudjuk elképzelni, de bármilyen modern környezetben jól mutat.

Az USA Audio Kft. több év kihagyás után ismét, régi, lelkes résztvevő a Hi-Fi Show-n. Az Avantgarde Acoustic tölcséres hangsugárzói mindig bemutatójuk főszereplői. Kettő pár hangsugárzót hallgathatott meg a látogató közönség. A belső szobában egy pár Zero, a külsőben pedig, gyönyörű, Shiny Citrine Orange színben pompázó Duo XD várta az érdeklődőket. A svájci illetőségű ReQuest Audio vérbeli luxus music-server szolgáltatta a műsorokat ami, nevéhez híven The Beast, egy igazi bestia. A csodálatos muzsikák hallgatás közben felkeltette figyelmünket egy kis szürke doboz, ami műszer kivitel, nem szabványos méret, vajon mi lehet ez? Mint megtudtuk, a Riviera Audio Laboratories egy fiatal cég, amely innovatív minőségi termékeket állít elő az audio ipar legmagasabb szintjén. A tervező Luca Chiomenti, több, mint 25 éves gyakorlata alapján visszacsatolás nélküli, „A”-osztályú kapcsolástechnikát képviselő elektronikáit szakmai kíváncsiság lengi körül.

A Budapesten frissen bemutatótermet nyitott Allegro Audio felhozatalában megcsodálhattuk a Franco Serblin által tervezett Lignea hangsugárzókat. A művészi módon kivitelezett tömör fa hangszekrényben dolgozó hangszórók igazi hegedű hangokat tudnak produkálni. A Rega zászlós-modellje tette a dolgát, profi módon tapogatta le a barázdákban rejlő muzsikát. A Neat és Chario hangsugárzói most nem kaptak szerepet, de a céggel kötött megállapodásaink alapján a legközelebbi tesztjeinkben mindenképpen bemutatjuk ezeket a modelleket olvasóinknak. Az analóg vonal mellett megkülönböztetett figyelemre méltó az Aria Piccolo+ új, nagy teljesítményű Intel Celeron alaplapot, 3TB HDD vagy tetszés szerint 1/2TB SSD tárolót tartalmazó music szervere, amely 32 bites, 384 kHz (DXD) és DSD64/128 típusú PCM zenei fájlok lejátszását támogatja. A ma létező legjobb metaadat kereséssel rendelkezik a piacon. Kiterjesztett metaadat-mezőkön, teljesen automatikusan a klasszikus műfajok számára (korszak, stílus, hangszer, karmester, zenekar, szólisták, címke) szuper kényelmesen használható.

A Human Audio Musikit néven indította útjára új márkanevét. A friss szemlélet, a formabontó design és a minőség az eddigi 25 év alatt töretlen fejlődött. Sikerült olyan brandet alkotni, mely felíródott a hifi-rajongók bakancslistájára. Az igényes zene hallgatói kultúra köztudatában, részben saját fejlesztésű termékekkel, most a kit-ek, azaz építőkészletek sorát gazdagítja. Az SB Acoustics Satori széria (hangsugárzó KIT) Jantzen Audio váltó alkatrészekkel szerelve, amit a japán Elekit TU-8200SE csöves erősítő – alapértelmezetten 6L6 cső készlettel rendelkező – KIT-je hajtott. A digitális front a Human Audio kiforrott akkumulátoros táplálásával megvalósított multibites NOS D/A konverter KIT-je mutatkozott be, de volt analóg vonalon játszó alacsony árú lemezjátszó. Hitvallásuk: …„A kézzel készített hangrendszerek értelme és egyedi érdeme, hogy létrehozása során egy értékteremtési folyamaton megy át az alkotó, egy semmihez nem hasonlítható személyes viszonya lesz hangrendszeréhez”… – ezt mi is osztjuk, hiszen egykoron így indultak a ma hatalmas presztízzsel rendelkező világmárkák. (a szerk.)

A Music Tools képviseleti vonalához tartozó Harbeth hangsugárzók a BBC hangzás alapjait reprezentálják. A Plinius elektronikák méltó partnerei az angol hangsugárzóknak ez a kiállításon is bebizonyosodott.

72AUDIO/SOLARPRO KFT. A már tavaly nagy sikert aratott MC-trafók választéka kibővült, melléjük csatlakozott a lemezjátszókhoz alkalmazható előerősítő (RIAA). Fő helyet kapott a passzív hangerő szabályzó, bemutatásra került az új erősítő és hangsugárzó is. Így együtt, átgondolt tervezéssel megalkotva, homogén egységet alkotva, igen jó hangzást produkáltak. Mivel az analóg hangzás hívei, így nem maradhatott el egy átalakított, képességei teljében lévő Lenco lemezjátszó sem.

Az OzAUDIO új cég a kiállítók között. Hitvallásának megfelelően az egy-két Watt hangerő teljesítménnyel megszólaló, személyes hangulatú muzsikák megszólaltatására alkalmas készülékeiket és hangsugárzókat mutatták be. A Line Magnetic, a hazánkban egyáltalán nem ismert APPJ cég, a méltán népszerű Cayin és az eddig is kiváló gyártó, a Ming Da termékeit hozzák forgalomba. Ezek az elektronikák szépen szólnak széles sávú hangszórót tartalmazó hangsugárzókkal, amelyek sok előnnyel rendelkeznek, jellemzőjük elsősorban az egyszerűség. Nincs szükség arra, hogy a mély, közép és magas frekvenciákat szűrő-áramkörökkel különböző hangszórókhoz kapcsolunk. Így rögtön elkerülhetők azok a potenciális hibák a mély és magas-hangszórók illesztésénél, amelyek a frekvenciamenet egyenetlenségben vagy a térhatás pontatlanságában jelentkeznének. Továbbá, mivel nem áll szűrő a jel útjában, az erősítő közvetlenül, hatékonyabban, kisebb teljesítmény veszteséggel tudja meghajtani a hangszórót. A ráadás(!) 1-2 Watt erősítő-teljesítménnyel meg lehet hajtani.

A Core Audio szakemberei a digitális műsorfolyam kibontásának mesterei. Küldetésüknek tartják a szüntelen a törekvést az elérhető leghűbb reprodukcióra, legmagasabb hangminőség felé. Nem kis szerepe van a digitális technika megértésének és tanításának. A saját fejlesztésű, kompromisszummentes rezgéscsillapítással és hő-elvezetéssel rendelkező Daido digitális futómű és szerver egyesíti a jelen kor kényelmét és jövő állóságát. A hozzá fejlesztett Denpo DAC tökéletesen illeszkedik a futómű minden paraméteréhez és megjeleníti az összes részletet a muzikalitás maximális kiszolgálásával. Innen már csak egy „jól képzett” hangsugárzó kell és létrejön a csoda, a muzsika.

A L’Auditeur és „főnöke” Nagy László ott volt az elsők között, amikor hazánkban elindult a High-End világa iránti érdeklődés. Minden kiállításon rangos résztvevő, előadásai élményszámba mennek. Ez évben ünneplik fennállásuk 25. évfordulóját, amihez ezúton is gratulálunk.
A bemutatón megcsodálhattuk a Clearaudio Ovation lemezjátszóját a TT-5 tangenciális karral. Meghallgattuk az AudioNet Scientist Ultra erősítőjét és nem utolsó sorban a Sense manufaktúra által készített, kézműves remekmívű, hangsugárzókat. A cég hitvallása szerint az analóg technika jelenti a biztosítékot a High-End minőségű hangzás kialakításra, a tökéletes technológia, a kivitelezés és a design egyetlen célja a legjobb zene reprodukció.

Az Audio Feelings (Austria/Magyarország) hosszas munkával kialakított termékpalettáján csupa ezoterikusnak ható márka termékei találhatóak. Az Ausztriában és Magyarországon is bemutatóteremmel rendelkező kereskedelmi vállalkozás az analóg forrás-eszközöket és a hangsugárzókat tartja a legfontosabb láncszemnek. Érdeklődésünket a legjobban az Aavik erősítői keltették fel, annál is inkább, mert nemzetközileg elismert „demo-emberük” Lars Kristensen, aki tevékenyen közreműködik a cégben, régi ismerősünk. Az Aavik dán illetőségű cég Michael Borresen vezetésével az Ansuz, Aavik és Raidho Acoustic márkák termékfejlesztéssel tökélyre vitték az érzékletes, részletes, naturális hangzást. Itt bizonyosságot nyert, hogy ritkán hallani ilyen erősítőt, amely sima és természetes hangzást szolgáltat. Az analóg vonal elején Thales TTT-slimII lemezjátszó EMT hangszedővel szolgáltatta a talpalávalót. Megcsodálhattuk a Transrotor „emberi léptékű” lemezjátszóját is. A hanglánc végén a Raidho Acoustic álló sugárzói igencsak jól végezték feladatukat.

Az Octogon Audio Kft. bemutatóján a Parasound elektronikái remekeltek, az amerikai illetőségű Polk Audio hangsugárzóiból a legújabb is meghallgatható volt. A legújabb Polk modell, az S60 álló-hangsugárzó élvezetes, gazdag, tiszta, teljes körű hangzást produkál. A Polk Audio szolgáltatja a muzsika dinamikáját a frekvencia átvitel teljes egyenletességével. Az új Terylene magassugárzó kristálytiszta nagyfrekvenciás választ biztosít a legmagasabb üveghangok elérése érdekében, tökéletesen reprodukálja a legújabb, nagy felbontású hangfájlok magas hangtartományát. Az alacsony torzítású, csillámerősített polipropilén membránok négyszeres rétegű lengőtekercsekkel tiszta basszusmenethez vezetnek. Az eddigiekhez képes egyértelműen jobb linearitás és dinamika közép árkategóriában.

 

Az analóg és digitális kiadványok hatalmas választékának és ezzel a zenei kultúrának tevékeny terjesztője, a Vinyl Center, egy kis rögtönzött hanglemezbutikot létesített a folyosói kanyarba, különlegességekkel apellálva a lemezgyűjtők pénztárcájának apadására. A Speakers Corner, ECM, Living Stereo kiadók örökbecsű kiadványai között válogathattunk, volt is vevő szép számmal.

Kiállítási tallózásunkat az M-szinten folytatva, áttörve a szerencsére érdeklődő látogató tömegen, sok érdekes termék kötötte le figyelmünket.

A MUZIX GROUP a hordozható hangrendszerek, hangsugárzók és kiegészítők kereskedelmének nagymestere. Márka és termékválasztékuk a nagy-felbontású digitális audio-csemegék otthoni és utcai felhasználóinak egyaránt kedvez. Az Audiofly fej- és fülhallgatóiban alkalmazott egyedi multi-driver és hibrid technológiák teszik lehetővé az egyedülállóan gazdag és részletes megszólalást, színpadképet. Az Audio-Opus márkájú professzionális DAC/DAP-sorozat lejátszói precíz tervezésének és kimagasló hangminőségének köszönhetően már rengeteg rajongót szereztek világszerte. A Lars&Ivan gyártmányok a német ipari formatervezés letisztult szépségét és ergonomikus funkcionalitását jeleníti meg mindennapjainkban, míg hangzásviláguk a dinamika, precizitás és hanghűség High-End alapelveire építkezve hozza létre mindazt, melyek élvezetére korábban csak otthonainkban volt lehetőség. A Lotoo egy pekingi székhelyű broadcasting/stúdió-technológiai fejlesztő vállalat. A svájci Nagra részére is fejlesztő és gyártó óriás vállalat azonban nem csak a stúdiótechnológiában van otthon, hanem annak hordozható méretűvé “konvertálásában”, igényes fogyasztók részére.

A DJABE Együttes bemutatója a legaktuálisabb kérdést vetette fel. Mit hallgassunk drága hangfelszerelésünkkel? Az együttes, az Audiophile-Szalon által rendelkezésre bocsátott referencia hangláncon tartott bemutatót, nagy-felbontású felvételeiből, az Abbey Road stúdiójában készült analóg mesterszalagokon és hanglemezeken. Most először mindenkinek egyértelművé vált miről is van szó, ha komoly minőségű felvételekről és azok gyártásáról kell példa. Égerházi Attila, az együttes vezetője, a két nap alatt szinte folyamatos előadásában, lépésről lépésre nyomon követhető volt a londoni Abbey Road stúdióban készült felvételek és a róluk készült különböző formátumú hanghordozók közötti különbség. Minden kiadvány, Cd-lemez, DVD-Audio és Lp kapható volt és nem maradhatott el a lemezek dedikálása sem. Akik még nem ismerték a műveket, ott a helyszínen meghallgathatták az Audio-Technica LP5 lemezjátszóin, az AT-HA5050H fejhallgató-erősítőn, az ATH-ADX5000 fejhallgató segítségével. A hangzás kiváló voltát senki nem vonta kétségbe, köszönhető olyan világmárkáknak, mint az Audio Research, a Sonus faber, a Vertere és az Audio-Technica. A mesterszalagokat a Studer A8 stúdió magnetofon játszotta, erősítésről az Audio Research LS28 előerősítő – VT80 végerősítő kombója gondoskodott, a végeredményt – a hangzást – a Sonus faber Stradivari hangsugárzója szolgáltatta.

A házimozi „szakosztály” minden lejátszási, erősítési és akusztikai probléma megoldására felkészült, jeles kiállítója a Home Movie Kft. az EMotiva elektronikáival és hangsugárzóival brillírozott. A rendkívül ötletesen kialakított helység elrendezésben körüljárhatók voltak a termékek, így bárki elölről és hátulról is szemrevételezte a kiállított erősítőket és hangsugárzókat. Mivel a cég tervezéssel, kivitelezéssel, beállítással és kalibrálással is foglalkozik választékukban megtalálhatók az ehhez szükséges eszközök is.

A Neon Multimedia Kft. bemutatóján a házi, hivatali és ipari felhasználású NAS rendszerű file-tárolók atyamestere a Synology bemutatója nyűgözte le a látogatókat. A Revo, iEast, HiMedia, Dune HD, Passzív 3D, termékei mellett két teljesen új iEast lejátszó került bemutatásra. Ezen a kiállításon mutatkozott be először az országban és a fő helyre került a Nativ márkájú mediajátszó/dac/ripper digitális hanglánc. Új forma az új médiaszolgáltatáshoz, végre szemrevaló kijelzővel, multifunkcionalitással, logikus, könnyű kezelhetőséggel. A Nativ készülékek forradalmasítják a nagyfelbontású zenei rendszerekről alkotott képet. Az érintőképernyős vezérlőközpont segítségével kényelmes a hozzáférés az egész világon fellelhető muzsikákhoz. A Nativ nyitott platformmal működik, amely lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy nagyszerű új alkalmazásokat és szolgáltatásokat építsenek a jövőben. Az intelligens otthoni alkalmazások elérésében csak az ég a határ.

A Horn Distribution Kft. szépszámú képviseleti márkáiból húzóágazatainak modelleit hozta a kiállításra. A több termet/szobát megtöltő választékból a Naim-Focal bemutató meghallgatásáért, a folyamatosan nagy létszámú érdeklődés miatt sorba kellett állni. Megérte. Végre egyszer itthon is hallható volt több Focal hangsugárzó egyazon hangrendszerben. Ez mindenképpen hatott a hallgatóságra. A Marantz TT-15S1 típusú analóg forrás sok klasszikus hanglemezzel kényeztette a hallgatóságot. Kiállításra kerültek az EISA díjas Marantz elektronikák, az ND8006/PM8006 streamer/integrált erősítő kombó, és meghallgatható volt a Dali legújabb hangsugárzó arzenálja.

Az AV-Galaxis Kft. bemutatóján a megszokott magas minőségű termékeket kibocsátó márkák kerültek terítékre. A Limar Audio képviseleti portfóliójába tartozó márkák Advance Acoustic, Anthem, Benz Micro, Martin Logan, Paradigm hozták a „formájukat”. Ismét alkalom nyílott a Martin Logan hangsugárzók meghallgatására, hangtérképezésük lefülelésére. Egy Martin Logan hangsugárzó ikonikus érték, egy életre el lehet köteleződni az általa képviselt hangzással. Meghajtást az Anthem erősítőire bízni jó döntés. Az emeleti kiállító-szobában a francia Advance Acoustic készülékeiben lelhetjük örömünket. Kiválóságukat már sok éve bizonyító cég palettája arculat változáson esett át és nagyobb hangsúlyt fektetnek a kisméretű készülékek vásárlói igényének kielégítésére.

Az Audio Centrum a megszokott kiállítási forma mellett most egy kis „néma játékot” játszott. Tette ezt annak okán, hogy a sokak által kifogásolt, a szobákat kettéosztó, elválasztó paravánok eléggé el nem ítélhető módon, nem töltötték be szerepüket. Nemhogy nem szigetelték a helység részekhez az áthallást, de még saját búgó hangja is volt. A cég vezetősége úgy döntött inkább nem ront a lassan húsz éve kialakult jó hírén, nem kíván hangerő versenybe bocsátkozni a hangminőség rovására. A frissen importált Fyne Audio hangsugárzókat bárki illő körülmények között meghallgathatja bemutatótermükben. No, de bőven volt mit bemutatni a kiállításon a fejhallgatózás, annak erősítése és az analóg lemezjátszás tárhazából. A legkellemesebb meglepetést a pro-Ject lemezjátszói közül a zenei legendák sorozatának új modellje a White Album aratta. A Beatles együttes híres lemeze megjelenésének 50. évfordulójára konstruált, teljesen fehér színű lemezjátszó felsorakozott az előd, a Rolling Stones logóját viselő „rivális” mellé. Auralis, Metrum, Aune, MrSpeaker, HiFi Racks márkák képviseletében hatalmas a választék, az összeköttetések kiváló minőségéért még mindig a Nordost kábelei a felelősek:))

 

A méltán népszerű Marshall termékek hálózatba kapcsolható változatait szemrevaló fiatal hölgy mosolya kínálta.

Az Acoustic Center bemutató szobájának közepén csupa eddig a hazai piacon még nem forgalmazott márka, csupa High-End prémium kategóriás termék fogadta a látogatókat. Az Artesania Audio állványzatain bemutatott, Ypsylon gyártmányú elektronikák, a ZenSati kábeleivel csodálatos szimbiózist tudnak teremteni. Ezek mind olyan audiofil és High-End csemegék amikért magyarán szólva „leszáll a repülő”. A cég külföldi vendége Mark Johansen a Zensati tulajdonosa előadásában a kábelek szerepére világított rá. Több, mint negyven éves zenei és fejlesztői tapasztalattal rendelkező Mark Johansen számos áttörő innovációjú, világszínvonalú audio kábelt hozott létre. A zenei élmény elérése attól függ, hogy képes-e hangrendszer a neutralitás, a sebesség és a muzikalitás maximális elérésére. Előadásából új megvilágítást, tudásanyagot profitált a figyelmes hallgatóság. A vendéglátás szempontjából nem közömbös, hogy elismerően nyilatkozott a kiállításról.

A Basys Kft. a Beyerdynamic fejhallgatók bemutatására ötletes állványzatot szerelt bemutató szobájának közepére. Elfért az összes modell, kézhez vehető, meghallgatható állapotba került a rendkívül sok fejhallgató, de a Bose zajszűrős modelljei is kipróbálhatók voltak. Megkülönböztetett figyelmet és természetesen a fő helyet a külön szobában bemutatott Pioneer U-5 fejhallgató erősítő és DAC érdemelte. Szinte a leggazdagabb szolgáltatásokkal és csatlakoztatási lehetőségekkel rendelkező készülék. A japán világmárka történelméhez híven nem „akármikkel” kápráztatja el rajongóit. Az Se-Master 1 fejhallgató babérokra tör. A zömében kézi munkával Japánban készült sorszámozott darabok „Air Studio” és „Hi-Res Audio” minősítéssel rendelkeznek. Ugyanitt megcsodálhattuk a Meze zászlóshajóját, az Empyrean, a világelső izodinamikus hibrid modellt. Mit mondjunk? A prémium anyagok felhasználásával, a kifinomult kézművességgel előállított, kiemelkedő minőségi hangzású, részleteiben feltűnő Meze Empyrean az egyik technológiailag leginnovatívabb, síkmágneses fejhallgató a világon. Nagy vetélytársa a már bevált márkáknak – elállt a szavunk.

Az AV Land Kft. felvállalta a nagy hírű márka a Technics képviseletét. A szenzáció számba menő lehetőséggel élve bemutatta a legnagyobb modellt, az SLR-1000 lemezjátszót, az SE-R1 előfokozattal egybeépített hálózati játszót, a SU-R1 végerősítő fokozatot és az SBR-1 síkmembrános hangsugárzókat. A Technics prémium szegmensét, mint kategóriát, Budapesten még a „régi szép időkben”, a 90-es években sem lehetett kiállítva látni, pedig akkor itthon a Matsushita cégnek saját képviselete volt, japán vezetéssel. Tehát, le a kalappal az AV Land menedzsmentje előtt, hogy mindezt lehetővé tették a nagyérdemű számára.

Az Audiopartner Kft., a Sennheiser évtizedes tapasztalatokkal rendelkező hazai disztribútora most nem a legdrágább termékre, a HE1 luxus modellre, inkább a többi kiválóságra összpontosított. Meghallgattuk a „második” legjobb fejhallgatót HD820 modellt és a felső kategória többi példányát. A kiállító kollégák előadásából végig követhették a látogatók a legendás HD600 fejhallgató reinkarnációját, az egyes változatok, a HD650 és a mai HD660 jellegzetességeit, az alkalmazott szabadalmak tükrében. Természetesen kipróbálható volt mindegyik, ajánlott, az egyes típusokhoz, kategóriákhoz passzoló fejhallgató-erősítő is.

Az Extreme Audio kereskedelmi vállalat több szobában állított ki, szinte a cég teljes márka felhozatalával kirukkolt. Az egyik szobában a Monitor Audio hangsugárzókat musical Fidelity elektronikák, egy másikban Roksan erősítők a Klipsch hangsugárzó legendákat „hajtották”. Talán a legnagyobb benyomást a Synthesys Roma elektroncsöves erősítője és a Triangle „nagy dobozai” a Magellan Cello 2 és a Signature Alpha tették.

A látogatni való termek sorát az idei EISA DÍJ zsűrizett, kitüntetett termékeinek kiállítása fejezte be, ahonnan, nem kis meglepetésre több díjjal jutalmazott termék hiányzott. Nem kívánunk leltárt készíteni az elmaradt termékekről, furcsálljuk az EISA képviselőjének, a rendezőségnek és a termékforgalmazók hozzáállását. Legfőképpen az lepett meg, hogy az EISA díjas termékek egyetlen szobában sem voltak bekapcsolt, meghallgatható állapotban. Azért itt is akadt jócskán szemlélni való.

A kiállító kereskedelmi és gyártó cégek ismét különbözően megfelelő atmoszférát varázsoltak a bemutatott portéka mellé. Szakmai bemutatók és szakelőadások segítettek eligazodni az újdonságok sűrű erdejében. Az igényes látogató közönség ezt azzal hálálta meg, hogy sokan eljöttek, megelégedettségüket itt-ott kacsintással, mosollyal, elismeréssel adták a kiállítók tudtára, ez pedig a legnagyobb öröm, köszönet érte!
Amíg várjuk a huszadik, jubileumi kiállítást, addig „csemegézünk”, teszteljük a most bemutatott újdonságokat!

HiFi_Show_2018

 

Forrás: Hangzásvilág.hu

BUDAPEST MUSIC EXPO 2018

Hangszeresek, hangászok, hangosítók, hangmérnökök, hangszer kereskedők. Egy dolog közös bennük: a hang szeretete. Ez évben is megtartották szokásos kiállításukat, ami két területen – hangos és nem hangos – szekciókra osztva elkápráztatta a látogatók sorát.

Örömteli tanulság, hogy manapság, hang témában ekkora rendezvényt meg lehet szervezni, ekkora látogatottságot lehet produkálni. Mint a Hangfoglalás nevű elődei, a Budapest Music Expo 2018 kiváló alkalom volt az amatőr és hivatásos muzsikusok összejövetelére, a hangszer kereskedőkkel, különböző márkák hazai képviselőivel, és nem utolsó sorban nekik a látogatók, érdeklődők hadával élményszerűen találkozni. Szándékosan említem meg a dolog egy másik vetületét is, hiszen egy ilyen rendezvény, ahol a szakma összes területét lefedő szakembergárda mutatja be új termékeit és velük együtt tudását, jó talajt ad a hifi és audio-rajongóknak is megismerkedni a „kábel másik végén” tevékenykedőkkel. Már amennyire ez a terület érdekli Őket?! A rendezők is azt szeretnék, hogy egyre jobban érdekelje a hallgatót az, hogy mit hallgat.
És miért is ne! Mindent fiatal korban kell kezdeni. Itt a ragyogó szemű gyerekek kézbe vehetik az akusztikus és elektromos gitárt, a zongorát, a dobverőt, sőt még a szintetizátort is. Aki szeretne zenét tanulni, annak lehet ez az első látogatás a hangszerek birodalmába és a jelenlévő zeneiskolákba való beiratkozásra. Éppen ezért volt a kiállításnak halk és hangos, zenészképző, okosító, koncertező és élménydobolós helyszíne.
Az elektronikában kicsit jártasabbak megnézhetik a keverőpultokat és a temérdek kisegítő elektronikát. Koncert hangosítás, lemezfelvétel, élő előadás, amelyek eszköz-parkjából és szakterületéről mind-mind kaptunk ízelítőt. Szó szerint megszámlálhatatlan mennyiségű hangszer, hang- fény- színpad és stúdiótechnikai eszköz került kiállításra és ezek nagy része kipróbálható volt. Találtunk több olyan céget is amelynek nemcsak a hangtechnika kereskedelme, de a hangrendszerek bérbeadása és üzemeltetése illetve hangrendszerek méretezése és telepítése is fő működési terület.

A fellépő művészek, kezdők és haladók, mind azon voltak, hogy tudásuk legjavát adva mutassák magukat. Lehet ez úgymond „pofavizit”, mert aki nincs itt az nem is „létezik”, de lehet egy olyan rangos rendezvény, amit csak felkarolni, támogatni és hirdetni lehet, mert büszkék vagyunk rá. A rendezvény hangvételére jellemző az alapvető követelménynek tekintett minőség és a megbízhatóság.

Második tanulság. A zenei műfajok örökléte. Itt jól megfért egymás mellett a jazz, a country, a klasszikus és az örök életű rock. A legjobb példát Neumann Balázs vezette elő, a Yamaha elektronikus-zongorák szinte egész napos bemutatóján, ahol az előadó kézjátékának kivetítésével és a hangszerek programozhatóságának segítségével mutatták be, mint tud a hangszer.

Világsztár vendég Dirk Verbeuren, a Megadeth együttes belga dobosa fáradhatatlan bemutatót tartott tudományából és a kiállított Tama dupla szerkó kvalitásaiból.

Mivel Közép-Kelet Európa legjelentősebb hang-, fény-, színpad-, stúdiótechnikai és zenei eseményéről beszélünk, a Budapest Music Expo 18 ezer négyzetméteren 82 kiállító több ezer termékét lehetett megcsodálni, és nem véletlen, szabadon kipróbálni. Az érdeklődőket rengeteg rögtönzött koncert, bemutató, szakmai kurzus várta. A hangszer-importőröknek köszönhetően minden világmárka jelen van országunkban, ezt bizonyították a Marshall, Zelmer, Gibson, Fender, Yamaha, Rhodes, Bugera, Yamaha, PreSonus, Vanguard, Void, Cort, Beyerdynamic, Bose, Martin, Studer, Shure, Audio-Technica, Ludwig, Pearl, Gretsch, Boss, Tama, Peavey, Tascam, Warm, Zildjian, Meinl kiállított termékei.

„Magyarországon ilyen tárlat még nem volt, a gyűjtemény tisztelgés nagyszerű élő zenészeink előtt. A kiállításnak a következő években folytatása lesz, és más hangszeres kollégákat is felkértünk arra, hozzák el az expo-ra, amin játszanak” – mondta Andrásik Remo a Budapest Music Expo szervezője a megnyitón. Egy hirtelen ötlettől vezérelve 63 gitárt állítottak ki, első körben mindenki nem is fért bele a kiállításba! A híres Magyar Gitárosok Falán, többek között, látható volt Szigeti Ferenc (Karthago) Framus 12 húros akusztikus hangszere, László Attila Gibson L5-öse, Alapi István (Edda) Framus Diablo Progressive X-e, Lukács Peta, valamint friss életműdíjasunk, Tátrai Tibor neki gyártott legendás piros Stratocaster és Szabó Sándor 12 húros akusztikus gitárja. Minden gitárhoz egy tabló tartozott, leírás arról, kié, honnan származik, mikor használta.

„Aki hangszerrel, hangszeres zenével él, az lényegesen boldogabb életet élhet, mint aki nem teszi ezt”.

Bizonyos szervezetek, mint a ProArt Szövetség kutatásaiból kiderül, Magyarország, könnyűzenei kultúrából ma sajnos „zenei-analfabéta” országnak számít. A népesség több mint fele a médiában hallott zenét objektív módon nem tudja megítélni, tehát nem tudja eldönteni, hogy amit hall, az jó vagy nem jó, csak szubjektív módon képes értékelni, hogy tetszik vagy nem tetszik. Ebben már több mint két évtizede folyamatosan ludas a „szennymédia”.
Azt mondják a pop/rock szakmában az 1980-as évek közepéig lezajlott minden útkeresés, forradalom, újítás. Szerintünk helytálló a megállapítás, főleg olyan helyen, ahol a „tuc-tuc” zene, a mulatós és az elektronikus basszus lüktetés jelenti a zenét. Nincs pop/rock zeneismeret, miközben az emberek szabadidejükben leginkább zenét szeretnek hallgatni. A közoktatásból ez abszolút hiányzik, kizárólag a komolyzene van jelen és egy ideje a népzenei képzés, de egyáltalán a könnyűzenei oktatás ma Magyarországon csak egy nagyon szűk réteg számára elérhető. A Kőbányai Zenei Stúdióban, illetve Debrecenben, Székesfehérváron és Cegléden vannak zeneoktató intézmények, de ott is feltétel az érettségi. Nincs mit csodálkozni azon, hogy művészi értelemben, mélységeiben a zene egyre kevesebb embert érdekel.

„Van egy nem reprezentatív felmérés arról, hogy gimnazista diákok a kedvenc zenekarról nem tudnak egy összetett mondatot megfogalmazni. Akik zenét tanulnak, azok, akik hangszeren játszanak és ismerik a zene univerzális nyelvét, más lelki színvonalon élik az életüket. Az egyénre és a társadalomra is kimutathatóan káros a mostani helyzet. Ezt a problémát nyíltan meg kell fogalmazni. Merthogy van érdeklődés a fiatalok részéről, de ez az ügy innentől más szerepvállalást igényel, mint amit magánemberek saját erejükből képesek megvalósítani. Független mindettől jó volt látni, hogy a látogatók túlnyomó része játszik valamilyen hangszeren, képesek értékelni a jó muzsikát, megbecsülik a saját zenei kultúrájukat, és hajlandók is a minőségi zenéért fizetni. Nagyon boldogok vagyunk, hogy ennyi partnert találtunk, hiszen ez azt mutatja, hogy van igény.” – nyilatkozta Andrásik Remo főszervező.

music_expo_2018

Forrás: Hangzásvilág.hu

High End Show 2011 München

hes2011Mint minden évben, idén is kilátogattunk a Münchenben megrendezett High End Show-ra, Európa legnagyobb audio kiállítására.

A 30. születésnapját ünnepelő rendezvényen a kiállítók száma elérte a rekordot jelentő 320-at. A látogatók száma pedig egyértelműen jelezte, hogy Németország valóban túl van a gazdasági válságon, és erőteljes növekedési pályára állt. Magyarországot saját standdal a minden évben rendszeresen kiállító Kácsa-Audio képviselte.

SaxophonTrio

 

 

Best of the Show

Kezdjük mindjárt a legjobb hangú rendszerek szubjektív és a teljesség igénye nélkül készült bemutatásával.

poseydonElsőként az Acapella Audio Arts Poseydon nevű gigantikus hangfalát említeném. A fél szobát betöltő monstrumban egy-egy tölcséres magas és közép hangszóró mellett 10 db mélysugárzó kapott helyet. Döbbenetesen élethű megszólalás és pontos, három dimenziós színpadkép jellemezte, lenyűgöző élmény nyújtott. Méreti és persze az ára (185.000 Euró) miatt egy átlag halandó számára sajnos elérhetetlen.

 

 

audiopax

Idén először szerepelt a kiállításon a brazil Audiopax cég, és sikerült is bebizonyítaniuk, hogy érdemes őket komolyan venni. Az Arpeggione nevű hangfaluk valódi fából készült zárt, három utas konstrukció 92db érzékenységgel. A szintén saját gyártású Maggiore M100 100 Wattos A1 osztályú csöves monoblokk erősítőkkel meghajtva a rendszer finoman, muzikálisan, és hosszan hallgatva is élvezetesen szólt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

higototrafomaticA német Higoto cég standján találkoztunk az AUDEZ'E LCD-2 magnetosztatikus fejhallgatójával amit az általunk is képviselt Trafomatic Audio Head One fejhallgató erősítője hajtott meg. Ritkán hallani annyira szép, transzparens és valós színpadképpel rendelkező fejhallgató összeállítást, mint amit ők ketten produkáltak.

 

 

 

 

 

antelope1anteleope2A következő gyöngyszemre a számunkra eddig ismeretlen Antelope Audio standján akadtunk. A bolgár cég Zodiac fantázia nevű DAC családja kivételesen szépen muzsikált számítógépes forrásból, Manger aktív stúdiómonitorokkal. A Zodiac család három tagból áll, az 1600 és 3000 Euró közötti árak a még megfizethető kategóriába tartoznak. Mindhárom DAC kiegészíthető egy hozzájuk tervezett Voltikus nevű külső tápegységgel, ami tovább emeli az egyébként is kiváló hangzás minőségét. USB bemenetén képes 192Khz mintavételezésű digitális állományok lejátszására, beépített fejhallgató erőstője pedig analóg bementen keresztül is használható. A Zodiac termékek a 6moons audioportál tesztjein is kiválóan szerepeltek. A cég pro-audio területen is aktív, órajelgenerátorait számos hangstúdió és televízió stúdió használja.anteleope3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hálózati lejátszók

 
Pro-Ject_Stream_Boxnaddenondnp-720AEBár CD lejátszók szinte minden kiállítónál megtalálhatók voltak, és a hagyományos LP lemezek lejátszására alkalmas készülékek is reneszánszukat élik, a hálózati lejátszók most már szinte mindenhol megtalálhatók voltak, szorosan felzárkózva a CD és az LP mögé. Misem mutatja ezt a trendet jobban, mint hogy ez eddig inkább specializált kisebb gyártók(pl, Sonos, Logitech, Olive) mellett a hifi nagyágyúi is elkezdték ezt az irányt követni. A Denon, a Marantz, a NAD, a Cambridge Audio, a Musical Fidelity és a Pro-Ject cégeknél láttunk ilyet, de nagyvalószínűséggel a bőséges kínálatban számos egyéb gyártó hasonló terméke mellett sétáltunk el.

 

 

 


További érdekességek

t70A Beyerdynamic a kiállításon mutatta be legújabb T70 és T70p nevű fejhallgatóit, melyek a T1 toptermék Tesla technológiájára épülnek. A T70 a DT990 és T1 közötti űrt igyekszik kitölteni, mind árban, mind minőségben. Hamarosan nálunk is kapható.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


trinnov1A francia Trinnov Audio eddig inkább pro-audio körökben volt ismert professzionális DSP eszközeiről, most azonban a kiállításra elhozták az otthoni felhasználásra szánt ST2-HIFI szoba akusztika korrektorukat. A speciális 3D mérőmikrofon és a saját fejlesztésű élvonalbeli DSP algoritmusuk segítségével minden eddiginél pontosabban képesek egy szoba akusztikai tulajdonságait megmérni és valós időben korrigálni. A készülék ára 5000 Euró körül várható.

 

 

 

 

 

 

 

genelec2Először vett rész a kiállításon az aktív stúdió monitorok egyik vezető gyártója a finn Genelec. A Genelec figyelme már egy ideje láthatóan a konzumer audio piac felé is elindult, a HES-en való megjelenésük is ezt a tendenciát erősíti. A standjukon szinte a teljes termékválasztékot bemutatták, kiváló minőségű hangfalaik a stúdiók mellet kiválóan megállják a helyüket otthoni sztereó vagy házimozi rendszerekben is.

 

Az Apple iPad bár nem kifejezetten audio eszköz, mégis idén meghódította a kiállítást. Rengeteg kiállítónál találkozunk vele, főleg különféle vezérlő eszközként, intelligens távirányítóként, de néhol digitális audió forrásként is szerepelt.

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció